Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

sterge
3 februari 2015 · 484 Inlägg

mrtmontana skrev:

sterge skrev:
Hej igen, har tjatat tidigare i den här tråden men behöver verkligen hjälp nu.

Min stereo i bilen beter sig märkligt. Den kan få för sig att stänga av sig bara sådär och starta om. Har tidigare mätt på plus-kabeln och det kommer fram 12 volt. Har även provat att dra en ny jordkabel utan resultat? Vad ska jag göra härnäst? yikes

Prova ta ur den och dra släggan i den, om den inte funkar efter det så köp ny stereo hehe  nemen eftersom du mätt att du har 12volt och bra jord, har du provat känt på stereon om den är varm? Någon säkring som glappar? Hur länge har du haft stereon?

Stereon blir inte varm. Trodde också att det var en säkring som glappade men kan nog utesluta det då jag har provat dra i den och i sidled men inget händer. Har haft stereon sedan i augusti 2013.

Föddes till att älska Volvo.
Mattii
5 februari 2015 · 96 Inlägg

Tja!
Jag har en Gas Pro 12a, är inte säker på modellnamn men tror det är den som heter GP1222. Den är i alla fall silvrig i mitten.
Någon som skulle kunna hjälpa med vad man ska ha för liter o port till en hemmabyggd låda? Ska inte spela någon speciell musik så vore bra om den kunde spela hyfsat på lite allt möjligt.
Har försökt hitta någon spec på basen men utan resultat. Så om någon sitter på den infon vore det bra.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning

maxnbm
7 februari 2015 · 1 Inlägg

Hej! Helt ny här och skulle uppskatta hjälp otroligt mycket!

Är nära på att köpa en BMW 518, 1995 årsmodell. Skulle dock gärna vilja veta om det går att byta ut den inbyggda bilstereon (http://sv.tinypic.com/view.php?pic=q...8#.VNVMhWiG-Tw), för visst ser den ut att vara just inbyggd? Alltså skruva bort den och ersätta med en ny modern stereo med AUX, USB och CD. På min senaste bil (BMW 520, 1996 årsmodell), satt det en ny stereo som var utbytt och jag förmodar att det satt en inbyggd där tidigare.

Bilen är alltså 20 år gammal så jag bryr mig inte om de inte skulle bli så supersnyggt efter ett byte men vill bara veta om det funkar!

Blir överlycklig om det fungerar för då köper jag bilen på måndag och fixar ny stereo och en baslåda i bagaget.

Ska tillägga jag älskar köra bil och lyssna på musik men har noll kunskap om sånt här!

Tack på förhand!

DreadAce
7 februari 2015 · 28 Inlägg

@mattii

Jag skulle ha gjort en 45-55 liter 4" port med 20-25cm längd.
Du lär vara noga med att du får den tät i alla skarvar/hörn.
Om du inte orkar bygga en egen låda kan du ju köpa en, fanns en på brl 12" låda för 998.

Mvh J

Senast redigerat av DreadAce (7 februari 2015)

Jonnee
7 februari 2015 · 34 Inlägg

Tjena. Har en saab 9-3 og
Kopplat in en baslåda och allting funkar fint, förutom remoten
Kopplade in den på elantennen, eftersom jag använder mig av originalstereon, men slutsteget lyser även fast bilen är avstängd och nyckeln är utdragen.

Drar antennen ström även fast bilen är avstängd?? Vart ska jag sätta remoten istället? Testade bakljuset men då startade inte ens slutsteget

Mvh

Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Volvo V70 "D4" (2016)
BBQ Biltok
7 februari 2015 · 62 Inlägg

Jonnee skrev:
Tjena. Har en saab 9-3 og
Kopplat in en baslåda och allting funkar fint, förutom remoten
Kopplade in den på elantennen, eftersom jag använder mig av originalstereon, men slutsteget lyser även fast bilen är avstängd och nyckeln är utdragen.

Drar antennen ström även fast bilen är avstängd?? Vart ska jag sätta remoten istället? Testade bakljuset men då startade inte ens slutsteget

Mvh

Du ska väl koppla in den i stereon?

Jonnee
8 februari 2015 · 34 Inlägg

BBQ skrev:

Jonnee skrev:
Tjena. Har en saab 9-3 og
Kopplat in en baslåda och allting funkar fint, förutom remoten
Kopplade in den på elantennen, eftersom jag använder mig av originalstereon, men slutsteget lyser även fast bilen är avstängd och nyckeln är utdragen.

Drar antennen ström även fast bilen är avstängd?? Vart ska jag sätta remoten istället? Testade bakljuset men då startade inte ens slutsteget

Mvh

Du ska väl koppla in den i stereon?

De finns väl inte remoteutgång på originalstereon?

Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Volvo V70 "D4" (2016)
BBQ Biltok
8 februari 2015 · 62 Inlägg

Jonnee skrev:

BBQ skrev:

Jonnee skrev:
Tjena. Har en saab 9-3 og
Kopplat in en baslåda och allting funkar fint, förutom remoten
Kopplade in den på elantennen, eftersom jag använder mig av originalstereon, men slutsteget lyser även fast bilen är avstängd och nyckeln är utdragen.

Drar antennen ström även fast bilen är avstängd?? Vart ska jag sätta remoten istället? Testade bakljuset men då startade inte ens slutsteget

Mvh

Du ska väl koppla in den i stereon?

De finns väl inte remoteutgång på originalstereon?

Det vet jag inte, googla på det. Hade varit lätt om du hade en eftermarknadsstereo smile

Jonnee
8 februari 2015 · 34 Inlägg

BBQ skrev:

Jonnee skrev:

BBQ skrev:

Du ska väl koppla in den i stereon?

De finns väl inte remoteutgång på originalstereon?

Det vet jag inte, googla på det. Hade varit lätt om du hade en eftermarknadsstereo smile

Jo det vet jag..

Men remoten ska väl bara ha en impuls för att starta och stänga av steget??
Kopplade som sagt på remoten på elantennen, men då startade inte slutsteget, eftersom antennen tydligen har konstant ström (?).

Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Jockk3
9 februari 2015 · 1 426 Inlägg

Jonnee skrev:

BBQ skrev:

Jonnee skrev:
Tjena. Har en saab 9-3 og
Kopplat in en baslåda och allting funkar fint, förutom remoten
Kopplade in den på elantennen, eftersom jag använder mig av originalstereon, men slutsteget lyser även fast bilen är avstängd och nyckeln är utdragen.

Drar antennen ström även fast bilen är avstängd?? Vart ska jag sätta remoten istället? Testade bakljuset men då startade inte ens slutsteget

Mvh

Du ska väl koppla in den i stereon?

De finns väl inte remoteutgång på originalstereon?

jodå bara koppla på den kabeln som får ström på tändningen röd elr gul brukar den vara smile ?

Lowpass
9 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Tjena!

Slängde iväg en beställning på nya högtalare runt om i bilen.
Högtalarna sitter i dörrar. Har sett att det är folk som dämpar dörrar med något material?
Dämpar man bakom högtalarna eller hur fungerar detta?
Det rinner väl ganska ständigt vatten i dörrarna?
Någon som kan förklara lite mer. Skulle uppskattas.

/Lowpass

i-vtec Do you?
Kevaz Hellre basa än gasa.
9 februari 2015 · 1 093 Inlägg

Lowpass skrev:
Tjena!

Slängde iväg en beställning på nya högtalare runt om i bilen.
Högtalarna sitter i dörrar. Har sett att det är folk som dämpar dörrar med något material?
Dämpar man bakom högtalarna eller hur fungerar detta?
Det rinner väl ganska ständigt vatten i dörrarna?
Någon som kan förklara lite mer. Skulle uppskattas.

/Lowpass

Dämpningsmatta kallas det, det ger ett mycket renare ljud och du slipper "plåt" ljud.
Det är nog en väldigt lätt och kort förklaring på vad det gör just i dörrarna.

Folk som bygger ljudbilar dämpar ofta hela bilen.
Här är en bild ifrån min bil bakåt, har även dämpat resterande delar av bilen med ett antal lager runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-989ddda8721f06a24938905ae1e86e88.jpg

Här kan du också se skillnaden med bara lite dämpmatta: https://www.youtube.com/watch?v=TCCNyJQkErI

Edit: För bästa resultat ska du dämpa hela dörren, helst med fler än ett lager men om du känner att du inte har råd etc så gör bara 1 lager fruktansvärt stor skillnad! smile

Senast redigerat av Kevaz (9 februari 2015)

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Jockk3
9 februari 2015 · 1 426 Inlägg

Lowpass skrev:
Tjena!

Slängde iväg en beställning på nya högtalare runt om i bilen.
Högtalarna sitter i dörrar. Har sett att det är folk som dämpar dörrar med något material?
Dämpar man bakom högtalarna eller hur fungerar detta?
Det rinner väl ganska ständigt vatten i dörrarna?
Någon som kan förklara lite mer. Skulle uppskattas.

/Lowpass

det är för att styva upp plåten som lätt skramlar/vibrerar
plattorna tål vatten sen är det ju inga stora mängder med vatten som kommer in genom lister
+ så brukar det vara ventilation på undersidan.
så det räcker med några remsor elr om man väljer att heldämpa bilen smile

det försvinner en del ljud utifrån också

huntelaar DLS
9 februari 2015 · 1 147 Inlägg

Har du skrammel i inredningen är det perfekt att plocka väck tex en list, lägga på någon remsa matta och sätta tillbaka den. Den förblir tyst.

DreadAce
14 februari 2015 · 28 Inlägg

@Jonnee

remoten kan du koppla till någon (out) utgång på stereon eller så tjuvar du in den till något positions lyse back, remoten ska bara ge steget klar täcken att slå igång. men se till så du inte kopplar de till blinkers eller bromslysen.

Mvh

amoreex
14 februari 2015 · 2 712 Inlägg

Tja, säkert skit dum fråga..
Jag har en Mitsubishi Galant, Sedan,
Sitter en DLS Nobelium 15 i den, men har jag skinnsätet uppfällt bak som är väldigt mycket tjockare än tygsäte så försvinner ju mycket basljud.

Jag har tyvärr ingen skidlucka och jag vill inte köra runt med nedfällt baksäte hela tiden..

Så till min fråga.
Skulle det bli mer basljud inne i kupén ifall jag monterade en typ.. Aero port i hatthyllan?
Som bara är för att gå genom hatthyllan?

Bara en idé jag kom och tänka på idag smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Jockk3
14 februari 2015 · 1 426 Inlägg

amoreex skrev:
Tja, säkert skit dum fråga..
Jag har en Mitsubishi Galant, Sedan,
Sitter en DLS Nobelium 15 i den, men har jag skinnsätet uppfällt bak som är väldigt mycket tjockare än tygsäte så försvinner ju mycket basljud.

Jag har tyvärr ingen skidlucka och jag vill inte köra runt med nedfällt baksäte hela tiden..

Så till min fråga.
Skulle det bli mer basljud inne i kupén ifall jag monterade en typ.. Aero port i hatthyllan?
Som bara är för att gå genom hatthyllan?

Bara en idé jag kom och tänka på idag smile

bandpasslåda med porten upp i hatthyllan

amoreex
14 februari 2015 · 2 712 Inlägg

Jockk3 skrev:

amoreex skrev:
Tja, säkert skit dum fråga..
Jag har en Mitsubishi Galant, Sedan,
Sitter en DLS Nobelium 15 i den, men har jag skinnsätet uppfällt bak som är väldigt mycket tjockare än tygsäte så försvinner ju mycket basljud.

Jag har tyvärr ingen skidlucka och jag vill inte köra runt med nedfällt baksäte hela tiden..

Så till min fråga.
Skulle det bli mer basljud inne i kupén ifall jag monterade en typ.. Aero port i hatthyllan?
Som bara är för att gå genom hatthyllan?

Bara en idé jag kom och tänka på idag smile

bandpasslåda med porten upp i hatthyllan

Jag är inte sugen att bygga en ny låda..
Den är idag sluten och lagom stor.. vill helst inte ha större låda då jag behöver ha lite bagage också wink

Tänkte bara om det gick för att få upp ljudet genom hyllan smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
kiwiyz
21 februari 2015 · 20 Inlägg

Tjenare ! jag har en bmw e46 och tänkte byta upp mig med en stereo, har hittat en dubbeldin stereo från ebay o tänkte fråga om detta http://www.ebay.com/itm/GA5150-7-Androi … mp;vxp=mtr är en bra enhet eller inte? är inte så hype på stereo o bil ljud!

Tack i förhand!

Zoubiey
21 februari 2015 · 17 Inlägg

Tjenna!
Kan lika gärna testa att fråga i denna tråden då min egna tråd verkligen inte lyckas ge mig något svar på min fråga.

Har bytt upp mig till en Saab 9-5 -99 med AS2 system. Har riktigt svårt att bestämma mig vad jag ska göra för att få ut AUX, har nämligen en Alpine 178BT liggandes från gamla bilen.

Mina alternativ är just nu följande,
1. Köpa adapter och stereoram för att byta ut stereon för ett pris på cirka 1000:-
2. Köpa SaabAUX och möjligtvis behöva modifiera kontakten till stereon för ett pris på 1400:-
3. I riktigt nödfall, använda fm-modulatorn jag har hemma oanvänd.

Tips/åsikter på detta?
Farsan tycker SaabAUX eller fm-modulatorn för att behålla original looken.

Mvh
Jocke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang