Ställa cambern rätt!

The dansk
5 januari 2010 · 30 Inlägg

Fick nerslag på besiktningen idag, infästning hjulsystem, ändrad.
Dvs cambern, min fråga är, är det lätt att ändra själv?
Verkstan ska väl ha några tusen om man får gissa.
Bilen är en Golf Mk2 GTI-88

skjortan Down n`out
5 januari 2010 · 514 Inlägg

fram? å visste itne att man kunde få nerslag på de

Down n`out
The dansk
5 januari 2010 · 30 Inlägg

Lundback skrev:
fram? å visste itne att man kunde få nerslag på de

Sry.. Glömde skriva att det är bak de gäller..

MattiasH
5 januari 2010 · 1 291 Inlägg

Stel axel bak på dom?
I så fall har någon varit där och shimsat om cambern eller så har du en krokig axel.

The dansk
5 januari 2010 · 30 Inlägg

MattiasH skrev:
Stel axel bak på dom?
I så fall har någon varit där och shimsat om cambern eller så har du en krokig axel.

Tack,  shimsat va ordet de sa på bilprovningen. Är det ngt negativt el det går o återställa till orginal "hjul"inställning??

MattiasH
6 januari 2010 · 1 291 Inlägg

The dansk skrev:

MattiasH skrev:
Stel axel bak på dom?
I så fall har någon varit där och shimsat om cambern eller så har du en krokig axel.

Tack,  shimsat va ordet de sa på bilprovningen. Är det ngt negativt el det går o återställa till orginal "hjul"inställning??

Det beror ju vad bilen ska användas till samt vilka däck den rullar på, förmodar att det varit någon tidigare ägare som gillat bankörning och försökt anpassat bilen till det.
Använder du bilen som vanligt så är det idé att återställa, det brukar gynna däckförbrukningen om inte annat.

The dansk
6 januari 2010 · 30 Inlägg

MattiasH skrev:

The dansk skrev:

MattiasH skrev:
Stel axel bak på dom?
I så fall har någon varit där och shimsat om cambern eller så har du en krokig axel.

Tack,  shimsat va ordet de sa på bilprovningen. Är det ngt negativt el det går o återställa till orginal "hjul"inställning??

Det beror ju vad bilen ska användas till samt vilka däck den rullar på, förmodar att det varit någon tidigare ägare som gillat bankörning och försökt anpassat bilen till det.
Använder du bilen som vanligt så är det idé att återställa, det brukar gynna däckförbrukningen om inte annat.

Den är ju lite tyskstukad så det är därför den blev så av tidigare ägare.
Men bilprovningen tyckte inte de fick se ut så, + snön här i skåne = halt som faen jämfört med en vanlig golf utan shimsad camber. Den ska bara funka som brukis tills familj osv kommer in i bilden så återställning är nog det som är bäst. Har läst lite om det nu och det verkar inte så svårt?

Koop
6 januari 2010 · 1 867 Inlägg

Det är ju en baggis, bulta loss navet och ta bort shimset.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Izkoo
15 juli 2012 · 131 Inlägg

Jag har läst en del & fattar inte vad som ska shimsas eller vad det är för bult / brickor man måste lägga någon stanns eller vart man ändrar där bak på mk2 ?  Kan någon som har gjort detta ta en bild o visa eller skicka till mig ? För skulle vilja göra så på min & testa hur det blir smile


Izkoo@hotmail.com

~ Konstgjord In Andning & Stressfläktar ~
Volkswagen Polo 1,3L "Marrakesh" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang