Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)
  • 36 Följare
  • 303 509 Visningar
  • Projektet avslutat 19 november 2013
sirmiro Double-Unicorn Rider
5 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Efter att toyotan valt att gå sönder vid exakt fel tillfälle blir det att panikregga stagean. Just nu bygger jag lampor till registreringen, då jag gissar att mina vanliga lampor blir underkända efter 2sekunder... Vardagsrummet är INTE anpassat för barn just nu, men det måste jag hinna medan barn och mamma vilar sig på BB i slutet av veckan, för på onsdag blir det ett större uppehåll här, då finns inte längre tiden (enligt alla jag talat med) för då kommer barnet hoppa ut.

Läget just nu:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/536348_d98rkf.jpg

sirmiro Double-Unicorn Rider
11 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Vad gör man utan att pilla med bilen? Det är det bästa sätt jag vet att slappna av på. smile

Har idag öppnat en av lamporna ytterligare en gång för att anpassa så jag blev mer nöjd. Har inte gjort klart bes.lamporna ännu, men det kommer det med.

När jag vaknar måste jag få i glykol i bilen då min bovärd passar på att stänga av värmen mitt i vintern... *skrika fula ord* De fortsätter dock ta samma avgift...
Kommer hälla i blå glykol, om ingen hinner skrika här att jag absolut inte ska göra det.

Nej, om man skulle försöka sova lite grann så våren kan komma...

sirmiro Double-Unicorn Rider
13 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Detta är inte bra, jag känner nästan att jag håller på att tröttna innan jag ens fått in bilen. sad

Någon som har tips vad jag kan göra med bilen som är roligt, förutom att köra den.

Vad ska jag sikta på att göra?
Höja laddtryck gör jag, om jag så ska sätta en ballofix från biltema som sköter det... Men resten? Vad rekommenderas? roll


Vad behöver jag ha för att spöa skiten ur en corvette med ca 300hk? cool
Kan ju inte vara långsammare än farsan.

Froborg
14 januari 2009 · 323 Inlägg

kom förbi mig så sätter jag in en hemma byggd laddtrycks styrning för en billig peng tongue Ps måste över 1 bar för att den ska stabil ds

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
sirmiro Double-Unicorn Rider
15 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Froborg skrev:
kom förbi mig så sätter jag in en hemma byggd laddtrycks styrning för en billig peng tongue Ps måste över 1 bar för att den ska stabil ds

Det lät ju riktigt lockande. roll
Problemet är väl dock att en original turbon sägs rasa vid 0.9... sad

Fan nu blev jag ju fundersam. big_smile

Froborg
15 januari 2009 · 323 Inlägg

sirmiro skrev:

Froborg skrev:
kom förbi mig så sätter jag in en hemma byggd laddtrycks styrning för en billig peng tongue Ps måste över 1 bar för att den ska stabil ds

Det lät ju riktigt lockande. roll
Problemet är väl dock att en original turbon sägs rasa vid 0.9... sad

Fan nu blev jag ju fundersam. big_smile

Kan kolla lite i helgen på hur stabil den är vid 0,9 bar. men kolla upp så inte motorstyrningen blir mupp pga att den inte har någon chans att styra laddtrycket.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
j0nas Lastbilschaffis
15 januari 2009 · 811 Inlägg

sirmiro skrev:

Froborg skrev:
kom förbi mig så sätter jag in en hemma byggd laddtrycks styrning för en billig peng tongue Ps måste över 1 bar för att den ska stabil ds

Det lät ju riktigt lockande. roll
Problemet är väl dock att en original turbon sägs rasa vid 0.9... sad

Fan nu blev jag ju fundersam. big_smile

vid 0-85 är gränsen iaf... sen om du ska över 1 bar får du nog allt byta toppackningen för den håller inte länge detsamma gäller turbons med sin ceramiska snurra. om du inte vill avliva bilen dvs smile men som sgt är allt orginal så gå inte över 0.8 så du ligger säkert.

och ska du öka laddtrycket så ha en ordentlig Boost controller så man kan ställa in laddtrycket ordentligt till Ecu'n i bilen

Senast redigerat av kaxxen (15 januari 2009)

sirmiro Double-Unicorn Rider
15 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Jo, att ladda över 0.7-0.8 tror jag inte jag vågar iår hursomhelst.

Vad blir den stora skillnaden med en elektronisk och en fysisk laddtrycksstyrning, förutom att en elektronisk ligger ca 10ggr högre i pris.
Vad får man för fördelar, förutom att den håller mer koll på trycket?

j0nas Lastbilschaffis
15 januari 2009 · 811 Inlägg

Du kan inte jämföra dem..förrutom att en riktigt boost controller är 100 gånger bättre... det ena är bara billigt skit i mitt tycke på en sån bil

fysisk/mekanisk så vet du inte exakt vilket tryck du får som en riktig boost controller där du kan ställa in exakt va bilen ska ladda...gain & hur mkt ladd man ska ha...  Vill man ha det enkelt så köper man t ex Apexi AVCR där du ställer in Duty & laddtryck sen sköter den resten..

skulle aldrig i livet sätta in en fysisk/mekanisk där man inte kan ställa det exakt...  nä gör det riktigt & köp en BC sånt kan du hitta beggat på ebay eller gtr.co.uk eller skylineowners för en billig peng eller skyline.se

Froborg
16 januari 2009 · 323 Inlägg

Den som jag gör är elektronsik och har själv kört me den på min egna bil och även satt in en i en kompis bil. och den är simpel, en tryckgivare, en brytare och en magnetventil + monterings material.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
sirmiro Double-Unicorn Rider
16 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Det låter ju lite intressant. big_smile

Då jag ej bygger racemaskin och inte kommer ladda järnet tror jag faktiskt inte det är nån stor fara hur som helst. Och många originalmaskiner (och för den delen megatrimmaskiner) kör ju bara med mekaniskt, så jag testar hellre en billig variant och har koll på turbotrycksklockan.

Värsta som kan hända är ju en pangad motor och då är risken liten att originaldelar hittar in. roll

captain-morgan Gonzo kille
16 januari 2009 · 107 Inlägg

Fördelen med elektronisk är ju att du kan ställa in laddet på lättare sätt, så vitt jag vet så kopplar du inte laddtrycksstyrningen till ecun, så att det skulle påverka har jag svårt o tänka mig. Det som kan hända är väll att du får en mager blandning om du laddar på för mycket.
Här kan ni läsa lite om för och nackdelar med dom olika varianterna som finns.
http://www.sportcompactcarweb.com/tech/ … index.html
Och "ball valve" har fakiskt endå fått rätt bra kritik.

sirmiro Double-Unicorn Rider
16 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Klart det blir lättare, men jag har inte så mycket emot fysiska saker då det är mindre strul med det.
Ett "ball valve" är ju bara sluta om det strular, och den kan samtidigt inte få för sig att ändra trycket lite upp och ner och fram och tillbaka om något skulle bli fel.
Problemet är givetvis att jag kan skruva på för mycket, men det går ju med elektronisk styrning med.

Men va f*n, bara jag kommer över 0.3 big_smile sen får jag väl panga turbon så jag får pilla in en större sak. tongue

_zigge_
17 januari 2009 · 313 Inlägg

sirmiro skrev:
Efter att toyotan valt att gå sönder vid exakt fel tillfälle blir det att panikregga stagean. Just nu bygger jag lampor till registreringen, då jag gissar att mina vanliga lampor blir underkända efter 2sekunder... Vardagsrummet är INTE anpassat för barn just nu, men det måste jag hinna medan barn och mamma vilar sig på BB i slutet av veckan, för på onsdag blir det ett större uppehåll här, då finns inte längre tiden (enligt alla jag talat med) för då kommer barnet hoppa ut.

Läget just nu:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/536348_d98rkf.jpg

Sitter du och plastar inne i vardagsrummet? Den lukten släpper väl inte från väggarna på bra länge.. Inte så nyttigt med alla isocyanater heller... Schysst projekt iallafall!

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
sirmiro Double-Unicorn Rider
17 januari 2009 · 2 486 Inlägg

_zigge_ skrev:

sirmiro skrev:
Efter att toyotan valt att gå sönder vid exakt fel tillfälle blir det att panikregga stagean. Just nu bygger jag lampor till registreringen, då jag gissar att mina vanliga lampor blir underkända efter 2sekunder... Vardagsrummet är INTE anpassat för barn just nu, men det måste jag hinna medan barn och mamma vilar sig på BB i slutet av veckan, för på onsdag blir det ett större uppehåll här, då finns inte längre tiden (enligt alla jag talat med) för då kommer barnet hoppa ut.

Läget just nu:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/536348_d98rkf.jpg

Sitter du och plastar inne i vardagsrummet? Den lukten släpper väl inte från väggarna på bra länge.. Inte så nyttigt med alla isocyanater heller... Schysst projekt iallafall!

Jupp, plastar i vardagsrummet. Brukar bara krävas att jag tar ut alla saker och vädrar ut 2ggr så är lukten borta. cool

Att det inte är nyttigt märker jag då jag känner mig lite berusad till och från, men just nu är det bara bra, för då behöver jag varken piller eller alkohol för att lugna nerverna och kunna sova. roll

Tack! big_smile

sirmiro Double-Unicorn Rider
25 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Dessvärre händer inte så mycket då jag mått allmänt illa, men det är på väg åt rätt håll. Hoppas kunna ta tag i bilen och få klart strålkastarna iallafall. Kan inte fatta hur alla som bygger bilar har så mycket ork, allt jag behöver göra är byta strålkastare och rulla genom en besiktningshall.

Just ja, sen kanske lite av detta ska hitta in med. Börjar bli för mycket för att lagra i vardagsrummet. roll


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/553414_p04kdn.jpg

Ska försöka få lite att hända så jag kan uppdatera på riktigt. tongue

Froborg
25 januari 2009 · 323 Inlägg

dom delarna ser mumma ut tongue

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Janken Driver
25 januari 2009 · 2 111 Inlägg

gött att de rullar på för dig!. Läste jag fel eller mumlade någon om att topplockspackningen skulle ryka om du höjde laddet lite?. Vad jag har läst mig till så är det inte förens 1,2 man behöver börja vara orolig (förutsatt att packningen är i bra skick då givetvis). Men innan dess behöver du byta spridare m.m för att ens nå dit så tongue. aja, är mkt med detdär tongue

Skulle inte du ha diskret rördragning föresten? wink.

Hare gött skylinebroder! big_smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
pampers138 Har alltid rätt!
25 januari 2009 · 689 Inlägg

Snajsigt! smile  bli inte en i mängden nu bara med för glansiga grejor tongue

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
sir_daniel www.kudoz.se
26 januari 2009 · 3 802 Inlägg

packningen klarar sig dock om han har keramiska impellrar i turbon så börjar de ge sig vid 0.9 i ladd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang