Bakaxel till 940

joxxan
21 juni 2011 · 334 Inlägg

Tjenare folket!
Vad har ni för tips på en vettig bakaxel, som diffar i princip hela tiden när det är hjulspinn men inte annars?
Tacksam för svar!
Mvh

Just... Awsome!
Mattias-Stribrand
21 juni 2011 · 130 Inlägg

aussielocker?

Kmarcus
21 juni 2011 · 854 Inlägg

Finns mängder med trådar om detta.

Vad ska du köra för något?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Volvo_Sebbe
21 juni 2011 · 1 Inlägg

Aussielocker, sitter det å¨min 245:a o den tuggar fint smile såg en i säljes här på garaget innan

Volvo 245 Turbo "Motor lös" (1975)
Boostrider Försöker iaf
21 juni 2011 · 1 998 Inlägg

Torsen
Lamell
Ramplamell
Aussielocker
Detroitlocker
Elstyrd diff

Dem har du att välja mellan Vissa är svindyra och några billigare.

Själv ska jag köpa en torsen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Kmarcus
21 juni 2011 · 854 Inlägg

Boostrider skrev:
Torsen
Lamell
Ramplamell
Aussielocker
Detroitlocker
Elstyrd diff

Dem har du att välja mellan Vissa är svindyra och några billigare.

Själv ska jag köpa en torsen

Finns det ens ramplamelldiffar till 940?
Aussie och detroit är väl samma skit?

Sedan glömde du volvos egna monster-super-slung-diff wink

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Boostrider Försöker iaf
21 juni 2011 · 1 998 Inlägg

Kmarcus skrev:

Boostrider skrev:
Torsen
Lamell
Ramplamell
Aussielocker
Detroitlocker
Elstyrd diff

Dem har du att välja mellan Vissa är svindyra och några billigare.

Själv ska jag köpa en torsen

Finns det ens ramplamelldiffar till 940?
Aussie och detroit är väl samma skit?

Sedan glömde du volvos egna monster-super-slung-diff wink

Aussie och detroit är i stort sett samma skit ja.

Slungdiffen är ju värdelös. Räknar inte de som en diff som låser/bromsar hela tiden när det är hjulspinn som TS efterfrågade wink

Sellholm säljer ramplamelldiff har jag för mig. SAM har kanske också men är osäker

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Kmarcus
21 juni 2011 · 854 Inlägg

Boostrider skrev:

Kmarcus skrev:

Boostrider skrev:
Torsen
Lamell
Ramplamell
Aussielocker
Detroitlocker
Elstyrd diff

Dem har du att välja mellan Vissa är svindyra och några billigare.

Själv ska jag köpa en torsen

Finns det ens ramplamelldiffar till 940?
Aussie och detroit är väl samma skit?

Sedan glömde du volvos egna monster-super-slung-diff wink

Aussie och detroit är i stort sett samma skit ja.

Slungdiffen är ju värdelös. Räknar inte de som en diff som låser/bromsar hela tiden när det är hjulspinn som TS efterfrågade wink

Sellholm säljer ramplamelldiff har jag för mig. SAM har kanske också men är osäker

Då är vi på samma väglängd tongue

Nu när du säger det så stämmer det nog att Sellholm säljer ramplammelldiffar, men dom börjar väl på ca 18k har jag för mig? Och även om det troligen är det bästa alternativet så vet i fan om det är värt dom pengarna i stället för en torsen eller vanlig lamell.

Men det beror så klart på vad man ska använda den till.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
schnauz
21 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Sellholmen är ju i en klass för sig. Vill man inte hosta upp för en sådan är Torsendiffen det bästa alternativet - funkar kalas och är billiga!
Locker funkar ok i en bil som används till dragracing, men skulle aldrig orka med en sån på gatan.

joxxan
21 juni 2011 · 334 Inlägg

Shit vad svar ^^
Jag är mer ute efter en axel för lite vardags bus med bruksbilen dvs, 250-300hk's "monster" wink
Etyt billigt och bra alternativ så en Torsen då om jag har förstått det hela rätt?
Men passa diffen rakt i? med allat annat skit drivaxlar och jävelskap eller måste det moddas om ? :S

Som sagt något som håller och är billigt men diffar hela tiden vid hjulspinn tex. och inte tuggar sönder däcken som AGA smile

Åker slungdiff nu och är värdelöst.

Tack för alla svar hittills iaf! smile
Uppskattas!

Just... Awsome!
joxxan
21 juni 2011 · 334 Inlägg

skulle även gärna vilja höra lite motivation om varför ni tycker just den diffen ni rekommenderat smile
Tittade lite på Aussie & Torsen och var 3000 i pris skillnad, Torsen ca 6500kr Aussie ca 3500.

Just... Awsome!
tonimakaroni
21 juni 2011 · 747 Inlägg

Man får väl svetsa på en krans för få hastighetssignal om jag inte minns tokigt det en kompis sa till mig som skaffade torsen diff.

Om du vill fråga lite om vad han tycker och så om det och lite mer om installationen så heter han Friberg_v70 här på Garaget.

/ Toni Larsson
joxxan
21 juni 2011 · 334 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Man får väl svetsa på en krans för få hastighetssignal om jag inte minns tokigt det en kompis sa till mig som skaffade torsen diff.

Om du vill fråga lite om vad han tycker och så om det och lite mer om installationen så heter han Friberg_v70 här på Garaget.

Tack så mycket för tipset! smile

Just... Awsome!
Boostrider Försöker iaf
21 juni 2011 · 1 998 Inlägg

Skulle ta en torsen alla dagar i veckan. Var först inne på en aussi men FY FAN va de låter och ska böga sig.


Blir att testa en torsen. Efter att ha läst en massa om dem så verkar de va riktigt vettiga för de priset.
Köper du en diff till dana 30 med 27 splines så ska de va rätt. Men på bakaxeldelar vet de mer.

Diffen behöver schimsas in om man vill ha de 100% men de ska tydligen funka att använda de gamla.
Kronhjul och pinjong får man ju använda de ursprungliga

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
joxxan
22 juni 2011 · 334 Inlägg

Boostrider skrev:
Skulle ta en torsen alla dagar i veckan. Var först inne på en aussi men FY FAN va de låter och ska böga sig.


Blir att testa en torsen. Efter att ha läst en massa om dem så verkar de va riktigt vettiga för de priset.
Köper du en diff till dana 30 med 27 splines så ska de va rätt. Men på bakaxeldelar vet de mer.

Diffen behöver schimsas in om man vill ha de 100% men de ska tydligen funka att använda de gamla.
Kronhjul och pinjong får man ju använda de ursprungliga

Okej, jo har med läst upp mig lite om detta men begriper bara hälften smile
Men tror med det blir en Torsen då de har fått bra betyg för att vara så "billiga" smile

dana 30 med 27 splines?

Just... Awsome!
H3dlund Med lem
26 juni 2011 · 1 127 Inlägg

Vad ska du använda bilen till?

Torsen - bankörning

Aussie locker - buskörning

Lamell/rampdiff - Funkar till allt.

Det sämsta med en torsendiff är att den inte har någon förspänning. Så de kan faktiskt enhjula vid sladdande.

joxxan
26 juni 2011 · 334 Inlägg

H3dlund skrev:
Vad ska du använda bilen till?

Torsen - bankörning

Aussie locker - buskörning

Lamell/rampdiff - Funkar till allt.

Det sämsta med en torsendiff är att den inte har någon förspänning. Så de kan faktiskt enhjula vid sladdande.

jag använder den som bruksbil men även lite busåkning.. smile

Just... Awsome!
joxxan
1 juli 2011 · 334 Inlägg

Kan dock fortfarande inte bestämma mig.
SKulle gärna vilja ha lite råd av er som har kört med någon utav dessa diffar?
För/nackdelar?

Just... Awsome!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang