Köpråd: Andra bil med väghållning ca 50,000kr

Rquired Allmänt envis
30 maj 2013 · 12 512 Inlägg

Emil16 skrev:

Rquired skrev:

Emil16 skrev:

ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?smile känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken

Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.

På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.

du skulle inte tänka dig leta upp den där tråden och länka den letat dom f..n men hittar den ej

Här är den: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=478545

Ryktet om att en BMW är dyr i drift har aldrig varit helt korrekt och på modellerna från 90-talet och framåt stämmer det inte alls, svagheter finns men generellt håller deras modeller hög kvalité och konstruktionen är väl genomtänkt. Det förstnämnda innebär att bilarna håller länge innan slitdelar eller annat behöver bytas, det sistnämnda att bilarna är enkla att arbeta med jämfört med märken där halva bilen får plockas ner för att nå en del vilket är välkommet när verkstadens timtaxa tickar på.

De två punkterna i kombination med att delarna inte kostar en förmögenhet utan ligger runt omkring eller ofta under vad andra märken tar, trots att t.ex bromsar och andra chassidelar är grövre dimensionerade, avgassystemen är helt eller delvis i rostfritt från fabrik etc. håller ner milkostnaden. Det är min erfarenhet av BMW i alla fall.

Alfa Romeo är inte lika enkla att beskriva men barnsjukdomar är inte rätt ord utan de har inte riktigt samma kvalitetstänk som många andra biltillverkare har. Resultatet blir en bil som har lite fler fel och kostar lite mer att reparera jämfört med genomsnittet men det är inte dåliga bilar.

Däremot är det väldigt speciella och trevliga bilar, och är du ute efter en andrabil du inte tänkt köra så mycket med och inte är beroende av är ovanstående kanske inte hela världen om det visar sig att du älskar deras modeller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dkallman
30 maj 2013 · 40 Inlägg

Emil16 skrev:
min har gått ca 18k mil så den går allt som en klocka fortfarande:D
men känns som att bmw är stabila bilar som bara går och går
en fråga gälande bmw(de moddeler som har tagits upp här) är det så dyrt att äga bmw som många säger eller är det bara en myt nu när de börjar bli ett par år

Jag tycker inte bmw är dyrare än "normalt" att äga/köra. Min 330 coupé gick riktigt billigt, relativt bränslesnålt och reservdelarna var inte heller märkvärt dyrare än till andra bilar. I och med att kvaliteten är så bra håller grejerna och man slipper dyra reparationer (i allmänhet, det är min uppfattning iaf). Dessutom är de snygga att se på och förbaskat roliga att köra! smile Finns mängder med eftermarknadsprylar till e46:an när man sedan tröttnar på originalutseendet.

Subban och Evon är även de grymt roliga körmaskiner. Personligen tycker jag att det är svårt att jämföra dessa med en bmw-coupé, de lirar inte riktigt i samma liga. Impreza/evo känns mer som ett renodlat rallyjärn, medan bmw:n är mera konfortabel och lättare att leva med till vardags. Så tycker jag efter att ha testa både impreza, evo och bmw.

(edit: såg att jag det jag skrev i princip redan nämnts av tidigare talare. Bjuder på missen och skyller på tröttheten wink )

Senast redigerat av dkallman (30 maj 2013)

Komu
30 maj 2013 · 25 Inlägg

Mjo varken Evon eller Imprezan är direkt lyxiga. Skulle inte säga att dem inte är komfortabla, (Dock har jag bara testat Evo4 och en impreza gt från 99) däremot har dem ju lagt "50öre på inredningen och resten på prestandan". Förbannat roliga och imo jävligt snygga. Men man saknar "lyxen" hos andra märken.
Och vill man ha en rolig och fin bil så tror jag BMW:n skulle vara perfekt.
Var själv inne på en sådan tidigare, men bestämde mig för att i min ålder är prestanda det viktigaste.

nixon89 klabbarpan
30 maj 2013 · 3 041 Inlägg

Folk lär väl ha sina åsikter om denna men jag skulle vilja tipsa om renault clio 16v -91.

Liten bil, lite vikt, runt 1100 kg. Bra med mos och ligger som en jäkla padda i kurvorna big_smile garagepolaren har en och den är ju brutalt rolig smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Aerodynamik ...
30 maj 2013 · 7 120 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:

Volvoraggersnubbe skrev:
Köp större turbo, hårdare fjädring, fixa o trixa lite för 20 lakan då kan du ju ha din volvo istället? Och så har du 200-250 hk?

Han efterfrågade en rolig bil med bra väghållning. Oavsett om det är mer kraft i en gammal Volvo kombi så får du aldrig den 'rätta sportkänslan' som en välbalanserad bil har.

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

Mummel mummel på dig med, din tomte.
Självklart går det att modifiera alla bilar, och lika självklart är det att en duktig förare i en "dålig bil" kan köra ifrån en värdelös förare i en "bra bil" på en knixig bana men det tar inte ifrån bilarnas egenskaper.

Vad jag syftade på var medelmåttiga 940's med 20 000mil på mätaren, kapade fjädrar och allmänt sunk. Du får aldrig den härliga sportiga känslan i en sån om du inte öppnar plånboken rejält.

Men det spelar ju ingen roll vad man skriver till dig för det finns ju inget som är bättre än gamla Volvo-bilar eller dig för den delen.

endorfinslaven
30 maj 2013 · 671 Inlägg

Aerodynamik skrev:

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:

Han efterfrågade en rolig bil med bra väghållning. Oavsett om det är mer kraft i en gammal Volvo kombi så får du aldrig den 'rätta sportkänslan' som en välbalanserad bil har.

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

Mummel mummel på dig med, din tomte.
Självklart går det att modifiera alla bilar, och lika självklart är det att en duktig förare i en "dålig bil" kan köra ifrån en värdelös förare i en "bra bil" på en knixig bana men det tar inte ifrån bilarnas egenskaper.

Vad jag syftade på var medelmåttiga 940's med 20 000mil på mätaren, kapade fjädrar och allmänt sunk. Du får aldrig den härliga sportiga känslan i en sån om du inte öppnar plånboken rejält.

Men det spelar ju ingen roll vad man skriver till dig för det finns ju inget som är bättre än gamla Volvo-bilar eller dig för den delen.

Fan vad härligt någon som förstått hur häftig jag är cool

Men allvarligt hur kommer det sig att folk med volvos till 90 % åker ifrån 4wd bilarna på isen.
Det handlar o helheten något som alla muppar på denna sida glömt....
Ett enkelt recept om man förstått det...

Nästa vinter ska vi ett volvo gäng åka till ett känt BMW tillhåll och blåsa dörrarna av BMWskiten på isen.
Jag var där för ett par år sedan och åkte ifrån alla BMWna med lätthet gud vad sura de blev.
Nu kommer vi i grupp med kameror det ska bli kul....
Då finns inga ursäkter för de i hitlersläde längre...
Den här vintern gick gamla B20 maskiner i PVn/140s och rödblockare i 2/940s bättre än E30/E34/E36or.

zemet
30 maj 2013 · 4 056 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:

endorfinslaven skrev:

Hrrrrrrrmmm !
Mummel mummel
Med min 940 åkte jag ifrån en sådan däringa välbalanserad häck som din på kurvig asfalt.
Den hade JRM dekal där bak....
Har åkt ifrån de enklare varianterna av din och även Evos på isbana.
Med och utan isdäck.....
Välbalanserad ja 940 har 55/45 i viktfördelning och hur mycket rallyprylar finns det till en 940....
Googla lite innan det blir fler löjliga kommentarer...

Om 2 veckor har Sellholm Tuning troligen en lucka och jag kör dit min andra 940 med bur,wattlänk,sellholm ben, sellholm diff, rörbärarmar, kort styrväxel, när väl motorkonceptet är klart så kommer jag slakta snorungar i sk. sportbilar....

Mummel mummel på dig med, din tomte.
Självklart går det att modifiera alla bilar, och lika självklart är det att en duktig förare i en "dålig bil" kan köra ifrån en värdelös förare i en "bra bil" på en knixig bana men det tar inte ifrån bilarnas egenskaper.

Vad jag syftade på var medelmåttiga 940's med 20 000mil på mätaren, kapade fjädrar och allmänt sunk. Du får aldrig den härliga sportiga känslan i en sån om du inte öppnar plånboken rejält.

Men det spelar ju ingen roll vad man skriver till dig för det finns ju inget som är bättre än gamla Volvo-bilar eller dig för den delen.

Fan vad härligt någon som förstått hur häftig jag är cool

Men allvarligt hur kommer det sig att folk med volvos till 90 % åker ifrån 4wd bilarna på isen.
Det handlar o helheten något som alla muppar på denna sida glömt....
Ett enkelt recept om man förstått det...

Nästa vinter ska vi ett volvo gäng åka till ett känt BMW tillhåll och blåsa dörrarna av BMWskiten på isen.
Jag var där för ett par år sedan och åkte ifrån alla BMWna med lätthet gud vad sura de blev.
Nu kommer vi i grupp med kameror det ska bli kul....
Då finns inga ursäkter för de i hitlersläde längre...
Den här vintern gick gamla B20 maskiner i PVn/140s och rödblockare i 2/940s bättre än E30/E34/E36or.

Att volvobilarna går snabbare på isen tror jag har väldigt mycket att göra med att 2/7/940 inte har massa plast och kjolpaket som går sönder om man råkar köra på en ekorre....

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Emil16
30 maj 2013 · 154 Inlägg

Komu skrev:
Mjo varken Evon eller Imprezan är direkt lyxiga. Skulle inte säga att dem inte är komfortabla, (Dock har jag bara testat Evo4 och en impreza gt från 99) däremot har dem ju lagt "50öre på inredningen och resten på prestandan". Förbannat roliga och imo jävligt snygga. Men man saknar "lyxen" hos andra märken.
Och vill man ha en rolig och fin bil så tror jag BMW:n skulle vara perfekt.
Var själv inne på en sådan tidigare, men bestämde mig för att i min ålder är prestanda det viktigaste.

det är absolut två bilar som jag skulle vilja pröva någon gong ialla fall någon av dem kanske blir en anndra bil vem vet är mycket att välja på nu:) vilken skulle du rekomendera av subarun och evon i sådana fall?smile

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
30 maj 2013 · 154 Inlägg

nixon89 skrev:
Folk lär väl ha sina åsikter om denna men jag skulle vilja tipsa om renault clio 16v -91.

Liten bil, lite vikt, runt 1100 kg. Bra med mos och ligger som en jäkla padda i kurvorna big_smile garagepolaren har en och den är ju brutalt rolig smile

betvivlar inte en sekund att det är en kul bil men det är nog inget för mig:)

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
30 maj 2013 · 154 Inlägg

M_Broberg skrev:
Saab 9-3 SS är fina, går att trimma och har ett brutalt styvt chassi (styvare än lamborghini murcielago) go väghållning, gott om plats och lättrimmad motor


annars ligger min röst med på BMW.

oavsett vad folk säger är det dyrare att äga en sexa än en fyra, 50% extra kostnad i tändstift, mer olja osv osv.. + att iaf på mig kostar det 10 000 mer per helår i försäkring att äga en 328 E36 än min saab

har faktiskt kikat lite på dem men jag vet inte vill testa något som inte är svenskt tror jag

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
30 maj 2013 · 154 Inlägg

zemet skrev:

endorfinslaven skrev:

Aerodynamik skrev:

Mummel mummel på dig med, din tomte.
Självklart går det att modifiera alla bilar, och lika självklart är det att en duktig förare i en "dålig bil" kan köra ifrån en värdelös förare i en "bra bil" på en knixig bana men det tar inte ifrån bilarnas egenskaper.

Vad jag syftade på var medelmåttiga 940's med 20 000mil på mätaren, kapade fjädrar och allmänt sunk. Du får aldrig den härliga sportiga känslan i en sån om du inte öppnar plånboken rejält.

Men det spelar ju ingen roll vad man skriver till dig för det finns ju inget som är bättre än gamla Volvo-bilar eller dig för den delen.

Fan vad härligt någon som förstått hur häftig jag är cool

Men allvarligt hur kommer det sig att folk med volvos till 90 % åker ifrån 4wd bilarna på isen.
Det handlar o helheten något som alla muppar på denna sida glömt....
Ett enkelt recept om man förstått det...

Nästa vinter ska vi ett volvo gäng åka till ett känt BMW tillhåll och blåsa dörrarna av BMWskiten på isen.
Jag var där för ett par år sedan och åkte ifrån alla BMWna med lätthet gud vad sura de blev.
Nu kommer vi i grupp med kameror det ska bli kul....
Då finns inga ursäkter för de i hitlersläde längre...
Den här vintern gick gamla B20 maskiner i PVn/140s och rödblockare i 2/940s bättre än E30/E34/E36or.

Att volvobilarna går snabbare på isen tror jag har väldigt mycket att göra med att 2/7/940 inte har massa plast och kjolpaket som går sönder om man råkar köra på en ekorre....

så nu släpper vi denna diskusionen jag står fast bid det jag skrev förut och jag är ganska säker på att du hadde kört ännu snabbare i en evo eller något liknande. det jag frågade i denna tråd var inte vem som var snabbast på isen utan få tips på en ny bil som ialla fall inte är helt vanlig. så sluta tjafsa nu för iprinsip alla såna här trådar som jag läst så är det jämt något gruff och det är inte givande. men om någon har någon annan bil att ta upp så är ni så välkomna go natt:)

Volvo 940 Jag rullar
dkallman
31 maj 2013 · 40 Inlägg

Emil16 skrev:

Komu skrev:
Mjo varken Evon eller Imprezan är direkt lyxiga. Skulle inte säga att dem inte är komfortabla, (Dock har jag bara testat Evo4 och en impreza gt från 99) däremot har dem ju lagt "50öre på inredningen och resten på prestandan". Förbannat roliga och imo jävligt snygga. Men man saknar "lyxen" hos andra märken.
Och vill man ha en rolig och fin bil så tror jag BMW:n skulle vara perfekt.
Var själv inne på en sådan tidigare, men bestämde mig för att i min ålder är prestanda det viktigaste.

det är absolut två bilar som jag skulle vilja pröva någon gong ialla fall någon av dem kanske blir en anndra bil vem vet är mycket att välja på nu:) vilken skulle du rekomendera av subarun och evon i sådana fall?smile

Gällande evo vs impreza tror jag du blir nöjd vilken du än väljer wink Båda är riktigt roliga bilar och har sina respektive för- och nackdelar. Subban har sitt härliga boxerljud och många imprezor har ratten på rätt sida, vilket jag tycker är ett stort plus. Evon tycker jag är aningen snyggare till utseendet samt att jag tyckte den var strået vassare än subarun i väghållningen, men det är återigen mina personliga åsikter. wink
Jag hade valt Evo, men tycker du ska känna på ett par stycken av varje modell så får du se vilken som känns bäst!

HampeB dab-master
31 maj 2013 · 166 Inlägg

En ska du ska ha i åtanke är att Evo och Impreza inte är några billiga bilar att äga. Försäkring, service och delar till dom kan fort sticka iväg i pris.

Men om du ska ha en Evo eller Impreza så är Evon mera fokus på körning, medans Imprezan kan fungera som en vanlig bil. Åka 50 mil i en gammal Evo är inte bland de roligaste eller skönaste åken. smile

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Emil16
31 maj 2013 · 154 Inlägg

dkallman skrev:

Emil16 skrev:

Komu skrev:
Mjo varken Evon eller Imprezan är direkt lyxiga. Skulle inte säga att dem inte är komfortabla, (Dock har jag bara testat Evo4 och en impreza gt från 99) däremot har dem ju lagt "50öre på inredningen och resten på prestandan". Förbannat roliga och imo jävligt snygga. Men man saknar "lyxen" hos andra märken.
Och vill man ha en rolig och fin bil så tror jag BMW:n skulle vara perfekt.
Var själv inne på en sådan tidigare, men bestämde mig för att i min ålder är prestanda det viktigaste.

det är absolut två bilar som jag skulle vilja pröva någon gong ialla fall någon av dem kanske blir en anndra bil vem vet är mycket att välja på nu:) vilken skulle du rekomendera av subarun och evon i sådana fall?smile

Gällande evo vs impreza tror jag du blir nöjd vilken du än väljer wink Båda är riktigt roliga bilar och har sina respektive för- och nackdelar. Subban har sitt härliga boxerljud och många imprezor har ratten på rätt sida, vilket jag tycker är ett stort plus. Evon tycker jag är aningen snyggare till utseendet samt att jag tyckte den var strået vassare än subarun i väghållningen, men det är återigen mina personliga åsikter. wink
Jag hade valt Evo, men tycker du ska känna på ett par stycken av varje modell så får du se vilken som känns bäst!

okej tack s mycket

Volvo 940 Jag rullar
Emil16
31 maj 2013 · 154 Inlägg

dkallman skrev:

Emil16 skrev:

Komu skrev:
Mjo varken Evon eller Imprezan är direkt lyxiga. Skulle inte säga att dem inte är komfortabla, (Dock har jag bara testat Evo4 och en impreza gt från 99) däremot har dem ju lagt "50öre på inredningen och resten på prestandan". Förbannat roliga och imo jävligt snygga. Men man saknar "lyxen" hos andra märken.
Och vill man ha en rolig och fin bil så tror jag BMW:n skulle vara perfekt.
Var själv inne på en sådan tidigare, men bestämde mig för att i min ålder är prestanda det viktigaste.

det är absolut två bilar som jag skulle vilja pröva någon gong ialla fall någon av dem kanske blir en anndra bil vem vet är mycket att välja på nu:) vilken skulle du rekomendera av subarun och evon i sådana fall?smile

Gällande evo vs impreza tror jag du blir nöjd vilken du än väljer wink Båda är riktigt roliga bilar och har sina respektive för- och nackdelar. Subban har sitt härliga boxerljud och många imprezor har ratten på rätt sida, vilket jag tycker är ett stort plus. Evon tycker jag är aningen snyggare till utseendet samt att jag tyckte den var strået vassare än subarun i väghållningen, men det är återigen mina personliga åsikter. wink
Jag hade valt Evo, men tycker du ska känna på ett par stycken av varje modell så får du se vilken som känns bäst!

okej tack s mycket

Volvo 940 Jag rullar
Komu
31 maj 2013 · 25 Inlägg

Emil16 skrev:

Komu skrev:
Mjo varken Evon eller Imprezan är direkt lyxiga. Skulle inte säga att dem inte är komfortabla, (Dock har jag bara testat Evo4 och en impreza gt från 99) däremot har dem ju lagt "50öre på inredningen och resten på prestandan". Förbannat roliga och imo jävligt snygga. Men man saknar "lyxen" hos andra märken.
Och vill man ha en rolig och fin bil så tror jag BMW:n skulle vara perfekt.
Var själv inne på en sådan tidigare, men bestämde mig för att i min ålder är prestanda det viktigaste.

det är absolut två bilar som jag skulle vilja pröva någon gong ialla fall någon av dem kanske blir en anndra bil vem vet är mycket att välja på nu:) vilken skulle du rekomendera av subarun och evon i sådana fall?smile

Hmm, har svårt att rekommendera vilken av dem man skall ha. Bägge är jävligt finna bilar och dem presterar ungefär lika bra, jämför jag min evo (4 - 97) med brorsan subba (99) så är det i princip samma bil med lite olika utseende.
Subban är dock lite mer mekanisk med sin 50/50 4w4, ingen abs, ingen riktig ac osv (fläktar bara) medan evon har mer elektrisk utrustning, som ayc som kan fördela kraften mellan hjulen, abs, riktig ac osv.
Skulle gissa på att Evon är lite dyrare i underhåll pga av sina elektriska komponenter.

Tittade på en ganska ordentlig Evo vs Subbaru, där några japanska rallyförare testade bägge bilarna på bana mot varandra. Subban var lite bättre på att accelerera (Lite mindre vikt) Men evon tog den i svängarna pga av Ayc:n och abs:en.

Så i mitt tycke, köp den du tycker är snyggast eller får bäst pris på.

Senast redigerat av Komu (31 maj 2013)

Emil16
31 maj 2013 · 154 Inlägg

okej låyer bra har man bildat sig en uppfatning om dessa två bilar med

Volvo 940 Jag rullar
Evildan
31 maj 2013 ·

Jag skulle förespråka MR-2 som redan förekommit tidigt i tråden, en bil som i grunden är byggd som en sportbil, inte en modifierad mellanklassbil med de mindre sportiga attributen som då ingår som exempelvis Lancer o Impreza, MR-2 är mkt driftsäker och körglad mittmotorvagn med stor närvaro och den (som jag brukar återkomma till) omtalade och oomtvistade Toyota kvalitén.

En annan liten kul driftsäker Japan byggd från grunden som en sportbil och inte en relativt billig familjefraktare är Mazda MX-5 inte den starkaste av små sportiga bilar men har även den själva essensen av lefull bilkörning i form av ett kommunikativt chassi. Som bonus får man vindrufs på köpet.

Emil16
31 maj 2013 · 154 Inlägg

okej låyer bra har man bildat sig en uppfatning om dessa två bilar med

Volvo 940 Jag rullar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang