opel kadett går skit. :S

tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 januari 2009 · 1 140 Inlägg

hejsan, har en opel kadett 1,6 från 90, allt började med att jag körde till jag fick soppatorsk, han pricis till macken. efter det så vart bilen svårstartad, skitslö under ca 3500rpm, blöddrar när man varvar typ. så började med att byte bränslefilter men vart ingen skillnad, har även gjort rent stiften.
någon som kan komma på nå mer att kolla?..

tackar för alla svar.
Mvh Daniel

Jublub
3 januari 2009 · 187 Inlägg

kanske soppapumpen som blivit lite röjd pga att du körde tills soppatorsk?

Ford Taunus "Turbo" (1982)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 januari 2009 · 1 140 Inlägg

Jublub skrev:
kanske soppapumpen som blivit lite röjd pga att du körde tills soppatorsk?

är dom så jävla känsliga dom då? gick ju aldrig helt tom..
och den går ju bra över typ 3500-4000rpm :S..

Ksj
3 januari 2009 · 1 217 Inlägg

Du tog inte fel pump när du tanka då?wink

Saab 900 "2.1an" (1992)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 januari 2009 · 1 140 Inlägg

Ksj skrev:
Du tog inte fel pump när du tanka då?wink

haha nä de gjorde jag inte :p

J_Erixzzon
3 januari 2009 · 1 270 Inlägg

har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 januari 2009 · 1 140 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

ja men tycker det är lite drygt ja för går inte ligga på e4an i 110, om man inte ligger och varvar typ 6000 på 3;an och är väl varken bränsle ekonomiskt eller bra för motorn tongue

J_Erixzzon
3 januari 2009 · 1 270 Inlägg

tal0n skrev:

J_Erixzzon skrev:
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

ja men tycker det är lite drygt ja för går inte ligga på e4an i 110, om man inte ligger och varvar typ 6000 på 3;an och är väl varken bränsle ekonomiskt eller bra för motorn tongue

Nä det är ju sant tongue men jag har den som vinter bil så bryr mig inte så mkt om den tongue hehe, men den är riktigt snål med bensin klara åka 45 mil på 30 liter big_smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
3 januari 2009 · 1 140 Inlägg

J_Erixzzon skrev:

tal0n skrev:

J_Erixzzon skrev:
har en sån oxå åå har samma problem, men jag kör ändå big_smile

ja men tycker det är lite drygt ja för går inte ligga på e4an i 110, om man inte ligger och varvar typ 6000 på 3;an och är väl varken bränsle ekonomiskt eller bra för motorn tongue

Nä det är ju sant tongue men jag har den som vinter bil så bryr mig inte så mkt om den tongue hehe, men den är riktigt snål med bensin klara åka 45 mil på 30 liter big_smile

jo har min även som vinterbil, men fick ta fram volvon för att opeln krongla, och ska till fjällen nästa helg och skulle gärna ha åkt opeln då, för som sagt drar väldigt lite soppa tongue

J_Erixzzon
3 januari 2009 · 1 270 Inlägg

Aha okej tongue men iaf jag brukar hälla i lite STP i tanken för om det har blivit kondensvatten i tanken så man får bort det. För går ju inte så bra med vatten i tanken wink  så var det iaf på min när jag brydde mig tongue

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
4 januari 2009 · 1 140 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
Aha okej tongue men iaf jag brukar hälla i lite STP i tanken för om det har blivit kondensvatten i tanken så man får bort det. För går ju inte så bra med vatten i tanken wink  så var det iaf på min när jag brydde mig tongue

har provat, hällt i k sprit å men inge bättre,

snapshot
4 januari 2009 · 908 Inlägg

när det blev soppa torsk så drog det med diverse skit i den sista bensin droppen.. så det täppte igen filtret ?

Senast redigerat av Beckstroem (4 januari 2009)

Minitaylor Killen med idéer.
4 januari 2009 · 193 Inlägg

Beckstroem skrev:
när det blev soppa torsk så drog det med diverse skit i den sista bensin droppen.. så det täppte igen filtret ?

..han hade ju bytt filter efteråt...

- True to the Source -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 januari 2009 · 2 252 Inlägg

blås rent slangar osv smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
snapshot
4 januari 2009 · 908 Inlägg

Minitaylor skrev:

Beckstroem skrev:
när det blev soppa torsk så drog det med diverse skit i den sista bensin droppen.. så det täppte igen filtret ?

..han hade ju bytt filter efteråt...

missa tydligen..

tal0n Mekaniker/Däckmontör
4 januari 2009 · 1 140 Inlägg

men hur fungerar dom där motorerna, är de nå mekanisk insprut eller? ser ju ut osm en förgasare med typ en spridare i toppen, och är ju lambdasond också så, tänkte om de kan vara nå munstycke eller nå skit som kladda igen eller nå då?  är ju 1,6l motor, 55kw/ 73hk eller nå sånt..

Mvh

micke-opel
4 januari 2009 · 562 Inlägg

kanske är centralinsprutning, vet du vad du har för motorbeteckning?

9-5 Aero Sedan -05
micke-opel
4 januari 2009 · 562 Inlägg

"MULTEC:
CENTRALINSPRUTNING AV SAMMA SYSTEM SOM MÅNGA GM-US MOTORER HAR. PÅMINNER TILL UTSEENDET OM EN FÖRGASARE, MEN LYFTER MAN PÅ LUFTRENAREN SER MAN DET CENTRALT PLACERADE INSPRUTNINGSMUNSTYCKET SOM SPRUTAR RAKT NER I INSUGNINGSRÖRET. MÄNGDEN BRÄNSLE STYRS AV EN "MAP-SENSOR" SOM KÄNNER AV UNDERTRYCKET I INSUGNINGSRÖRET, EN KYLVÄTSKETEMPSENSOR SOM KÄNNER AV MOTORTEMPERATUREN, EN POTENTIOMETER SOM TALAR OM GASSPJÄLLETS LÄGE, EN HALLGIVARE I FÖRDELAREN OCH LAMBDA-SONDEN SOM KÄNNER AV MÄNGDEN OFÖRBRÄNT BRÄNSLE. ALL INFORMATION GÅR TILL STYRENHETEN SOM SEDAN SKICKAR SIGNALER TILL INSPRUTNINGSMUNSTYCKET OCH TÄNDSYSTEMET.
DE VANLIGASTE FELEN PÅ MULTEC-BILARNA ÄR STYRENHETSFEL(MÅNGA HAR FÅTT SINA GRATIS UTBYTTA AV GM) OCH KYLVÄTSKETEMPSENSORN, SOM DOCK EJ ÄR NÅGON DYR DEL." --- kopierat från http://hem.passagen.se/tigra/


Det är C16NZ som sitter i din bil verkar det som iaf...

9-5 Aero Sedan -05
camaro67 Meister
4 januari 2009 · 6 763 Inlägg

micke-opel skrev:
"MULTEC:
CENTRALINSPRUTNING AV SAMMA SYSTEM SOM MÅNGA GM-US MOTORER HAR. PÅMINNER TILL UTSEENDET OM EN FÖRGASARE, MEN LYFTER MAN PÅ LUFTRENAREN SER MAN DET CENTRALT PLACERADE INSPRUTNINGSMUNSTYCKET SOM SPRUTAR RAKT NER I INSUGNINGSRÖRET. MÄNGDEN BRÄNSLE STYRS AV EN "MAP-SENSOR" SOM KÄNNER AV UNDERTRYCKET I INSUGNINGSRÖRET, EN KYLVÄTSKETEMPSENSOR SOM KÄNNER AV MOTORTEMPERATUREN, EN POTENTIOMETER SOM TALAR OM GASSPJÄLLETS LÄGE, EN HALLGIVARE I FÖRDELAREN OCH LAMBDA-SONDEN SOM KÄNNER AV MÄNGDEN OFÖRBRÄNT BRÄNSLE. ALL INFORMATION GÅR TILL STYRENHETEN SOM SEDAN SKICKAR SIGNALER TILL INSPRUTNINGSMUNSTYCKET OCH TÄNDSYSTEMET.
DE VANLIGASTE FELEN PÅ MULTEC-BILARNA ÄR STYRENHETSFEL(MÅNGA HAR FÅTT SINA GRATIS UTBYTTA AV GM) OCH KYLVÄTSKETEMPSENSORN, SOM DOCK EJ ÄR NÅGON DYR DEL." --- kopierat från http://hem.passagen.se/tigra/


Det är C16NZ som sitter i din bil verkar det som iaf...

Samma som man kalla tbi på csb? (throttle body injection)?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
5 januari 2009 · 1 140 Inlägg

camaro67 skrev:

micke-opel skrev:
"MULTEC:
CENTRALINSPRUTNING AV SAMMA SYSTEM SOM MÅNGA GM-US MOTORER HAR. PÅMINNER TILL UTSEENDET OM EN FÖRGASARE, MEN LYFTER MAN PÅ LUFTRENAREN SER MAN DET CENTRALT PLACERADE INSPRUTNINGSMUNSTYCKET SOM SPRUTAR RAKT NER I INSUGNINGSRÖRET. MÄNGDEN BRÄNSLE STYRS AV EN "MAP-SENSOR" SOM KÄNNER AV UNDERTRYCKET I INSUGNINGSRÖRET, EN KYLVÄTSKETEMPSENSOR SOM KÄNNER AV MOTORTEMPERATUREN, EN POTENTIOMETER SOM TALAR OM GASSPJÄLLETS LÄGE, EN HALLGIVARE I FÖRDELAREN OCH LAMBDA-SONDEN SOM KÄNNER AV MÄNGDEN OFÖRBRÄNT BRÄNSLE. ALL INFORMATION GÅR TILL STYRENHETEN SOM SEDAN SKICKAR SIGNALER TILL INSPRUTNINGSMUNSTYCKET OCH TÄNDSYSTEMET.
DE VANLIGASTE FELEN PÅ MULTEC-BILARNA ÄR STYRENHETSFEL(MÅNGA HAR FÅTT SINA GRATIS UTBYTTA AV GM) OCH KYLVÄTSKETEMPSENSORN, SOM DOCK EJ ÄR NÅGON DYR DEL." --- kopierat från http://hem.passagen.se/tigra/


Det är C16NZ som sitter i din bil verkar det som iaf...

Samma som man kalla tbi på csb? (throttle body injection)?

okej jo ser ut som en förgasare tycker jag, men är det nå munstycken förutom "spridarn" i mitten då?
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang