Volkswagen Polo eller Toyota Auris?

topline2
12 maj 2011 · 42 Inlägg

Jo är ju tyvärr mycket el idag.

Tänkte på följande du skrev:
En bensindriven sugmotor är visserligen rent tekniskt lite mer avancerad, de innehåller mer modern teknik till skillnad från dieseln. Å andra sidan är det ytterst sällan dessa delar av motorn rasar om den inte missköts. Den egentliga faran för livslängden hos en modern bensinmotor tror jag snåloptimeringen är, låg friktion invändigt har ställt till problem de senaste 10åren: Tänk bara på vilka problem Saab haft med smörjningen på sina turbomotorer!
Är en dieselmotor inte lika snåloptimerad som en bensinare och bör således vara slitstarkare?

Bensinmotorns pris är ju helt klart lockande men den drar ju lite extra.
Vet inte hur det kommer se ut dom närmsta åren med drivmedlet, vilket som är bäst att satsa på.

Såg att det var trumbromsar bak på polon med bensinare, fick en smärre chock då jag trodde det var ute sen 30 år tillbaka ungefär =/

Det ang vilken som är mest lättmekad, du har nog rätt att man inte gör så mycket själv med dagens bilar. Inte så lätt utan alla möjliga specielverktyg och all elektronik som allt styrs av.

Rquired Allmänt envis
12 maj 2011 · 12 512 Inlägg

En dieselmotor har en rejält mycket bättre verkningsgrad än en bensinmotor som du kanske vet, och som glad amatör tror jag som sagt att bensinmotorerna kräver mycket mer för att nå ner i dagens låga förbrukningssiffror. Nu är det egentligen BMW jag känner till bäst, men ta deras moderna motorer. Bensinsexorna är idag direktinsprutade, en teknik som prövats förut (Av Mitsubishi) men som också ledde till problem som ryckig gång och att motorerna sotade igen. Hittills är BMW´s teknik så ny att det är svårt att se om det blivit bättre, men ett fåtal klagomål har redan kommit. (Och de är inte ensamma om denna teknik)

Jämför med dieselmotorn där vad man egentligen gjort den senaste tiden är att höja trycket bränslet sprutas in med markant (Fiat´s Commonrail-teknik och så vidare), verkar generellt mindre problemdrabbat än snåloptimerade bensinmotorer?

Glöm dock inte det som tidigare nämnts, dels att det finns mer komponenter på en turbodiesel men också att moderna dieselbilar har partikelfilter som kan kräva byte: Svindyrt. En hel del dieselbilar med partikelfilter behöver också bränna rent dessa då och då för att det inte skall ge upp i förtid. Jag vet att BMW´s bilar gör det automatiskt, andra märken kräver att man tillsätter en speciell vätska.

Trumbromsar är väl däremot ingen dum idé? Mer problemfritt om något, men som du säger känns skivbromsar självklart trots att det är en större risk för problem i framtiden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
topline2
12 maj 2011 · 42 Inlägg

Låter väldigt vettigt det du skriver om båda motorerna. Är nog mycket möjligt att det kan bli en diesel trots priset.
Ang partikelfilter, vet du hur det ser ut på Auris och Polo? Är det vätska som måste fyllas eller är det ett självrengörande? Kan inte så mycket om PF men vet att ett av de har vätska och det andra inte och att det andra utan vätska bör vara ett mycket mer ekonomiskt filter.

Trumbromsar är iofs väldigt bra om man ser till problem men det kändes så föråldrat bara. Men faktum är att jag vill ha en bil med så lite ny teknik som möjligt för att slippa trubbel och det kan ju vara en av delarna. Dock har jag aldrig haft några direkta problem av skivbromsar.

Rquired Allmänt envis
12 maj 2011 · 12 512 Inlägg

topline2 skrev:
Låter väldigt vettigt det du skriver om båda motorerna. Är nog mycket möjligt att det kan bli en diesel trots priset.
Ang partikelfilter, vet du hur det ser ut på Auris och Polo? Är det vätska som måste fyllas eller är det ett självrengörande? Kan inte så mycket om PF men vet att ett av de har vätska och det andra inte och att det andra utan vätska bör vara ett mycket mer ekonomiskt filter.

Trumbromsar är iofs väldigt bra om man ser till problem men det kändes så föråldrat bara. Men faktum är att jag vill ha en bil med så lite ny teknik som möjligt för att slippa trubbel och det kan ju vara en av delarna. Dock har jag aldrig haft några direkta problem av skivbromsar.

Längst ner på sida 21:
http://www.toyota.se/Images/19387_AUR_C … 043789.pdf
"medan den underhållsfria D-CAT tekniken..."

Borde tyda på att Toyota´s partikelfilter inte kräver några tillsatser tycker jag. Jag hittar dock ingenting om VW Polo tyvärr.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Schneeflocke
21 mars 2012 · 239 Inlägg

Rquired skrev:

topline2 skrev:
Låter väldigt vettigt det du skriver om båda motorerna. Är nog mycket möjligt att det kan bli en diesel trots priset.
Ang partikelfilter, vet du hur det ser ut på Auris och Polo? Är det vätska som måste fyllas eller är det ett självrengörande? Kan inte så mycket om PF men vet att ett av de har vätska och det andra inte och att det andra utan vätska bör vara ett mycket mer ekonomiskt filter.

Trumbromsar är iofs väldigt bra om man ser till problem men det kändes så föråldrat bara. Men faktum är att jag vill ha en bil med så lite ny teknik som möjligt för att slippa trubbel och det kan ju vara en av delarna. Dock har jag aldrig haft några direkta problem av skivbromsar.

Längst ner på sida 21:
http://www.toyota.se/Images/19387_AUR_C … 043789.pdf
"medan den underhållsfria D-CAT tekniken..."

Borde tyda på att Toyota´s partikelfilter inte kräver några tillsatser tycker jag. Jag hittar dock ingenting om VW Polo tyvärr.

Det kan bero på att Toyotas dieslar inte har partikelfilter, utan en partikelfälla där resterande partiklar bränns upp. Bra mycket billigare för konsumenten, inte minst om vi betänker trådens ämne, som handlar om att användaren vill köpa en fabriksny bil. Då känns inte argument som "en volvo klarar 30 000 mil" särskilt relevant i sammanhanget.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Navkapsel
22 mars 2012 · 4 637 Inlägg

Toyota utan tvekan! Trevliga bilar av högsta kvalitet. Premium!
Jag som har öronen öppna har hört om många Toyotor som rullat långt. Det senaste var från han jag sålde Saaben till som berättade om sin 90-tals Avensis med över 81 000 mil på mätaren och han pratade gott om märket. (För Saabpengarna köpte jag en Corolla från 1988, snart 19 000 mil, olika ägare och en redig bunt bespapper från lååångt tillbaka, alla tomma.)
Gamla Toyotor går långt, gissar att även dagens kommer att hålla. Även elektroniken brukar hålla ihop bra i japanska bilar.
(Såg förövrigt 3 stycken 70-talscorollor bara förra veckan. Offtopic men ett suddigt kvalitetsbevis.)

Senast redigerat av Navkapsel (22 mars 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang