Besikta väldigt låg bil???

zazkar52
13 april 2008 · 90 Inlägg

Tjena!!

Snart dax att köra in o besikta min gamla passat!

Det är första gången jag ska besikta den,tänkte fråga nån som har lite mer erfarenhet av låga bilar,hur gör dom på besiktningen egentligen??

har ca 4-5 cm ner till marken från framkjolen,går den överhuvudtaget på liftarna?? är det min skyldighet att bilen ska gå att köra upp, eller finns det några specialknep för låga bilar, nekar dom en besiktning om inte bilen går upp?!


Jag tänkte besikta antingen i halmstad eller gislaveds-området, nån som har erfarenhet, eller rekomendationer får gärna skriva dom

twin_cam Smålänning
13 april 2008 · 7 877 Inlägg

Här i kalmar kan dom besikta bilar sålänge det är minst 3 cm till backen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Invisible Astronaut
13 april 2008 · 28 Inlägg

min calibra är rätt så låg men jag brukar ta av fronten till besiktningen och sätta reg skylten på nått bra ställe.. sist gnällde dom litta men sa bara att polisen inte sagt något om att jag inte har haft den på.. vilket stämmer har blivit stoppad 2 gånger utan front men då har dom bara gnällt på regskylten i rutan vilket gav 1500 böter andra gången..

(oo=00=oo)
zzzoder
13 april 2008 · 358 Inlägg

I uppsala så krävs de 5.5 cm i bromstestaren för att den inte ska fastna.. och 9 cm på 4pelaren... men i 4 pelaren så finns de iaf plankor man kan lägga ut så att de inte krävs lika mkt..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
zazkar52
13 april 2008 · 90 Inlägg

fick höra att bilprovningen i ljungby ska vara rätt bra oxå!

Nån som har erfarenhet därifrån?? liftarna ska visst vara nedsänkta i golvet?

Opelmadness German cars, quality and beyond
13 april 2008 · 8 197 Inlägg

Min förre Vectra lyfte dom upp på lyften över smörjgropen.. wink
Knäckte liggande colaburkar med framvagnen på den.

Gick utan problem genom.. smile

Senast redigerat av Irmscher Vectra (13 april 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
netolsson
13 april 2008 · 67 Inlägg

dom kan bli lite griniga, får stå och försöka lyfta och bända för att få under alla grejer..

Tab Rycketofta Racing
15 april 2008 · 292 Inlägg

jag fick backa ut med mussen på grund av deras rull grej med lampo med mera. avgassystemet tog emot ^^

//Rycketofta Racing
Richard_1 Elektriker
15 april 2008 · 42 Inlägg

En polare fick ombes pga dom sa att han hade för lite fjädringsväg, han hade orginal sänkning till audi.
tycker dom är skumma på bes första gången var boarden bra nästa år var den för långt ner på rutan, samma kille som bes!.

Lågt å Hårt
Audi S4 Avant "Familjebilen" (2004)
Opelmadness German cars, quality and beyond
15 april 2008 · 8 197 Inlägg

Richard_1 skrev:
En polare fick ombes pga dom sa att han hade för lite fjädringsväg, han hade orginal sänkning till audi.
tycker dom är skumma på bes första gången var boarden bra nästa år var den för långt ner på rutan, samma kille som bes!.

Vad är för lite fjädringsväg? Hade knappa fyra cm fram på förra bilen. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Camitz
15 april 2008 · 646 Inlägg

Förra året vid min första besiktning med coiloversena så kom jag upp på liften med cirka 0,5 cm till godo totalt hade jag 3,5 cm till marken. Kan tillägga också att dom slog sönder en 5 cm stor flik på fronten.

Så i år har jag höjt bilen till besiktningen.

volvotobbe DREAMTEAM
15 april 2008 · 76 Inlägg

Richard_1 skrev:
En polare fick ombes pga dom sa att han hade för lite fjädringsväg, han hade orginal sänkning till audi.
tycker dom är skumma på bes första gången var boarden bra nästa år var den för långt ner på rutan, samma kille som bes!.

Åker på genomslagsgummin'a runt om och de enda som ja fick underkänt på va att fjädern fram ej sitter där den ska =P men de visste ja och de skall fixas..

The Silver Beast And The Red Lady
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang