Volvo 850 GLT "Höstguld" Återupplivning.

Inköp som vinterbil, efter att ha kört den lite så inser jag att automat och sugmotor är en dyr kombo som inte är för mig. Reparerar inför besiktning och försäljning då jag inskaffade en manuell T5 istället.
  • 16 Följare
  • 8 569 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 november 2023
Mack Forum- och sitemoderator
2 november 2023 · 26 183 Inlägg

MrHyde skrev:

Reso skrev:
Det blir första gången jag upplever ny ruta på någon av mina bilar. big_smile

En ny ruta i en bil med blästrad ruta är som dag och natt, otroligt mer avslappnande för ögonen med en ny ruta! smile
Bytte min i juni, suttit på bilen sen ny(-08) så den hade sett sina bästa dagar roll

Håller med.
Blir sån skillnad!
Bytte min i somras på V60:in. Lämnade dock in den på Bilbolaget så dom fick göra det...är alldeles för avancerat för min del, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MrHyde
3 november 2023 · 672 Inlägg

Mack skrev:

MrHyde skrev:

Reso skrev:
Det blir första gången jag upplever ny ruta på någon av mina bilar. big_smile

En ny ruta i en bil med blästrad ruta är som dag och natt, otroligt mer avslappnande för ögonen med en ny ruta! smile
Bytte min i juni, suttit på bilen sen ny(-08) så den hade sett sina bästa dagar roll

Håller med.
Blir sån skillnad!
Bytte min i somras på V60:in. Lämnade dock in den på Bilbolaget så dom fick göra det...är alldeles för avancerat för min del, haha.

Jag felformulerade mig nog en del där, givetvis lämnade jag in den på glasmästeri lol
Jag är inte kapabel att kalibrera regnsensorn med min Pentium 4:a eller roll

Live long, and prosper.
Mack Forum- och sitemoderator
3 november 2023 · 26 183 Inlägg

MrHyde skrev:

Mack skrev:

MrHyde skrev:

En ny ruta i en bil med blästrad ruta är som dag och natt, otroligt mer avslappnande för ögonen med en ny ruta! smile
Bytte min i juni, suttit på bilen sen ny(-08) så den hade sett sina bästa dagar roll

Håller med.
Blir sån skillnad!
Bytte min i somras på V60:in. Lämnade dock in den på Bilbolaget så dom fick göra det...är alldeles för avancerat för min del, haha.

Jag felformulerade mig nog en del där, givetvis lämnade jag in den på glasmästeri lol
Jag är inte kapabel att kalibrera regnsensorn med min Pentium 4:a eller roll

Haha vad vet man..idag har ju folk såna teknikaliteter hemma och sånt kunnande att jag inte hade blivit förvånad smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Reso
17 november 2023 · 250 Inlägg

Kul med lite diskussioner här i tråden. big_smile Ska definitivt bli kul att uppleva ny ruta.

Har varit sjuk i ca 2 veckor nu så det har inte hänt så mycket förräns igår. Kylaren som läckte byttes ut, hoppas nu det faktiskt var kylaren så det inte är slangen eller slangklämman som släpper igenom vatten smile

https://i.imgur.com/eOuA0BU.jpg

Nya kylaren
https://i.imgur.com/4zGNorO.jpg

Sen så var styrleden gången på ena sidan, men när jag vickade på däcken så kunde jag konstatera att båda sidorna var slut. Så för att ligga på den säkra sidan så införskaffade jag mig länkarm, styrled och stabilisatorstag till båda sidorna. Men FY för att jobba på en bil som ingen rört på över 10 år. Rostigt, snurrade skallar och mismatch-bultar överallt.

https://i.imgur.com/fWEXEOq.jpg

https://i.imgur.com/xNKrV1G.jpg

Bulten till länkarmen vart rundad, men som tur är satt den fast så jag kunde få av muttern utan att bulten snurrade. Efter en hel del värme kunde jag slå ut den och börja ta tag i bygeln till framoket som också hade rostat fast. Ni ser skallen som vart rundad, försöke slipa ner den en storlek men rundades bara igen, så den kapades av och pelarborren fick agera underverk.

https://i.imgur.com/Xo5sTEp.jpg

Som tur var fick jag ur hela bulten med gängorna intakta, så de gängades rent med gängverktyg. Hamrade bort bortrostad metall på hjulnavet (metallklump som håller hjulnavet), samt borstade rent det så det kändes bättre.

https://i.imgur.com/Eq0GLyg.jpg

Allt nytt på vänster sida, hoppas bara hjullagret är helt.. smile

Sedan så köpte jag mig en 850R växelspak NOS som kommer sitta som smockert! Bra pris också. Den plastiga som sitter på nu har en spricka i sig så det behövdes väl.. Nu gäller det att hitta tillbehörande handbroms och armstöd bara men det är inget jag kommer jaga.

https://i.imgur.com/dO4nBfV.jpg

Senast redigerat av Reso (17 november 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Mack Forum- och sitemoderator
17 november 2023 · 26 183 Inlägg

Trevligt med nya grejer!
Men ja det kan vara ett helvete att byta ibland när det sitter..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Reso
17 november 2023 · 250 Inlägg

Mack skrev:
Trevligt med nya grejer!
Men ja det kan vara ett helvete att byta ibland när det sitter..

Ja på andra sidan fick kapen komma fram redan vid bilen.. roll

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
17 november 2023 · 250 Inlägg

Fortsätter på mitt momentum och börjar på höger sida. Av någon anledning sitter axelbulten nå jävulskt trögt och får nog sitta några minuter med mutterknackaren. När den väl är av så får jag loss varken stabiliserings-stagen eller styrleden utan att ta fram rondellkapen och låta den hugga in.

För er som vill se vilken jävla röra jag har att göra med;

https://i.imgur.com/EIHE797.jpg

Skulle nästan kunna tro att bilen är brittisk.

Men tur är väl att jag byter alla gummin där fram, ena bussningen till länkarmen visar tecken på att dö helt.

https://i.imgur.com/mfBgGEj.jpg

Samma vidriga färg men åtminstonde så flagnar den inte längre.

https://i.imgur.com/cZIKmVt.jpg

https://i.imgur.com/m2kSGYF.jpg

https://i.imgur.com/vJ0hPvF.jpg

Höger sida färdig.

https://i.imgur.com/rgxVc4n.jpg

Här har vi den svarta, spruckna (på toppen) växelspaken. Otroligt enkel att byta.

https://i.imgur.com/Dwfm1ph.jpg

https://i.imgur.com/204ySZX.jpg

https://i.imgur.com/1TAIq2Y.jpg

Till sist för den kvällen så kände jag ett måste till att byta vindrutetorkare till den nya rutan big_smilelol

https://i.imgur.com/FplnlRz.jpg

https://i.imgur.com/gNIfaWf.jpg

Senast redigerat av Reso (17 november 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
MrHyde
18 november 2023 · 672 Inlägg

Ja rost är ett jävla gissel tyvärr.. sad Jag har tidigare använt ett mässingsdon mot rosten och bankat på med en hammare, då skadar man inget men får oftast rosten att släppa.

Tänk om dom kunde sluta salta vägarna helt, i hela landet. Då skulle det bli några månader med naturligt urval, sen skulle bara folk som kan köra bil i riktigt vinterväder vara kvar på vägarna big_smile

Live long, and prosper.
Reso
18 november 2023 · 250 Inlägg

MrHyde skrev:
Ja rost är ett jävla gissel tyvärr.. sad Jag har tidigare använt ett mässingsdon mot rosten och bankat på med en hammare, då skadar man inget men får oftast rosten att släppa.

Tänk om dom kunde sluta salta vägarna helt, i hela landet. Då skulle det bli några månader med naturligt urval, sen skulle bara folk som kan köra bil i riktigt vinterväder vara kvar på vägarna big_smile

Ja och inte vill jag göra rent jättenoga och lägga ett lager hammarlack, det orkar jag inte ens göra på den gula.. Blir ju en jäkla rutschbana och så står bilen enbart isärskruvad istället för använd roll

Man kan ju drömma! Ute på landet saltar de ju inte så här är man uppväxt med dubbdäck och vett på vintern big_smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
28 november 2023 · 250 Inlägg

Kanske ett litet tråkigt inlägg som kommer nu. Men en bil med liknande historia som denna röda (gubbägd, oskruvad och obesiktad sedan 6 år tillbaka) dök upp på marketplace och jag kunde inte släppa den. Jag la fram + och - med att ha kvar denna röda och tyvärr vägde nog mina minus mest. Jag ska försöka skriva ut vad jag känner så jag kan släppa ut det helt.

Automat GLT

+
• 6500:-
• Fräsch motor med hyffsat låga mil
• Fräsch inredning som jag börjar få till, björkimitation på ljus inredning är fruktansvärt fint att ha i ögonvrån.
• Väldigt annorlunda färg som jag nog kommer ångra att jag släpper
• Nästan besiktad
• Dimljus
• Ny vindruta

-
• Sugmotor
• Automat
• Drar fan 1,3-1,4L/milen, blandad körning
• Ytrostig kaross med hål i framskärm

Vad som väger mest är sugmotorn som är ganska slö och jävligt törstig. Automat som gör den tråkig att köra och med ett speciellt kontrollbehov så är det svårt.

Bilen som dök upp på marketplace är i historian lik den röda, fast den röda som hade fräsch motor och äcklig kaross så var denna nästan tvärtom. Men en -96 Manuell turbo. + och - med denna är dessa;

Manuell T5

+
• 6500:-
• Fräsch kaross med ytterst lite rost. Lite på vänster framskärm nere mot dörren. Synliga lagningar på baklucka. Annars spikrak och fri från bucklor.
• Motor går väldigt fint, den hade stått lite så den var seg i starten men en provkörning och efter att den blev varm så gick den som den skulle.
• Turbo 2.3L 225hk spis
• Manuell
• Oskruvad
• Väldigt fin och hel inredning med helskinn och original träinlägg (inte valnöt)
• Går spikrakt och mjukt på vägen, inga klonks eller knarrs
• 2 nycklar och 2 låsdosor
• Lull-lull = Vinge (+extravinge), 4 stänklappar, insynsskydd i baklucka, original luftfilterlåda "TURBO"

-
• Fruktansvärt smutsigt och ofräscht motorutrymme
• Bromsar måste bytas
• Tyckte det var lacksläpp på bakstöt och vinge
• Avgasläckage

/
• Silver. Men jag vet att dessa blir otroligt fina med lite TLC, US blinkers, svarta fälgar och svarta midjelister
• Stått ett tag, gick lite rough vid uppstart men precis som den röda behövs en service
• Hel vindruta, men inte ny hmm
• Hämtade den när det började mörkna, och efter snöfall så har inte fått en jättebra titt på den.
• Kamrem bytt för 3000 mil sedan, 7 år sedan så det är inte nödfall med att byta
• 29000 mil, men fungerande trippmätare
• Senaste besiktningen vart den godkänd
• Jag vet att den gula vid blandad körning med tung fot drog i snitt 1,2 som mest. Så denna lär gå billigare än den röda, lär gå roligare också roll

Så nu när bilen är hemma så vet jag precis vart mitt hjärta ligger. Den silvriga T5an gav mycket skratt och glädje bara på resan hem. Jag ska hissa upp den och ta en närmare titt på saker, men det är så kul att försöka rädda och göra iordning en bortglömd 850.

Nästa plan är att få den röda igenom besiktning, och sen sälja. Den första fungerande bilen jag ska sälja någonsin. Annars brukar jag köra mina bilar ända in i graven så det tar emot väldigt mycket. Helst skulle jag vilja ha kvar båda, men med den gula på sommaren, och en grön med framtidsplaner så blir tyvärr den röda överbliven. Listan som jag ville göra med den röda kommer nästan helt flyttas över till den silvriga istället.

Rant over, hoppas ni vill följa med när jag går igenom den silvriga T5an i en annan tråd.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=346401

https://i.imgur.com/1Bm7EtB.jpg

Senast redigerat av Reso (29 november 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang