Körskola som försöker lura mig?

Roger_ BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
23 december 2012 · 209 Inlägg

Min tjej var med om samma sak ! 
Kört ganska mycket på körskolan

Sen blev det prat om uppkörning läraren bokade körning o allt var ok !
Sen efter 1 vecka ringde hon o sa att hon avboka körningen för hon tyckte tjejen min skulle köra 3 st till

Vi vart så arg så hon boka privat uppkörning med trafikverkets bil o hon klara det direkt

mrpalmer
24 december 2012 · 796 Inlägg

Klarade körkortet 6 November och fyllde år 28 Oktober. Inte en ända körlektion och klarade både teorin och uppkörningem på första försöket. Vart ett billigt körkort, med soppa och alla riskutbildningar har de gått på 6200kr för allt. De största felet många gör är nog att skriva in sig på körskolor! Enligt mig ska man köra  mestadels privat och kanske ta 2-3 lektioner så.man kollar hur man ligger till. Lycka till!

Hemma bra, garaget BÄST!
xorox_88 Smack that ass!!
24 december 2012 · 2 953 Inlägg

överreklamerat med körskola, tog mitt privat som överstående talare, klarade väll teorin på 3e försöket å uppkörningen på första utan problem å då hade jag bara kört med morsan innan

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
caromania Forummoderator
24 december 2012 · 9 296 Inlägg

Mitt körkort kostade 800kr. Those were the days.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
joakim89
24 december 2012 · 1 265 Inlägg

Min körskola är precis tvärtom.
Tog paketpris man skulle få köra så mkt tills man klarar, men dom börja krångla med tider efter ca 10timmar.
Dom mena att man ska klara C-kort uppkörningen efter 10lektioner,  men paketet kosta 23875kr eller nått så nog ska jag komma över 20timmar iaf för de priset, är uppe vid 15timmar nu

Roffer
27 december 2012 · 59 Inlägg

Körskolor kunde förr med.... Jag tog körkort i slutet av 80talet, körde med körlärare ett som meddelade att jag var klar för uppkörning men jag måste ta en lektion med körlärare två först.

Hur i helvete kunde "ett" säga att du var färdig! Du behöver fler lektioner för att klara av detta! Skreks det pedagogiskt. Och så kunde det varit om det inte var så att min polare körde på samma körskola och precis samma visa för honom. Så tre dubbellektioner senare var man tydligen redo.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2012 · 14 086 Inlägg

Det var tider det när körlektionen kostade 45 kr för 45 minuter men okay, man tjänade lite mindre då. Körkortstillstånd, teori, 10 st lektioner, körkortstillverkning samt uppkörning gick på 1000 kr. Vi pratar 1974. Vet ej vad det skulle motsvara idag.......10000 kr kanske. Nån som vet? Det skulle vara intressant att veta. Men vi hade inte halkbana innan man tog körkort utan den fick man praktisera med körkortet på fickan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Roffer
27 december 2012 · 59 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det var tider det när körlektionen kostade 45 kr för 45 minuter men okay, man tjänade lite mindre då. Körkortstillstånd, teori, 10 st lektioner, körkortstillverkning samt uppkörning gick på 1000 kr. Vi pratar 1974. Vet ej vad det skulle motsvara idag.......10000 kr kanske. Nån som vet? Det skulle vara intressant att veta. Men vi hade inte halkbana innan man tog körkort utan den fick man praktisera med körkortet på fickan.

/Benny

Enligt Prisomräknaren (http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649) Så var 45 kronor år 1974 (Årsmedeltal) motsvararande 253,74 kronor år 2012 (Januari).

Detta innebär en förändring med 463,86%

Så 1000Kr blir alltså bara 5 638,61 kronor i dagens värde.

Billigt!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2012 · 14 086 Inlägg

Roffer skrev:

Vettemannen skrev:
Det var tider det när körlektionen kostade 45 kr för 45 minuter men okay, man tjänade lite mindre då. Körkortstillstånd, teori, 10 st lektioner, körkortstillverkning samt uppkörning gick på 1000 kr. Vi pratar 1974. Vet ej vad det skulle motsvara idag.......10000 kr kanske. Nån som vet? Det skulle vara intressant att veta. Men vi hade inte halkbana innan man tog körkort utan den fick man praktisera med körkortet på fickan.

/Benny

Enligt Prisomräknaren (http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649) Så var 45 kronor år 1974 (Årsmedeltal) motsvararande 253,74 kronor år 2012 (Januari).

Detta innebär en förändring med 463,86%

Så 1000Kr blir alltså bara 5 638,61 kronor i dagens värde.

Billigt!

Vet du vad en normal körlektion kostar idag? Priserna kan ju ha gått upp förutom det som du anger i prisomräknaren. Om vi säger så här då: Vad kostar ett "Normalt" körkort idag om man inte kör mer än 10 lektioner?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (27 december 2012)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Roffer
27 december 2012 · 59 Inlägg

Nu så tog jag mitt körkort -88 men om man googlar runt lite verkar 40-45min ligga på mellan 400-500kr, snittpriset på ett körkort är 15.000kr

dawwe ...has left the building...
27 december 2012 · 4 474 Inlägg

Mitt körkort kostad ca 2200 inkl "allt", dvs tillstånd (800-900), "halkbana" (ca 1000) och så 2 kuggade teoriprov. Lite jobbigt att kugga TVÅ gånger trots att jag hade bra med poäng, första gången hade jag 32 av 40, men fick underkänt för jag hade för många fel i nåt moment. Andra gången 35, samma visa...Tredje gången 37 o då klarade man sig oavsett var man hade felen. De "svåra" var att det var inte bara ETT svarsalternativ som kunde vara rätt, utan flera, o missade man markera ett av svarsalternativen som var rätt så blev det fel, så klart. Uppkörningen gick galant däremot, trots noll körskole-lektioner. Det enda orosmomentet kom efter uppkörningen då inspektören helt kallt säger: "Jaha, din mor satt i baksäte UTAN säkerhetsbälte under uppkörningen....". Snacka om jobbigt läge om ha kuggat mig pga det, men det gjorde han inte som tur va smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
vosa-v95
27 december 2012 · 50 Inlägg

hej, ledsen att jag varit sjukt oaktiv i min egen tråd men jag har utnytjat körkortet en del jag körde just min 100:e mil med körkort smile

Upptäck Saab !!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2012 · 14 086 Inlägg

vosa-v95 skrev:
hej, ledsen att jag varit sjukt oaktiv i min egen tråd men jag har utnytjat körkortet en del jag körde just min 100:e mil med körkort smile

Man brukar köra väldigt mycket första tiden. Nästan overkligt mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
vosa-v95
27 december 2012 · 50 Inlägg

jo bensinräkningen ligger nog på typ 2000 nu :S en veckas körning, (med en del gasa) tongue

Upptäck Saab !!
Pim_Pim
27 december 2012 ·

Satan vad du måste gasa om bensinräkningen ligger på ca 2000:- och du har kört ca 100mil. tongue

vosa-v95
27 december 2012 · 50 Inlägg

ja vet får inte heller ihop de riktigt men de e i af 2000 totalt nu :S de e kanske inte exagt 100 dock, jag har kört med två bilar, men ändå tongue

Senast redigerat av vosa-v95 (27 december 2012)

Upptäck Saab !!
dawwe ...has left the building...
27 december 2012 · 4 474 Inlägg

Hehe...Testa med sopparäkningar på uppåt 9", i de regionerna brukar jag ligga när det är "högsäsong", men då kör jag måååånga mil oxå, uppåt 700 mil/mån. Observera: Det är endast privat-körning, jobbkörningar får man inte räkna big_smile

Senast redigerat av dawwe (27 december 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
vosa-v95
27 december 2012 · 50 Inlägg

dawwe skrev:
Hehe...Testa med sopparäkningar på uppåt 9", i de regionerna brukar jag ligga när det är "högsäsong", men då kör jag måååånga mil oxå, uppåt 700 mil/mån. Observera: Det är endast privat-körning, jobbkörningar får man inte räkna big_smile

fyfan du måste ju köra dygnet runt tongue

Upptäck Saab !!
dawwe ...has left the building...
27 december 2012 · 4 474 Inlägg

Haha...Absolut inte...Ner fredag kväll ca 55mil (dryga 4 timmar). Lör + sön minst 45 mil, men även över 100 ibland, beror på vart man "hamnar" så att säg*haha". O så hem sent söndag kväll, 55 mil till. I snitt minst 160 mil/helg. O ta de gånger 4 då eftersom det i regel finns 4 helger, är det lång helg kan man plussa på iaf 25mil/dag. I somras när soppan var dyr var det liiite jobbigt att man tankade upp till "kredit-taket" (har "bara" 8000 i kredit på tankkortet) så då fick ett annat kort åka fram*haha*. Men som sagt körningarna har ett syfte oxå, dvs de tar mig dit jag vill för att kunna göra det jag vill smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 december 2012 · 14 086 Inlägg

2000 kr delat med 100 mil ger 20 kr. Dela det med ett bensin pris på 14 kr så blir det 1,42 l/mil. Det är inte så svårt att en bil att dra om man gasar lite. Alltså ingen omöjlighet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang