guldbox till 940in

Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Vad är det för bil/motor du har?
Hur är den trimmad?

/Göran

sawander skrev:
så om man ska köra på ethanol så kan de va bra å chippa tändningsboxen? men jag har ju 3"lmm orginal, är det så att ja få ut mer effekt om jag byter till ethanol och kör på bsr steg 2 boxen med bytt tändningsbox?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sawander
30 december 2010 · 214 Inlägg

b230fk chippad bränsebox. jag har en som har en chippad tändnings box med och funderar om jag ska köpa den vad den gör för nytta:) men frekzen fick mig å förstå smile

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Men då har du ju ingen 3" LMM i original. I original är den 60mm.

/Göran

sawander skrev:
b230fk chippad bränsebox. jag har en som har en chippad tändnings box med och funderar om jag ska köpa den vad den gör för nytta:) men frekzen fick mig å förstå smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sawander
30 december 2010 · 214 Inlägg

men jag har mottat den och den är 73 mm smile och den e orginal smile

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Marlboroman
30 december 2010 · 8 228 Inlägg

sawander skrev:
men jag har mottat den och den är 73 mm smile och den e orginal smile

Har du mätt invädigt då? För Volvos såkallade 3" lmm-hus är 72mm invändigt original. Och det är den invändiga diametern som räknas.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
sawander
30 december 2010 · 214 Inlägg

den e utvändigt över slangen typ 78mm

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Då är det inte original. I original sitter Bosch 0 280 212 016 som är 60 id och ca 65 yd.

(Fast på denna bild: http://www.garaget.org/?car=216426&image=2046852 så ser det misstänkt likt ut som en 016)

Edit: Jag insåg just nu att du har mätt över slangen.

/Göran


sawander skrev:
den e utvändigt över slangen typ 78mm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sawander
30 december 2010 · 214 Inlägg

ni hade rätt smile sorry tongue men e de bara å byta till 3" lmm? altså man behöver inte ändra datasystemet nått?

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Om du sätter dit en större luftmassemätare så kommer mera luft att passera vilket måste kompenseras endera i chippet för bränsleboxen eller genom att öka spridarna lika mycket som du har ökat arean på luftmassemätaren.

Låt oss anta att du sätter dit en 72mm luftmassemätare. I original har du 60mm. Det är en ökning på luftmassemätarens rör med 44%. För att bränsle/luft-blandningen fortfarande skall stämma så behöver du då sätta dit spridare som ger 44% mer är originalspridarna.

Denna operation är tämligen meningslös så länge du har original turbo.

Man skall också notera att tändkurvan kommer att påverkas när man byter till större LMM. Tändboxen får sin information om luftlasten (dvs signalen från LMM) via en lastsignal som kommer från bränsleboxen. Sätter man dit en 44% större LMM så kommer lastsignalen att bli motsvarande för liten i förhållande till den verkliga luftmasssa som passerar. (Förenklat: Med original luftmassemätare så hade man en signal på 4 volt från LMM vid 1 bar laddtryck och då skickade tändboxen på 28 grader förtändning. Sätter man dit 3" LMM så kommer man bara att få 3 volt från LMM vid 1 bar och tändboxen kommer att tro att det är bara kanske 0.5 bar och skicka på en för hög förtändning)

Det händer även en del andra fenomen med större LMM och större spridare men vi lämnar det därhän.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sawander
30 december 2010 · 214 Inlägg

Sharky skrev:
Om du sätter dit en större luftmassemätare så kommer mera luft att passera vilket måste kompenseras endera i chippet för bränsleboxen eller genom att öka spridarna lika mycket som du har ökat arean på luftmassemätaren.

Låt oss anta att du sätter dit en 72mm luftmassemätare. I original har du 60mm. Det är en ökning på luftmassemätarens rör med 44%. För att bränsle/luft-blandningen fortfarande skall stämma så behöver du då sätta dit spridare som ger 44% mer är originalspridarna.

Denna operation är tämligen meningslös så länge du har original turbo.

Man skall också notera att tändkurvan kommer att påverkas när man byter till större LMM. Tändboxen får sin information om luftlasten (dvs signalen från LMM) via en lastsignal som kommer från bränsleboxen. Sätter man dit en 44% större LMM så kommer lastsignalen att bli motsvarande för liten i förhållande till den verkliga luftmasssa som passerar. (Förenklat: Med original luftmassemätare så hade man en signal på 4 volt från LMM vid 1 bar laddtryck och då skickade tändboxen på 28 grader förtändning. Sätter man dit 3" LMM så kommer man bara att få 3 volt från LMM vid 1 bar och tändboxen kommer att tro att det är bara kanske 0.5 bar och skicka på en för hög förtändning)

Det händer även en del andra fenomen med större LMM och större spridare men vi lämnar det därhän.

/Göran

ok tack så mycket för hjälpen smile men om ja skruvar dit 511cc spridare och en bosch044 pump och 3"lmm kommer det bli bra då med steg 2 chippet i boxen från bsr?

Senast redigerat av sawander (30 december 2010)

Volvo 940 (1996)
Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Man är alltid ute på tunn is när man börjar gå upp i storlek på LMM och byta till större spridare. Det är omöjligt att i förhand veta om ett chip "X" kommer att funka bra eller inte. Det finns tre sätt:

- labba sig fram
- plocka en existerande lösning från någon som har fått en vis kombination att lira bra (kommentar 1 nedan)
- låta någon ta fram speciella chip ("mappa")

Kommentar 1: Beteendet styrs också av vad man har gjort åt motorn. Ska man kopiera en lösning som någon har fått att fungera så bör man bygga motorn rätt så lika (bara en sådan sak som hur man har utformat sina förbränningsrum kan skilja flera grader på vad man kan ha för tändläge).

Allmänt råd: Börja i änden att försöka fundera på vilken effekt som är rimlig för din plånbok. Din LTT är ju samma motor som en 156Hkr fulltryckare så om man räknar därifrån så kan man grovt säga att varje hästar du trimmar över 156Hkr kostar 300kr. Dvs om du vill ha 256 Hkr så kostar det 100* 300 = 30.000 kr.
(Kostnaden kan både bli mindre och högre. Mindre om man har erfarenhet och tid samt lyckas snubbla över grejor. Högre om man skjuter något eller bygger fel och saknar erfarenhet)

/Göran

sawander skrev:
ok tack så mycket för hjälpen smile men om ja skruvar dit 511cc spridare och en bosch044 pump och 3"lmm kommer det bli bra då med steg 2 chippet i boxen från bsr?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fekzen
30 december 2010 · 181 Inlägg

E85 gör i sig att marinalen till spikning ökar så samma sak där beror det på hur mycket man ska ladda. Med E85 kan man säkert komma upp i 1,2 bar utan att det spikar med original tändning. Så inte lika kritiskt med att chippa tändboxen när man kör E85.

Ska man ladda 1 bar däremot kan man ställa tändningen en aning vassare om man tänker köra E85 och därmed erhålla lite högre grundeffekt.

BSR steg 2 boxen är jag osäker på vad den innehåller, men är det en standard-chipad tändbox så är min gissning att man backat tändningen i den anpassat för bensin så skulle inte rekomendera annat än att man kör med E85 anpassad mjukvara.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jag tror att "BSR Steg 2" bara är chippad bränslebox. Stefan på BSR tog fram tändchip till 940 när dom labbade med min bil men jag tror aldrig att dom sålde dom kommersiellt. (Jag tror att några fick tag på dom i alla fall - "hajen special")

/Göran

Fekzen skrev:
BSR steg 2 boxen är jag osäker på vad den innehåller, men är det en standard-chipad tändbox

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sawander
31 december 2010 · 214 Inlägg

Sharky skrev:
Jag tror att "BSR Steg 2" bara är chippad bränslebox. Stefan på BSR tog fram tändchip till 940 när dom labbade med min bil men jag tror aldrig att dom sålde dom kommersiellt. (Jag tror att några fick tag på dom i alla fall - "hajen special")

/Göran

Fekzen skrev:
BSR steg 2 boxen är jag osäker på vad den innehåller, men är det en standard-chipad tändbox

japp så e de smile bränsleboxen e bsr steg 2 chippad tändningsboxen vet jah inte hur den e chippad smile

Volvo 240 "jubileums modell" (1987)
Volvo 940 (1996)
Normannn
9 maj 2012 · 28 Inlägg

ifall man köper 940 med den "svarta boxen", kan man byta till en guldbox? är det krångligt isf?
Har sett att det finns redan chippade guldboxar på blocket.

jimmytic
3 juli 2016 · 116 Inlägg

ser att det e gammalt trådet, men så får jag testa om ngn svara här
Frågan är går det guldbox att passar till volvo 240 88B för jag har b234f motor i?

min styrbox o tändbox kommer ifrån 740 88

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang