[LÖST - glappande vattenpumpshjul] Oregelbundet knack/klonk (video) - Saab 9-5 2.3T I4 -99

Muspeljotn
21 april · 2 Inlägg

- Bilmodell: 9-5 SE 2.3T I4, 250hk (byte till större turbo)
- Modellår enligt Saab (MY): 1999
- Modifikationer på bilen: Ny större turbo efter turboras för flera år sedan. Chip-trim. Dessa två tar den till ca. 250hk.
- Miltal: 28 876 mil
- Hur yttrar sig felet?: Oregelbundet metalliskt knack/klock från höger sida (höger blinkers sida).
- Är felet permanent eller intermittent? Permanent.

Här är video för ljud, samt två bilder på andra sidan (där det ev. trycker ut lite olja): https://drive.google.com/drive/folders/ … drive_link

- Vilken felsökning har redan gjorts? Ingen. Skall förbi lokala Mekonomen för visuell och ljudlig uppskattning (bilen kostade 5000;- med åtta bra däck på fälg så inte villig att göra särskilt mycket).

- Tidigare åtgärder gjorda i närtid? Nej. Tidigare ägare berättade att det var ett oljeläckage som reparerats. Jag tycker att bilen verkar dåligt servad, trots att han påstår motsatsen (inlämnad till okänd verkstad). Samt tycker den verkar trycka ut lite olja från motsatt sida (se bild - mycket gammal torkad olja men tycker det ständigt är lite ny olja där). Det har varit så sedan jag blev ägare för ca. 1,5 år sedan. Får mig att undra över oljesludge, vevhusventilation och hela kamremstjofräset (kan inte mycket). Nära alltid parkerat inne eller på asfalt och aldrig sett en droppe olja under dock, inte ens efter oljebyte. Jag är inte särskilt kunnig om bilar. Har servat två bilar själv så långt som framvagnsdelar, filter- och oljebyte och andra enklare reparationer som tändningslås m m.

--

Sekundär fråga. Där det ev. trycker ut olja eller inte, ska det inte sitta en grej där? I bultfästena? Det har det gjort på alla andra Saab'ar jag sett. Ursäkta att jag inte vet vad saker gör eller heter, jag lär mig efter behov.

Ursäkta ev. volym på motorljud i filmen. Volymen verkar OK för mig. Kan vara bra att sänka volymen och öka gradvis när man spelar upp den. Tack på förhand för alla som lägger tid på tråden/filmen.
Allt gott.

Senast redigerat av Muspeljotn (22 april )

Muspeljotn
22 april · 2 Inlägg

Uppdatering. Det verkar vara ett löst vattenpumpshjul. Den del som sitter an mot motorblocket (?). Den verkar slå emot lite, därav ljudet. Den var lös om man tryckte på den med en skruvmejsel. Av lokala Ekonomen på Hemse (ensam krigare, mycket hygglig) uppskattar han 1,5 timme på en rapp verkstad. Jag ger mig på det själv. Det var tydligen mest att ta loss det stora motorfästet ovanför, lyfta upp motorn underifrån lite så man lättare kommer åt, och sedan skruva loss och byta. Man behövde inte synka och hålla på. Han visade att delen kostade 1286;- genom Mekonomen men tipsade om att leta billigare. Jag hittade den för 539;- genom Skruvat och Autodoc.

Betraktar detta som LÖST. Kan lämna uppe videon med hur just ett trasigt vattenpumpshjul kan låta, som referens. OBS. Det verkar som att en vattenpump inte nödvändigtvis behöver låta alls, eller läcka (vanligt att de börjar göra det särskilt vid start/stopp) innan den ger med sig.

Den sekundära frågan är välkommet med åsikt om.

Senast redigerat av Muspeljotn (22 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang