BMW 5 Serie E34 -Rusta upp eller sälja?

fuffinanna
9 mars 2011 · 5 Inlägg

Hej! Jag är ny på forumet. Jag har precis köpt min första bil, en BMW 5 serien. Den är från 1992 och har idag gått 239500 Km. Betalade 10.000 Sek för den. Jag gjorde en beskitning (bor i Schweiz) där den klarade avgasutsläpps nivån, Motor, växlar, allt är i "ny skick". Den förra ägaren har bytt hela bromssystemet kostnad 21.000 kr. Jag behöver bara byta "gummidelarna" som sitter under bilen, vet inte riktigt vad det är men det går på 2400 kr och då klarar den besiktningen och får köra i två år till.

Nu till mitt dilemma, bilen är fruktansvärt ful! Den har en dörrskada (förra ägarens flickvän körde in i en hög kant), och sedan så har den hagelskador, små små bucklor över hela bilen. Utsidan är fruktansvärt ful...ingen överdrift. Bilen har ingen rost, inte heller under bilen, kan vara bra att veta?

Om jag nu bestämmer mig för att ha kvar bilen så blir det att investera tid och kraft i att fixa till utsidan. Jag har aldrig varit intresserad av bilar och kommer nu behöva sätta mig in i hur man spacklar och reparerar bucklor. Borde jag ha kvar den? eller är det ett förstort jobb? Jag behöver en bil till mitt arbete och jag är oroligt för att om jag köper en ny bil så slutar det med att den är fin på utsidan men att mekaniken inte är bra. Vill ju att bilen ska kunna köra.

Tacksam för svar!

nO-rEcoIL
9 mars 2011 · 70 Inlägg

Misstänker att "gummidelarna" är dom sk silentblocken nr 2 på bild http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S … e_carrier/

behåll den!verkar vara en ganska skaplig bil,mvh

Rquired Allmänt envis
9 mars 2011 · 12 512 Inlägg

E34 är en av de mest välbyggda bilar Bmw byggt, och Bmw är inte direkt kända för att bygga skitbilar utan har tvärt om ryktet om sig att vara en av marknadens bättre bilbyggare så början på denna mening säger inte lite om bilen.

Du har fått tag på en med ok motor, och även om M50-sexan(?, en gissning) i din bil är en slithäst är sönderkörda Bmw inte ovanligt. Dessutom är bromsarna nya och av alla bussningar (="Gummidelarna") som kan ge sig på en bil har du bara sådana för 2400:- att byta: Det hade lätt kunnat landa på det tredubbla om fel saker varit utslitna. Dessutom är den rostfri, vilket aldrig är en nackdel.

För mig låter det som om du sitter på en av de mer driftsäkra bilmodeller jag känner till och att denna är i riktigt bra skick, och med tanke på vilken underbar bil E34 är hade jag utan tvekan tyckt att en sådan i bra skick var värd lite vård.

Så som jag förstår det är "hela" utsidan bucklig? Frågan är om inte det blir billigast och enklast att byta ut de delar som går att lossa och är skadade: Motorhuv, framskärmar, dörrar och baklucka. Allt detta går att byta själv mot delar i fint skick. Tak och bakskärmar blir lite svårare, eftersom en firma troligen blir dyr är det nog lämpligast att ge sig på detta själv.

Eftersom sannolikheten att du hittar delar i samma färg som din bil har idag är mycket liten får du nog räkna med en omlackering med, om du hör med några firmor och kanske väljer att göra delar av underarbetet själv blir det kanske inte så dyrt? Och framför allt: Med fin lack duger en E34 lika bra till jobbet som till en galapremiär i mina ögon!

Jag tycker helt klart det låter som om denna bilen är värd vård, jag tycker till och med det låter lite dumt att göra sig av med en sådan bra bil i så fint skick för att den ser lite tråkig ut. Fixa den och du har en bil livet ut! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
9 mars 2011 · 12 086 Inlägg

Jag vet inte hur man värderar saker i Schweiz, men det låter dumt att lägga ner massor tid och pengar på att lacka om en gammal dussinbil om man inte är entusiast. Jag hade ju köpt mig en annan om du vill ha en fin utsida. Du verkar ju enligt egen utsago inte va någon "bilfixare" och jag tror du kommer ta dig vatten över huvudet om du börjar fixa.

Rquired Allmänt envis
9 mars 2011 · 12 512 Inlägg

JapMax skrev:
Jag vet inte hur man värderar saker i Schweiz, men det låter dumt att lägga ner massor tid och pengar på att lacka om en gammal dussinbil om man inte är entusiast. Jag hade ju köpt mig en annan om du vill ha en fin utsida. Du verkar ju enligt egen utsago inte va någon "bilfixare" och jag tror du kommer ta dig vatten över huvudet om du börjar fixa.

Det är kosmetika som skall fixas, och enligt egen utsago kan den knappast bli värre. TS har en bil i riktigt bra skick, vad kan denne förlora på att försöka ordna utseendet?

Och tvärt om, TS kan gå ut och köpa en bil som ser ok ut. Men då kommer denne aldrig undan risken att köpa ett vrak. Här finns mycket att förlora.

Kanonbil som bara kan se bättre ut jämfört med ett blankt välputsat vrak, det valet känns lätt i mina ögon. Sedan kanske en fin 525i både mekaniskt och visuellt hittas, men hur stor är sannolikheten att denna är lika fin som den nuvarande? Och jag har inte full koll på bilpriser i Schweiz, men antar att 10.000:- är billigt för en fin E34 även där. Hur stor är sannolikheten att TS hittar en lika fin eller finare bil till samma pris? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
9 mars 2011 · 12 086 Inlägg

TS ger ett intryck av att inte va särskilt kunnig inom bilar, så "den klarade avgasutsläpps nivån, Motor, växlar, allt är i "ny skick". Den förra ägaren har bytt hela bromssystemet kostnad 21.000 kr" säger mig absolut ingenting om bilens skick tyvärr.

Därimot behövs bara ett par ögon för att konstatera att "bilen är fruktansvärt ful! Den har en dörrskada (förra ägarens flickvän körde in i en hög kant), och sedan så har den hagelskador, små små bucklor över hela bilen. Utsidan är fruktansvärt ful...ingen överdrift."

En bil som är helt trashad på utsidan brukar i regel inte va mint condition i övrigt. Ponera att fallet varit att bilen faktiskt är helt rostfri, har en kalasinredning och kanske inte gått så långt och är mekaniskt helt felfri kan man ju kanske börja prata om att renovera utsidan. Men så är ju inte fallet..

Dessutom tar jag hänsyn till TS, han verkar inte va killen som ska ge sig på sådana projekt. Han får ju givetvis argumentera för motsatsen om det skulle va så.

Senast redigerat av JapMax (9 mars 2011)

Rquired Allmänt envis
9 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Man behöver inte vara bilmekaniker för att bedöma en bils skick, men rätt skall vara rätt och jag skrev faktiskt "Det låter som" ovan. Det vill säga att jag går på TS bedömning av att bilen är i bra skick.

Och i sådana fall, tycker jag en rostfri E34 med bra drivlina och friskt chassi inköpt för 10.000:- är värd att lägga pengar på, om inget annat skulle 10.000:- på exteriören resultera i 20.000:- i totalpris och det är inte orimligt mycket för en enligt uppgift kanonfin E34.

Framför allt inte om man räknar in bruksvärdet av att ha en bra bil i bra skick som man vet att man kan lita på, detta är i mina ögon värt mycket mer än 20.000:- och jag har tolkat det som att det är en sådan bil TS får efter att ha ordnat exteriören. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
fuffinanna
10 mars 2011 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! Nu har jag varit hos ett BMW garage, och de var väldigt positivt överraskade av bilens skick. Uppenbarligen är motorn i väldigt gott skick, killen såg inga problem med att den skulle gå ytterligare +3 år utan problem. Det enda är som sagt utsidan:(
Jag frågade faktigt vad han tyckte att bilen hade i värde, och han sa att bilar i detta skicked (bara mekansikt) brukar gå runt 35000-42000 kr. Tyvärr så är ju utsidan verliken ful så han trodde att det var mer realistiskt att bilen har ett värde runt 20000-25000 kr (den är verkligen ful). Så kanske är det bra att lägga lite pengar på utsidan?? Fast bilen är ju gammal så något kan ju plötsligt gå sönder och då är pengarna i sjön. Jag är fortfarande velig i hur jag ska göra.

Senast redigerat av fuffinanna (10 mars 2011)

Turbovin Turbo lover
10 mars 2011 · 555 Inlägg

Sälj och köp en fin 95:a eller 96:a av samma kaross ist.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2011 · 17 571 Inlägg

fuffinanna skrev:
Tack för alla svar! Nu har jag varit hos ett BMW garage, och de var väldigt positivt överraskade av bilens skick. Uppenbarligen är motorn i väldigt gott skick, killen såg inga problem med att den skulle gå ytterligare +3 år utan problem. Det enda är som sagt utsidan:(
Jag frågade faktigt vad han tyckte att bilen hade i värde, och han sa att bilar i detta skicked (bara mekansikt) brukar gå runt 35000-42000 kr. Tyvärr så är ju utsidan verliken ful så han trodde att det var mer realistiskt att bilen har ett värde runt 20000-25000 kr (den är verkligen ful). Så kanske är det bra att lägga lite pengar på utsidan?? Fast bilen är ju gammal så något kan ju plötsligt gå sönder och då är pengarna i sjön. Jag är fortfarande velig i hur jag ska göra.

Trevliga bilar. Går den bra så behåll skrotet! Lite lack gör underverk!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 mars 2011 · 10 427 Inlägg

Ta lite bilder på den och länka in i denna tråden, lite nyfiken på de där hagelskadorna. smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Germax
10 mars 2011 · 12 086 Inlägg

Jag undrar ju hur fin en gammal E34 kan va egentligen.

Ska man få 40k för en 525 i Sverige ska den va mint condition.

Sen undrar jag vart man får en nylackad plåtriktad bil för 10K?

Jag kan E34, länka några bilder som steifan skriver.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 mars 2011 · 10 427 Inlägg

JapMax skrev:
Ska man få 40k för en 525 i Sverige ska den va mint condition.

..men inte i Schweiz kanske wink Det är väl lite rea i Sverige på äldre bilar sett mot kontinenten som jag förstått det.

Germax
10 mars 2011 · 12 086 Inlägg

steifan skrev:

JapMax skrev:
Ska man få 40k för en 525 i Sverige ska den va mint condition.

..men inte i Schweiz kanske wink Det är väl lite rea i Sverige på äldre bilar sett mot kontinenten som jag förstått det.

Det är iofs möjligt.. vet att många E38 går till baltstaterna som dyra lyxbilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang