Högt Hcvärde

jaymz Vorsprung durch Technik
21 maj 2007 · 62 Inlägg

fick nerslag på allas vår kära svensk bilprovning för ett tag sen...

hc värdet va aningen för högt....låg då på 134 och i dag när jag gjorde efterkontroll så hade det hoppat upp till 167...alla andra värden är helt ok...

har bytt termostat eftersopm den inte kom upp riktigt i temp innan...samt bytt alla tryckslangar till turbon eftersom dom inte gillade mitt laddtryck..har även kollat över alla skarvarna till avgas systemet och det var tätt..

bör tilläggas att jag körde med en insats i min japs ljud dämpare pga att den lät för högt enligt dom (tycker inte jag)

instassen läckte som sjutton runt om...

kan insatsen ha någon påverkan på hc värdet??

bilen i fråga är en audi S4-92...med kkk26/27 fläkt..och lite lull lull

på förhöjd tomgång så sjunker hc värdet till 40

Audi A4 1.8 T "Black Edition" (1998)
Damian
21 maj 2007 · 3 Inlägg

Det kan omöjligt ge ett sämre resultat med en insats.

Mitt HC värde var sky högt, jag bytte stifft, spillde i en injection cleaner (max 5l bränsle i tanken) sen gick det som smort genom deras små leksaksmätare.

Jetta_Mk1
22 maj 2007 · 58 Inlägg

har du kollat så lammaxel markeringarna stämmer för om kamaxlarna sitter fel får man förhögt hc värde.

Chrille74 Chef
22 maj 2007 · 379 Inlägg

höj tomgången annars? smile

Eller slå i några liter etanol.....

troligtvis kan det vara att ventilerna (någon ventil) i topplocket inte är helt täta. eller så kan du även testa att öppna vevhusventilationen och låta den gå ut i det fria under ombesiktningen.....

men göm slangarna väl så de inte ser att du öppnat den.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
jaymz Vorsprung durch Technik
22 maj 2007 · 62 Inlägg

Jetta_Mk1 skrev:
har du kollat så lammaxel markeringarna stämmer för om kamaxlarna sitter fel får man förhögt hc värde.

alla markeringar stämmer för jag bytte kamrem förra året och kollade allt lite extra noga..hehe

Chrille74 skrev:
höj tomgången annars? smile

Eller slå i några liter etanol.....

troligtvis kan det vara att ventilerna (någon ventil) i topplocket inte är helt täta. eller så kan du även testa att öppna vevhusventilationen och låta den gå ut i det fria under ombesiktningen.....

men göm slangarna väl så de inte ser att du öppnat den.....

höja tomgången kan ju oxå va en idé men dom brukar bli lite grininga om den är för hög...
hade ca 40% etanol i tanken när jag gjorde efterkontroll i går...så etanolen tror jag inte riktigt på...hehe...


ska in med bilen på VAG verstad på torsdag å plugga in en dator å se om den hittar nåt som verkar knasigt...annars så vet i sjutton vad man ska göra...måste ha sålt bilen ganska så fort och vill inte sälja en bil som det är fel på...smile

Senast redigerat av jaymz (22 maj 2007)

Audi A4 1.8 T "Black Edition" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang