Öka från 55 till 100W på Extraljus

bengan87
22 oktober 2008 · 583 Inlägg

tjenare.
Om man ska ändra från 55W lamperna till 100W måsta man byta ut reläerna med då? (Extraljusen)
Har tre st extraljus jag vill få bättre då jag kör ofta på nätterna och mindre vägar.
går det få tag på mer en 100W lamper? kör med biltemas Fjärrljus, 190 mm idag dom jag söker bättre lamper till.

//BeNgan

p-nyhlen Quattro - bar å åk
22 oktober 2008 · 621 Inlägg

Nej det behöver du inte. Jag kör 100W och det är inte nått bekymmer.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Sharky
22 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

100W drar i princip dubbelt så mycket ström som 55W så det lönar sig alltid att se till att man har tillräckligt kraftigt kablage till lamporna och inte lägga alla tre på samma relä. Jag skulle dra 2.5kvmm till varje extraljus.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Gulmun * Klåpare
22 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

55W = 4,58A
100W = 8,33A
(12 volt)
Reläerna brukar klara mer än så, kolla vad det står på det.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Sharky
22 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Reläer är klassade för resistiv last. En kall glödlampa är allt annat är en snäll resistiv last. Vissa reläer är dessutom uslare än andra trots att det kan stå "30A" på båda.
Och även om man hittar ett bra 30A relä så är det inte samma sak som att det är vettigt att köra 30A kontinuerligt genom det.

/Göran

Gulmun skrev:
55W = 4,58A
100W = 8,33A
(12 volt)
Reläerna brukar klara mer än så, kolla vad det står på det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Larzan Herr
22 oktober 2008 · 285 Inlägg

bengan87 skrev:
tjenare.
Om man ska ändra från 55W lamperna till 100W måsta man byta ut reläerna med då? (Extraljusen)
Har tre st extraljus jag vill få bättre då jag kör ofta på nätterna och mindre vägar.
går det få tag på mer en 100W lamper? kör med biltemas Fjärrljus, 190 mm idag dom jag söker bättre lamper till.

//BeNgan

Går ju att xenonkonvertera de du har.
Finns ju även SIM (Hella 3000 kopior) ljus för ca 900kr/st (Finns säkert billigare med) färdigt med xenon. blir ca 3x55w istället för 3x100w.

peegee Forummoderator
22 oktober 2008 · 2 924 Inlägg

Gulmun skrev:
55W = 4,58A
100W = 8,33A
(12 volt)
Reläerna brukar klara mer än så, kolla vad det står på det.

Det där gäller bara en glödlampa utan kablar och skarvar roll
...han har ju 3st extraljus så;
3x55W > 165W > 13,74A > + kablar & skarvar i känt antal och längd > ~15A
3x100W > 300W > 25A > + kablar & skarvar i känt antal och längd > ~27A

Inte ovanligt att reläer har begränsning på 20-30A men jag har bränt reläer med bara hälften av reläers uppmärkta strömtålighet så det finns helt klart bra och dåliga reläer...reläer är dessutom förbrukningsvara som ”slits ut” helt enkelt och goda marginaler till vad de är utmärkta till är att föredra.

I ditt fel skulle jag försäkra mig om att jag har som sagt 2,5kvm kablar, så korta som möjligt och med så få skarvar som möjligt samt ett par reläer alt dubbelrelä utav känt märke.

Senast redigerat av peegee (22 oktober 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Sharky
22 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Förklara vart dessa extra ampere tar vägen.
Jag tror nog att min herre har missat något i grundläggande kretsteori...tongue

/Göran

P.S att det kan bli mer än 25A vid högre spänning än 12V är en annan sak.

peegee skrev:
3x55W > 165W > 13,74A > + kablar & skarvar i känt antal och längd > ~15A
3x100W > 300W > 25A > + kablar & skarvar i känt antal och längd > ~27A

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Gulmun * Klåpare
22 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Sharky skrev:
Reläer är klassade för resistiv last. En kall glödlampa är allt annat är en snäll resistiv last. Vissa reläer är dessutom uslare än andra trots att det kan stå "30A" på båda.
Och även om man hittar ett bra 30A relä så är det inte samma sak som att det är vettigt att köra 30A kontinuerligt genom det.

/Göran

Ja, en varm lampa borde ju ha ett högre motstånd. Men jag vet inte hur mycket högre. tongue En kall lampa på 55W har en resistans på 2,62 ohm (typexempel) så, rätta mig om jag har fel nu, räknar man I=U/R så ger en högre resistans en mindre ström. Då borde reläet hålla bättre med varma lampor om man dimensionerat med siffrorna på kalla..?

Senast redigerat av Gulmun (22 oktober 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Sharky
22 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Nej. Det funkar "åt andra hållet". En varm lampa håller nominellt motstånd. En kall lampa har mycket lägre motstånd.
Jag gick och mätte på en vanlig hushålls 100W/230V lampa och den hade ca 39ohm kall. Dvs den drar ca 6A i startogonblicket. Dvs ca 1400W eller 14 gånger mer än när den är varm.

/Göran

Gulmun skrev:
Ja, en varm lampa borde ju ha ett högre motstånd. Men jag vet inte hur mycket högre. tongue En kall lampa på 55W har en resistans på 2,62 ohm (typexempel) så, rätta mig om jag har fel nu, räknar man I=U/R så ger en högre resistans en mindre ström. Då borde reläet hålla bättre med varma lampor om man dimensionerat med siffrorna på kalla..?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
22 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Kan tillägga att den ström som står i "specen" på ett extraljusrelä, det är alltid maxströmmen. Ett relä som är märkt "30A" tål alltså inte att belastas med 30A under lång tid, då bränns kontakttungorna sönder inuti relät. Ofta fastnar tungorna ihop så att de inte orkar släppa.

När det gäller ett vanligt dubbelrelä som är märkt tex "40A", då tål inte relät 40A på varje relädel. Istället är det 20A på vardera del som gäller, många missförstår detta tror jag. smile

Gulmun * Klåpare
22 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Ok. Tack ska ni ha! smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Muppsi Bessewisser
22 oktober 2008 · 556 Inlägg

Jag har en sån där ljusramp (4x65watt) och detta kör jag på ett dubbelrelä med endast 6 kvadratskablar, Läste på hellas hemsida tror jag det var att om man har 15% strömförlust så får man 50% sämre ljus så kablar och sånt är riktigt viktigt!

//SkyNard

How low
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 oktober 2008 · 8 197 Inlägg

peegee skrev:

Gulmun skrev:
55W = 4,58A
100W = 8,33A
(12 volt)
Reläerna brukar klara mer än så, kolla vad det står på det.

Det där gäller bara en glödlampa utan kablar och skarvar roll
...han har ju 3st extraljus så;
3x55W > 165W > 13,74A > + kablar & skarvar i känt antal och längd > ~15A
3x100W > 300W > 25A > + kablar & skarvar i känt antal och längd > ~27A

Inte ovanligt att reläer har begränsning på 20-30A men jag har bränt reläer med bara hälften av reläers uppmärkta strömtålighet så det finns helt klart bra och dåliga reläer...reläer är dessutom förbrukningsvara som ”slits ut” helt enkelt och goda marginaler till vad de är utmärkta till är att föredra.

I ditt fel skulle jag försäkra mig om att jag har som sagt 2,5kvm kablar, så korta som möjligt och med så få skarvar som möjligt samt ett par reläer alt dubbelrelä utav känt märke.

Jag kör med tre st Hella 1000FF med 100W i varje, har tre Hellareläer och rejält grova kablar. Sen en 25A säkring på det. Funkar gôrbra. smile
Lyser som fan med. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
christAfer Wärmland
7 december 2014 · 943 Inlägg

Går det att driva 2 100w extraljus på 30A relä?

Ööööööööööööh.....
BerglunD666
7 december 2014 · 124 Inlägg

Bump of the year! För övrigt ligger den väl i fel forumdel? :-)

BMW 525d (2001)
simlar
7 december 2014 · 5 516 Inlägg

christAfer skrev:
Går det att driva 2 100w extraljus på 30A relä?

Svar JA.

Grundegeln är max 2st 100W halogen per 30A relä för att inte riskera att reläet bränner fast i slutet läge. Ska ju gå att köra 360W på ett 30A relä, men inget jag rekommenderar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
christAfer Wärmland
7 december 2014 · 943 Inlägg

Berglund666: Tack och bock! Tyckte att det var vettigare att posta i en befintlig tråd istället för att skapa en ny.

Simlar: Tack för svar, då beställer jag två st 100w-lampor. 30A-säkring på pkuskabeln till relät också?

Ööööööööööööh.....
MammDiin
7 december 2014 · 2 016 Inlägg

christAfer skrev:
Berglund666: Tack och bock! Tyckte att det var vettigare att posta i en befintlig tråd istället för att skapa en ny.

Simlar: Tack för svar, då beställer jag två st 100w-lampor. 30A-säkring på pkuskabeln till relät också?

Ja vissa klagar på att man skapar nya trådar och andra ''klagar'' när man skriver i en som finns men är gammal.

Säkringen beror på förbrukningen men får inte överstiga max säkringsstorlek som är tillåtet för kabelarean som används. Jag skulle välja 20 eller 25A och minst 2,5mm² kabel.

mb_pucken
7 december 2014 · 5 083 Inlägg

Det går att ha 2st 100w lampor på ett 30A relä om kablarna är tillräckligt grova för att klara ~10A till varje extraljus och 20-30A mellan batteri och relä.
Säkring väljs efter vilka kablar du använder. Kablar väljer du efter hur mycket ström som går åt till att driva förbrukaren.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang