Styrning till lådbil

Ziggezork
27 maj 2023 · 36 Inlägg

Hej!
Tänkte engagera min son i ett lådbilsbygge. Problemet är styranordningen. Vet att det finns enkla varianter med snörstyrning.

Gott så, men jag försöker ta reda på vad som krävs för att konstruera en styranordning med ratt eller möjligen cykelstyre.

Är det nån som sitter på lösning, ritning eller erfarenheter när det gäller en sån lösning och vill dela med sig av det?

En annan grej jag funderat på är hur komplicerat det blir att uppgradera lådbilen till trampbil. Förstår att det blir fler mekaniska moment med kraftlverföring som kan bli mer komplicerade. Men det vore kul att höra om nån lyckats med det.

Föreställer mig att det kan vara en utmaning att få tag i delar. Men skam den som ger sig…

Tack på förhand.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 maj 2023 · 14 082 Inlägg

Ziggezork skrev:
Hej!
Tänkte engagera min son i ett lådbilsbygge. Problemet är styranordningen. Vet att det finns enkla varianter med snörstyrning.

Gott så, men jag försöker ta reda på vad som krävs för att konstruera en styranordning med ratt eller möjligen cykelstyre.

Är det nån som sitter på lösning, ritning eller erfarenheter när det gäller en sån lösning och vill dela med sig av det?

En annan grej jag funderat på är hur komplicerat det blir att uppgradera lådbilen till trampbil. Förstår att det blir fler mekaniska moment med kraftlverföring som kan bli mer komplicerade. Men det vore kul att höra om nån lyckats med det.

Föreställer mig att det kan vara en utmaning att få tag i delar. Men skam den som ger sig…

Tack på förhand.

Ett förslag är väl att försöka få tag på styranordningen från en gammal skrotad gräsklippartraktor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
27 maj 2023 · 5 545 Inlägg

Gokart-styrning känns som den bästa lösningen

Något liknande detta alltså:
https://m.media-amazon.com/images/I/71Djcp9dBsL._AC_SL1500_.jpg
https://www.ubuy.com.se/sv/product/4F6Z … o-karts-us

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jesper328
27 maj 2023 · 2 409 Inlägg

Tror även att det vettigaste är att leta reda på en avdankad gammal åkgräsklippare.
Kanske t.o.m ta hela framvagnen ifrån en sådan.

Min egna lådbil jag hade för över 20 år sedan hade repstyrning med ratt, där ratten var en gammal fälg ifrån en barnvagn om jag minns rätt.
Repet var snott ett varv runt "ratten", sedan gick det via en ögla på vardera sida och ner till "framaxeln".
Korsat någonstans längs vägen för att inte få en inverterad styrning.

En annan lösning är ju att hitta en styrväxel ifrån en mopedbil på skroten.
Kör själv en sådan på min gårdstraktor efter att den gamla styrsnäckan sprack.
Som rattstång så använder jag den gamla rattstången förlängd med en rörbit och två 3/8" knutar. smile
Krävs ju dock att du har hjulspindlar då och inte en vridbar planka som framaxel.. såvida du inte monterar styrväxeln längs med bilen.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2023 · 17 581 Inlägg

Å så 2 stycken scooterhjul med inbyggd motor från Aliexpress. Sen börjar det likna något!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang