Aixam400turbo skrev:
mats757 skrev:
En DT har separatsmörjning, då ska det inte vara olja blandat i bensinen. Samt att 4% är väldigt mycket olja.
Vad har du gjort vid renoveringen?
Vad sitter det för tändstift i den?
Hur har du bestyckat förgasaren med tanke på den oljeinblandning du har?
Är allting orginal? Trimmat?
Vad har du för tvåtaktsolja?
Den separata använder jag ej sen sen sitter där ett ngk br9es tror jag den hette och där sitter ett dep pipe exhaust och a9 helsyntet och vevparti och kolv sen har jag bara skruvat på sidan av förgasaren
Och sen är det inkörning med 4 procent
Så där tror jag e allt
Separtsmörjningen är kanske det bästa som har hänt 2 taktsutvecklingen. Finns det möjlighet, så till att den fungerar igen. Betydligt säkrare och bättre motorgång med den. Den eliminerar just den typen av problem som du berättar om. Grejen är att den ser till att motorn bara får så mycket smörjning den behöver, vilket kan vara 0,5% på låga varv och lite gas. På full gas kanske den ger 3%.
För mycket olja slår igen stiften och sotar igen avgasrör och kolvring. Vilket är förödande för livslängden.
En 80cc cross som kör på sandbana, kanske i bästa fall orkar förbränna så mycket olja som 4%.
När man plötsligt häller i 4% olja i bensinen får motorn en magrare bränsleblandning. Det beror inte bara på grund av oljans utspädning. Även viskositeten på bränsle ökar, vilket gör att flödet genom munstyckena sjunker. Så det krävs ett betydande ombestyckningsjobb att byta oljeinblandning.
Ett "9" tändstift är väldigt "kallt" i en standardmotor. Är det verkligen det standard? Det är ett måste att tändstiftet orkar bränna rent ordentiligt, annars blir det misständingar. Eller motorstop.