Angående motorbyte i en peugeot 205gti.

gemini78 Jägermeister
25 december 2006 · 909 Inlägg

Som rubriken lyder så har jag funderat över att sätta i en annan motor i en 205gti.
Om man tar en motor från en 405 mi16 så lär den ju röra på sig...

Nån som har erfaranhet av att göra ett motorbyte på en pegga?
Går det smärtfritt eller är det mkt att jobb?

Hur mkt måste man byta ut, hela kabelstammen, styrboxar, vilken låda passar i bilen eller håller original gti lådan från 205an, drivaxlar mm?

Tänkte om det är värt, för får köpa e krockad 91ans 405 mi16 för 3000kr, besiktad, skattad och allt men som sagt något krockad, den har gått 16 000mil.

Går det att få ur mer effekt ur mi16 motorn med sport avgassystem, rensad katt, sportfilter, chipp eller annat?


Skulle ju som vara kul med en bil på ca 900kg och en massa hk, såg att nån bänkat sin 205 gti med mi16 motor till ca 170-180hk, men hittar inte den bilen mer här på garaget...sad

Mvh: Gemini78

En gång är ingen gång...
GurraG INGET ANNAT!!
25 december 2006 · 1 725 Inlägg

kolla med rotten_to_the_core här på garaget.. han har gjort det och jag vet av erfarenhet att den går som fan..

gemini78 Jägermeister
25 december 2006 · 909 Inlägg

GurraG skrev:
kolla med rotten_to_the_core här på garaget.. han har gjort det och jag vet av erfarenhet att den går som fan..

Okej, thanx, det var inte hans bil jag menade men han har ju gjort likadant så jag kan ju fråga honom om råd och tips.

En gång är ingen gång...
Phantom
25 december 2006 · 40 Inlägg

Vet att de e nån här på holmen som har gjort de, och hade själv funderingar på de för några år sen.. Har för mej att växellådan va typ lika på båda bilarna, men bromsarna måste uppgraderas för att komma egenom besiktningen, men om du köper en koplett bil så ska d nog inte va nå problem, inte mer än va en peugeot ställer till med normalt då tongue

Mazda 6 2,3 Sedan "Phantomen" (2005)
Real_Performance "Living My Life Sideways"
4 januari 2007 · 208 Inlägg

GurraG skrev:
kolla med rotten_to_the_core här på garaget.. han har gjort det och jag vet av erfarenhet att den går som fan..

Jag har också erfarenheter at den går bra.  Han va hemma hos mig för ett halv årsen eller nått sånt smile

markholm
8 januari 2007 ·

Kom ihåg att jag sett den på peugeotsidan... där lär ju finnas en del som kan hjälpa dig med tips också!

http://www.peugeot-sport-club.com/mekar … .php?id=29

Mvh Björn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang