Opel Ascona B - B230FB + MS + Eaton M62

Attenator
7 augusti 2013 · 404 Inlägg

Nu har snart hela säsongen gått så man får väl göära en uppdatering helt enkelt!

Som jag skrev ovan hälsade jag och Asconan på hos Bilprovningen, första gången sedan 1999 som bilen såg denna anläggning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-b2ea62893772a5a0f334cb08731ddd5d.jpg
Ser ändå rätt ok ut för att vara en fyrdörrars, har spenderat en del tid på slutet med att bättra på lack, kommer att ge mig på en ordentlig polering i vinter och se vad man kan åstadkomma:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-8b67da3dbc719b8beae22b335efcaffb.jpg
Motorutrymmet vid besiktningstillfället:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-1eacb0464500293675766d57668e121a.jpg
Fick som sagt anmärkning på komponentkontroll men efter lite övertalning och hjälp från SFRO, tack Gustaf, så var bilen reggad och besiktad lagom för att härja på gatorna under 2013!

Så fort bläcket torkat på besiktningspapperna började kompressorkonstruktionerna på nytt, nu hade man ju ny kraft! Eftersom min förra remlösning visade sig vara katastrof tänkte jag prova med kamremsdrivning, sagt och gjort, en b21a härjades på delar och resultatet blev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-1730ad64cde9ddc7e1615b06bbff03dd.jpg
Viktigt att hålla vätskenivån i styr när man bygger kompressor med vinkelslip och pinnsvets
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-c7680df3904bd698115e0c9408e5da62.jpg
Tyvärr visade det sig att remmen var för lång, försökte med fler remhjul men det blev bara pannkaka av allt så jag pensionerade planerna 2 veckor och ägnade mig åt att finjustera N/A-mappen, börjar gå riktigt fint sug nu!

Passade på att byta främre stötdämparna, köpte ett par Excel-g gasdämpare från ebay. Riktigt trevliga, lagom hårda men lite väl långa, ligger man på ställ över ett gupp har fronten en tendens att "häva" sig uppåt. Kommer noog bli tvungen att göra en kortning av samma modell som på bakre dämparna.

Drog även om luftfiltret, sitter nu framför framhjulet, utanför motorutrymmet, har byggt ett "stänkskydd" framför men det har jag ingen bild på, sänkte insugstempen med några grader, här kan man även se hur långt hjulet kan färdas uppåt innan dämparen stoppar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-ca6edbfed9ac91c407c8964066086b92.jpg

Nu fick jag helt plötsligt ett kompressorryck igen, satte mig vid skruvat.se och gick igenom kamremmarna som finns tillgängliga, hittade till slut denna:
http://www.skruvat.se/Kuggrem-P39930.aspx
Kamrem från Bluebird, beställdes kvickt och installerades, har tyvärr ingen bild på installationen, kommer inom kort!
Märkte då att den dumpventil jag använde för att avlasta på tomgång var långt ifrån tillräckligt, fick ett avskyvärt tjutande ljud och den belastade kompressorn ordentligt på tomgångsvarv, helt onödigt att bygga värme där. Surfade runt och hittade Mickes Escort, beställde en likadan avlastningsventil som han kör med, byggde om tryckröret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-c69cc76c4fa6824b6e4f3e43c984d28c.jpg
Vilken skillnad, fantastiskt trevlig lösning som verkar ha otrolig kapacitet!

När allt detta var ordnat for jag ut på en mappningssväng inför driftingträningen i Pengfors, när jag helt plötsligt får ett läckage i trycksystemet som låter som en visselpipa. Jaja tänkte jag, tappade 0,15 i ladd men vafan lite sladdning ska väl gå vägen, lastade några 13" sladdardäck och verktyg i skuffen och drog iväg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4969/4969-73c832e3e8e90e007be953cbd6f337a3.jpg

Bilen presterade fint nästan hela kvällen, bra med ork trots alldeles för fet mapp under ladd. Dock såg jag på näst sista omgången att jag bara hade 0,29 i ladd, tänkte bara att tryckläckaget hade förvärrats och drog ut på sista svängen. Nu blev det lite skillnad dock, kom runt första kurvan, försökte fånga returen men det fanns ingen ork kvar i maskinen, tog om och försökte ta långkurvan, samma sak där, för lite effekt och det började istället understyra, rakt över två koner.

Körde in i depån och öppnade huven, remmen var helt rensad från kuggarna så det var inte konstigt att man saknade laddtryck. Kanske rentav är så att man inte kan belasta en kamrem till den här nivån? Körde dock utan remspännare så jag har beställt efter en ny rem, snickrat ett fäste för spännare och förstärkt kompressorfästet (misstänker att det viker sig lite under full belastning) så får man testa igen innan säsongen är slut.

Tanken som fanns kvar efter driftingen var hur mycket man lärde sig om bilen, jag har fått en helt ny förståelse för hur jag måste köra bilen för att klara returerna. Fick även en lång att-göra-lista både på chassisidan och kring förarmiljön.

Avståndet mellan gas och broms i Asconan är alldeles för litet, jag lyckas lite nu och då med att antingen haka fast bakom bromspedalen eller komma åt den med foten när jag ska gasa, kommer därför bygga om bromspedalens läge och minska storleken på själva pedalen. Jag har ett ordentligt glapp i styrväxeln så en ny har inhandlat och kommer monteras, fortfarande med 4 varv mellan rattutslag men jag är inne på att bygga om styrningen något så jag får men styrvinkel med samma antal varv på växeln, blir dock ett vinterprojekt. Jag måste även korta ner framdämparna, bilen blir väldigt svårkontrollerad när den börjar häva sig i returerna.

Slutligen går jag i tankarna att köra turbo istället för kompressor, ljudet är fränt ur kompressorn och jag gillar responsen men med ett litet agg bör jag kunna få nästan samma respons och slippa effektförlusten som kommer med kompressorn...

BMW 2002 (1972)
Attenator
9 augusti 2013 · 404 Inlägg

Nu är fästet förstärkt, remspännare monterad och ny rem sitter där, allting verkar lira fint nu! Har dock bestämt mig för att sälja kompressorkitet och bygga turbo istället, vill ha emr effekt och en turbokick.

Är någon intresserad så hör av er, tänkte 3000kr för allting inkl 338cc spridarna.

BMW 2002 (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang