Hemma byggd cab (kiruna cab) vad gäller?

Saaaand
1 april 2013 · 141 Inlägg

Jo den lär ju bli jäkligt flaxig och dörrarna kommer jag inte att öppna :p. Men får nog bli en liten förstårkning kanske iaf, får väll se smile

lindstrom71
7 september 2013 · 1 Inlägg

hej allihopa men om man tar en chevrolet blazer med ram då behöver man väl inte svetsa igen dörrarna eller ?

christAfer Wärmland
12 april 2016 · 943 Inlägg

Någon som vet ifall man får regga med svetsade dörrar? En kompis sa att man inte fick det, jag är högst tveksam...

Ööööööööööööh.....
ehedman
12 april 2016 · 1 966 Inlägg

christAfer skrev:
Någon som vet ifall man får regga med svetsade dörrar? En kompis sa att man inte fick det, jag är högst tveksam...

Nej, du får inte ha svetsade dörrar.

Bilprovningen skrev:
Måste alla dörrar gå att öppna?
Ja, dörrarna måste man kunna öppna antingen från insidan eller från utsidan.

Senast redigerat av ehedman (12 april 2016)

Putteliten
12 april 2016 · 9 077 Inlägg

ehedman skrev:

christAfer skrev:
Någon som vet ifall man får regga med svetsade dörrar? En kompis sa att man inte fick det, jag är högst tveksam...

Nej, du får inte ha svetsade dörrar.

Bilprovningen skrev:
Måste alla dörrar gå att öppna?
Ja, dörrarna måste man kunna öppna antingen från insidan eller från utsidan.

Bygger du så kallad Kiruna cab så är det svetsade dörrar som gäller, annars viker bilen ihop sig på mitten om du öppnar dörrarna.
På en bil med tak får du inte svetsa igen dörrarna.

ehedman
12 april 2016 · 1 966 Inlägg

Putteliten skrev:
Bygger du så kallad Kiruna cab så är det svetsade dörrar som gäller, annars viker bilen ihop sig på mitten om du öppnar dörrarna.
På en bil med tak får du inte svetsa igen dörrarna.

Sanning med modifikation.
Här har man byggt en Volvo 142 cab med öppningsbara dörrar.

Enklast är väl att kontakta SFRO eller höra med din besiktningsgubbe exakt vad som gäller. Det är olika typer av reggning beroende på om du bygger på en bil med ram eller självbärande kaross.

Putteliten
13 april 2016 · 9 077 Inlägg

ehedman skrev:

Putteliten skrev:
Bygger du så kallad Kiruna cab så är det svetsade dörrar som gäller, annars viker bilen ihop sig på mitten om du öppnar dörrarna.
På en bil med tak får du inte svetsa igen dörrarna.

Sanning med modifikation.
Här har man byggt en Volvo 142 cab med öppningsbara dörrar.

Enklast är väl att kontakta SFRO eller höra med din besiktningsgubbe exakt vad som gäller. Det är olika typer av reggning beroende på om du bygger på en bil med ram eller självbärande kaross.

Om det är öppningsbara dörrar så är det ingen Kiruna cab, utan bara cab med helt andra regler.

Här är farsans 740 som ja var med och byggde tidigt -00 tal, med 4 öppningsbara dörrar.
http://www.garaget.org/?car=207670

christAfer Wärmland
13 april 2016 · 943 Inlägg

Så om det är en cab med självbärande kaross får man inte svetsa dörrarna? Dåligt med info på SFROs hemsida

Ööööööööööööh.....
ehedman
13 april 2016 · 1 966 Inlägg

christAfer skrev:
Så om det är en cab med självbärande kaross får man inte svetsa dörrarna? Dåligt med info på SFROs hemsida

Vet ej, finns olika teorier och det råder delade meningar om det "rätta". Kontakta SFRO och eller din besiktning för att få raka puckar.

simlar
13 april 2016 · 5 525 Inlägg

Köp SFROs Bygghandbok där står i princip allt man behöver veta för cab-bygge.
Behöver man inte gå efter vad folk tror gäller eller chansa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
christAfer Wärmland
23 april 2016 · 943 Inlägg

Putteliten skrev:
Vad ska du bygga på för bil för det första?

Säg en gammal volvo. 740 t.ex.

Ööööööööööööh.....
Putteliten
24 april 2016 · 9 077 Inlägg

christAfer skrev:

Putteliten skrev:
Vad ska du bygga på för bil för det första?

Säg en gammal volvo. 740 t.ex.

Den enkla vägen är då en så kallad Kirunacab. Du svetsar igen dörrarna, kapar taket och ser till att det inte är några vassa kanter kvar.

Den svåra vägen är som den 740n jag har upplagd. Svetsar en 4-kants profil mellan främre och bakre hjulhuset på båda sidor, alternativt förstärker trösklarna. Förstärker b-stolparna, svetsar ett stag i ovankant mellan dom bakre hjulhusen, kapar taket och ser till att det inte är några vassa kanter kvar.

Knugcab
24 april 2016 · 5 111 Inlägg

Det är ju de dörrar som finns som måste gå att öppna. Finns ingen dörr så går det ju inte att kräva.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Putteliten
24 april 2016 · 9 077 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Det är ju de dörrar som finns som måste gå att öppna. Finns ingen dörr så går det ju inte att kräva.

Bygger man Kirunacab så får man inte ha öppningsbara dörrar.
Bygger man cab på en bil med 4 dörrar, så får man köra med 2 eller 4 öppningsbara om man vill.

Knugcab
24 april 2016 · 5 111 Inlägg

Putteliten skrev:

Volvo544special65 skrev:
Det är ju de dörrar som finns som måste gå att öppna. Finns ingen dörr så går det ju inte att kräva.

Bygger man Kirunacab så får man inte ha öppningsbara dörrar.
Bygger man cab på en bil med 4 dörrar, så får man köra med 2 eller 4 öppningsbara om man vill.

Jo det vet jag, jag menar bara att det där kravet att "dörrar skall gå att öppna" bara gäller bilar där dörrar finns, dvs. inte kirunacabbar... Alltså är det lagligt bygga kirunacab utan dörrar.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang