Turbobyte till större s60 2.4t -01

olof102
16 september 2013 · 342 Inlägg

MikkoHansen skrev:
1 Bar tryck i insuget vid ett visst varvtal på motorn innebär lika mycket luft oavsett vilken turbo du har.. Annars hade ju motorn fått överskott på luft och gått dåligt.. vilket den inte gör om du byter till en större turbo inom rimliga gränser.

Om motorn kräver säg 20L/ sek vid 4000 varv vid 1 bar laddtryck så spelar det ingen roll om du har en stor eller lite turbo som laddar 1 bar vid 4000 varv och ger motorn 20L luft / sek.
Om den större turbon hade gett 25L luft / sek istället vid 4000 varv så hade ju laddtrycket ökat!! men glöm inte då att bilen kan reglera laddtrycket. Men just nu pratar vid om ett och samma laddtryck i ett och samma system fast olika turbon.

Men eftersom bilens system är så smart och mäter luften in i motorn och kan ge rätt mängd bränsle så går den inte dåligt.

ska man gå efter vad ni säger så fallerar funktionen för laddtrycksmätare överhuvudtaget då den bara visar ett tryck i insuget och inte hur mycket luft bilen får...

Fel där!

Rymmer en 25L tryckluftskompressor lika mycket luft som en 50 liters? även om båda har ett arbetstryck på 6 bar?

MikkoHansen
16 september 2013 · 265 Inlägg

olof102 skrev:

MikkoHansen skrev:
1 Bar tryck i insuget vid ett visst varvtal på motorn innebär lika mycket luft oavsett vilken turbo du har.. Annars hade ju motorn fått överskott på luft och gått dåligt.. vilket den inte gör om du byter till en större turbo inom rimliga gränser.

Om motorn kräver säg 20L/ sek vid 4000 varv vid 1 bar laddtryck så spelar det ingen roll om du har en stor eller lite turbo som laddar 1 bar vid 4000 varv och ger motorn 20L luft / sek.
Om den större turbon hade gett 25L luft / sek istället vid 4000 varv så hade ju laddtrycket ökat!! men glöm inte då att bilen kan reglera laddtrycket. Men just nu pratar vid om ett och samma laddtryck i ett och samma system fast olika turbon.

Men eftersom bilens system är så smart och mäter luften in i motorn och kan ge rätt mängd bränsle så går den inte dåligt.

ska man gå efter vad ni säger så fallerar funktionen för laddtrycksmätare överhuvudtaget då den bara visar ett tryck i insuget och inte hur mycket luft bilen får...

Fel där!

Rymmer en 25L tryckluftskompressor lika mycket luft som en 50 liters? även om båda har ett arbetstryck på 6 bar?

Men nu ändrar du förutsättningarna.. Systemet är fortfarande samma, bara att turbon är bytt...
Dvs vi pratar fortfarande om original insug, tryckrör och motor...  bara att turbon är bytt..


Klart en 4.8L liters motorn med laddtryck på 1 bar har betydligt högre luftflöde per sekund än 2.4T liters motorn har med 1 bar ladddtryck..

Om man tar i ditt fall.. en kompressor från Jula med tank på 25L och en kompressor från från biltema med tank på 25L båda har ett arbetstryck på 6 Bar, Skillnaden är att Biltema kompressorn är lite större och har bättre kapacitet och klarar av att hålla ett arbetstryck på 6 bar bättre än Julas, men fortfarande så rymmer dem bara 25L om den ska ha ett arbetstryck på 6 Bar.

desamma gäller det här bara att du har en motor på 2.4L som skall förses med luft.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
olof102
16 september 2013 · 342 Inlägg

MikkoHansen skrev:

olof102 skrev:

MikkoHansen skrev:
1 Bar tryck i insuget vid ett visst varvtal på motorn innebär lika mycket luft oavsett vilken turbo du har.. Annars hade ju motorn fått överskott på luft och gått dåligt.. vilket den inte gör om du byter till en större turbo inom rimliga gränser.

Om motorn kräver säg 20L/ sek vid 4000 varv vid 1 bar laddtryck så spelar det ingen roll om du har en stor eller lite turbo som laddar 1 bar vid 4000 varv och ger motorn 20L luft / sek.
Om den större turbon hade gett 25L luft / sek istället vid 4000 varv så hade ju laddtrycket ökat!! men glöm inte då att bilen kan reglera laddtrycket. Men just nu pratar vid om ett och samma laddtryck i ett och samma system fast olika turbon.

Men eftersom bilens system är så smart och mäter luften in i motorn och kan ge rätt mängd bränsle så går den inte dåligt.

ska man gå efter vad ni säger så fallerar funktionen för laddtrycksmätare överhuvudtaget då den bara visar ett tryck i insuget och inte hur mycket luft bilen får...

Fel där!

Rymmer en 25L tryckluftskompressor lika mycket luft som en 50 liters? även om båda har ett arbetstryck på 6 bar?

Men nu ändrar du förutsättningarna.. Systemet är fortfarande samma, bara att turbon är bytt...
Dvs vi pratar fortfarande om original insug, tryckrör och motor...  bara att turbon är bytt..


Klart en 4.8L liters motorn med laddtryck på 1 bar har betydligt högre luftflöde per sekund än 2.4T liters motorn har med 1 bar ladddtryck..

Om man tar i ditt fall.. en kompressor från Jula med tank på 25L och en kompressor från från biltema med tank på 25L båda har ett arbetstryck på 6 Bar, Skillnaden är att Biltema kompressorn är lite större och har bättre kapacitet och klarar av att hålla ett arbetstryck på 6 bar bättre än Julas, men fortfarande så rymmer dem bara 25L om den ska ha ett arbetstryck på 6 Bar.

desamma gäller det här bara att du har en motor på 2.4L som skall förses med luft.

Du rör ihopa det nått enormt!

Om vi säger såhär då, om vi tömmer en 25l tryckluftstank och en 50 liters på luft samtidigt, båda har samma tvärsnittsarea på ventilmynningen ut från tanken och båda är uppladdade till 6 bar.

Kommer båda tankarna vara slut på luft samtidigt?

Samma princip gäller en turbokompressor, en större turbin kommer mata mer mängd luft än en liten turbin även om begränsningarna (ventilmynningen på kompressorn i mitt exempel) är samma, vid samma lufttryck.

Senast redigerat av olof102 (16 september 2013)

MikkoHansen
16 september 2013 · 265 Inlägg

olof102 skrev:

MikkoHansen skrev:

olof102 skrev:

Fel där!

Rymmer en 25L tryckluftskompressor lika mycket luft som en 50 liters? även om båda har ett arbetstryck på 6 bar?

Men nu ändrar du förutsättningarna.. Systemet är fortfarande samma, bara att turbon är bytt...
Dvs vi pratar fortfarande om original insug, tryckrör och motor...  bara att turbon är bytt..


Klart en 4.8L liters motorn med laddtryck på 1 bar har betydligt högre luftflöde per sekund än 2.4T liters motorn har med 1 bar ladddtryck..

Om man tar i ditt fall.. en kompressor från Jula med tank på 25L och en kompressor från från biltema med tank på 25L båda har ett arbetstryck på 6 Bar, Skillnaden är att Biltema kompressorn är lite större och har bättre kapacitet och klarar av att hålla ett arbetstryck på 6 bar bättre än Julas, men fortfarande så rymmer dem bara 25L om den ska ha ett arbetstryck på 6 Bar.

desamma gäller det här bara att du har en motor på 2.4L som skall förses med luft.

Du rör ihopa det nått enormt!

Om vi säger såhär då, om vi tömmer en 25l tryckluftstank och en 50 liters på luft samtidigt, båda har samma tvärsnittsarea på ventilmynningen ut och båda är uppladdade till 6 bar.

Kommer båda tankarna vara slut på luft samtidigt?

Du rör ju ihop det.. Vi ska inte tömma en två olika tankar var innehåll är olika.. vi ska fylla två likadana "tankar" ( motorer)  med olika turbon ( en liten och en stor )och dessa tankar( motorer) rymmer lika mycket... förstår du?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
olof102
16 september 2013 · 342 Inlägg

Principen förblir ju dock densamma, enda skillnaden är att i mitt exempel skickar vi luften åt andra hållet.

A-Dahlgren Dahlgren
16 september 2013 · 450 Inlägg

MikkoHansen du pratar i nattmössan...
Större turbo = mer luft.


vi kan tex säga såhär då..
Jag hade en 16T den blev maxxad runt 300hk med 1,1bars tryck.
En annan kille hade tex en KKK24  Med samma laddtryck på samma motor men fick ut över 400hk
varför? Jo för att KKK24  kan hantera en större luftmängd än en 16T
Och för att bilen skall gå bra och MÅ BRA så måste man även uppgradera andra saker.
Som tex Spridare,Soppapump,IC/avgassystem osv osv.

Och när du då får in mer luft än vad som är mappat i ditt styrsystem så kan det bli en massa problem.
Spidarna orkar tex inte leverera och bilen riskerar att gå magert.
kylningen räcker inte till osv osv.


Och vadå om bilen kräver 20L luft vid 4000varv?
Sätter du dit en större turbo som hanterar mer luft så blir det problem.
Motorn kommer tro att det kommer in 20 liter luft. men den större turbon pumpar  50liter vid samma laddtryck.
Styrsystemet tror ju fortfarande att det är samma luftmängd som kommer in, så den blandar sina värden efter detta.
"den kommer gå garanterat gå skit vid gaspådrag"
därför måste man mappa bilen för att få rätt värden på luft,bränsle,tryck osv osv.
annars riskerar du RAS!


och varför ens byta turbo om de hanterar lika mycket luft?
Låter ju som att du måste ligga på 4bars tryck med nya turbon för att få någon effekt..

Senast redigerat av A-Dahlgren (16 september 2013)

MikkoHansen
17 september 2013 · 265 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
MikkoHansen du pratar i nattmössan...
Större turbo = mer luft.


vi kan tex säga såhär då..
Jag hade en 16T den blev maxxad runt 300hk med 1,1bars tryck.
En annan kille hade tex en KKK24  Med samma laddtryck på samma motor men fick ut över 400hk
varför? Jo för att KKK24  kan hantera en större luftmängd än en 16T
Och för att bilen skall gå bra och MÅ BRA så måste man även uppgradera andra saker.
Som tex Spridare,Soppapump,IC/avgassystem osv osv.

Och när du då får in mer luft än vad som är mappat i ditt styrsystem så kan det bli en massa problem.
Spidarna orkar tex inte leverera och bilen riskerar att gå magert.
kylningen räcker inte till osv osv.


Och vadå om bilen kräver 20L luft vid 4000varv?
Sätter du dit en större turbo som hanterar mer luft så blir det problem.
Motorn kommer tro att det kommer in 20 liter luft. men den större turbon pumpar  50liter vid samma laddtryck.
Styrsystemet tror ju fortfarande att det är samma luftmängd som kommer in, så den blandar sina värden efter detta.
"den kommer gå garanterat gå skit vid gaspådrag"
därför måste man mappa bilen för att få rätt värden på luft,bränsle,tryck osv osv.
annars riskerar du RAS!


och varför ens byta turbo om de hanterar lika mycket luft?
Låter ju som att du måste ligga på 4bars tryck med nya turbon för att få någon effekt..

Nej du har ju luftmassemätaren där mäter klart o tydligt hur mycket luft som kommer in i en motor. Du kan sätta på en stor fartygturbo på bilfan, men så länge du har en luftmassemätare som mäter mängden luft in i en motor så spelar de ingen roll om bilen får 20L luft per sekund med en K24 eller om den får 20L luft med en 14T. För att 20L luft är fortfarande 20L luft oavsett. 

Sen att din polare får ut mycket mera hästar K24 turbo än 16T är ju fan enkelt. K24 har ett annat arbetsområd och den orkar till skillnad från 16T hålla ett stabilt laddtryck hela registret ut och inte som 16T som dalar av i slutet för den orkar inte förse motorn med luft. Sen spelar de stor roll om man mappar bilens tändning, bränsle, byter spridare, annan IC osv.

Men här pratar vi en original 2.4T motor, som mäter luften som går in i motorn, som inte skall köras skiten ur.

Att man väljer att ha en större turbo är helt enkelt för att den orkar hålla uppe laddtrycket vid högrevarvtal medan en mindre turbo dalar... varför tror du alla trådar på garaget kommer upp när folk chippar sina origianl bilar så kommer de titt som tätt upp nya trådar om varför turbon tappar laddtryck vid fullgas osv osv...

Aldrig i hela världen att du kan pumpa in 20L luft i sekunden med en 16T på 1 Bar och sedan med en K24 och pumpa in 25L luft per sekund på ett laddtryck på 1 bar under samma förutsättningar, dvs att temperaturer osv är desamma oavsett turbo.

Räkna och tittar själv, sök på Ideala Gaslagen.. Temperatur är pV=nRT.
Temperatur är konstanta, Trycket är konstant, luftens volvym är densamma, substansmängden är desamma oavsett om du kör med stor turbo eller liten turbo..

Det ända som påverkar är att temperaturerna som beror på olika turbons verksningsgrad och flöde. men dessa kan försummas då vi pratar om en helt original 2.4T motor.


Det är som att bara för att du har en större plånbok så är din 100 lapp mer värd än din polares 100 lapp fast han har en liten plånbok.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
olof102
21 september 2013 · 342 Inlägg

En modern luftmassemätare av standard typ Bosch mäter ingen luft, den mäter resistansen i en eller flera platinatrådar som kyls av luftströmmen.

Efter detta gör motorstyrdonet om detta värde till en förprogrammerad luftmängd (mg/förbränning).

Att bara montera en större turbo utan att programmera om styrdonets VE (volume efficiency) mappar lurar sålades sprutet hur mycket luft motorn faktiskt försetts med.

Av DEN anledningen måste du ALLTID programmera om sprutet när du ändrat förutsättningarna för luft eller bränsletillförsel.

Har sett flera exempel där folk bytt turbo till modell större och trott att sprutet kunnat reglera den nya luftmassen, eftersom turbon är inom sprutets adaptionsramar (+/- 25%) men i själva verket fungerar det inte så.
Utan har istället råkat ut för haveri i förbränningskammarna.

Vill minnas Torpis råkat ut för detta? Har för mig han laddade upp en bild vad som händer när du monterar en 14T kompressordel på en s40 2,0t med 12t hjulet original. Resulterade i smälta kolvar.

spokenratt
22 september 2013 · 3 860 Inlägg

olof102 skrev:
En modern luftmassemätare av standard typ Bosch mäter ingen luft, den mäter resistansen i en eller flera platinatrådar som kyls av luftströmmen.

Efter detta gör motorstyrdonet om detta värde till en förprogrammerad luftmängd (mg/förbränning).

Att bara montera en större turbo utan att programmera om styrdonets VE (volume efficiency) mappar lurar sålades sprutet hur mycket luft motorn faktiskt försetts med.

Av DEN anledningen måste du ALLTID programmera om sprutet när du ändrat förutsättningarna för luft eller bränsletillförsel.

Har sett flera exempel där folk bytt turbo till modell större och trott att sprutet kunnat reglera den nya luftmassen, eftersom turbon är inom sprutets adaptionsramar (+/- 25%) men i själva verket fungerar det inte så.
Utan har istället råkat ut för haveri i förbränningskammarna.

Vill minnas Torpis råkat ut för detta? Har för mig han laddade upp en bild vad som händer när du monterar en 14T kompressordel på en s40 2,0t med 12t hjulet original. Resulterade i smälta kolvar.

Preics.. vet att Torpis la upp bild på just detta men osäker ifall det var hans bil. Men, det var bokstavligen hål i kolven och sprickor inne i turbon.
Sen ska man ha i åtanke att det på en s60 2.4t sitter kanske 13 eller 15g org turbo (14t kom till senare modell).. och 19t är bra mycket större. Sen är org spridarna också ganska så klena.. inte så svårt att räkna ut vad som händer..

EDIT:
Sen hur många bars tryck man har i insuget är ganska ointressant...

Senast redigerat av spokenratt (22 september 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
bombarjensen
22 september 2013 · 51 Inlägg

så mikko du menar att en 15 T vid 1bars ladd pumpar lika mycket luft som en hx 55a vid 1bars ladd?

Marlboroman
22 september 2013 · 8 234 Inlägg

jensen_saab skrev:
så mikko du menar att en 15 T vid 1bars ladd pumpar lika mycket luft som en hx 55a vid 1bars ladd?

Mäter man i liter per minut så blir det så. Gör du inget åt motorn i övrigt förutom att byta turbo så krävs det samma volym luft för att ladda en bar oavsett om du använder en liten eller enorm turbo. Men för att veta vilket av aggregaten man kan ut mest effekt ur så lär man ta hänsyn till verkningsgraden, men det är en annan sak.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bombarjensen
23 september 2013 · 51 Inlägg

okej tänkte bara att hade jag slängt på en hx55a och laddat lika mycket som jag gör nu så hade kolvar och stakar flugit upp till månen

MikkoHansen
25 september 2013 · 265 Inlägg

spokenratt skrev:

olof102 skrev:
En modern luftmassemätare av standard typ Bosch mäter ingen luft, den mäter resistansen i en eller flera platinatrådar som kyls av luftströmmen.

Efter detta gör motorstyrdonet om detta värde till en förprogrammerad luftmängd (mg/förbränning).

Att bara montera en större turbo utan att programmera om styrdonets VE (volume efficiency) mappar lurar sålades sprutet hur mycket luft motorn faktiskt försetts med.

Av DEN anledningen måste du ALLTID programmera om sprutet när du ändrat förutsättningarna för luft eller bränsletillförsel.

Har sett flera exempel där folk bytt turbo till modell större och trott att sprutet kunnat reglera den nya luftmassen, eftersom turbon är inom sprutets adaptionsramar (+/- 25%) men i själva verket fungerar det inte så.
Utan har istället råkat ut för haveri i förbränningskammarna.

Vill minnas Torpis råkat ut för detta? Har för mig han laddade upp en bild vad som händer när du monterar en 14T kompressordel på en s40 2,0t med 12t hjulet original. Resulterade i smälta kolvar.

Preics.. vet att Torpis la upp bild på just detta men osäker ifall det var hans bil. Men, det var bokstavligen hål i kolven och sprickor inne i turbon.
Sen ska man ha i åtanke att det på en s60 2.4t sitter kanske 13 eller 15g org turbo (14t kom till senare modell).. och 19t är bra mycket större. Sen är org spridarna också ganska så klena.. inte så svårt att räkna ut vad som händer..

EDIT:
Sen hur många bars tryck man har i insuget är ganska ointressant...

Det intressanta är HUR mycket luft motorn får i sig. Men motorn får fortfarande i sig samma mängd luft vid 1 bar med 14T som med 19T. Men däremot börjar du ändra tryckrör, större insug, matchportar, större ventiler osv kommer ju 1 bar lufttryck inte alls vara desamma mängd som innan. Då kommer ju 1 bar motsvara större mängd luft så länge inte laddtrycker sjunker.

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang