Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

kjsebbe
4 april 2015 · 16 Inlägg

Har ett par Alpine SWE-1043E 10" på 150WRMS och jag ska nu bygga en låda för dem i en Volvo 940 sedan. Nu har jag då några frågor om någon skulle hjälpa mig i denna djungel

Bör jag bygga en portad eller en sluten låda? Tänkte ha basarna mot baksätet med en ram runt så den tätar (har läst att det är bäst att ha så i en sedan). Om jag då har en portad låda, ska jag ha portarna ut mot skidluckan?

Hur stort slutsteg bör jag skaffa mig? Har ingen direkt budget så förslag tas gärna emot. Bör effekten på slutsteget vara lika med eller större än basarna tillsammans?

Hittade en manual för basen: http://www.alpine-electronics.se/filead … 43E_EN.pdf

Tack på förhand!

Volvo S60 2,5T "Uttern" (2004)
St3rn3r
4 april 2015 · 8 Inlägg

någon som vet en bra ritning till en portad baslåda med GZNW12 SPL 2x12tums element, ska sitta i en Volvo 855 (kombi)

Tack!

Jockk3
5 april 2015 · 1 426 Inlägg

benz_89 skrev:
Tips på vad jag kan göra för att få mitt framsystem att låta bättre.
Jag saknar tryck i middarna, det låter väldigt tamt enligt mitt tycke.
Kör endast med framsystem för tilfället så skulle vilja få det lite bättre tweakat om man säger så tongue fram tills att jag hunnit spara ihop pengar till någon 8" bas som spelar bra, pga. har lite plats över i skuffen smile
Hu: Kenwood KDC BT60U
Framsystem: Hertz HSK 165.4
Steg som driver framsystem: Focal Solid 4 som körs i bryggat läge så ca. 200Wrms per dörrsida.

Montering: 22mm baffelringar i spånskiva som är målade för att stå emot fukt lite bättre skruvat med självborrande montage skruv i plåten i innerdörren, tätat med utomhusfog mellan baffelring och plåt.

Dörrsidan är delvis dämpad som syns på bilden.

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-74757ba8850b231bfc81ef90521fbd23.jpg

Hur tycker ni man bör ställa inställningarna på steget: Gain, Freq, crossover ?
Och hur tycker ni jag bör ha inställningarna på stereon finns en jäkla massa som jag inte riktigt förstår mig på helt 100 big_smile

Steget har en sådan funktion så att man kan köra med en lågnivå så finns det en knapp man trycker på som bryggar båda sidorna så man får ljud ut ur alla kanaler fast man bara har en lågnivå, kan jag få ut en märkbart bättre signal och bättre ljud om jag skulle dra en till lågnivå? har även testat att köra med Y-split och den funktionen avstängd men blev ingen märkbar skillnad.

Kan även passa på att fråga, vad ni tror för 8" bas som vore lämplig, har lite plats över i skuffen pga. hundbur (Obs! har inte tänkt använda basen när hunden är med) så har inte allt för mycket plats på sidan om buren, men har sett att vissa 8tummare klarar sig med ca. 20liters låda portad och det lär jag få ut utan större bekymmer.
Har sneglat lite på Gladen Sqx 8 och Rockford P1S28 eller Rockford P2 8, dessa ligger bra i prisklassen jag tänkt lägga på bas. Någon som har utlåtande av dessa? Har tidigare haft en DD 1508 som spelade bra som fasen dock så ligger den nu utöver min budget.
Har inget bassteg för tillfället så det måste också köpas, men vill först & främst ha förslag på lämplig bas som trycker på bra i liten låda(helst portad) och gärna är lättdriven.
Tack på förhand!
/ Henke

har du kollat så dörrsidan sitter tätt mot dörren så inget läcker ut?
dämpat dörrarna?
kanske behöver förstärka dörrsidan mer om den vibrerar för mycket.

har bara kört med 12 och 15" gladen SQX basar men tror att 8" spelar lika bra + så tål dom bra med effekt smile

kanske göra en baslåda i handsfacket?

benz_89
8 april 2015 · 733 Inlägg

Jockk3 skrev:

benz_89 skrev:
Tips på vad jag kan göra för att få mitt framsystem att låta bättre.
Jag saknar tryck i middarna, det låter väldigt tamt enligt mitt tycke.
Kör endast med framsystem för tilfället så skulle vilja få det lite bättre tweakat om man säger så tongue fram tills att jag hunnit spara ihop pengar till någon 8" bas som spelar bra, pga. har lite plats över i skuffen smile
Hu: Kenwood KDC BT60U
Framsystem: Hertz HSK 165.4
Steg som driver framsystem: Focal Solid 4 som körs i bryggat läge så ca. 200Wrms per dörrsida.

Montering: 22mm baffelringar i spånskiva som är målade för att stå emot fukt lite bättre skruvat med självborrande montage skruv i plåten i innerdörren, tätat med utomhusfog mellan baffelring och plåt.

Dörrsidan är delvis dämpad som syns på bilden.

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-74757ba8850b231bfc81ef90521fbd23.jpg

Hur tycker ni man bör ställa inställningarna på steget: Gain, Freq, crossover ?
Och hur tycker ni jag bör ha inställningarna på stereon finns en jäkla massa som jag inte riktigt förstår mig på helt 100 big_smile

Steget har en sådan funktion så att man kan köra med en lågnivå så finns det en knapp man trycker på som bryggar båda sidorna så man får ljud ut ur alla kanaler fast man bara har en lågnivå, kan jag få ut en märkbart bättre signal och bättre ljud om jag skulle dra en till lågnivå? har även testat att köra med Y-split och den funktionen avstängd men blev ingen märkbar skillnad.

Kan även passa på att fråga, vad ni tror för 8" bas som vore lämplig, har lite plats över i skuffen pga. hundbur (Obs! har inte tänkt använda basen när hunden är med) så har inte allt för mycket plats på sidan om buren, men har sett att vissa 8tummare klarar sig med ca. 20liters låda portad och det lär jag få ut utan större bekymmer.
Har sneglat lite på Gladen Sqx 8 och Rockford P1S28 eller Rockford P2 8, dessa ligger bra i prisklassen jag tänkt lägga på bas. Någon som har utlåtande av dessa? Har tidigare haft en DD 1508 som spelade bra som fasen dock så ligger den nu utöver min budget.
Har inget bassteg för tillfället så det måste också köpas, men vill först & främst ha förslag på lämplig bas som trycker på bra i liten låda(helst portad) och gärna är lättdriven.
Tack på förhand!
/ Henke

har du kollat så dörrsidan sitter tätt mot dörren så inget läcker ut?
dämpat dörrarna?
kanske behöver förstärka dörrsidan mer om den vibrerar för mycket.

har bara kört med 12 och 15" gladen SQX basar men tror att 8" spelar lika bra + så tål dom bra med effekt smile

kanske göra en baslåda i handsfacket?

själva innerplåten i dörren som sitter skruvad har aldrig varit lös så orignal limningen borde ju hålla det rätt så tätt. Dämpa mera hade jag väl kunnat göra, har inte dämpat särskilt mycket på ytterplåten utan bara just bakom midden så en del kan väl säkert försvinna ut där, Har kikat lite på Kove Audio KLD 8 och tycker den verkar intressant framförallt priset, någon här som testat en sådan? big_smile frontsub känns lite överkurs för mig, har byggt en massa vanliga lådor och aldrig vågat mig på att plasta så tror inte jag vågar mig på det nu heller, bara ute efter något enkelt som låter skapligt, så har jag en massa skrot och grejjor i handsfacket som jag inte vet vart det skulle ta vägen om inte handsfacket fanns hehe big_smile

Senast redigerat av benz_89 (8 april 2015)

Pluppen11
13 april 2015 · 32 Inlägg

Om basen ibland kommer och går, vad kan det bero på? Alltså, ibland så funkar det men ibland går det inte ens igång. Remoten är dragen tillsammans med pluskabeln, kan det påverka på något sätt? Eller ska man börja med att gå igenom jord och resterande kablar? Är kopplat med Högnivåomvandlare om det spelar någon roll.

Celeron
13 april 2015 · 1 322 Inlägg

Hej! jag har monterat en baslåda i bilen, jordningen är i en skruv vid reservhjulsbaljan, så vet att felet kanske är där (?) och jordkabel är 1meter lång.

Men iaf! Det ljuter/piper ungefär 1-2minuter när jag startar stereon (slutsteget går igång samtidigt förövrigt) sen slutar det pipa/tjuta. Va kan det bero på? kan det va dålig jordpunkt? eller för lång jordkabel?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
ts007
13 april 2015 · 1 777 Inlägg

Celeron skrev:
Hej! jag har monterat en baslåda i bilen, jordningen är i en skruv vid reservhjulsbaljan, så vet att felet kanske är där (?) och jordkabel är 1meter lång.

Men iaf! Det ljuter/piper ungefär 1-2minuter när jag startar stereon (slutsteget går igång samtidigt förövrigt) sen slutar det pipa/tjuta. Va kan det bero på? kan det va dålig jordpunkt? eller för lång jordkabel?

Prova att dra bättre jord o slipa plåtrent.  Att det slutar är nog att stereon klipper signalen sen.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Celeron
13 april 2015 · 1 322 Inlägg

ts007 skrev:

Celeron skrev:
Hej! jag har monterat en baslåda i bilen, jordningen är i en skruv vid reservhjulsbaljan, så vet att felet kanske är där (?) och jordkabel är 1meter lång.

Men iaf! Det ljuter/piper ungefär 1-2minuter när jag startar stereon (slutsteget går igång samtidigt förövrigt) sen slutar det pipa/tjuta. Va kan det bero på? kan det va dålig jordpunkt? eller för lång jordkabel?

Prova att dra bättre jord o slipa plåtrent.  Att det slutar är nog att stereon klipper signalen sen.

då var det som jag trodde då. Tack för hjälpen! kan jag slipa runt runt en skruv som redan finns in i karossen, eller är det en ny som krävs?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Lowpass
13 april 2015 · 1 224 Inlägg

Du behöver ta bort skruven och slipa under skruven. sedan sätter du dit skruven igen...

i-vtec Do you?
Celeron
13 april 2015 · 1 322 Inlägg

Lowpass skrev:
Du behöver ta bort skruven och slipa under skruven. sedan sätter du dit skruven igen...

Som jag trodde då. Får testa detta. Kan det ha med att göra om kabeln är för lång också tror du? den är ju ändå 1m..

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Streethawk Billjuds Wannabe
13 april 2015 · 1 771 Inlägg

Celeron skrev:

Lowpass skrev:
Du behöver ta bort skruven och slipa under skruven. sedan sätter du dit skruven igen...

Som jag trodde då. Får testa detta. Kan det ha med att göra om kabeln är för lång också tror du? den är ju ändå 1m..

1m jordkabel är rätt kort skulle jag säga, skulle tippsa om att jorda i bältesfästet bak.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Celeron
13 april 2015 · 1 322 Inlägg

Streethawk skrev:

Celeron skrev:

Lowpass skrev:
Du behöver ta bort skruven och slipa under skruven. sedan sätter du dit skruven igen...

Som jag trodde då. Får testa detta. Kan det ha med att göra om kabeln är för lång också tror du? den är ju ändå 1m..

1m jordkabel är rätt kort skulle jag säga, skulle tippsa om att jorda i bältesfästet bak.

okej tack! får prova detta. återkommer när jag testat.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
nisse-andren
15 april 2015 · 21 Inlägg

hejsan, har två frågor angående baslåda och slutsteg. 1. Vad är meningen med ett slutsteg. 2. kan man ha kvar originalhögtalarna (volvo v70n) i dörrar medans man har basarna i bagaget? tacksam för alla hjälpande svar då jag är extremt dålig detta smile

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Jockk3
15 april 2015 · 1 426 Inlägg

nisse-andren skrev:
hejsan, har två frågor angående baslåda och slutsteg. 1. Vad är meningen med ett slutsteg. 2. kan man ha kvar originalhögtalarna (volvo v70n) i dörrar medans man har basarna i bagaget? tacksam för alla hjälpande svar då jag är extremt dålig detta smile

slutsteg(förstärkare) förstärker signalen från källan(stereon/elr vad nu som skickar signalen)
den inbyggda förstärkaren i huvudenheter (själva stereon) har oftast väldigt låg effekt och orkar oftast inte driva högtalare fullt ut.


om du har orginalstereon så finns inga RCA ljudutgångar (lågnivåutgångar) och därför behövs oftast en högnivå till lågnivåadapter.

så har du en eftermarknadsstereo så kan man kolla på baksidan om den har rca ljudutgångar därifrån drar man lågnivåkablar till slutsteget.

hoppas det hjälpte lite iaf smile

nisse-andren
15 april 2015 · 21 Inlägg

Jockk3 skrev:

nisse-andren skrev:
hejsan, har två frågor angående baslåda och slutsteg. 1. Vad är meningen med ett slutsteg. 2. kan man ha kvar originalhögtalarna (volvo v70n) i dörrar medans man har basarna i bagaget? tacksam för alla hjälpande svar då jag är extremt dålig detta smile

slutsteg(förstärkare) förstärker signalen från källan(stereon/elr vad nu som skickar signalen)
den inbyggda förstärkaren i huvudenheter (själva stereon) har oftast väldigt låg effekt och orkar oftast inte driva högtalare fullt ut.


om du har orginalstereon så finns inga RCA ljudutgångar (lågnivåutgångar) och därför behövs oftast en högnivå till lågnivåadapter.

så har du en eftermarknadsstereo så kan man kolla på baksidan om den har rca ljudutgångar därifrån drar man lågnivåkablar till slutsteget.

hoppas det hjälpte lite iaf smile

dit svar är mycket hjälpsamt big_smile men om jag förstod dig rätt så bör jag alltå byta ut originalstereon samt originalhögtalarna för att kunna spela med baslåda? smile

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Fjong
15 april 2015 · 1 494 Inlägg

nisse-andren skrev:

Jockk3 skrev:

nisse-andren skrev:
hejsan, har två frågor angående baslåda och slutsteg. 1. Vad är meningen med ett slutsteg. 2. kan man ha kvar originalhögtalarna (volvo v70n) i dörrar medans man har basarna i bagaget? tacksam för alla hjälpande svar då jag är extremt dålig detta smile

slutsteg(förstärkare) förstärker signalen från källan(stereon/elr vad nu som skickar signalen)
den inbyggda förstärkaren i huvudenheter (själva stereon) har oftast väldigt låg effekt och orkar oftast inte driva högtalare fullt ut.


om du har orginalstereon så finns inga RCA ljudutgångar (lågnivåutgångar) och därför behövs oftast en högnivå till lågnivåadapter.

så har du en eftermarknadsstereo så kan man kolla på baksidan om den har rca ljudutgångar därifrån drar man lågnivåkablar till slutsteget.

hoppas det hjälpte lite iaf smile

dit svar är mycket hjälpsamt big_smile men om jag förstod dig rätt så bör jag alltå byta ut originalstereon samt originalhögtalarna för att kunna spela med baslåda? smile

Går att göra på olika sätt beroende av vad man vill uppnå och vilken budget och kunskap man har.

Känner du att du är hyfsat nöjd med hur framsystemet låter nu (volvos större paket brukar låta helt ok ändå) så kan du ju alltid börja med att byta stereo och sätta in en baslåda och gå vidare med framsystem sen. Men som sagt så är ett originalsystem inte riktigt gjort för att kunna hänga med ett par hyfsat feta basar tongue

nisse-andren
15 april 2015 · 21 Inlägg

Fjong skrev:

nisse-andren skrev:

Jockk3 skrev:

slutsteg(förstärkare) förstärker signalen från källan(stereon/elr vad nu som skickar signalen)
den inbyggda förstärkaren i huvudenheter (själva stereon) har oftast väldigt låg effekt och orkar oftast inte driva högtalare fullt ut.


om du har orginalstereon så finns inga RCA ljudutgångar (lågnivåutgångar) och därför behövs oftast en högnivå till lågnivåadapter.

så har du en eftermarknadsstereo så kan man kolla på baksidan om den har rca ljudutgångar därifrån drar man lågnivåkablar till slutsteget.

hoppas det hjälpte lite iaf smile

dit svar är mycket hjälpsamt big_smile men om jag förstod dig rätt så bör jag alltå byta ut originalstereon samt originalhögtalarna för att kunna spela med baslåda? smile

Går att göra på olika sätt beroende av vad man vill uppnå och vilken budget och kunskap man har.

Känner du att du är hyfsat nöjd med hur framsystemet låter nu (volvos större paket brukar låta helt ok ändå) så kan du ju alltid börja med att byta stereo och sätta in en baslåda och gå vidare med framsystem sen. Men som sagt så är ett originalsystem inte riktigt gjort för att kunna hänga med ett par hyfsat feta basar tongue

Tack så jättemycket! Tror jag hänger med lite nu iaf smile

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Jockk3
15 april 2015 · 1 426 Inlägg

nisse-andren skrev:

Fjong skrev:

nisse-andren skrev:
dit svar är mycket hjälpsamt big_smile men om jag förstod dig rätt så bör jag alltå byta ut originalstereon samt originalhögtalarna för att kunna spela med baslåda? smile

Går att göra på olika sätt beroende av vad man vill uppnå och vilken budget och kunskap man har.

Känner du att du är hyfsat nöjd med hur framsystemet låter nu (volvos större paket brukar låta helt ok ändå) så kan du ju alltid börja med att byta stereo och sätta in en baslåda och gå vidare med framsystem sen. Men som sagt så är ett originalsystem inte riktigt gjort för att kunna hänga med ett par hyfsat feta basar tongue

Tack så jättemycket! Tror jag hänger med lite nu iaf smile

du kan som sagt sätta i en baslåda med slutsteg utan att röra allt förmycket på orginal högtalarna/stereon

det då behöver är

en högnivå till lågnivå adapter som du kopplar på högtalarkablarna bak
sen en ström kabel + jordkabel  sen eventuellt en remote kabel
och som sagt baslådan och slutsteget.

jag vet inte hur bilarnas orginalförstärkare brukar funka med en annan stereo.

Senast redigerat av Jockk3 (15 april 2015)

Fjong
15 april 2015 · 1 494 Inlägg

Jockk3 skrev:

nisse-andren skrev:

Fjong skrev:

Går att göra på olika sätt beroende av vad man vill uppnå och vilken budget och kunskap man har.

Känner du att du är hyfsat nöjd med hur framsystemet låter nu (volvos större paket brukar låta helt ok ändå) så kan du ju alltid börja med att byta stereo och sätta in en baslåda och gå vidare med framsystem sen. Men som sagt så är ett originalsystem inte riktigt gjort för att kunna hänga med ett par hyfsat feta basar tongue

Tack så jättemycket! Tror jag hänger med lite nu iaf smile

du kan som sagt sätta i en baslåda med slutsteg utan att röra allt förmycket på orginal högtalarna.

det då behöver är

en högnivå till lågnivå adapter som du kopplar på högtalarkablarna bak
sen en ström kabel + jordkabel  sen eventuellt en remote kabel
och som sagt baslådan och slutsteget.

jag vet inte hur bilarnas orginalförstärkare brukar funka med en annan stereo.

Sitter det en förstärkare i bilen original så ska det bara vara att köpa en adapter till den med om man byter stereo tongue

nisse-andren
15 april 2015 · 21 Inlägg

Jockk3 skrev:

nisse-andren skrev:

Fjong skrev:

Går att göra på olika sätt beroende av vad man vill uppnå och vilken budget och kunskap man har.

Känner du att du är hyfsat nöjd med hur framsystemet låter nu (volvos större paket brukar låta helt ok ändå) så kan du ju alltid börja med att byta stereo och sätta in en baslåda och gå vidare med framsystem sen. Men som sagt så är ett originalsystem inte riktigt gjort för att kunna hänga med ett par hyfsat feta basar tongue

Tack så jättemycket! Tror jag hänger med lite nu iaf smile

du kan som sagt sätta i en baslåda med slutsteg utan att röra allt förmycket på orginal högtalarna/stereon

det då behöver är

en högnivå till lågnivå adapter som du kopplar på högtalarkablarna bak
sen en ström kabel + jordkabel  sen eventuellt en remote kabel
och som sagt baslådan och slutsteget.

jag vet inte hur bilarnas orginalförstärkare brukar funka med en annan stereo.

Okej, får kolla upp detta smile  tack ännu en gång smile

Speed saves people! - Jeremy Clarkson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang