Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Nausea Avstängd
7 september 2015 · 598 Inlägg

AdrenalinHunter skrev:

Nausea skrev:

AdrenalinHunter skrev:
Hallå Garaget!

Har nyss köpt mej nya framdörrhögtalare (Hertz HV165L.4), diskanter (Audison AP1) och slutsteg (DLS CC-2) till en VW Polo -12a
Har endast installerat högtalarna i dörrarna än så länge men ska inom en snar framtid installera steget och diskanterna

Nu till frågan: bör jag koppla diskanterna till slutsteget eller kan jag låta de fortsätta spela på stereons effekt? (Originalstereon sitter i)
Steget lämnar ut 2*110Wrms, dörrrhögtalarna ska klara 100Wrms & diskanterna 50Wrms
Om man kopplar diskanterna tillsammans med högtalarna, kommer högtalarna då spela "sämre" pga att diskanterna snor åt sej effekt, eller kommer de spela på lika bra + att diskanterna kommer spela bättre?

Tacksam för svar

//Mathias

Största problemet som jag ser det är att om du kör allt med ett 2-kanals steg kommer du inte att kunna justera nivåerna på alla högtalare individuellt, vilket är en av de viktigaste funktionerna som finns inom ljud. Oftast har en diskant en högre verkningsgrad, dvs den spelar högre med samma effekt. Då får du i stället börja laborera med motstånd för att få diskanten att spela på rätt ljudnivå, och det är tidskrävande med ett passivt filter. Inte minst med tanke på att det är olika fabrikat och därmed har du förmodligen inget färdigt filter till båda utan ett separat till varje. Men viktigast är att koppla på olika sätt, via steg eller stereon, lyssna och sen avgöra själv vad du tycker låter bäst. Men du förstår väl att jag talar av erfarenhet. Beroende på placering/riktning behöver du kanske justera nivåer på vänster och höger kanal olika, alltså inte bara justera ner diskant i nivå med midbas. Diskanter stjäl nästan ingen effekt så det är inte därför du behöver kunna justera nivåer individuellt.

Tack för svar!
Diskanterna har en känslighet på 93db och midbasen en känslighet på 92db, borde väll fungera hyffsat ihop?
Okej då är det nog mest sannolikt i mitt fall att jag låter diskanterna spela kvar på stereon för att få lite bättre kontroll och så krävs det inte lika mycket arbete
Kommer möjligtvis installera sakerna nästa helg, går det på något sätt att beskriva på ett ungefär hur stor skillnad det kommer bli för midbasarna när man matar dom med rätt antal watt (100Wrms) jämfört med ca 15-20Wrms? som originalstereon ger ut?
Åter igen tack för svar!

"Känsligheten" eller frekvenssvar är inte linjär, oftast +- 3db, så diskanten kommer att låta mer än midbas så det krävs som sagt antingen att du driver diskanten separat eller så får du använda motstånd för att sänka nivån. Finns det ingen möjlighet att sänka diskanten i delningsfiltret? Midbas är väl tänkt att spela bas, men frekvenssvar är nere på -3 db vid säg 60 hz, därför måste diskanten sänkas mer än 1 db för att komma ner till nominell angiven skillnad. Mer effekt är alltid bra. 3 db är mycket. Det krävs dubbelt så mycket effekt för att höja ljudtrycket med 3 db. Eftersom en diskant är mer lättdriven än en midbas så kommer även det att påverka hur stor skillnad (ljudtryck) det blir mellan bas och diskant. Vidare komprimerar högtalaren ljudet med ökad effekt, så det är skillnad i frekvenssvar om du matar den med 1 eller 100 watt. Bland annat därför anges effekttålighet vid en viss frekvens, att du till exempel kan mata diskanten med 50 watt om du använder ett filter som delar vid 4000 hz eller så. Om du sänker frekvensen till 2000 hz minskar således effekttåligheten.

Senast redigerat av Nausea (7 september 2015)

Fjong
7 september 2015 · 1 494 Inlägg

r0ck skrev:
Uppfattat! Nu dök det dock upp en annan fråga. På mina basar kan jag välja 2Ohm eller 4Ohm. De är kopplade på 4Ohm just nu inuti lådan, skall man byta till 2 eller vad gör det för skillnad?

Fjong skrev:

r0ck skrev:
De sitter på vardera kortsida på baslådan. Längst upp. Flåsar på rejält om man känner där när man basar lite. Jag skall undersöka vidare, har beställt ett monoblock nu. Spännande.


Okej, ser lite tight ut på bilden. Det måste finnas plats utanför porten så att lådan kan ''andas'' som den ska

Va är det för spolar på basarna? Singel 4 ohm? Skillnaden är generellt: Lägre motstånd(ohm) = mer effekt men mindre kontroll, alltså spelar högre men aningen sämre. Sen måste man också ta hänsyn till massa annat med som tex hur låg last steget klarar, om din batteribank klarar av att ge den extra effekten och hur dina basar klarar av det.

AdrenalinHunter
8 september 2015 · 12 Inlägg

Nausea skrev:

AdrenalinHunter skrev:

Nausea skrev:
Största problemet som jag ser det är att om du kör allt med ett 2-kanals steg kommer du inte att kunna justera nivåerna på alla högtalare individuellt, vilket är en av de viktigaste funktionerna som finns inom ljud. Oftast har en diskant en högre verkningsgrad, dvs den spelar högre med samma effekt. Då får du i stället börja laborera med motstånd för att få diskanten att spela på rätt ljudnivå, och det är tidskrävande med ett passivt filter. Inte minst med tanke på att det är olika fabrikat och därmed har du förmodligen inget färdigt filter till båda utan ett separat till varje. Men viktigast är att koppla på olika sätt, via steg eller stereon, lyssna och sen avgöra själv vad du tycker låter bäst. Men du förstår väl att jag talar av erfarenhet. Beroende på placering/riktning behöver du kanske justera nivåer på vänster och höger kanal olika, alltså inte bara justera ner diskant i nivå med midbas. Diskanter stjäl nästan ingen effekt så det är inte därför du behöver kunna justera nivåer individuellt.

Tack för svar!
Diskanterna har en känslighet på 93db och midbasen en känslighet på 92db, borde väll fungera hyffsat ihop?
Okej då är det nog mest sannolikt i mitt fall att jag låter diskanterna spela kvar på stereon för att få lite bättre kontroll och så krävs det inte lika mycket arbete
Kommer möjligtvis installera sakerna nästa helg, går det på något sätt att beskriva på ett ungefär hur stor skillnad det kommer bli för midbasarna när man matar dom med rätt antal watt (100Wrms) jämfört med ca 15-20Wrms? som originalstereon ger ut?
Åter igen tack för svar!

"Känsligheten" eller frekvenssvar är inte linjär, oftast +- 3db, så diskanten kommer att låta mer än midbas så det krävs som sagt antingen att du driver diskanten separat eller så får du använda motstånd för att sänka nivån. Finns det ingen möjlighet att sänka diskanten i delningsfiltret? Midbas är väl tänkt att spela bas, men frekvenssvar är nere på -3 db vid säg 60 hz, därför måste diskanten sänkas mer än 1 db för att komma ner till nominell angiven skillnad. Mer effekt är alltid bra. 3 db är mycket. Det krävs dubbelt så mycket effekt för att höja ljudtrycket med 3 db. Eftersom en diskant är mer lättdriven än en midbas så kommer även det att påverka hur stor skillnad (ljudtryck) det blir mellan bas och diskant. Vidare komprimerar högtalaren ljudet med ökad effekt, så det är skillnad i frekvenssvar om du matar den med 1 eller 100 watt. Bland annat därför anges effekttålighet vid en viss frekvens, att du till exempel kan mata diskanten med 50 watt om du använder ett filter som delar vid 4000 hz eller så. Om du sänker frekvensen till 2000 hz minskar således effekttåligheten.

Enda inställningen som går att göra på delningsfiltret som följde med diskanten är: 0dB & +2dB
Så går inte att ställa ner den med delningsfiltret
Kom att tänka på om man endast driver midbasarna på steget, då kanske de kommer spela högre eller lika med diskanterna eftersom de får mer effekt att jobba med, vilket borde resultera i att de kan spela lite högre och fylligare så de möjligtvis kan matcha ihop?
Du har rätt i att midbasarna även är högtalarna som ska spela basen
Och om jag fattat det rätt så kommer midbasarna både kunna spela högre och fylligare utan att det distar (fram till hur långt stereon orkar ge ut ren signal) när de drivs på steget? smile

Nausea Avstängd
8 september 2015 · 598 Inlägg

AdrenalinHunter skrev:

Nausea skrev:

AdrenalinHunter skrev:
Tack för svar!
Diskanterna har en känslighet på 93db och midbasen en känslighet på 92db, borde väll fungera hyffsat ihop?
Okej då är det nog mest sannolikt i mitt fall att jag låter diskanterna spela kvar på stereon för att få lite bättre kontroll och så krävs det inte lika mycket arbete
Kommer möjligtvis installera sakerna nästa helg, går det på något sätt att beskriva på ett ungefär hur stor skillnad det kommer bli för midbasarna när man matar dom med rätt antal watt (100Wrms) jämfört med ca 15-20Wrms? som originalstereon ger ut?
Åter igen tack för svar!

"Känsligheten" eller frekvenssvar är inte linjär, oftast +- 3db, så diskanten kommer att låta mer än midbas så det krävs som sagt antingen att du driver diskanten separat eller så får du använda motstånd för att sänka nivån. Finns det ingen möjlighet att sänka diskanten i delningsfiltret? Midbas är väl tänkt att spela bas, men frekvenssvar är nere på -3 db vid säg 60 hz, därför måste diskanten sänkas mer än 1 db för att komma ner till nominell angiven skillnad. Mer effekt är alltid bra. 3 db är mycket. Det krävs dubbelt så mycket effekt för att höja ljudtrycket med 3 db. Eftersom en diskant är mer lättdriven än en midbas så kommer även det att påverka hur stor skillnad (ljudtryck) det blir mellan bas och diskant. Vidare komprimerar högtalaren ljudet med ökad effekt, så det är skillnad i frekvenssvar om du matar den med 1 eller 100 watt. Bland annat därför anges effekttålighet vid en viss frekvens, att du till exempel kan mata diskanten med 50 watt om du använder ett filter som delar vid 4000 hz eller så. Om du sänker frekvensen till 2000 hz minskar således effekttåligheten.

Enda inställningen som går att göra på delningsfiltret som följde med diskanten är: 0dB & +2dB
Så går inte att ställa ner den med delningsfiltret
Kom att tänka på om man endast driver midbasarna på steget, då kanske de kommer spela högre eller lika med diskanterna eftersom de får mer effekt att jobba med, vilket borde resultera i att de kan spela lite högre och fylligare så de möjligtvis kan matcha ihop?
Du har rätt i att midbasarna även är högtalarna som ska spela basen
Och om jag fattat det rätt så kommer midbasarna både kunna spela högre och fylligare utan att det distar (fram till hur långt stereon orkar ge ut ren signal) när de drivs på steget? smile

En diskant med delningsfilter är ingen last för steget, så det är inte därför du ska koppla bas och diskant på olika kanaler. Jag måste göra så för att jag använder stereons inbyggda (aktiva) delningsfilter så jag kan t ex inte driva en bas på kanalen som driver diskanten för att den har ett högpassfilter från 1 khz. Sen har jag ett bandpassfilter på midbasen och lågpass till subben.

Senast redigerat av Nausea (8 september 2015)

kenth66
12 september 2015 · 1 212 Inlägg

någon som har knypplat in detta steg i en dacia duster -15 med nav.. verkar vara tusan så svårt att få tag på iso kontakter. det är renaults navi med allt..

någon som har en vettig lösning utan att klippa original kablar?

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ … s/GM-D1004

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Tobzter
12 september 2015 · 3 145 Inlägg

Köra på med högnivå omvandlare ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
kenth66
12 september 2015 · 1 212 Inlägg

:(finns inga kopplingar som stämmer överens, hoppas renault snart släpper tillbehör ...

tobzter skrev:
Köra på med högnivå omvandlare ?

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Tobzter
12 september 2015 · 3 145 Inlägg

Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
kenth66
12 september 2015 · 1 212 Inlägg

sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...

tobzter skrev:
Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Nausea Avstängd
12 september 2015 · 598 Inlägg

kenth66 skrev:
:(finns inga kopplingar som stämmer överens, hoppas renault snart släpper tillbehör ...

tobzter skrev:
Köra på med högnivå omvandlare ?

Jag läste att steget har både hög- och lågnivåingång så du behöver egentligen ingen omvandlare. Det är bara att ta en signal från stereons högtalarbablar. Om det uppstår störningar kan du börja fundera på en omvandlare och ett avstörningsfilter för lågnivå. Vad du än väljer så måste du skarva in dig på stereons kablar ändå, om det nu inte råkar finnas nån kabelhärva du kan köpa. Hör med BRL eller nån annan stereoexpert.

Tobzter
12 september 2015 · 3 145 Inlägg

kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...

tobzter skrev:
Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha

Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
kenth66
12 september 2015 · 1 212 Inlägg

skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..

tobzter skrev:

kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...

tobzter skrev:
Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha

Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Nausea Avstängd
12 september 2015 · 598 Inlägg

kenth66 skrev:
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..

tobzter skrev:

kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...

Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?

Är navin integrerad i stereon och att du därför inte vill byta ut huvudenheten? Om det är så kan du bara göra som vi har skrivit, skarva högtalarkablar till slutsteget, med eller utan omvandlare. Det är inte svårt och du behöver inte löda men en skarvkontakt av tvivelaktig kvalitet försämrar ljudet. Det är inga guldpläterade kontakter om jag säger så.

kenth66
12 september 2015 · 1 212 Inlägg

roll

Nausea skrev:

kenth66 skrev:
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..

tobzter skrev:

Trodde du skulle montera ett slutsteg bara..men du ska byta huvudenhet och allt?

Är navin integrerad i stereon och att du därför inte vill byta ut huvudenheten? Om det är så kan du bara göra som vi har skrivit, skarva högtalarkablar till slutsteget, med eller utan omvandlare. Det är inte svårt och du behöver inte löda men en skarvkontakt av tvivelaktig kvalitet försämrar ljudet. Det är inga guldpläterade kontakter om jag säger så.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Nausea Avstängd
12 september 2015 · 598 Inlägg

kenth66 skrev:
roll

Nausea skrev:

kenth66 skrev:
skall bara montera nytt slutsteg, inköpt med att det fanns iso plug in play till dacian som har original monterat nav... åker dit dagen efter och de fattar själva inte varför det inte finns. ber mig att löda in på befintligt med ratt styrning osv:(  de ringer sin leverantör av kablar, som talar om att de har bara till eftemarknads produkuter... inte tusan vill jag kasta ut 9papp till för att få bra ljud i bilen, hoppas att det finns någon som har lyckats lösa detta..

Är navin integrerad i stereon och att du därför inte vill byta ut huvudenheten? Om det är så kan du bara göra som vi har skrivit, skarva högtalarkablar till slutsteget, med eller utan omvandlare. Det är inte svårt och du behöver inte löda men en skarvkontakt av tvivelaktig kvalitet försämrar ljudet. Det är inga guldpläterade kontakter om jag säger så.

Kan du svara eller vill du vara en dryg liten skit?

Nausea Avstängd
12 september 2015 · 598 Inlägg

kenth66 skrev:
sad:(tillom så har http://www.armournordic.se/ gått bet på att få sats som passar..  det är inte bara högtalarna som skalll in, utan komplett styrning via navi/nav...

tobzter skrev:
Men den skarvar du bara in på befintliga högtalar kablar ,för högtalarkabel måste väl bilen ha

Så du tror att du kan dryga dig med roll när du själv är så inkompetent att du tror att navin ska kopplas till ett slutsteg?

Tobzter
12 september 2015 · 3 145 Inlägg

Som sagt är de bara slutsteg som ska in spelar de inge roll om de navi eller vad allt heter med rattstyrning .bara skarva in på HÖGTALARNA som flera har sagt? Förstår inte problemet

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Kramer
12 september 2015 · 69 Inlägg

Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)
Skoda Felicia "LXI" (1999)
Nausea Avstängd
12 september 2015 · 598 Inlägg

Kramer skrev:
Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Ett standardtips är att lägga ungefär lika mycket på alla delar, dvs lägger du 2k på steg och bas ska du lägga ungefär lika mycket på stereon. Med en känslighet på basen på över 90 db behöver du inte så mycket effekt beroende på hur resten av högtalarna drivs, med eller utan steg.

Kramer
12 september 2015 · 69 Inlägg

Nausea skrev:

Kramer skrev:
Tjenare, har köpt en Gladen RS10 och skulle vilja ha tips på slutsteg samt kablage till det!
Basen är på 250 rms i 4 ohm så helst ett steg som levererar ungefär det. Hellre över än under.
Hade tänkte ungefär 2k för steget.
Har eventuellt tänkte byta ut min stereo mot något bättre. Har en Marquant från Jula så det mesta lär slå den.
Budget på stereo runt 1k.
Är tacksam för hjälp och tips!

Ett standardtips är att lägga ungefär lika mycket på alla delar, dvs lägger du 2k på steg och bas ska du lägga ungefär lika mycket på stereon. Med en känslighet på basen på över 90 db behöver du inte så mycket effekt beroende på hur resten av högtalarna drivs, med eller utan steg.

Så som det är nu driver jag mina två framhögtalare på stereon. Jag hade bara tänkt byta ut stereon till något roligare samt köpa slutsteg till min baslåda.
Om jag förstått  det rätt, är känsligheten på högtalaren hur pass lättdriven den är? (Ju högre dB desto mer lättdriven?)
Samt i vilk n ände börjar jag uppgradera? Ny stereo först eller slutsteg och kablage?

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)
Skoda Felicia "LXI" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang