Slutsteg till Rockford Fosgate T112D2

o123
3 november 2007 · 3 Inlägg

Vad rekomenderar ni för slutsteg till den basen?

Tänkte köra den på 1ohm och har kollat lite på ett Sinus Live SL-A1500 Mono Block

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=257

Tror ni dom kommer lira bra ihop?
Spelar de ut den?

För jag har hört att rockford brukar dra ner lite på watten tongue

eller andra förslag på slutsteg?

Senast redigerat av o123 (3 november 2007)

ogge89
3 november 2007 · 644 Inlägg

De kör jag med nu å de spelar då bra .. fast har helt fel låda till min bas nu.. ett tips bara kör inte med sluten låda som dom säjjer på brl bara

Volkswagen Golf GLS "Golfen" (1977)
Volkswagen Jetta Mk1 "Diesel Traktorn" (1982)
Volvo 740 Turbo Intercooler "16v Turbo och Megasquirt" (1988)
Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
3 november 2007 · 217 Inlägg

portad låda skall det vara med en 4" port spelar bra då!

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
tsdi Egenföretagare
3 november 2007 · 2 496 Inlägg

Måste bara säga att jag fick hem mitt steg till min T110D2, kan rekomendera det, för där lär du ha kräm så det räcker även om du vill köpa en till bas, eller kanske en T2a ?

Men jag är även övertygad om att ett sinus live steg orkar, förstår bara inte varför dom är så billiga, har aldrig hört någon klaga, sen kostar dom i klass med ett gas steg, det är lite skumt för mig tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
MrCalle Team Autohifi!
3 november 2007 · 865 Inlägg

tsdi skrev:
Måste bara säga att jag fick hem mitt steg till min T110D2, kan rekomendera det, för där lär du ha kräm så det räcker även om du vill köpa en till bas, eller kanske en T2a ?

Men jag är även övertygad om att ett sinus live steg orkar, förstår bara inte varför dom är så billiga, har aldrig hört någon klaga, sen kostar dom i klass med ett gas steg, det är lite skumt för mig tongue

Kul att du är nöjd med ditt steg!

Sen kan jag svara på varför de är så billiga!
Vi setter priserna som övriga Europas importörer, vi följer med andra ord vad det kostar i ex. Tyskland.
Dock kommer priset gå upp på Sinus stegen i vinter, så det kan vara tajm att passa på nu innan pris höjningen.
Pris höjningen beror alltså på att Fabrikanten höjer sitt rekomenderade pris, hur mycket och vad det blir vet vi inte i dax lägga.

Hade bäst

tsdi Egenföretagare
3 november 2007 · 2 496 Inlägg

MrCalle skrev:

tsdi skrev:
Måste bara säga att jag fick hem mitt steg till min T110D2, kan rekomendera det, för där lär du ha kräm så det räcker även om du vill köpa en till bas, eller kanske en T2a ?

Men jag är även övertygad om att ett sinus live steg orkar, förstår bara inte varför dom är så billiga, har aldrig hört någon klaga, sen kostar dom i klass med ett gas steg, det är lite skumt för mig tongue

Kul att du är nöjd med ditt steg!

Sen kan jag svara på varför de är så billiga!
Vi setter priserna som övriga Europas importörer, vi följer med andra ord vad det kostar i ex. Tyskland.
Dock kommer priset gå upp på Sinus stegen i vinter, så det kan vara tajm att passa på nu innan pris höjningen.
Pris höjningen beror alltså på att Fabrikanten höjer sitt rekomenderade pris, hur mycket och vad det blir vet vi inte i dax lägga.

Hade bäst

Okej då fick man det förklarat för sig tongue skiljer det sig mycket på bas steg ? om man tex har ett 4kanaligt så får man ju ut olika bra ljud nästan oberoende av watten utan där är det ju kvaliten som spelar in, hur är det med bassteg ? spelar ett sinus lika bra som ett dls/rf eller liknande steg med samma angivna effekt ? för om det var så borde jag köpt ett sinus steg istället då det ligger på lika mkt rms i 1ohm som mitt steg jag precis köpte

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
BMW-328I
3 november 2007 ·

Sinus steget är grymt kopplade in mitt igår, tack för snabb leverans också! big_smile

Steget är jävligt kraftfullt och kan spela de mesta tro mig, även kul med den lilla dosan man fick med, kul o höja o sänka basen sådär cool

ogge89
3 november 2007 · 644 Inlägg

Tycker du ska beställa ett sinus steg.. du kommer då inte bli missnöjd å snabb leverans var de också.. www.carbonize.se .. värkligen en toppensida

Senast redigerat av ogge89 (3 november 2007)

MrCalle Team Autohifi!
3 november 2007 · 865 Inlägg

tsdi skrev:

MrCalle skrev:

tsdi skrev:
Måste bara säga att jag fick hem mitt steg till min T110D2, kan rekomendera det, för där lär du ha kräm så det räcker även om du vill köpa en till bas, eller kanske en T2a ?

Men jag är även övertygad om att ett sinus live steg orkar, förstår bara inte varför dom är så billiga, har aldrig hört någon klaga, sen kostar dom i klass med ett gas steg, det är lite skumt för mig tongue

Kul att du är nöjd med ditt steg!

Sen kan jag svara på varför de är så billiga!
Vi setter priserna som övriga Europas importörer, vi följer med andra ord vad det kostar i ex. Tyskland.
Dock kommer priset gå upp på Sinus stegen i vinter, så det kan vara tajm att passa på nu innan pris höjningen.
Pris höjningen beror alltså på att Fabrikanten höjer sitt rekomenderade pris, hur mycket och vad det blir vet vi inte i dax lägga.

Hade bäst

Okej då fick man det förklarat för sig tongue skiljer det sig mycket på bas steg ? om man tex har ett 4kanaligt så får man ju ut olika bra ljud nästan oberoende av watten utan där är det ju kvaliten som spelar in, hur är det med bassteg ? spelar ett sinus lika bra som ett dls/rf eller liknande steg med samma angivna effekt ? för om det var så borde jag köpt ett sinus steg istället då det ligger på lika mkt rms i 1ohm som mitt steg jag precis köpte

Ett DLS A6 är troligen något mer välljudande, det är ju något man sa kräva av ett dyrare slutsteg.
Dock så ställs det inte lika stora krav på ett bas steg som ett steg du använder till dina övriga högtalare.
Den dist du hör i dina övriga högtalare är svår att höra i en bas.
Är det så att man spelar "full mutter" för att höras så ärligt känns det som det kvittar.
Presonligen är mitt tycke då att man inte spelar för att det ska låta bra utan för att det ska låta mycket, i ett sånt fall spelar inte bassteget någon roll förutom att du ska få ut så mycket effekt som möjligt.
Dock ställer det mycket högre krav på ditt steg som du driver dina andra högtalare med, det är just där kravet på ett välljudande slutsteg ställs.

OBS! det är alltid bra om du ska "poppa på" med din anlägning att inte driva dina övriga högtalare på det steg du driver basen med. detta pga. att du pressar ett sådan steg mycket mera.

Vad du nu väljer för steg till dig bas så hoppas jag att du blir nöjd.

Good luck!

Senast redigerat av MrCalle (3 november 2007)

Orange_Dragon
3 november 2007 · 392 Inlägg

Jag driver min 12" Power-bas med ett Sinus Live SL-A1500 Mono Block.
Funkar skitfint, dock skulle jag nog haft en portad låda.

Tänk bara på att köra med grov kabel.! Men det visste du säkert redan tongue


//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
o123
4 november 2007 · 3 Inlägg

Ser ut som att det blir ett Sinus Live steg smile

Jo hade tänkt 25-35mm2 kabel.

MrCalle Team Autohifi!
4 november 2007 · 865 Inlägg

o123 skrev:
Ser ut som att det blir ett Sinus Live steg smile

Jo hade tänkt 25-35mm2 kabel.

Har du batteriet fram i bilen så bör din strömkabel vara minst 35mm2.
Se till att jorda ordentligt så får du ut mer av steget.

Good luck!

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

Du kan ju inte lasta ner steget till 1ohm och sedan köra det på en bas som har 2x2ohms spolar. Lasta ner det till 1ohm och seriekoppla sen basarna så får du 4ohm på basen som den vill ha, eller rättare sagt 2x2ohm.
MVH Fredrik

ogge89
5 november 2007 · 644 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Du kan ju inte lasta ner steget till 1ohm och sedan köra det på en bas som har 2x2ohms spolar. Lasta ner det till 1ohm och seriekoppla sen basarna så får du 4ohm på basen som den vill ha, eller rättare sagt 2x2ohm.
MVH Fredrik

Man kan ju koppla om de så man kör basen i 1 ohm har jag för mig.. kör iaf min i ett ohm nu å de går då bra

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

ogge89 skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Du kan ju inte lasta ner steget till 1ohm och sedan köra det på en bas som har 2x2ohms spolar. Lasta ner det till 1ohm och seriekoppla sen basarna så får du 4ohm på basen som den vill ha, eller rättare sagt 2x2ohm.
MVH Fredrik

Man kan ju koppla om de så man kör basen i 1 ohm har jag för mig.. kör iaf min i ett ohm nu å de går då bra

Hur ska du koppla om det ?
Blir ju alltid minst 2ohm om du seriekopplar basen.
Jag skulle då aldrig köra en sån bas som har 2x2ohm talspolar med 1ohm från ett steg. Inte om man ska spela musik, endast vid burpar i så fall.
Dessutom lämnar sinus steget inte nådigt med dist vid 1 ohm.
Så din bas lär ju inte spelar varken fint eller högt med tankte på mostånd och val av låda.
När du bygger ny låda tycker jag du ska köra steget lastat till 2ohm och seriekoppla basen.
För inte använder du basen på bara ena talspolen ?

ogge89
5 november 2007 · 644 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

ogge89 skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Du kan ju inte lasta ner steget till 1ohm och sedan köra det på en bas som har 2x2ohms spolar. Lasta ner det till 1ohm och seriekoppla sen basarna så får du 4ohm på basen som den vill ha, eller rättare sagt 2x2ohm.
MVH Fredrik

Man kan ju koppla om de så man kör basen i 1 ohm har jag för mig.. kör iaf min i ett ohm nu å de går då bra

Hur ska du koppla om det ?
Blir ju alltid minst 2ohm om du seriekopplar basen.
Jag skulle då aldrig köra en sån bas som har 2x2ohm talspolar med 1ohm från ett steg. Inte om man ska spela musik, endast vid burpar i så fall.
Dessutom lämnar sinus steget inte nådigt med dist vid 1 ohm.
Så din bas lär ju inte spelar varken fint eller högt med tankte på mostånd och val av låda.
När du bygger ny låda tycker jag du ska köra steget lastat till 2ohm och seriekoppla basen.
För inte använder du basen på bara ena talspolen ?

http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=
nej de tror jag inte.. men ska og köra den i 2 ohm nu när jag bygger om lådan.. de känns som att sluitsteget ger tillräckligt med effekt endå

Fredrik.Gustavsson
5 november 2007 · 2 123 Inlägg

ogge89 skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

ogge89 skrev:

Man kan ju koppla om de så man kör basen i 1 ohm har jag för mig.. kör iaf min i ett ohm nu å de går då bra

Hur ska du koppla om det ?
Blir ju alltid minst 2ohm om du seriekopplar basen.
Jag skulle då aldrig köra en sån bas som har 2x2ohm talspolar med 1ohm från ett steg. Inte om man ska spela musik, endast vid burpar i så fall.
Dessutom lämnar sinus steget inte nådigt med dist vid 1 ohm.
Så din bas lär ju inte spelar varken fint eller högt med tankte på mostånd och val av låda.
När du bygger ny låda tycker jag du ska köra steget lastat till 2ohm och seriekoppla basen.
För inte använder du basen på bara ena talspolen ?

http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=
nej de tror jag inte.. men ska og köra den i 2 ohm nu när jag bygger om lådan.. de känns som att sluitsteget ger tillräckligt med effekt endå

Det tycker jag du gör rätt i, lycla till med lådbygget, är en ganska enkel låda att bygga : )

ogge89
5 november 2007 · 644 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

ogge89 skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Hur ska du koppla om det ?
Blir ju alltid minst 2ohm om du seriekopplar basen.
Jag skulle då aldrig köra en sån bas som har 2x2ohm talspolar med 1ohm från ett steg. Inte om man ska spela musik, endast vid burpar i så fall.
Dessutom lämnar sinus steget inte nådigt med dist vid 1 ohm.
Så din bas lär ju inte spelar varken fint eller högt med tankte på mostånd och val av låda.
När du bygger ny låda tycker jag du ska köra steget lastat till 2ohm och seriekoppla basen.
För inte använder du basen på bara ena talspolen ?

http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=
nej de tror jag inte.. men ska og köra den i 2 ohm nu när jag bygger om lådan.. de känns som att sluitsteget ger tillräckligt med effekt endå

Det tycker jag du gör rätt i, lycla till med lådbygget, är en ganska enkel låda att bygga : )

Tackar.. kan ju skicka bilder sen om jag kommer ihåg å ta nåra:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang