Omställningsventil kamaxel/katalysatoreffektiv V40 2.0t 02:a

Roxyrules
22 december 2012 · 1 Inlägg

Ny här på forumet, men vänder mig hit för lite klokskap.

Har alltså en V40 2.0t.
Var och besiktade i veckan och bilprovningen slog ner på P0420 = Katalysatoreffektivitet under tröslelvärde.
(avgasvärdena var iofs ok, men inte elektroniken...)

Var på Volvo och gjorde en felkodsläsning.
ECM-5a = Katalysatoreffektivitet. Felaktig signal. Permanent fel, B4204T3
ECM-61 Omställningsventil kamaxel. Felaktig signal. Permanent fel

Fundering, kan omställningsventilen orsaka problem för katten?
Rengjort ventilen så gott det går, efter rek. från servicekillen.


Servicekillen pratade om felen helt separat från varandra, och det slog mig aldrig då att fråga om de kunde hänga ihop.
Fanns en del andra fel (inte rellaterat till detta) som vi pratade om också, så det gjorde att jag aldrig kopplade ihop dessa då.

Kamrem byttes i våras av förre ägaren, kan det vara felkuggat, och felet härstammar därifrån?
Bilen går bra, tomgång på ca 800rpm.
18000mil

Daevil
4 januari 2013 · 692 Inlägg

Hej, jag har fått samma felkod ECM-61. Har du löst ditt?
Jag har rengjort omställningsventilen och bytt packning men motorlampan lyser fortfarande.
Kör en s40 T4 2002.

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang