Byta skivor fram SAAB 9-5 -99

Martinsve
26 december 2007 · 24 Inlägg

sökte lite snabbt men fann inget svar.
mina skivor ink. klossar är tvärslut fram på bilen men har inte koll på hur man tar av dessa på denna bilen
Behöver man några speciella verktyg för att kunna ta av skivorna.
vet att man på 900 behövde ha ett verktyg för att skruva tillbaka oken.

Martin

rs niklas saab expert
26 december 2007 · 248 Inlägg

skivorna kan sitta som aset runt navet i fram jag fick skära av dom med vinklen slip på en 9-5a jag bytte på oken är bara att trycka tillbaka kolven med skruv tving eller stor polygrip
lycka till

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
Martinsve
28 december 2007 · 24 Inlägg

så har man lagt hela fredagen i garaget för att byta två bromskivor inklusive klossar.

hur gick det då ?

jo ena sidan är klar men andra sidan vill bara inte skivan släppa.
satan vad irriterande.

jag har slagit, använt avdragare, 5-56,slagit lite mer,svurit men inte f-n hjälper det

vill verkligen inte såga av den men måste nog krypa till korset och göra det om ingen annan har någon lösning på hur man får loss en fast rostad skiva

martin

Senast redigerat av Martinsve (28 december 2007)

Trionic
28 december 2007 · 17 Inlägg

Martinsve skrev:
så har man lagt hela fredagen i garaget för att byta två bromskivor inklusive klossar.

hur gick det då ?

jo ena sidan är klar men andra sidan vill bara inte skivan släppa.
satan vad irriterande.

jag har slagit, använt avdragare, 5-56,slagit lite mer,svurit men inte f-n hjälper det

vill verkligen inte såga av den men måste nog krypa till korset och göra det om ingen annan har någon lösning på hur man får loss en fast rostad skiva

martin

Gå på med släggan bara!

Några väl riktade slag i radiell riktning på skivan brukar hjälpa!

Bättre sent än aldrig....
Saab 900 Cabriolet "Smurfen" (1992)
Saab 900 T16 "Extra allt" (1992)
Markus_MR2
29 december 2007 · 761 Inlägg

Martinsve skrev:
så har man lagt hela fredagen i garaget för att byta två bromskivor inklusive klossar.

hur gick det då ?

jo ena sidan är klar men andra sidan vill bara inte skivan släppa.
satan vad irriterande.

jag har slagit, använt avdragare, 5-56,slagit lite mer,svurit men inte f-n hjälper det

vill verkligen inte såga av den men måste nog krypa till korset och göra det om ingen annan har någon lösning på hur man får loss en fast rostad skiva

martin

vet inte om det är att rekomendera, men jag har löst samma problem med ett aningen riskfyllt sätt. Borra och gänga hål i skivan med minst M6. Borra inte för djupt så du kommer långt in i navet!. Sen skruvar du in en skruv, gärna 12.9 kvalitet och drar. Räcker inte ett hål så upprepa på andra sidan av centrumet. Funkar inte det så komplettera med en avdragare. Det fungerade på min förra bil, men som sagt var försiktig..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Andreas_ace
29 december 2007 · 375 Inlägg

Anv en liten slägga, och slå till skivan runt om.
Typ "klockan" 12, 3, 6, 9 osv

Bara använda "bestämd" kraft så kommer det nog lossna.

Om du kommer åt bakom så går det bra att knacka lite där med.

En vanlig hammare kommer inte hjälpa då dessa har för liten yta när du väl klipper till.

Volvo 740GL (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang