Köpråd: Bil för ca 20.000

Rquired Allmänt envis
21 november 2010 · 12 512 Inlägg

Toyotamartin skrev:

Rquired skrev:

marnis skrev:
Hej!

Här kan man nog få lite goda råd. Funderar på att köpa en bil för ca 20.000 att köra med i stan till och från jobbet i princip. Helst 4 dörrar så att ungarna får plats på vägen till dagis. Sen får den gärna ha bra driftsekonomi, dra lite, kosta lite i skatt och försäkring. Och fungera för frugan som troligtvis får köra den, lär ju inte bli mer än ca 500 mil om året.

Individuellt skiljer det ju mycket i pris, rost, service, skötsel mm, så ibland kan man ju hitta bilar som är lite billigare och hamnar i min prisklass. Då vill man ju inte ha nåt som pajar på en gång bara, men lite småfel får man ju räkna med, bara den fungerar att köra.

Jag har tittat hel del på Polo, 97-00, Mercedes A-klass 98-99, och lite på Skoda/Seat som är rätt lika Polon. Även någon Renault Clio ligger på kandidatlistan. Men så till den stora knäckfrågan, vilket skulle man välja?

Polo -98, 16000 mil för ca 16-18"
A-klass -99 14000 mil för ca 22-23
Clio -99, 18000 mil, för ca 18-20

Eller nåt annat?

Vilken tråkig attityd från vissa, här finns definitivt inte aktuella köpråd om allt även om en sökning förstås är lämpligt. Men A-klass är tex. inte allt för vanligt förekommande...

Jag körde själv en A-klass (Se min profil om du är intresserad) och kan nog tipsa om den, ingen perfekt bil alls men den är fruktansvärt smidig och genomtänkt och den är en av få småbilar från den tiden med karaktär, säkerhet och komfort.

Modellen har några fördelar:
-Säkerheten. Bilen är byggd på en konstruktion med dubbla golv där tex. motorn sjunker in i mellanrummet vid en krock och tar upp krafterna. Även vid sidokollision beter sig bilen liknande och bara det att man sitter högt gör den säker vid sidokollision, samtidigt som hög sittposition ger riktigt bra sikt.
Modellen hade när den kom 4 starka stjärnor i Euro Ncap´s krocktester, som en jämförelse kan nämnas att 1m längre Volvo S60 3år senare fick samma betyg.

Annat som är standard är aktivt antisladdsystem, antispinn, bromskraftsförstärkare med mera.

-Storleken, bilen är bara 3.5m lång vilket gör att den aldrig känns klumpig. Den tidigare nämnda höga sittpositionen gör bilen enkel att överskåda, vilket tillsammans med storleken ger en löjligt enkel bil att tex. fickparkera.

-Utrymmen: Bilen är upplagd som en minibuss innuti, baksätet går att skjuta, fälla och plocka ur. Detta gör bilen mycket praktisk: Med utlockat baksäte har du ett större utrymme än i en Volvo V70 (Med uppfällt baksäte då), man kan få in mycket last i bilen och har man inget större behov av att köra folk i baksätet kan bilen mycket väl vara ett substitut för en större bil.

-Komforten, A-klass är stötig i låg fart och studsar snarare än rullar fram om vägen är dålig, men så fort man kommer upp i lite fart rullar bilen tyskt tungt och stadigt längs vägen. Upplevde det som att den blev stadigare desto fortare man körde, i motorvägsfart var den stadigare än många billigare mellanklass-modeller. Dessutom håller stolarna och liknande vanlig Mercedes-klass.

-Billig i drift, det är en liten och snål bil vars reservdelar inte är speciellt dyra och vars till synes avancerade konstruktion egentligen är rätt lik de flesta andra bilar under skalet. Undantag finns dock, se längre ner! Dessutom billig i service med tex. kamkedja, både Polo och Clio har kamrem vilket kostar ett par tusenlappar att byta visserligen med flera tusen mils intervall.

Och några nackdelar:
-Rost, Mercedes har haft en dålig period de senaste 15åren och A-klass är inget undantag. Modellen rostar mycket lätt, se till att sköta den noggrant vilket förstås hjälper lite men du kan tyvärr förvänta dig rost nästan oavsett hur du gör.

-Svaga punkter, vissa delar sitter mycket dumt till. Exempel på detta är startmotorn och generatorn vilket kräver att bilen lyfts upp och motorpaketet hissas ner för byte. Eftersom det är såpass krävande är det lika bra att man kontrollerar båda två samtidigt, och dessutom kollar skicket på drivremmen (I folkmun "fläktremmen") som är svårare att byta med motorn på plats. Skulle något ge upp så kostar en sådan operation runt 10.000:- på verkstad.
Luftmassemätaren är en annan svag punkt, ett klockrent konstruktionsfel Mercedes dock inte tar något ansvar för. Detta är idag utbytt på de flesta bilar, men kontrollera detta! En ny lmm kostar 15.000(!) kronor men ofta går det att renovera den befintliga, detta kostar 7.500:-. Som kuriosa kan nämnas att det inte är själva givaren (Kostar en tusenlapp) som är känslig, utan W168 har en separat styrbox för lmm och det är alltså denna box som brukar ge upp och inte själva givaren.

Kort och gott mycket bil för pengarna, bekväm och säker och har ett stort lass med karaktär gör den till en av få småbilar jag gillar jämfört med en urtråkig, plastig Polo eller Clio. Kolla ovanstående fällor så du slipper dyra reperationer så tror jag det är ett bra köp för din del.

Lycka till!

Du kan inte jämföra en S60 och en A-klass då A-klassen är en småbil och S60 är en mellanklass bil. De betygsätts inte lika. Volvon är nog ganska mycket säkrare än en A-klass. Du kan läsa mer här lite längre ned på länken under "jämför inte stor och liten" Kopierar in det som står här:

Fortfarande gäller att bilarna i Euro NCAP inte kan jämföras rakt av, utan bara inom sin egen storleksklass. En femstjärnig småbil är med andra ord inte lika säker som en stor bil med samma betyg. Det är viktigt att förstå när man studerar testresultaten.

http://www.vibilagare.se/reportage/euro … larna-3170

Själv sitter jag hellre i en S60 än en A-klass när det händer!

//Martin

Klart man inte kan, i Euro Ncap´s krocktester så krockar bilen med "sig själv" så det är klart S60n får ta en större smäll än W168 i kollisionen. A-klass har alltså efter sina förutsättningar presterat lika väl som S60, sedan skiljer det sig i praktiken.

Men kontentan var att "A-klass är en mycket säker bil" och det är förmodligen det TS behöll i minnet efter att ha läst inlägget, skulle jag förklarat exakt hur det låg till för varenda påstående hade ett redan långt inlägg blivit oläsbart långt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 november 2010 · 10 427 Inlägg

Polo (6N) är ganska trevliga bilar, lite skramlig inredning men skön fjädring och sätena
är faktiskt helt ok (även om det saknas svankstödsjustering wink). Verkar vara lite 50/50
om de är rostiga eller ej, men bör vara ägarberoende (?).
1,6 8v-motorn på 74hk som är ganska vanlig till 6N är ganska trevlig, tydligen den
vridstarkaste (max 135Nm) av bensinarna (även GTI osv) och det är väl ej så "illa pinkat".

Skulle kunna tänka mig att ha en själv för pendling, men är seriöst
lite osäker på hur säkra de är (jag är lite kinkig på det området verkar det som).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rquired Allmänt envis
21 november 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:
Eller så köper man den bilen jag länkade till och har en bil där det i värsta fall kostar en 5 loppa om något mycket allvarligt händer.

Att köpa en halvmodern Merca för 20k är att vilja men inte kunna och det kommer i värsta fall sluta med ekonomisk tragedi alternativt en skrotad Merca och "bara" en förlust på bilens värde.

Om en bil har x antal svaga punkter och en av dessa ger upp, bör bilen om inget annat ha 4st. högt eftertraktade komponenter kvar. Köper man en A-klass för 20.000:- bör en stor del av detta gå att få tillbaka genom att sälja bilen som ett objekt. Som nämnts kostar en styrbox till lmm 15.000:-, då är det inte orimligt att anta att den gamla går att sälja för 5.000:- åtminstone?

Nej inköpssumman är det förmodligen ingen fara att få tillbaka till en stor del, värre är om man fastnar för haveristen och tvunget vill ha den reparerad. Eller så kontrollerar man innan köp att där sitter den utbytta versionen av lmm vilken inte har några problem, detta bör vara gjort på de flesta A-klass då originaldelen snabbt gav upp.

Varken startmotor eller generator är något direkt vanlig felkälla på varken A-klass eller genomsnittsbilen, jag tycker att man bör veta om det och kontrollera skicket så gått det går men man skall kanske inte överdriva oron.

För hur "vettig" Hondan än är ur reparationssynpunkt enligt ovan, hur smidig, praktiskt eller framför allt säker är den jämfört med W168?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
22 november 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:
Eller så köper man den bilen jag länkade till och har en bil där det i värsta fall kostar en 5 loppa om något mycket allvarligt händer.

Att köpa en halvmodern Merca för 20k är att vilja men inte kunna och det kommer i värsta fall sluta med ekonomisk tragedi alternativt en skrotad Merca och "bara" en förlust på bilens värde.

Om en bil har x antal svaga punkter och en av dessa ger upp, bör bilen om inget annat ha 4st. högt eftertraktade komponenter kvar. Köper man en A-klass för 20.000:- bör en stor del av detta gå att få tillbaka genom att sälja bilen som ett objekt. Som nämnts kostar en styrbox till lmm 15.000:-, då är det inte orimligt att anta att den gamla går att sälja för 5.000:- åtminstone?

Nej inköpssumman är det förmodligen ingen fara att få tillbaka till en stor del, värre är om man fastnar för haveristen och tvunget vill ha den reparerad. Eller så kontrollerar man innan köp att där sitter den utbytta versionen av lmm vilken inte har några problem, detta bör vara gjort på de flesta A-klass då originaldelen snabbt gav upp.

Varken startmotor eller generator är något direkt vanlig felkälla på varken A-klass eller genomsnittsbilen, jag tycker att man bör veta om det och kontrollera skicket så gått det går men man skall kanske inte överdriva oron.

För hur "vettig" Hondan än är ur reparationssynpunkt enligt ovan, hur smidig, praktiskt eller framför allt säker är den jämfört med W168?

Du har helt rätt Rq. En Mercedes A-klass för 20.000kr är ett betydligt bättre köp rent ekonomiskt än en Honda eller Toyota om man har just 20.000kr att spendera. Den håller bättre, har billigare reservdelar, det blir billigare verkstadsnotor, och framförallt: den är säkrare. Nej jag tycker du (TS) ska lita på denna Fountain of Knowledge som dag efter dag missionerar det som är Sanningen.

http://snarkerati.com/movie-news/files/2008/04/x-files-believe1.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
22 november 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:

caromania skrev:
Eller så köper man den bilen jag länkade till och har en bil där det i värsta fall kostar en 5 loppa om något mycket allvarligt händer.

Att köpa en halvmodern Merca för 20k är att vilja men inte kunna och det kommer i värsta fall sluta med ekonomisk tragedi alternativt en skrotad Merca och "bara" en förlust på bilens värde.

Om en bil har x antal svaga punkter och en av dessa ger upp, bör bilen om inget annat ha 4st. högt eftertraktade komponenter kvar. Köper man en A-klass för 20.000:- bör en stor del av detta gå att få tillbaka genom att sälja bilen som ett objekt. Som nämnts kostar en styrbox till lmm 15.000:-, då är det inte orimligt att anta att den gamla går att sälja för 5.000:- åtminstone?

Nej inköpssumman är det förmodligen ingen fara att få tillbaka till en stor del, värre är om man fastnar för haveristen och tvunget vill ha den reparerad. Eller så kontrollerar man innan köp att där sitter den utbytta versionen av lmm vilken inte har några problem, detta bör vara gjort på de flesta A-klass då originaldelen snabbt gav upp.

Varken startmotor eller generator är något direkt vanlig felkälla på varken A-klass eller genomsnittsbilen, jag tycker att man bör veta om det och kontrollera skicket så gått det går men man skall kanske inte överdriva oron.

För hur "vettig" Hondan än är ur reparationssynpunkt enligt ovan, hur smidig, praktiskt eller framför allt säker är den jämfört med W168?

Du har helt rätt Rq. En Mercedes A-klass för 20.000kr är ett betydligt bättre köp rent ekonomiskt än en Honda eller Toyota om man har just 20.000kr att spendera. Den håller bättre, har billigare reservdelar, det blir billigare verkstadsnotor, och framförallt: den är säkrare. Nej jag tycker du (TS) ska lita på denna Fountain of Knowledge som dag efter dag missionerar det som är Sanningen.

http://snarkerati.com/movie-news/files/ … lieve1.jpg

Nu får du ge dig, jag struntar blankt i vad du tycker om den sanning jag "missionerar" men om den nu är så fel som du konstant påstår att den är; Borde det inte vara en lätt match att prata omkull mina argument för en så erfaren motorentusiast du påstår dig vara?

Men för att lämna onödig smutskastning och gå tillbaka till ämnet:
1. Jag har aldrig påstått att en A-klass blir billigare att äga, troligen inte har jag till och med antytt. Vad jag däremot skrev var att jag tycker det är värt att riskera dyrare underhåll för en mer sofistikerad och framför allt rejält säkrare bil i form av en A-klass W168.

Billigare reservdelar har jag aldrig påstått, men frågan är om det inte är sant? Japanska bilar har ofta dyra reservdelar men håller i gengäld bättre. Håller bättre gör den däremot inte.

2. Du påstod däremot att TS riskerade att förlora hela köpesumman om hans ev. framtida A-klass skulle haverera. Jag påminde om ett rätt självklart faktum, nämligen att även en defekt A-klass är värd sin vikt i reservdelar.

A-klass är inte det mest ekonomiska köpet, men jag tycker det är ett roligare och säkrare (Ur krocksäkerhetssynpunkt) köp än en japansk bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
22 november 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:
Nu får du ge dig, jag struntar blankt i vad du tycker om den sanning jag "missionerar" men om den nu är så fel som du konstant påstår att den är; Borde det inte vara en lätt match att prata omkull mina argument för en så erfaren motorentusiast du påstår dig vara?

Men nu får du ge dig. Det är vi ju flera som gjort gång på gång. Att det sedan inte sjunker in är ju knappast mitt fel?

Rquired skrev:
Men för att lämna onödig smutskastning och gå tillbaka till ämnet:
1. Jag har aldrig påstått att en A-klass blir billigare att äga, troligen inte har jag till och med antytt. Vad jag däremot skrev var att jag tycker det är värt att riskera dyrare underhåll för en mer sofistikerad och framför allt rejält säkrare bil i form av en A-klass W168.

Om man har 20.000kr så är det knappast värt att riskera någonting. Återigen ett typexempel på att din ringa ålder och brist på levnadserfarenhet totalt självhavererar dina påståenden, och detta med vad jag kan utläsa en ganska god ekonomi. Jag antar att du är hyfsat välutbildad och drar in mer än många gör i lön med tanke på vad du kör och hur du formulerar dig. Det funkar tydligen på ganska många, men inte på alla.

Rquired skrev:
Billigare reservdelar har jag aldrig påstått, men frågan är om det inte är sant? Japanska bilar har ofta dyra reservdelar men håller i gengäld bättre. Håller bättre gör den däremot inte.

Återigen ett typexempel på att du baserar ditt kunnande på mr Teknikens Värld och hans köpta lakejers åsikter. Du har ingen aning om vad reservdelar kostar till tex en Honda, vilket du nästan erkänner, och inte heller hur ofta de behöver införskaffas. Myt och inlästa "fakta" -roten till mycket av det du skriver.

Rquired skrev:
2. Du påstod däremot att TS riskerade att förlora hela köpesumman om hans ev. framtida A-klass skulle haverera. Jag påminde om ett rätt självklart faktum, nämligen att även en defekt A-klass är värd sin vikt i reservdelar.

Tror du på fullt allvar att ens 1% av den typ av människor som köper en andrabil avsedd för familjen är beredd eller har tid att skruva isär den om den rasar, för att sedan kränga delar på blocket eller liknande??? Har du överhuvudtaget bytt tändstift i en bil?
Speciellt en A-klass som är allt annat än lättskruvad. Var ska skruvandet äga rum? På p-platsen utanför radhuset? Eller ska familjen Svensson hyra in en mekaniker som skruvar isär bilen? Var är förtjänsten då? Och magsåret. Bara samtalet från Mercedesverkstaden med prisförslaget kan nog få de flesta barnfamiljer att behöva gå i terapi.

Rquired skrev:
A-klass är inte det mest ekonomiska köpet, men jag tycker det är ett roligare och säkrare (Ur krocksäkerhetssynpunkt) köp än en japansk bil.

Där har vi själva poängen. Du tycker det ja, för din ekonomiska situation uppenbarligen godtar en ekonomisk risk på väldigt mycket pengar. Kanske är trådskaparen precis som du, men generellt så är inte människor det som letar andrabil för 20.000kr det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
22 november 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:
Nu får du ge dig, jag struntar blankt i vad du tycker om den sanning jag "missionerar" men om den nu är så fel som du konstant påstår att den är; Borde det inte vara en lätt match att prata omkull mina argument för en så erfaren motorentusiast du påstår dig vara?

Men nu får du ge dig. Det är vi ju flera som gjort gång på gång. Att det sedan inte sjunker in är ju knappast mitt fel?

Rquired skrev:
Men för att lämna onödig smutskastning och gå tillbaka till ämnet:
1. Jag har aldrig påstått att en A-klass blir billigare att äga, troligen inte har jag till och med antytt. Vad jag däremot skrev var att jag tycker det är värt att riskera dyrare underhåll för en mer sofistikerad och framför allt rejält säkrare bil i form av en A-klass W168.

Om man har 20.000kr så är det knappast värt att riskera någonting. Återigen ett typexempel på att din ringa ålder och brist på levnadserfarenhet totalt självhavererar dina påståenden, och detta med vad jag kan utläsa en ganska god ekonomi. Jag antar att du är hyfsat välutbildad och drar in mer än många gör i lön med tanke på vad du kör och hur du formulerar dig. Det funkar tydligen på ganska många, men inte på alla.

Rquired skrev:
Billigare reservdelar har jag aldrig påstått, men frågan är om det inte är sant? Japanska bilar har ofta dyra reservdelar men håller i gengäld bättre. Håller bättre gör den däremot inte.

Återigen ett typexempel på att du baserar ditt kunnande på mr Teknikens Värld och hans köpta lakejers åsikter. Du har ingen aning om vad reservdelar kostar till tex en Honda, vilket du nästan erkänner, och inte heller hur ofta de behöver införskaffas. Myt och inlästa "fakta" -roten till mycket av det du skriver.

Rquired skrev:
2. Du påstod däremot att TS riskerade att förlora hela köpesumman om hans ev. framtida A-klass skulle haverera. Jag påminde om ett rätt självklart faktum, nämligen att även en defekt A-klass är värd sin vikt i reservdelar.

Tror du på fullt allvar att ens 1% av den typ av människor som köper en andrabil avsedd för familjen är beredd eller har tid att skruva isär den om den rasar, för att sedan kränga delar på blocket eller liknande??? Har du överhuvudtaget bytt tändstift i en bil?
Speciellt en A-klass som är allt annat än lättskruvad. Var ska skruvandet äga rum? På p-platsen utanför radhuset? Eller ska familjen Svensson hyra in en mekaniker som skruvar isär bilen? Var är förtjänsten då? Och magsåret. Bara samtalet från Mercedesverkstaden med prisförslaget kan nog få de flesta barnfamiljer att behöva gå i terapi.

Rquired skrev:
A-klass är inte det mest ekonomiska köpet, men jag tycker det är ett roligare och säkrare (Ur krocksäkerhetssynpunkt) köp än en japansk bil.

Där har vi själva poängen. Du tycker det ja, för din ekonomiska situation uppenbarligen godtar en ekonomisk risk på väldigt mycket pengar. Kanske är trådskaparen precis som du, men generellt så är inte människor det som letar andrabil för 20.000kr det.

1. Jag känner att jag inte behöver ge mig, du svarade ju denna gången vilket jag uppenbarligen upplevt att du inte gjort tidigare!

2. Sen när betyder en budget på 20.000:- att det är vad de som mest kan spendera, om inget annat bör de rimligtvis ha en budget över för oförutsedda utgifter? Inte för att det är intressant för tråden, men vad jag själv erfar brukar man börja med en budget på X, för att sedan inse hur mycket mer bil man får för 1.5X (beroende på utgånspris då förstås) och sakta men säkert vänja sig vid tanken på en dyrare bil. Oavsett om man köper för 20.000:- eller 200.000:-, det går säkert inte till så vid alla bilköp men det är vad jag har att utgå från.

3. För det första förstår jag inte varför reservdelspriser från Teknikens Värld skulle vara sämre än om jag köpt reservdelar till min egna Honda? För det andra har jag erfarenhet av reservdelar till Toyota, Suzuki och Lexus och där stämmer "dyrt med håller" in. Jag antog att detsamma stämmer in på Honda, och alla de andra japanska bilar som varit aktuella.

4. Jag har bland annat bytt tändstift på den Mercedes A190 jag själv ägde, och mer därtill. Bilen är ett helvete att meka med, jag förväntade mig inte att någon skulle stå ut med mer än att tex. byta tändstift på den och det endast en gång. Lampor går att stå ut med, men det kräver små händer och en hög smärttröskel det med.

Men tror du fortfarande att en A-klass blir helt värdelös på grund av ett fel, att man inte kan få sålt den för en krona utan förlorar hela värdet? Visst är defekta saker svårsålda, men inte till rätt pris.

5. Och där har vi poängen, jag skriver efter min erfarenhet och du din. Klart som fan jag inte har erfarenhet om precis allting, det har inget på detta forum men har det någonsin stoppat någon på detta forum från att skriva i en tråd. Dig inkluderat!

Självklart skriver man efter vad man själv erfar och tycker, och i de fall det inte räcker till försöker man hjälpa till med hjälp av annan fakta som tex. biltest via Teknikens Värld. Ingen, i alla fall väldigt få på detta forum, besitter spjutspetskunskap och i så fall inom ett snävt område. 

Skillnaden är att jag försöker hjälpa till så gott jag kan i dessa köprådstrådar, samtidigt som du sitter och petar i vad jag skriver och letar eventuella fel. Jag har aldrig påstått mig sitta på den expertis du verkar förvänta dig av mig av någon anledning.

Och i denna tråd kastar du verkligen sten i glashus om du anser att det är egen erfarenhet som räknas, jag har ägt en Mercedes W168 A190. Har du ägt eller har någon erfarenhet av modellen?

Och nej, detta är egentligen inte relevant för tråden. Men eftersom "trovärdigheten" i mina tidigare inlägg, som TS synbart uppskattade, beror lite på detta tycker jag det platsar.

Senast redigerat av Rquired (22 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
22 november 2010 · 9 296 Inlägg

Rquired skrev:
1. Jag känner att jag inte behöver ge mig, du svarade ju denna gången vilket jag uppenbarligen upplevt att du inte gjort tidigare!

Det är ju bortkastad tid? hmm
Missförstå mig inte, jag tycker du gör ett bra energiskt jobb genom att posta så mycket och det är alltid rolig läsning, men jag oroar mig fortfarande över att så många uppenbarligen verkar tro så oavkortat på det du skriver.

Det är emellertid glädjande att du berättar att du bytt stift på din Kullerbytta. Kanske leder det till att du postar lite mer i avdelningen "Generell felsökning" när folk har problem med sina BMW-bilar som du onekligen kan väldigt mycket kuriosa om.

Jag låter dig få sista ordet. <--- edit

Senast redigerat av caromania (22 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
22 november 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:

Rquired skrev:
1. Jag känner att jag inte behöver ge mig, du svarade ju denna gången vilket jag uppenbarligen upplevt att du inte gjort tidigare!

Det är ju bortkastad tid? hmm
Missförstå mig inte, jag tycker du gör ett bra energiskt jobb genom att posta så mycket och det är alltid rolig läsning, men jag oroar mig fortfarande över att så många uppenbarligen verkar tro så oavkortat på det du skriver.

Det är emellertid glädjande att du berättar att du bytt stift på din Kullerbytta. Kanske leder det till att du postar lite mer i avdelningen "Generell felsökning" när folk har problem med sina BMW-bilar som du onekligen kan väldigt mycket kuriosa om.

Vart ovanstående bortkastad tid?

Har funnits på märkesdedikerade forum (Bla. för Bmw och Alfa Romeo) bra mycket längre än på Garaget, skulle någon ha ett problem jag kanske sitter med lösningen till skriver jag förstås det oavsett forum. Men ärligt talat tycker jag det är lite tråkigt och det finns användare som är betydligt mer insatta än vad jag är i all den information som finns. Ok, jag är intresserad och förstår tekniken bakom men struntar fullständigt i om det är artikelnummer A, B eller C han behöver för att åtgärda felet. Det finns användare som är vandrande uppslagsverk, jag tror de gör ett bättre jobb än mig.

För övrigt har jag trots allt skrivit en (liten) del under felsökning på Garaget, hade även en tråd om den lilla kullerbytta jag rekommenderar Och oavsett, måste man vara duktig på felsökning för att skriva vad man tycker om olika bilmodeller man har mer eller mindre erfarenhet av?


Väljer folk att tro blint på det jag skriver ligger problemet snarare hos dem än hos mig, eller har jag fel? Oavsett skall jag tänka på hur jag skriver för att undvika sådana missförstånd...

Edit: Så generöst av dig!

Senast redigerat av Rquired (22 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Richard-940T Jodå satt e!!!
22 november 2010 · 79 Inlägg

martinn skrev:

Brains skrev:

martinn skrev:
hoppas du skojar? det finns en jävla massa trådar om vilka bilar man ska köpa för den och den summan.. ska alla medlemmar skapa en sån här tråd eller? skulle bli kaos då!

"Jag ska göra kaos med honom!"
-Laserturken.

lol

lollollollollol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang