Hjälp ang. uträkning av låda. PG RSd 10"

Freedy
28 december 2007 · 90 Inlägg

Tjenare!
Har precis införskaffat basar och steg av det finare slaget.
Det enda som återstår nu är vad basarna ska spela i för låda och det behöver jag hjälp med av er som har erfarenhet av dessa basar.
Basarna (2 st) är Pheonix Gold RSd 10 med enkel 4 Ohm spole.
De ska sitta i varsin sluten låda.
Kan någon här säga hur många liter var låda ska va på för att dom ska spela optimalt?
För övrigt skall basarna parallellkopplas så 2 Ohm fås ut och ska spelas med ett Focal Fp 1.800 som i 2 Ohm ger ut 600 rms.
Och så slutligen, spelar det någon roll hur lådorna ser ut och vilken tjocklek på MDF skivan skall jag använda? och sist men inte minst hur skall lådorna dämpas, har jag inte helt fel för mig ska slutna lådor vara fulla med dämpull eller liknande?

MVH Freddy!

Senast redigerat av Freedy (29 december 2007)

Decibel
28 december 2007 · 2 911 Inlägg

JonasH här på forumet sålde dessa mojänger förut, han kan nog informera dig om en passande låda för dessa skönheter. Spelar riktigt fint i slutna lådor, rätt byggda.

Bara avvakta, han brukar dyka in då och då wink

Rockfordboy82 Galen bilstereobyggare och Skyline förare
28 december 2007 · 217 Inlägg

tjena!!jag kan hjälpa dej jobbar med billjud hela dagarna så har tillgång till lådritningsprogram osv men det jag behöver är all data på basarna för att kunna räkna ut en shysst låda....

spelar mindre roll hur lådorna ser ut bara litern är rätt..sen skall du helst bygga med 22 MDF det brukar funka fint..
i slutna lådor skall det fyllas med dämpull..lådan skall vara full men inte packad,,,,

hör av dej så fixar vi det..

mvh christian

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se
Nissan Skyline R34 GT-T "Nismo Edition" (1999)
Volkswagen Caddy Carrera Cup Edition Tdi-R "Chrissdesign Edition" (2008)
Freedy
28 december 2007 · 90 Inlägg

Okej!
Här är värdena:
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … gold_rsd10

Men jag skulle gärna vilja ha lådrekommendation av någon som har handskats med basen i verkligheten! Så att lådan verkligen blir så bra den kan bli!

MVH Freddy!

Mokke
29 december 2007 · 84 Inlägg

RSd 10:an funkar fint i lådor på 15 liter per bas och gör dem så stabila du kan (19mm<). Fyll sedan lådorna med dämpull.

Har själv haft en RSd 10:a i bilen som jag vart mycket nöjd med.

Mokke @ Team1
ZZZADA T5 beroende
29 december 2007 · 345 Inlägg

Jag har min bas i en 22 liter sluten låda byggd i 22mm mdf (dubbla 19mm på framsidan.)med dämpull i och jag ger den ca 270wattt och det låter kanoners!!

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Freedy
29 december 2007 · 90 Inlägg

Okej 15 eller 22 liter, vad blir skillnaden? Och sen har jag kollat runt lite och jag hittar bara 16 mm MDF, vart f*n kan man hitta 19-22 mm???

MVH Freddy!

gorre
29 december 2007 · 250 Inlägg

Så här skrev jonasH åt mig:
volymen skall vara mellan 17-20 liter i SLUTEN låda
sen om han vill tilläga nått så är det bara att avakta tills han hittar tråden.

Senast redigerat av gorre (29 december 2007)

ZZZADA T5 beroende
30 december 2007 · 345 Inlägg

Freedy skrev:
Okej 15 eller 22 liter, vad blir skillnaden? Och sen har jag kollat runt lite och jag hittar bara 16 mm MDF, vart f*n kan man hitta 19-22 mm???

MVH Freddy!

19-22mm finns på de flesta snickeri firmor.
Skillnaden på 15 & 22 liter kan jag inte svara på, jag är nöjd med 22 liter smile

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 december 2007 · 2 353 Inlägg

gorre skrev:
Så här skrev jonasH åt mig:
volymen skall vara mellan 17-20 liter i SLUTEN låda
sen om han vill tilläga nått så är det bara att avakta tills han hittar tråden.

Stämmer bra det, om det är en typ kombi-cupé, eller liknande. Lite större låda om man har en stor bil och gillar lite djupare bas, lite mindre om man vill ha mer "dunk" och har en liten bil.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Freedy
1 januari 2008 · 90 Inlägg

Okej låter ju bra.
Då har jag bara två återstående frågor innan jag börjar.
Om man ska plasta en låda i stället, hur många lager ska man plasta då? något speciellt man ska tänka på och ska man förstärka plasten/lådan på någotvis (Förutom glasfibermatta)?
Och den sista frågan.
Ska man tänka på hur basen riktas fastän att den är i en sluten låda? Alltså åt vilket håll basen ska spela?

MVH Freddy!

Drönirettab
1 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Menar du åt vilket håll lådan ska vara vänd eller om basen ska monteras med magneten utåt/inåt?

Freedy
1 januari 2008 · 90 Inlägg

Drönirettab skrev:
Menar du åt vilket håll lådan ska vara vänd eller om basen ska monteras med magneten utåt/inåt?

Ja vilket håll lådan skall stå åt?

MVH Freddy!

Drönirettab
1 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Är det en SAAB 900?

I Kombikupe så är bästa placeringen med basen vänd mot bakluckan enligt vad jag har hört.

Freedy
1 januari 2008 · 90 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det en SAAB 900?

I Kombikupe så är bästa placeringen med basen vänd mot bakluckan enligt vad jag har hört.

Ja i min saab 900, glömde tillägga det innan...
Va som jag tänkte då, men spelar det någon roll om den e riktad lite snett uppåt och lite snett inåt?
Sen plastningen, nån som kan svara på de?

MVH Freddy

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang