Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Ponitus
2 januari 2015 · 130 Inlägg

Min bilstereo har 4x50W i effekt.
Om jag bara vill driva 2 stycken högtalare på stereon, kan jag då koppla in på något sätt så att det blir 2x100W? För att få ut mer utav högtalarna.
Eller blir det automatiskt "mer kräm" om man bara kopplar in 2 stycken?

Volvo 940 S 2.3 "Nittiofyrnollan" (1996)
KLP
3 januari 2015 · 124 Inlägg

Tjena, är lite fundersam, vet inte om de kommer bli bra eller inte men, ja tror de kan funka..

ska köra med 4st DD b2, och 4 DD vo 6.5or. Alltså 1 stycke av dem i varje dörr.
o de tänkte ja driva med ett DD c5c steg, och för att vara lite kompatibel med det så,
då blir de 2 st DD 712or o 1 stycke m3b steg, vad tror ni om de ? tänkte på framsystemet... smile

tack på förhand smile

Volkswagen golf mk2 "tjejens bil" (1985)
Volkswagen Passat 3bg "gråa betsy" (2005)
Dr_struts
8 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Ponitus skrev:
Min bilstereo har 4x50W i effekt.
Om jag bara vill driva 2 stycken högtalare på stereon, kan jag då koppla in på något sätt så att det blir 2x100W? För att få ut mer utav högtalarna.
Eller blir det automatiskt "mer kräm" om man bara kopplar in 2 stycken?

Du kan inte koppla så det blir fel i stereon! ^^ Provat i unga dar big_smile

Senast redigerat av Dr_struts (8 januari 2015)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Fjong
8 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Ponitus skrev:
Min bilstereo har 4x50W i effekt.
Om jag bara vill driva 2 stycken högtalare på stereon, kan jag då koppla in på något sätt så att det blir 2x100W? För att få ut mer utav högtalarna.
Eller blir det automatiskt "mer kräm" om man bara kopplar in 2 stycken?

En stereo lämnar ungefär 10-15wrms x4, vill du ha mer kräm så köp ett steg wink

Dr_struts
8 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Är det någon här som har en aning på en skön respons kurva ska se ut? Har en jag funderar på att bygga men vill höra lite tankar först! tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Ponitus
8 januari 2015 · 130 Inlägg

Fjong skrev:

Ponitus skrev:
Min bilstereo har 4x50W i effekt.
Om jag bara vill driva 2 stycken högtalare på stereon, kan jag då koppla in på något sätt så att det blir 2x100W? För att få ut mer utav högtalarna.
Eller blir det automatiskt "mer kräm" om man bara kopplar in 2 stycken?

En stereo lämnar ungefär 10-15wrms x4, vill du ha mer kräm så köp ett steg wink

Mjo, jag har förstått det efter lite mer läsande.
Steg ska inhandlas! smile

Volvo 940 S 2.3 "Nittiofyrnollan" (1996)
Canom
9 januari 2015 · 27 Inlägg

Tjena! Skulle vilja ha lite hjälp med att identifiera en bas,

Tillverkaren är gas, men hittar inte modellnamn eller info trots intensiv sökning.

http://imgur.com/QqO5z8v,frazzKi

http://imgur.com/QqO5z8v,frazzKi#1

Mycket tacksam för svar!

S_Kekko
10 januari 2015 · 206 Inlägg

Efter att jag kopplade ur min baslåda så har min stereo börjat bli väldigt varm efter man spelat med den ett tag, ibland kan man nog nästintill steka ägg på den. Är det stereon som börjar ge upp eller kan det vara annat? Är eftermarknads stereo med original högtalare

Ovesund
10 januari 2015 · 143 Inlägg

I nuläget har jag 2st 12" spl basar som drivs av ett spl 3500 men känner att jag vill ha mer!

Om jag skaffar mig 2st likadana basar till samt ännu ett ice 3500 steg, kommer det spela bra mycket högre eller blir det bara en markant skillnad? 

Jag får ju självklart bygga en rejäl låda till alla 4 basar samt uppgradera batteribanken.

Canom
10 januari 2015 · 27 Inlägg

S_Kekko skrev:
Efter att jag kopplade ur min baslåda så har min stereo börjat bli väldigt varm efter man spelat med den ett tag, ibland kan man nog nästintill steka ägg på den. Är det stereon som börjar ge upp eller kan det vara annat? Är eftermarknads stereo med original högtalare

Tja! Har du tagit bort lågnivåkablarna ur HU:n AKA stereon?

Vad är det för modell och tillverkare av HU;en, många andra kanske har haft samma problem med samma HU!

God Kväll, och hoppas det löser sig! Mvh

S_Kekko
10 januari 2015 · 206 Inlägg

Canom skrev:

S_Kekko skrev:
Efter att jag kopplade ur min baslåda så har min stereo börjat bli väldigt varm efter man spelat med den ett tag, ibland kan man nog nästintill steka ägg på den. Är det stereon som börjar ge upp eller kan det vara annat? Är eftermarknads stereo med original högtalare

Tja! Har du tagit bort lågnivåkablarna ur HU:n AKA stereon?

Vad är det för modell och tillverkare av HU;en, många andra kanske har haft samma problem med samma HU!

God Kväll, och hoppas det löser sig! Mvh

Har för mig jag drog ur lågnivån, får kolla imorgon när man ändå ska hålla på. Är en jvc enkeldin, just modell kommer jag inte ihåg men var den billigaste just då har jag för mig.

Donic
10 januari 2015 · 315 Inlägg

http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ut … alare.html

har funderingar på detta men osäker på alpine stereon är den bra för det priset? ja har provlyssnat lite på den och då tyckte jag det lät bra men alltid svårt o lyssna i en butik. ganska tight budget.

är det värt o köra dom högtalarna på ett slutsteg har ett 4 kanaligt slutsteg liggandes.

sen funderingar på en baslåda en enkel 12a men rätt kraftfull skall vara i en 745a.

kanske bäst o leta begagnat för baslådan,steg eller vad tycker ni o hur mkt rms skall man leta efter tidigare har jag haft en bas som gett 150wrms men tyckte det var för lite. hur vet man vad man skall leta på begagnatmarknaden efter? känns ibland som det är fantasi priser på begagnade grejor när man ser att det är gamla prylar.

lyssnar mest på dansband men även lite blandad musik smak.

Canom
11 januari 2015 · 27 Inlägg

S_Kekko skrev:

Canom skrev:

S_Kekko skrev:
Efter att jag kopplade ur min baslåda så har min stereo börjat bli väldigt varm efter man spelat med den ett tag, ibland kan man nog nästintill steka ägg på den. Är det stereon som börjar ge upp eller kan det vara annat? Är eftermarknads stereo med original högtalare

Tja! Har du tagit bort lågnivåkablarna ur HU:n AKA stereon?

Vad är det för modell och tillverkare av HU;en, många andra kanske har haft samma problem med samma HU!

God Kväll, och hoppas det löser sig! Mvh

Har för mig jag drog ur lågnivån, får kolla imorgon när man ändå ska hålla på. Är en jvc enkeldin, just modell kommer jag inte ihåg men var den billigaste just då har jag för mig.

Rätt långsökt, men det skulle kunna vara att du inte dragit ut lågnivå, som ligger någonstans och kortsluter plussignalen, och därav gör huvudenheten varm. Dock borde signal, eller lågnivå brunnit vid detta laget.

Låna en ny HU av en polare, eller köp en ny, om du är orolig över bilens välmående.

Mvh

PuttesPOV
12 januari 2015 · 504 Inlägg

Tja. Jag har en Pioneer AVH-X2600BT som har fungerat klockrent ända tills igår, när jag startade bilen i -24 grader. Då ville inte Bluetoothen vara med längre... Det står Error 10. Och lösningen enligt instruktionsboken är: "Strömförsörjnings fel i den här enhetens Bluetooth-modul. Vrid Tändningsnyckeln till läget OFF och sedan till läget ACC eller ON. Kontakta din återförsäljare eller närmaste auktoriserade servicecenter för Pioneer om problemet kvarstår och felmeddelandet fortfarande visas efter att denna åtgärd har utförts."

Är det någon som känner att dom har stenkoll på detta fel eller är det bara att lämna in den?

HÅRDROCK
Jockk3
12 januari 2015 · 1 426 Inlägg

Pluppen11 skrev:
10" bas på 400W RMS matad med 240w RMS VS 12" bas på 350w RMS matad med 320w RMS. Hur stor blir skillnaden på ljudtrycket? Rent generellt sagt alltså. Förstår att det nog är väldigt svårt att säga, men tänkte om någon kanske kunde ha en aning iaf. Vore intressant att få höra. smile

beror väl lite på vad för låda och element

Senast redigerat av Jockk3 (12 januari 2015)

slajk Gotland Stance
14 januari 2015 · 25 Inlägg

Hej, skall uppgradera framsystemet lite i min BMW e36. Just nu har jag 6x9or i hatthyllan och en 15 tums bas i skuffen. Har plats framme för en 5,25 i kickpanelen och en diskant i dörrsidan. Är ute efter ett klart ljud. Så skulle behöva hjälp med ett bra kitsystem för max 800 kr.

Tack på förhand smile

Senast redigerat av slajk (14 januari 2015)

BMW E36 325i (320i) "Gotland Stance" (1993)
Jockk3
14 januari 2015 · 1 426 Inlägg

slajk skrev:
Hej, skall uppgradera framsystemet lite i min BMW e36. Just nu har jag 6x9or i hatthyllan och en 15 tums bas i skuffen. Har plats framme för en 5,25 i kickpanelen och en diskant i dörrsidan. Är ute efter ett klart ljud. Så skulle behöva hjälp med ett bra kitsystem för max 800 kr.

Tack på förhand smile

bra 5,25 kit kostar betydligt med än 800.....
sen vad har du tänkt för förstärkare till kitet ?

amoreex
14 januari 2015 · 2 712 Inlägg

slajk skrev:
Hej, skall uppgradera framsystemet lite i min BMW e36. Just nu har jag 6x9or i hatthyllan och en 15 tums bas i skuffen. Har plats framme för en 5,25 i kickpanelen och en diskant i dörrsidan. Är ute efter ett klart ljud. Så skulle behöva hjälp med ett bra kitsystem för max 800 kr.

Tack på förhand smile

Lägg 200 kr till så kan du köpa detta

Otroligt prisvärt!
Dock behöver du slutsteg
http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … La55CuG-30

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
J3n5
14 januari 2015 · 792 Inlägg

Någon som har någon erfarenhet om detta system? http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-gothi … ystem.html

Värt pengarna? Fördelar, nackdelar?

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Putte1
14 januari 2015 · 559 Inlägg

J3n5 skrev:
Någon som har någon erfarenhet om detta system? http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-gothi … ystem.html

Värt pengarna? Fördelar, nackdelar?

Visst låter det bra men kommer du upp i den prislappen skulle jag sneglat på Gladen Zero Pro 165.3 som en tänkbar kandidat.

Dls låter trevligt med bra attack, bra mellanregister och diskant absolut. men skulle jag valt så faller min röst på Gladen.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang