Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fr3dd3OlSSoN
5 augusti 2014 · 356 Inlägg

*Försöker igen*

Hallådär grabbar!
Jag har lite frågor angående en Audison BitTen, någon som har erfarenhet angående denna processor?

Jag kör högnivå till BitTen från original huvudenhet på autostart funktion.
Lågnivå och remote-out från BitTen till slutsteg och slutsteg till Bas.

När jag startar stereon så startar processorn och slusteget, slutsteget fungerar, basen fungerar (provspelat innan) men basen spelar inte, det är precis som att processorn inte ger ifrån sig någon signal.

Behöver man köra en inställning med hjälp av installations-cd'n innan signal kommer eller kommer det signal så fort processorn startar??
Någon som vet?
köpte processorn beg. och fick såklart inte med cd'n.. sad

Mvh/ Fredde

huntelaar DLS
5 augusti 2014 · 1 147 Inlägg

Fr3dd3OlSSoN skrev:
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!
Jag har lite frågor angående en Audison BitTen, någon som har erfarenhet angående denna processor?

Jag kör högnivå till BitTen från original huvudenhet på autostart funktion.
Lågnivå och remote-out från BitTen till slutsteg och slutsteg till Bas.

När jag startar stereon så startar processorn och slusteget, slutsteget fungerar, basen fungerar (provspelat innan) men basen spelar inte, det är precis som att processorn inte ger ifrån sig någon signal.

Behöver man köra en inställning med hjälp av installations-cd'n innan signal kommer eller kommer det signal så fort processorn startar??
Någon som vet?
köpte processorn beg. och fick såklart inte med cd'n.. sad

Mvh/ Fredde

Har du ställt in inställningarna via pc?

Fr3dd3OlSSoN
5 augusti 2014 · 356 Inlägg

huntelaar skrev:

Fr3dd3OlSSoN skrev:
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!
Jag har lite frågor angående en Audison BitTen, någon som har erfarenhet angående denna processor?

Jag kör högnivå till BitTen från original huvudenhet på autostart funktion.
Lågnivå och remote-out från BitTen till slutsteg och slutsteg till Bas.

När jag startar stereon så startar processorn och slusteget, slutsteget fungerar, basen fungerar (provspelat innan) men basen spelar inte, det är precis som att processorn inte ger ifrån sig någon signal.

Behöver man köra en inställning med hjälp av installations-cd'n innan signal kommer eller kommer det signal så fort processorn startar??
Någon som vet?
köpte processorn beg. och fick såklart inte med cd'n.. sad

Mvh/ Fredde

Har du ställt in inställningarna via pc?

Nej, har inte kört några inställningar alls. Har ingen skiva, men söker för fullt efter en skiva att låna!
Går det köra inställningar på PC utan skivan?

huntelaar DLS
5 augusti 2014 · 1 147 Inlägg

Fr3dd3OlSSoN skrev:

huntelaar skrev:

Fr3dd3OlSSoN skrev:
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!
Jag har lite frågor angående en Audison BitTen, någon som har erfarenhet angående denna processor?

Jag kör högnivå till BitTen från original huvudenhet på autostart funktion.
Lågnivå och remote-out från BitTen till slutsteg och slutsteg till Bas.

När jag startar stereon så startar processorn och slusteget, slutsteget fungerar, basen fungerar (provspelat innan) men basen spelar inte, det är precis som att processorn inte ger ifrån sig någon signal.

Behöver man köra en inställning med hjälp av installations-cd'n innan signal kommer eller kommer det signal så fort processorn startar??
Någon som vet?
köpte processorn beg. och fick såklart inte med cd'n.. sad

Mvh/ Fredde

Har du ställt in inställningarna via pc?

Nej, har inte kört några inställningar alls. Har ingen skiva, men söker för fullt efter en skiva att låna!
Går det köra inställningar på PC utan skivan?

http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=42

Tanka ner mjukvaran där och anslut den till datorn och se hur "sub" är inställd. Jag minns inte riktigt men har för mig att den standard står nollad.

Fr3dd3OlSSoN
5 augusti 2014 · 356 Inlägg

huntelaar skrev:

Fr3dd3OlSSoN skrev:

huntelaar skrev:

Har du ställt in inställningarna via pc?

Nej, har inte kört några inställningar alls. Har ingen skiva, men söker för fullt efter en skiva att låna!
Går det köra inställningar på PC utan skivan?

http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=42

Tanka ner mjukvaran där och anslut den till datorn och se hur "sub" är inställd. Jag minns inte riktigt men har för mig att den standard står nollad.

Ska kika på detta! Tack så länge smile

Jockk3
5 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

Edbom skrev:
Basarna jag har skaffat är på 2000w styck vid 4 ohm, sen har jag ett GAS competition 3500.1. (3500w) så behöver något som orkar ladda allt utan att batterierna drar ur

räcker nog med ett gäng bra batterier

jag kör cirkus 3000 watt rms och det räcker långt med 4x 80ah
dock spelar jag bara acceptabelt högt tongue

sen kanske en 25A batteri laddare som du kan plugga i när du inte kör med bilen.

felixtb
5 augusti 2014 · 76 Inlägg

Tja, ny här.

Har en toyota celica st162 från '87 som jag tänkte byta huvudenheten på.

Den som sitter i är en pioneer från 90-00-tal typ och den jag tänkte hänga i är en panasonic från typ 00 den också, fast med starkare förstärkare och aux-anslutning.

Som vanligt när jag ska skruva el så har ju inte dessa två samma kontakt in i stereon. Så jag undrar om det finns någon som helst logik i vilka sladdar som skall in vart i kontakten till nya huvudenheten? Det jag vet är att det inte är samma i alla fall då sladden märkt med "acc" sitter på olika ställen i kontakten på celican och i kontakten till panasonic-radion som satt i en saab 9000, av detta drar jag slutsatsen att man inte kan kopiera layouten. Färgerna är också helt olika i sladdarna i de två bilarna och sladdarna i celican har inte färger som stämmer med panasonicens instruktionsbok.

Vad gör jag?

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
BrianL1992
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

Hejsan alla! Tänkte höra om någon vet vad problemet är, har ett billjud i bil, nyligen inköpt för en månad sedan ungefär, allt har fungerat klockrent, åkte bil igår och det spelade som det skulle, imorse när jag startade bilen och satte på musik så spelade inte baslådan överhuvudtaget. Kollade alla kavlar osv, kablarna sitter i som dom ska så inget har hoppat ur, blocket är inte i protest läge, steget är på. När man startat bilen då hör man lådan går igång, det där (BOOM) ljudet man brukar få från lådan när bilen/stereon går igång, men den spelar inte alls när man sätter på musik, någon som vet, funkade igårkväll.

Tackar för all hjälp man får!

Jockk3
6 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

BrianL1992 skrev:
Hejsan alla! Tänkte höra om någon vet vad problemet är, har ett billjud i bil, nyligen inköpt för en månad sedan ungefär, allt har fungerat klockrent, åkte bil igår och det spelade som det skulle, imorse när jag startade bilen och satte på musik så spelade inte baslådan överhuvudtaget. Kollade alla kavlar osv, kablarna sitter i som dom ska så inget har hoppat ur, blocket är inte i protest läge, steget är på. När man startat bilen då hör man lådan går igång, det där (BOOM) ljudet man brukar få från lådan när bilen/stereon går igång, men den spelar inte alls när man sätter på musik, någon som vet, funkade igårkväll.

Tackar för all hjälp man får!

Det är väl ett mer klick ljud när stereon skickar ström via remote
Lyser steget grönt/rött?

BrianL1992
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

Ja precis, visste inte hur jag skulle beskriva ljudet bara:)  steget lyser grönt. Btw, ljudet fungerar nu när bilen var avstängt ett tag under dagen, men detta har hänt några gånger, börjar fundera varför det blir så ibland att skiten helt plötsligt inte fungerar, alla andra original högtalare i bilen fungerar men inte lådan. Vissa dagar när man startar bilen så är det som att den inte är inkopplad en gång.

Senast redigerat av BrianL1992 (6 augusti 2014)

Joe_83
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

Någon som har en tech 2 som kan aktivera aux inställningen på Saab 9-3 -05? hmm

Wohoooooo :cool
BMW M3 cab "Trean" (2003)
BMW 525 "Bettan" (2002)
Jockk3
6 augusti 2014 · 1 426 Inlägg

BrianL1992 skrev:
Ja precis, visste inte hur jag skulle beskriva ljudet bara:)  steget lyser grönt. Btw, ljudet fungerar nu när bilen var avstängt ett tag under dagen, men detta har hänt några gånger, börjar fundera varför det blir så ibland att skiten helt plötsligt inte fungerar, alla andra original högtalare i bilen fungerar men inte lådan. Vissa dagar när man startar bilen så är det som att den inte är inkopplad en gång.

kan lågnivåkabeln vara skadad ?

BrianL1992
6 augusti 2014 · 33 Inlägg

Nej, har kollat alla kablar, plus kablarna ligger inte nära varandra, tex lågnivå och plus ligger inte nära varandra så det kan bli störningar, har dragit smidigt så det inte blir störningar. Mysko problem tkr jag.. Alltid något jävla småproblem med allt smile

Nexius
8 augusti 2014 · 414 Inlägg

en fundering .
kan man ha en 100A automat säkring med ett steg som är avsäkrat 120A?
21mm2 Kablar

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
it_mutt Avstängd
8 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Nexius skrev:
en fundering .
kan man ha en 100A automat säkring med ett steg som är avsäkrat 120A?
21mm2 Kablar

Kan kan man

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Drönirettab
8 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Nexius skrev:
en fundering .
kan man ha en 100A automat säkring med ett steg som är avsäkrat 120A?
21mm2 Kablar

21 mm2 kabel får inte ha större säkring än 100 A om man följer rekommendationstabellen som EMMA har, då spelar det ingen roll vilka säkringar som sitter på steget. smile

Vilket slutsteg gäller det?
Vilken impedans belastas steget med?

Senast redigerat av Drönirettab (8 augusti 2014)

Nexius
9 augusti 2014 · 414 Inlägg

MTX Roadthunder RT1000.1D Mono i 2ohm

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Drönirettab
9 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Utgår man ifrån stegets specifikation så borde det inte dra mer än 100 A vid full RMS-effekt med tanke på att det arbetar i klass D, då ser jag nog inga speciella problem att använda 100 A automatsäkring. smile

Nexius
9 augusti 2014 · 414 Inlägg

sweet
tack Drönirettab

då kan jag montera nya leksakerna utan att vara osäker på dom sakerna smile

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
liggywuh
11 augusti 2014 · 1 Inlägg

Hej, tänkte bara fråga (om det ska har sitt egen tråd då fixa jag det senare).

Har en V70 Greyline 99, vill sätta in något liknade AVH-5600BT (behöver ej vara precis denna modellen), och jag läste på att det finnas en "hardwired remote control" input där man kan koppla in knapparna från ratten (som finns redan i bilen).

Just nu har jag ingen knappar, men om man skulle byta ut ratten från låt säga en 99 S80 (som har knappar), kan man koppla de ihop på något vänster? När det gäller att pilla med sådan saker, jag är ganska bra med elektronic över huvud taget, men jag vill inte köpa en annat ratt och försöka får krock kudden att fungerar om man kan inte ens får knapparna att fungerar till stereon.

Tack för eran tid smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang