Byte medbringarskiva ac, passat -14

Oskar83
19 maj · 1 Inlägg

Hej alla.

I förra veckan när värmen kom märkte vi att acn inte fungerade i bilen. Efter besök hos verkstad så visade det sig att ”gängorna” i medbringarskivan är helt utslitna. I grunden ska det vara ett rätt lätt byte att göra för den händige som slutar på i princip tusenlappen men sen har jag fått höra att när det har hänt så kan det vara ett tecken på att kompressorn är nära att skära och om det händer så har man istället en härlig service på 15-20tkr framför sig.  Så alternativen jag har nu är att chansa på att byta skiva men med risk på en rejäl kostnad senare alternativt byta kompressor för strax under 10tkr. Någon med erfarenhet/tips om hur jag bör tänka?

Hemmamek
19 maj · 214 Inlägg

Varför skulle det kosta 5 till 10 tusen mer för att byta kompressorn efter den skurit istället för före?

Mew
20 maj · 2 187 Inlägg

Hemmamek skrev:
Varför skulle det kosta 5 till 10 tusen mer för att byta kompressorn efter den skurit istället för före?

Skär den så skickar den in diverse förbjudet glitter (metallflisor osv) i hela systemet, som då måste rengöras noggrannt eller i värsta fall bytas ut. Byter man bara kompressorn rakt av i det läget är det stor risk att den nya också skär ganska snart på grund av tidigare nämnda glitter som är kvar i systemet.

Senast redigerat av Mew (20 maj )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj · 13 791 Inlägg

Mew skrev:

Hemmamek skrev:
Varför skulle det kosta 5 till 10 tusen mer för att byta kompressorn efter den skurit istället för före?

Skär den så skickar den in diverse förbjudet glitter (metallflisor osv) i hela systemet, som då måste rengöras noggrannt eller i värsta fall bytas ut. Byter man bara kompressorn rakt av i det läget är det stor risk att den nya också skär ganska snart på grund av tidigare nämnda glitter som är kvar i systemet.

om den rasar är det följande som ska bytas.. 

kondensorn torrfilter evapventil och kompressor allt rör måste spolas rent.. 

till min polo kostade delarna under 3k  smile
fördelen med vag..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj · 13 791 Inlägg

Jag hade beställt en kompressor och olja till den sen åka och tömma systemet hos någon sen byta den själv    men har den slutat snurra så är det redan kört.  Och hela systemet är förstört och måste göras rent.   Dr är standard problem. Men samtidigt kostar inte kompressorn många kronor på ebay

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang