Saab 9000 topplock

kwansa Hmm, vet inte?
6 september 2013 · 1 775 Inlägg

jonTe skrev:
Om man behöver plana eller inte mäter man sig fram till. Bäst i en mätmaskin men för "den glada garagemeckaren" går det bra med en stålskala som man lägger på rygg  diagonalt över toppen.
Har man sedan bra ljus bakom skalan / på planet är det lätt att se om den är skev.

jag har en topp som är planad men han som plana den fick ta väldigt mycket sa han

Obra på en turbomaskin. Det finns ett maxmått på hur mycket man får plana. Kommer inte ihåg det i huvudet men säger han att han har fått ta mycket skulle jag välja en anna topp. Man får ju inte glömma att det inte bara är planet som kan bli skevt. Även kamaxelgångar osv kan ju bli skadat.

jag tycker att jag känner igen ~0,6mm maxplaning på Saab korttopp, finns en markering (urgröpning) som inte får försvinna.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
bombarjensen
8 september 2013 · 51 Inlägg

den urgröpningen har absolut inte försvunnit så då behöver jag inte vara orolig? smile

hedley Saaboholic
10 september 2013 · 3 129 Inlägg

Ofta du ens behöver tveka. Plana den toppen du har som ska vara felfri i övrigt. Planing kostar inte många slantar och är en bra säkerhetsåtgärd.

T7 toppar har inte heller något med 9000 bilarna att göra. Som flera påpekat så är det samma topp mellan 94-98 på turbobilarna och givetvis endast T5.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
bombarjensen
10 september 2013 · 51 Inlägg

ja jag kom fram till att det va bäst att plana och jag vet att det är T5 för jag är inte helt körd i grus tongue

hedley Saaboholic
10 september 2013 · 3 129 Inlägg

jensen_saab skrev:
ja jag kom fram till att det va bäst att plana och jag vet att det är T5 för jag är inte helt körd i grus tongue

Bra, haha smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang