bilen drar tjuvström, tömmer nya batterier på 2 dagar

Lonefox Bad music kills good sound
16 september 2012 · 7 241 Inlägg

Som ett allmänt tips då folk uppenbarligen ANVÄNDER sökfunktionen (WHOHOO) så kan jag säga att om generatorn drar ström bakvägen (pga diodfel eller liknande som dröni nämnde i tråden) så alstrar den värme.
Så lägg handen på den när utan att ha haft motorn igång, är den ljummen så drar dne ström, är den inte det så kan man iaf utesluta den.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Orfeous
3 november 2013 · 14 Inlägg

Även jag upptäckte ikväll att mitt batteri hade blivit tomt under helgen. Något drar tjuvström.
Batteriet är nyköpt och generatorn laddar 14.6v på tomgång.

Har extraljus eftermonterat, detta gjort på volvo. Ett av glasen är sprucket och har en idé om att vattnet tar sig in där och orsakar nån form av tjuvström av det? har ju börjat bli lite rostigt o fult inuti.
Sen nummerskyltshållarna har varit en massa grönt/blått o vitt på.. kan det vara en felorsak där?
givetvis tog jag en kniv sist o skrapade bort det.

Styrservopumpen är trasig och någon tipsade mig om att det kan vara en felorsak att batteriet töms.

Volvo S40N 2006 har jag.

Tycker att det var lite luddigt skrivet hur jag skulle mäta med multimetern för att kolla strömmen.

Lossar jag pluskabeln, låter minuskabeln sitta kvar på minuspolen, sen mäter jag mellan pluskabeln och minuskabeln/jord?

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Drönirettab
3 november 2013 · 21 761 Inlägg

Orfeous skrev:
Lossar jag pluskabeln, låter minuskabeln sitta kvar på minuspolen, sen mäter jag mellan pluskabeln och minuskabeln/jord?

Du mäter mellan batteripluspolen och batteripluskabeln, inte mellan pluskabeln och minuskabeln. smile

Orfeous
3 november 2013 · 14 Inlägg

Var nyss ute och testade mäta mellan pluskabel och pluskabelskon men.. jag vet inte..
det hände som ingenting. flyttade över den svarta mätkabeln till 10A uttaget och ändrade vredet till A
testade även mA men.. fick som inget värde riktigt. Blixtrade lite lätt då jag satte ner mätkabeln på batteriet.

några spontana idéer vad det kan vara som drar ur strömmen ur det nya batteriet under helgen?

Hatar bil-el smile

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
jocke_gronberg
3 november 2013 · 4 586 Inlägg

enklast är att koppla in en amperemätare i serie till pluspolen på batteriet

Plocka sedan säkring tills värdet på mätaren sjunker

du måste släppa på kontakten på batteriet och låta strömmen gå igenom mätaren för att du ska kunna mäta

Lycka till

Ifall mätaren inte ger något utslag så låt något lampa vara på. Ifall den fortfarande visar 0 så har du kopplat fel

http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-det/elelektronik/grundlaeggande-ellaera/2-koppling-och-maetteknik/2-7_stroem_maetning.png

Senast redigerat av jocke_gronberg (3 november 2013)

Drönirettab
3 november 2013 · 21 761 Inlägg

Orfeous skrev:
Var nyss ute och testade mäta mellan pluskabel och pluskabelskon men.. jag vet inte..
det hände som ingenting. flyttade över den svarta mätkabeln till 10A uttaget och ändrade vredet till A
testade även mA men.. fick som inget värde riktigt. Blixtrade lite lätt då jag satte ner mätkabeln på batteriet.

När du använder mätområdet "10A" så ska plusmätpinnen stoppas i uttaget där det står "10A", minusmätpinnen ska alltid stoppas i minusuttaget (GND) oavsett vilken mätning du gör. Se till att kablarna sitter på rätt ställe och gör om mätningen. smile

Orfeous
3 november 2013 · 14 Inlägg

Tack för era utförliga svar! Det uppskattas.
Jag använder mig av min gamla Fluke 179

När jag läser test-/mätmetoden i Volvo VIDA så ska man inte lyfta på minusbatterikabeln först man har
skapat en krets via multimetern.. detta eftersom bilen går ner i en vilospänning, bryter man kretsen så väcks bilen upp o proceduren måste göras om.

Jag har gjort PDF-filer från VIDA hur "dom" vill att man som tekniker ska göra.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri1.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri2.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri3.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 … tteri4.pdf

Jag testade iaf att skruva loss pluskabelskon, vred mätinstrumentet på A först och lät mätprobarna sitta där de brukar.. svart på COM och röd på den som är där brevid.
Testade även att ändra vredet till mA och utförde samma..

Sen flyttade jag den röda kabeln till 10A uttaget och lät svart sitta kvar i COM
då stod det LEADS i displayen i någon sekund.. samma sak då jag vred till mA
LEADS stod det igen smile

Vill helst lämna in bilen på felsökning men jag har inte råd att betala den kostnad som verkstaden vill ha.
Arbetssökande som man är smile har som ingen kompis som kan hjälpa mig heller med detta.
Eftersom att jag inte vet vad jag gör så blir det med problematiskt haha..
tänkte därför att forum kan ju vara nåt att prova och bolla tankar och idéer på.

Ska testa att mäta lite till under dagen då det är ljusare än det var ikväll, fick ha led-lampan i munnen o lysa samtidigt som jag rapplade med mätkablarna o de haha
Försökte ta mig in i bagaget också men det gick ju inte eftersom spänningen på batteriet var för lågt.
Är elektriskt lås. Finns inget mekaniskt nyckellås. Värdelöst.

Vore så skönt att kunna hitta VAD det är som drar ur batteriet. Misstänker att det hände samma sak med mitt förra batteri.

Därför vore jag tacksam om ni ville ge förslag på vad jag kan testa och även vanliga "tjuvströmsfel" eller felande komponenter kring bilen.

Senast redigerat av Orfeous (3 november 2013)

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
JFB
4 november 2013 · 25 Inlägg

kolla dörrlås kistorna dom e ett vanligt fel att dom krånglar så inte lamperna  slocknar när man stänger

MVH: JFB
Orfeous
4 november 2013 · 14 Inlägg

Jag har kollat så att det inte lyser i kupén nånstans.. inte i bagaget heller där är det släckt.
så nånstans i motorrummet ligger felet skulle jag tro iaf.

Fattar bara inte varför jag inte får strömmätningen att fungera med min multimeter..
jag gör ju som man ska göra men det blir som inget mätvärde.. händer inget. siffrorna rörs sig ingenting.

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Elkabel
4 november 2013 · 3 Inlägg

fel inställning i multimetern, mät ta bort minus pol o stoppa multimetern mellan där, kolla så probarna är i rätt hål o vrid till A eller mA mätning, o sen efter det rycker du säkring efter säkring o ser när amperen sjunker

Orfeous
4 november 2013 · 14 Inlägg

det är ju så jag har gjort..
använder en fluke 179

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Drönirettab
4 november 2013 · 21 761 Inlägg

Enligt manualen till den mätaren står det alltid "LEAD" i displayen en kort stund när man ändrar till/från "mA" eller "A", det är för att påminna om att kontrollera att mätkablarna verkligen sitter rätt. Du gör inget mätfel där alltså. smile

Om plusmätkabeln sitter i uttaget "10A" och mätvredet är ställt på "A", då ska det helt enkelt visa några siffror i den där mätningen. Verkar konstigt annars. hmm

Orfeous
4 november 2013 · 14 Inlägg

Drönirettab skrev:
Enligt manualen till den mätaren står det alltid "LEAD" i displayen en kort stund när man ändrar till/från "mA" eller "A", det är för att påminna om att kontrollera att mätkablarna verkligen sitter rätt. Du gör inget mätfel där alltså. smile

Om plusmätkabeln sitter i uttaget "10A" och mätvredet är ställt på "A", då ska det helt enkelt visa några siffror i den där mätningen. Verkar konstigt annars. hmm

jag har exakt gjort så som du utförligt beskriver!
kan ju vara något fel på multimetern också i ampereläge.. det vet jag ju inget om.
funkar ju att mäta spänning iaf.

Har även provat ~400mA uttaget..
kanske får prova om säkringarna är hel.. det finns ett testläge för detta såg jag i instruktionen.

UPPDATERING: testade de två säkringar som finns enligt instruktionerna.
440mA-säkringen visade oändligt värde vilket inte var OK
10A-uttaget visade 0.2 vilket är OK så länge som värdet är under 0.5
Manualen säger att mätområdena för mA och A är dessa:
Likström mA från 0,01 mA till 400 mA
Likström A från 0,001 A till 10 A

Alltså ska jag klara mätningen på 10A-läget.. så det förklarar ju saken varför jag inte får några mätvärden.
Skönt att ha klarat ut nånting iaf smile

Senast redigerat av Orfeous (4 november 2013)

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
Pehrnow
4 november 2013 · 118 Inlägg

Hade samma problem på min Audi A6, det va en sladd som hade ärgat och gått av på generatorn (D+) detta verkar dock vara ett volvo relaterat problem vad jag förstår, men sladdar/kontakter kan ju ärga så det blir dålig kontakt på alla bilar.

Orfeous
4 november 2013 · 14 Inlägg

Pehrnow skrev:
Hade samma problem på min Audi A6, det va en sladd som hade ärgat och gått av på generatorn (D+) detta verkar dock vara ett volvo relaterat problem vad jag förstår, men sladdar/kontakter kan ju ärga så det blir dålig kontakt på alla bilar.

Synd bara att man inte kommer åt alla dessa kablar o grejer.. allt är ju som inbakat så man måste bort med halva bilen för att komma åt.

Det som går att göra är ju att mäta resistansen genom kabeln.

Har iofs inte kollat vad generatorn laddar med en massa förbrukare på.. har bara kollat på tomgång.
Kan ju hända att nån kabel är dålig.. ja jag vet inte smile jag bara gissar.

hatar verkligen bil-el som sagt tongue

Volvo S40N -06
Volvo S40N (2006)
mopar300
5 oktober 2014 ·

jag har en v70 ii och har med problem med krypström...
har varit inne på volvo 2 ggr men inget fel säger dom.man måste låsa bilen för att den skall gå ner i sparläge och e den olåst så drar den ca 5 amp i timmen å ca 0.005 amp när den e i låst låge..
går bra att mäta allt i amp när man tar bort minuspolen å mäter mellan batteriet å minuskabeln,den går ner i sparläge efter 20 minuter
fick höra av en som har taxi å dom har ofta problem med bilar som tar krypström...
man har ofta problem med larmet el värmaren,själv så tog jag ur säkringen så larmet ej fungerar längre men den går att starta ialla fall efter 2 dagar....j***t myssko.
ngn me liknande problem.....

zzr94092
5 oktober 2014 · 4 388 Inlägg

kass batt,?  0.005 är ju ingen fara..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

zzr94092 skrev:
kass batt,?  0.005 är ju ingen fara..

inte riktigt så enkelt..går inte bilen ner i det läget så drar den inte så lite utan drar rätt ordenkligt med ström.
vanligt fel som fan.

brukar vara styrboxbyte som gäller när dom är så..kostar nog runt 10K för en ny

sätt dig i bilen och lås ihop den så hör du efter en stund hur den stänger ner allt..
det gör den även när den är olåst eller min 02:a gör det iallfall..
tar dock liten stund

min stänger då ner tex elhissar osv.
innan det fungerar dom som vanligt fast tändningen är avslagen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
6 oktober 2014 · 4 388 Inlägg

"mopar300"  skriver ju att den går ner i viloläge..men jag behöver inte låsa min för att den ska gå ner i viloläget .
-09 S80

mopar300
6 oktober 2014 ·

zzr94092 skrev:
"mopar300"  skriver ju att den går ner i viloläge..men jag behöver inte låsa min för att den ska gå ner i viloläget .
-09 S80

jo enligt volvo (rejmes i norrköping) så går all elektronik i bilen ner i viloläge och drar mkt lite när den e låst och detta fenomen inträffar efter 20 min...
är den olåst så är den aktivt läge och drar ca 5 amp i timmen...så den skall enligt volvo alltid låsas för att systemet skall gå ner isk viloläge, dvs den är avakiverd..
när man låser upp bilen så går den i aktivt läge igen...........
allt detta har en volvo mek sakt,och han har pratat med en volvo elektriker med........
jag tycker detta fenomen e askonstigt men så e fallet.........
va jag fattar så är det larmet som e felet på min bil,den drar ur mitt batteri och det e en v70II -08

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang