Lagning av rost volvo 240.

Blanke
18 maj · 370 Inlägg

Köpt ny volvo 240 för 1500. 1988. Hål golv höger och vänster fram samt höger golv bak.


Vad säger bes om man kapar och svetsar dit 2mm plåt. Golvet kommer skifta i höjd lite då jag inte kommer bocka några avancerade former.

Gör även nya ändar för ramen som går under förarstolen och passagerarstolen då dessa är helt ruttna. Tänkte svetsa dessa som original men ansluta dom till plåten under dörrarna. Ok enligt bes?

Professionell hatare
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 maj · 13 791 Inlägg

Det mesta finns i plåtväg finns färdigt att köpa går dr ordentligt eller inte alls  börjar bli ovanliga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
19 maj · 370 Inlägg

Growe skrev:
Det mesta finns i plåtväg finns färdigt att köpa går dr ordentligt eller inte alls  börjar bli ovanliga

Hade velat göra det ordentligt men finns inte plåt för exakt det här. Hade behövt kapa extra plåt oavsett. Har inte heller lust att vänta några veckor på leverans

Professionell hatare
Blanke
19 maj · 370 Inlägg

Har köpt mer plåt och tänker fortsätta med planerna av att återkonstruera ramen samt täta alla andra hål. Kommer nog att bli en projekt-tråd om bilen. Målet är att besikta den!

Professionell hatare
Mew
19 maj · 2 187 Inlägg

Bess brukar inte bry sig om det ser ut som original eller inte, så länge det är ordentligt gjort (=håller). Så det ska inte vara några bekymmer. smile

Lucif3r
20 maj · 2 239 Inlägg

Bes bryr sig inte hur det ser ut, så länge det ser någorlunda vettigt ut. Dvs det ser svetsat ut, och inte ser ut som snorkråkor som hjälpligt sitter fast.
Alla mina bilar är lagade med den plåt som fanns/finns till hands. 945ans batterihylla/hjulhus är lagat med mestadels 0.8mm plåt, fast där är 1.0-ish orginal. En balk på V70in är lagad med 2.5mm plåt, fast orginal är 2mm... 944an kommer få en härlig blandning av olika plåtar tongue

Rent krasst kan man säga att om den rostiga delen är bärande(typ, balk) så bör man inte använda tunnare material än där är orginal.
Men visst, behöver man byta 1cm3 eller liknande av en balk är det väl inte hela världen om man råkar ta t ex 1.5mm istället för 2.0mm plåt, den lilla biten är knappast avgörande för hurvida bilen kollapsar eller ej :p

Nybergrobin
20 maj · 2 385 Inlägg

Finns ekonomiplåt till golvet på vparts för lite och ingenting. Gör de riktigt och kapa bort och stoppa dit en ny plåt smile    Behöver inte ta så jäkla mycket extra tid och det blir otroligt mycket bättre

Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Finns ekonomiplåt till golvet på vparts för lite och ingenting. Gör de riktigt och kapa bort och stoppa dit en ny plåt smile    Behöver inte ta så jäkla mycket extra tid och det blir otroligt mycket bättre

Ny plåt hade kostat 1500kr totalt så hade jag ändå behövt kapa ut från annan plåt för att fylla i.

Sidobalk är dålig och har nu kapat och svetsat dit den igen med 2mm plåt. Org verkar vara 1.6mm.

Var nog också tur att jag svetsade innifrån och ut för det ser inte fint ut haha. Ska försöka göra så det ser prydligare ut inför bes med fina streck.

Professionell hatare
Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Lucif3r skrev:
Bes bryr sig inte hur det ser ut, så länge det ser någorlunda vettigt ut. Dvs det ser svetsat ut, och inte ser ut som snorkråkor som hjälpligt sitter fast.
Alla mina bilar är lagade med den plåt som fanns/finns till hands. 945ans batterihylla/hjulhus är lagat med mestadels 0.8mm plåt, fast där är 1.0-ish orginal. En balk på V70in är lagad med 2.5mm plåt, fast orginal är 2mm... 944an kommer få en härlig blandning av olika plåtar tongue

Rent krasst kan man säga att om den rostiga delen är bärande(typ, balk) så bör man inte använda tunnare material än där är orginal.
Men visst, behöver man byta 1cm3 eller liknande av en balk är det väl inte hela världen om man råkar ta t ex 1.5mm istället för 2.0mm plåt, den lilla biten är knappast avgörande för hurvida bilen kollapsar eller ej :p

Med tanke på att balkarna jag kapade av inte satt fast i bilen så tror jag inte dessa är så pass bärande. Därför jag vägar på mig att svetsa själv.

Professionell hatare
torsen
20 maj · 7 298 Inlägg

Beträffande ekonomiplåtbitar, har du kollat med Klokkerholm?
Därifrån köpte jag förut ekonomiplåtbitar till flera olika bilar.
Passformen är väl lite sisådär, men priserna var hemula.

Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Svetsningarna kommer inte att vinna något pris. Men har nästan lyckats täppa igen golvet vid passageraren och ramen är utbyggd. Absolut inget professionellt arbete men det är första gången jag gör någonting sånt här.

Vad säger bes om diverse mindre rosthål? Ingenting bärande men exempelvis att en tröskel har lite hål i sig.

Kämpar även med domkraftsfästet och hur jag ska göra detta på ett smidigt sätt. Får inte in rondellen för att kapa all dålig plåt i en lätt form att återskapa.

Professionell hatare
Lucif3r
20 maj · 2 239 Inlägg

Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.

Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Lucif3r skrev:
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.

Okej. Tröskeln är OK. Är som i fogen där golvet ansluter till tröskeln där det är rosthål. Exempelvis om jag gör en lång 90 graders vinkel där botten är mot golvet och andra sidan mot "väggen"/tröskeln så är det åtgärdat. Finns ytrost och småsmå hål i trösklarna bara

Professionell hatare
Nybergrobin
20 maj · 2 385 Inlägg

Blanke skrev:

Lucif3r skrev:
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.

Okej. Tröskeln är OK. Är som i fogen där golvet ansluter till tröskeln där det är rosthål. Exempelvis om jag gör en lång 90 graders vinkel där botten är mot golvet och andra sidan mot "väggen"/tröskeln så är det åtgärdat. Finns ytrost och småsmå hål i trösklarna bara

Lägg upp en bild så blir det lättare att besvara smile

Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Blanke skrev:

Lucif3r skrev:
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.

Okej. Tröskeln är OK. Är som i fogen där golvet ansluter till tröskeln där det är rosthål. Exempelvis om jag gör en lång 90 graders vinkel där botten är mot golvet och andra sidan mot "väggen"/tröskeln så är det åtgärdat. Finns ytrost och småsmå hål i trösklarna bara

Lägg upp en bild så blir det lättare att besvara smile

Är så dålig på att ta bilder. Kommer alltid på i efterhand när jag plockat undan för dagen att jag hade behövt några bilder.

https://ibb.co/BGg8Xgk

Här är var jag menar. Är mer tydligt på andra sidan.

Professionell hatare
Lucif3r
20 maj · 2 239 Inlägg

Jag skulle ju fixa det "när jag ändå är där". Rost blir ju inte bättre med tiden direkt, så likabra att åtgärda skiten "när man ändå är där" smile

Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag skulle ju fixa det "när jag ändå är där". Rost blir ju inte bättre med tiden direkt, så likabra att åtgärda skiten "när man ändå är där" smile

Det jag tänkte göra väldigt snabbt är då att bara göra en lång 90 graders bit och svetsa dit. Otroligt rudimentärt. Hur annars ska man åtgärda?

Professionell hatare
Blanke
20 maj · 370 Inlägg

Förövrigt. Smidigt sätt att undvika zinkångor? Slipade ALLT jag kunde med rondellen men kunde inte göra detta på dom krångligaste ställena. Försökte få bort med andra verktyg men gick ej. Sitter här nu med zinkfeber då ventilationen i garaget är dålig.

Funkar kanske en blöt trasa framför munnen? Har ingen mask hemma eller någonting annat. Alt dra svetsen utomhus.

Senast redigerat av Blanke (20 maj )

Professionell hatare
jaka54
20 maj · 5 832 Inlägg

Nyfiken! -Hur yttrar sig zinkfeber? har svetsat zinkplåt flera gånger men alltid varit utomhus för att det "ryker så för j..." när man svetsar zinkbehandlad plåt.

Blanke
20 maj · 370 Inlägg

jaka54 skrev:
Nyfiken! -Hur yttrar sig zinkfeber? har svetsat zinkplåt flera gånger men alltid varit utomhus för att det "ryker så för j..." när man svetsar zinkbehandlad plåt.

Jag upplever mig iaf som allmänt yr, dåsig, ont i leder, svider som brännässlor på huden. Hostar väldigt mycket just nu och mer vid ansträngning. Smakar även väldigt mycket metall i munnen.

Professionell hatare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang