Hjälp.kamremsras på volvo 850

Bifrost
15 mars 2006 · 12 Inlägg

Hjälp.vad ska jag göra nu. kamremen har gått av på min bil.
jag stog viserligen stilla när det hände.eller jag skulle släppa upp kopplingen och då dog bara bilen.
kollade på remmen ida.och den hadde gått av med ett fint snitt.måste jag byta toppen eller tror ni den har klarat sig???

Gizmojohan
15 mars 2006 · 3 295 Inlägg

det spelar väl mindre roll att du stog stilla när det hände.. motorns innehåll snurrade ju iaf runt.. smile lyft på Toppen och kolla..?!

dalmasens
15 mars 2006 ·

jobbigt läge hörru du.
tycker synd om dig.

Bifrost
15 mars 2006 · 12 Inlägg

okej,,ska lyfta toppen imorn som det ser ut. om den har pajjat så blir dt till att byta topp,,,hmmm inte så kul kanske,,,

Bifrost
15 mars 2006 · 12 Inlägg

är det svårt att byta topp själv?? eller man kanske ska lämna in bilen..??

Bifrost
15 mars 2006 · 12 Inlägg

okej men hur vet man att kammarna ligger rätt då?? är inte så duktig på dom här motorerna.

Alexander Ritseson
15 mars 2006 · 56 Inlägg

Du ska ju kolla efter ventilspel och sånt också, men annars är det väl att gå efter markeringarna på kamaxelhjulen och vevaxelhjulet?

En motor för mig är en V8
PeppeVectra Peppe Vectra
15 mars 2006 · 1 076 Inlägg

finns rep bok att köpa på mekonomen, väldig bra investering för dig skulle jag tro.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Bifrost
16 mars 2006 · 12 Inlägg

okej,tack för alla svar..va nere och köppte boken ida.så nu ska det skruvas bil,heheh.

moffegrev
17 mars 2006 · 228 Inlägg

kan ju komptesta med en nyrem o se om det klarade sig eller ej...det är inte så svårt..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Sharky
17 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Kolvarna håller. Det är så pass veka skaft på ventilerna. Vi snackar inte gamla gjutjärnsspisar med 8mm skaft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kilowatt Titel
17 mars 2006 · 15 Inlägg

De e la hydrauliska lyftare på 850 så de behöver ju inte jsuteras.. och troligtvis så lär det väl "bara" vara att byta ventiler. Det finns märkningar hur kammarna skall stå på dreven och motsvarande i plastkåpan som täcker bakre delen av dreven. det finns även en märkning nere vid vevens drev men det är lite krångligare att förklara hur det skall stå... skall motsvara en klack där. det finns lite olika remspännare.. eventuellt behöver du specialverktyg. Men lyft nu inte av toppen om du inte vet va du gör

Nissan 300zx "Twinturbo" (1990)
Bifrost
18 mars 2006 · 12 Inlägg

okej.va ute ida och kolla lite på det,har fått tag på en ny motor så jag har ju reservdelar om det skulle va nått som e sönder.va jag kunde se på toppen så såg den ganska okej ut,men jag är inte säker.en kompis till mig skulle kolla toppen under dagen så vi får la sen,
jo märkningar har jag sett,men den på motorblocket va lite svår att se,men jag åter kommer med mer info snart..

Bifrost
29 mars 2006 · 12 Inlägg

nu har jag äntligen fått kollat toppen riktigt,.och det va bara skrot av den,.
så nu har jag monterat en ny topp.men nu kommer en liten fråga.,.
hur fan vet jag att kammarna stå rätt??? efter jag har satt i dom så kollade jag så att dom gick runt,och det gjorde dom, men hur ska jag veta hur dom står rätt nu,eller måste jag ta av kammarna igen och göra om allt. har inte provstartat bilen än,och kommer inte göra det förens jag är säker på att dom står rätt.. är det nått som kan gå sönder om man skulle provstarta den eller tror ni det går bra???
tacksam för svar.

Bifrost
2 april 2006 · 12 Inlägg

Nu äntligen har jag fått på den nya toppen,efter många om och men. men nu har det blivit ett annat problem, bilen dör så fort man släpper gasen på den, vet ej va det kan vara, ska kolla alla slangar och sånt ida.. sen har det blivit nått fel på bromsarna med. dom tar knappt,ska se om det hjälper allt lufta dom ida..
bilen är en volvo 850 glt 92:a.
vart sitter tomgongsmotorn på den modellen??
taksam för svar.

Drönirettab
2 april 2006 · 21 761 Inlägg

Det kan kanske vara någon vakuumslang till bromsservot som inte sitter fast, servot måste väl ha vakuum för att fungera. Kanske även tomgången påverkas av det också, vet inte.

Bifrost
14 april 2006 · 12 Inlägg

efter många timmars skruvande och letande så har jag hittat problemet.när jag lyfte insugsröret så hadde olje stickan losnat fron olje kåpan så när jag hadde skruvat fast insugsröret så fick den tjuvluft där ifrån,men nu är det fixat,,
Nu ska jag bara fixa lite små saker på den sen kommer det upp lite bilder på allt..

chrillertbus Mek
14 april 2006 · 13 Inlägg

En kamrem går aldrig..... skriver aldrig av... det är något annat som fuckat, kolla alla hjul som ingår i kamdrivningen, och återkom till mig och säg att de ä bara kamremmen som gått.
mvh
cb

WilYawn Golle
14 april 2006 · 448 Inlägg

Klart en gammal kamrem kan ryka av bara så där, är rätt bra spänning i den när den ska dra runt kamaxlar o dyl.

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Bifrost
14 april 2006 · 12 Inlägg

kamremmen enligt den förra ägaren va nybytt men det va den inte..det va sprikor i hela remmen..
ska se om jag kan fixa en bild på den, det va ingen vaker syn. precis som toppen alla ventiler hadde gått åt helvete.. men nu rullar bilen igen. kommer bilder snart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang