BMW 116i 2015 136hk Förkoksad bränslespridare

BMWJACOB
23 mars 2021 · 2 Inlägg

Märkte för ett tag sen att bilen började hacka i låga varv vid acceleration (t.ex. 6ans växel 100km/h, cirka 2000 varv och sen full gas på samma växel).  Fick efter att jag kört ett tag ett varningsmeddelande att drivlina var defekt. Lämnade in bilen på Holmgrens Bil för att göra en felsökning på bilen och fick reda på att spridarna i motorn hade förkoksat. Holmgrens bil påstår att detta kommer att kosta mig 21 000kr att åtgärda så min fråga här är om det är en rimlig kostnad? Såg att en ny bränslespridare kostar mellan 1000 - 5000 kr så förstår inte riktigt vad som kommer kostar mig 15 000 kr extra utöver en ny spridare. Nån som varit med om liknande eller någon som är kunnigare än mig som har något bra svar, tips?

mats757
23 mars 2021 · 916 Inlägg

Det är ju 4 spridare. Då slinker prislappen iväg.
Men det finns företag som tvättar spridare. Kanske är lämpligt att kolla med ett sådant istället för att bara byta ut.
Har man lite tur (Kanske) går det att hälla i spridarrengöring i bränslet och köra några hudra mil.

BMWJACOB
23 mars 2021 · 2 Inlägg

mats757 skrev:
Det är ju 4 spridare. Då slinker prislappen iväg.
Men det finns företag som tvättar spridare. Kanske är lämpligt att kolla med ett sådant istället för att bara byta ut.
Har man lite tur (Kanske) går det att hälla i spridarrengöring i bränslet och köra några hudra mil.

Aha okej, det kan det ju va värt ett försök! Killen jag pratade med rekomenderade också nåt medel men det verkade ju precis som du säger vara en tillfällig lösning och inget som håller i längden.  Tack så mycket för svar!

mats757
24 mars 2021 · 916 Inlägg

Det är nog inte en tillfällig lösning, men det kanske tar 100 mil innan du känner någon effekt av det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang