740 kat eller inte?

Berglund_696 Non stop driving
15 november 2012 · 402 Inlägg

hej.
har fixat en 740 med inreg. 1988-01-08 är det tvång att den måste ha kat då? vet inte riktigt när 88b kom.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Pim_Pim
15 november 2012 ·

Katt ska du ha, men inget tvång att den skall fungera har jag för mig.

Berglund_696 Non stop driving
15 november 2012 · 402 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Katt ska du ha, men inget tvång att den skall fungera har jag för mig.

okej kan man inte bara sätta ett rör där katten ska sitta då? det var väl andra halv år 88 som 88b kom då katterna blev obligatiriska.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Pim_Pim
15 november 2012 ·

Link_696 skrev:

Pim_Pim skrev:
Katt ska du ha, men inget tvång att den skall fungera har jag för mig.

okej kan man inte bara sätta ett rör där katten ska sitta då? det var väl andra halv år 88 som 88b kom då katterna blev obligatiriska.

Du får öppna upp katten annars och rensa den, alt dra ett rör igenom.
För katalysatorn ska sitta där.

Berglund_696 Non stop driving
15 november 2012 · 402 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Link_696 skrev:

Pim_Pim skrev:
Katt ska du ha, men inget tvång att den skall fungera har jag för mig.

okej kan man inte bara sätta ett rör där katten ska sitta då? det var väl andra halv år 88 som 88b kom då katterna blev obligatiriska.

Du får öppna upp katten annars och rensa den, alt dra ett rör igenom.
För katalysatorn ska sitta där.

det är så jävligt alltså. undra var man ska få tag på en tom kat förnågonstans. då det inte satt något avgas på den när jag köpte skiten

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Pim_Pim
15 november 2012 ·

Link_696 skrev:

Pim_Pim skrev:

Link_696 skrev:

okej kan man inte bara sätta ett rör där katten ska sitta då? det var väl andra halv år 88 som 88b kom då katterna blev obligatiriska.

Du får öppna upp katten annars och rensa den, alt dra ett rör igenom.
För katalysatorn ska sitta där.

det är så jävligt alltså. undra var man ska få tag på en tom kat förnågonstans. då det inte satt något avgas på den när jag köpte skiten

Är det bara nån holk som ska gå vintern ut så är det ju bara att svetsa ihop något eget utan katalysator o köra.

Eller ska den besiktas o de nu ?

Berglund_696 Non stop driving
15 november 2012 · 402 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Link_696 skrev:

Pim_Pim skrev:

Du får öppna upp katten annars och rensa den, alt dra ett rör igenom.
För katalysatorn ska sitta där.

det är så jävligt alltså. undra var man ska få tag på en tom kat förnågonstans. då det inte satt något avgas på den när jag köpte skiten

Är det bara nån holk som ska gå vintern ut så är det ju bara att svetsa ihop något eget utan katalysator o köra.

Eller ska den besiktas o de nu ?

precis köpte den för vinter och lite drag bil. ja tyvärr måste den bes. och jag antar att den måste ha den där kat burken. sad drygt att bara sätta dit en burk när bes. männen vet att den är tom. =P

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
schnauz
15 november 2012 · 1 758 Inlägg

Varför inte bara låta den vara där?
Enda skillnaden om du tar bort den är att avgasvärdena blir sopiga.

Knugcab
15 november 2012 · 5 111 Inlägg

Har du katalysator så skall den sitta där.
Katalysatorn blev obligatorisk på nya bilar från och med 1989 års modell, något "88b" existerar inte juridiskt, utan det var en benämning bilhandlarna använde på 89 års modeller sålda under 1988. Anledningen var att staten subventionerade katalysatorbilar 1988 ut, för att öka försäljningen på de "frivilliga" årsmodellerna.
Däremot så är din motor avgascertifierad MED katalysator (om den såldes med det dvs., så en 88 som såldes ny utan kat behöver givetvis ingen), och då man inte får ändra den från det avgascertifierade utförandet så måste den sitta där.
Däremot så mäts avgaserna på samma sätt som hos äldre bilar (3,5% CO på tomgång, inga andra krav) 1988 ut, så även om katalysatorn är paj så kan du klara en besiktning.

Vilken motor har du? B230E, ET, K, F eller FT?
Det är bara F och FT som haft katalysator från början.

Senast redigerat av Volvo544special65 (15 november 2012)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
henkemedpuffen
16 november 2012 · 249 Inlägg

oftast går det igenom bes utankatt på dessa modeller.

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Berglund_696 Non stop driving
19 november 2012 · 402 Inlägg

jag hoppas på det sist nämda i tråden. jag vet att 88b användes väl för att folk skulle kunna köpa sin nya bil billigare om dom valde med kat och det var väl året 88 ut eller något?

men vad jag kan komma ihåg så ibörjan av 88 så ska man inte behöva någon kat på bilen. även om det har suttit en där? annars får vi se vad bilprovningen säger om det.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Knugcab
19 november 2012 · 5 111 Inlägg

Man behöver alltid kat om det suttit där, sen har ju vissa tur och slipper genom utan.
Men vilken motor har du?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Berglund_696 Non stop driving
19 november 2012 · 402 Inlägg

b230f sitter i. men just det om nu är så att det ska sitta en där men inte behoer fungera. tycker jag det är så lojligt att den ska sitta där som en atrapp.

Senast redigerat av Link_696 (19 november 2012)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Knugcab
19 november 2012 · 5 111 Inlägg

Ja men det finns ju inget test på om katten fungerar eller ej... Du kan besiktiga en ny bil med trasig kat med, OM avgasvärdena mot förmodan skulle vara så bra att den klarar dem, men det är så hårda krav på avgasvärdena på moderna bilar att en trasig kat gör det i stort sett omöjligt att passera, vilket inte gäller 1988 års modell och äldre där bara CO på tomgång mäts.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
bombarjensen
19 november 2012 · 51 Inlägg

tokvarva innan besiktining och etanol

Knugcab
19 november 2012 · 5 111 Inlägg

Varför?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Berglund_696 Non stop driving
20 november 2012 · 402 Inlägg

När jag fixade bilen så va det inget avgassystem på den och då den är reg. 1988-01-08 så tänkte jag det att då borde jag slippa kat. Jag har en katt liggandes från min t5 men tänkte det va onödigt att sätta dit den om det inte behövs. Likadant rensa den bara fär det ska se ut aom det sitter en där. Djag först tänkte ha den som att bara sätta dit på min t5 när den ska bes. Så vet inte om jag ska sätta dit den iaf.eller prova att bes. Utan och

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
bombarjensen
22 november 2012 · 51 Inlägg

avgasvärdena blir fina om det är riktigt varmt

Knugcab
22 november 2012 · 5 111 Inlägg

Men avgasvärdena spelar ju ingen roll, en 88 har som enda krav 3,5% CO på tomgång och det klarar en frisk bil även utan kat, och att spä uti med e85 får inte dit katalysatorn på nytt, så du tänker baklänges i detta fall.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Berglund_696 Non stop driving
25 november 2012 · 402 Inlägg

Har satt dit katten iaf. Det är så mycket fram och tillbaka med det här. Så får man väl antingen ta bort den sen eller kanske försöka fixa en race kat till t5 sen. Kan ju alltid kanske rensa katten sen låter ju härligare från bolen då.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang