A-Dahlgren skrev:
MikkoHansen du pratar i nattmössan...
Större turbo = mer luft.
vi kan tex säga såhär då..
Jag hade en 16T den blev maxxad runt 300hk med 1,1bars tryck.
En annan kille hade tex en KKK24 Med samma laddtryck på samma motor men fick ut över 400hk
varför? Jo för att KKK24 kan hantera en större luftmängd än en 16T
Och för att bilen skall gå bra och MÅ BRA så måste man även uppgradera andra saker.
Som tex Spridare,Soppapump,IC/avgassystem osv osv.
Och när du då får in mer luft än vad som är mappat i ditt styrsystem så kan det bli en massa problem.
Spidarna orkar tex inte leverera och bilen riskerar att gå magert.
kylningen räcker inte till osv osv.
Och vadå om bilen kräver 20L luft vid 4000varv?
Sätter du dit en större turbo som hanterar mer luft så blir det problem.
Motorn kommer tro att det kommer in 20 liter luft. men den större turbon pumpar 50liter vid samma laddtryck.
Styrsystemet tror ju fortfarande att det är samma luftmängd som kommer in, så den blandar sina värden efter detta.
"den kommer gå garanterat gå skit vid gaspådrag"
därför måste man mappa bilen för att få rätt värden på luft,bränsle,tryck osv osv.
annars riskerar du RAS!
och varför ens byta turbo om de hanterar lika mycket luft?
Låter ju som att du måste ligga på 4bars tryck med nya turbon för att få någon effekt..
Nej du har ju luftmassemätaren där mäter klart o tydligt hur mycket luft som kommer in i en motor. Du kan sätta på en stor fartygturbo på bilfan, men så länge du har en luftmassemätare som mäter mängden luft in i en motor så spelar de ingen roll om bilen får 20L luft per sekund med en K24 eller om den får 20L luft med en 14T. För att 20L luft är fortfarande 20L luft oavsett.
Sen att din polare får ut mycket mera hästar K24 turbo än 16T är ju fan enkelt. K24 har ett annat arbetsområd och den orkar till skillnad från 16T hålla ett stabilt laddtryck hela registret ut och inte som 16T som dalar av i slutet för den orkar inte förse motorn med luft. Sen spelar de stor roll om man mappar bilens tändning, bränsle, byter spridare, annan IC osv.
Men här pratar vi en original 2.4T motor, som mäter luften som går in i motorn, som inte skall köras skiten ur.
Att man väljer att ha en större turbo är helt enkelt för att den orkar hålla uppe laddtrycket vid högrevarvtal medan en mindre turbo dalar... varför tror du alla trådar på garaget kommer upp när folk chippar sina origianl bilar så kommer de titt som tätt upp nya trådar om varför turbon tappar laddtryck vid fullgas osv osv...
Aldrig i hela världen att du kan pumpa in 20L luft i sekunden med en 16T på 1 Bar och sedan med en K24 och pumpa in 25L luft per sekund på ett laddtryck på 1 bar under samma förutsättningar, dvs att temperaturer osv är desamma oavsett turbo.
Räkna och tittar själv, sök på Ideala Gaslagen.. Temperatur är pV=nRT.
Temperatur är konstanta, Trycket är konstant, luftens volvym är densamma, substansmängden är desamma oavsett om du kör med stor turbo eller liten turbo..
Det ända som påverkar är att temperaturerna som beror på olika turbons verksningsgrad och flöde. men dessa kan försummas då vi pratar om en helt original 2.4T motor.
Det är som att bara för att du har en större plånbok så är din 100 lapp mer värd än din polares 100 lapp fast han har en liten plånbok.