Bilen köptes 2005 efter att jag sålt min gamla 02a. Bilen hade varit samma familj i över 20 år och var i ett genomgående bra skick. Jag körde med bilen sommartid några år, men var sugen på lite mer hästar. Delar började köpas in och en donatorbil fick offra motorn. Motorbygget gjorde att jag blev tvungen att uppgradera chassi och bromsar. Och sen fortsatte det bara i den riktningen. Jag har lärt mig massor och lär mig bara mer och mer. Internet är en fantastisk informationskälla och det mesta går att läsa sig till.
beemern skrev: grymt fint blir de, måste dock knäppa dej lite på näsan för att du bytte fälgar, tyckte dom andra var mycke grymmare och gjorde ett coolare helhetsintryck på bilen .
tackar! De gamla fälgarna var coola men lite väl små för bilen enligt mig. Det surrade lite väl mkt på motorvägen om man säger så.
beemern skrev: grymt fint blir de, måste dock knäppa dej lite på näsan för att du bytte fälgar, tyckte dom andra var mycke grymmare och gjorde ett coolare helhetsintryck på bilen .
tackar! De gamla fälgarna var coola men lite väl små för bilen enligt mig. Det surrade lite väl mkt på motorvägen om man säger så.
men va har du ute på motorvägar att göra? dessa bilar hör hemma på kurviga småvägar och banor
beemern skrev: grymt fint blir de, måste dock knäppa dej lite på näsan för att du bytte fälgar, tyckte dom andra var mycke grymmare och gjorde ett coolare helhetsintryck på bilen .
tackar! De gamla fälgarna var coola men lite väl små för bilen enligt mig. Det surrade lite väl mkt på motorvägen om man säger så.
men va har du ute på motorvägar att göra? dessa bilar hör hemma på kurviga småvägar och banor
Ont om tid är det gott om när man har små barn...men skam den som ger sig!
Växellådan har rivits ner och kopplingen ditsatt ordentligt...med skruvlåsning och moment
Sen stod jag i valet och kvalet om jag skulle sätta dit den 4-växlade lådan igen och köra ett år och sen byta till den 5-växlade lådan nästa år, då det skulle behövas lite kulor att fixa bla kardanen osv...
Men iom en skoter försäljning tidigare i år så fick jag loss kulor så jag bestämde mig för att göra klart rubbet i år istället. Tråkigt på skotern när det varit en snörik vinter, men ingen blir lycklig att ha en sådan maskin ståendes i ett garage ändå så.....och dessutom sa frugan att en leksak räcker...
Sagt och gjort...den 5-växlade lådan dammades av och kardanen plockades ner från bilen och måttades upp för kortning och byte av medbringare. Sedan lämnade jag in den hos Svea bilverktstad som fixade biffen...
Kvar är att få dit lådan i bilen och det räknar jag med att fixa någon av kommande helger...
Sen kom jag över en rolig ratt En Yngve Rosqvist ratt rättare sagt...Den fick ta över efter Prototipon som satt där tidigare för att jag tyckte den var snyggare och var lite större. Efter lite narvsvärta och läderfett blev den mycket fin igen och redo för attack!
Sen kom jag över ett Ansarör som jag lindat in med häftig avgasbandage.... Men jag hoppas att den gör någon nytta iaf...
DÅ var växellådan på plats och bilen klar för sommarens torra vägbanor. Att montera växellådor med motorn i kan va lite trixigt och klurigt. Det löstes genom att sätta två pinnbultar i de två övre växellåds infästningarna på motorn. Så det var bara att "hänga" upp lådan och skjuta in den i stort sett
Sen monterades växelspak med nya bussningar så nu är den tajt och fin!
Efter det var det dags för kardanen. Där tillverkade jag ett mätverktyg med fyra mätpunkter så att kardanen kunde lodas in på rätt nivå.
Viktigt att lossa på bakaxelklumpen här innan man drar åt alla bultar på kardanen för att slippa eventuella missljud senare. Sedan luftades kopplingen, vilket kan vara lite trångt då cylindern sitter dumt till och man måste massera ut kardantunneln på den sidan för att komma åt ordentligt. Jag hade gott om plats och det var inga som helst problem att lufta.
Sen monterades grenrör och avgassystemet tillbaka.
Innan huven åkte på så gjordes en behövlig sanering. Tidigare ägare hade klistrat på ljuddämpande skummatta som torkat med åren och smulade som fasen. Så det åkte av och klistret togs bort med kemisk bensin och thinner. Sen drog jag av huven med flytande rubbing och till sist ett lager lackförsegling. Före
Nya bromsar! Ok från Volvo 240 Girling för ventilerade skivor Ventilerade skivor från Bmw E21 323 Hjulnav från Bmw E21 316 Belägg Volvo original än så länge Huvudbromscylinder från Bmw 2800 med 23,81 mm kolv
Tjena micke. Skämms lite nu när jag ser vad jag har missat i din tråd... Rysligt fint arbete! Riktigt kul att se. Får se om våra 02er möts på någon träff eller efter vägen runt sthlm i sommar
Tänkte jag skulle besöka åkers styckebruk någon onsdag i sommar. ska du åka på bmw träffen i strängnäs den 22a maj?
nyman88 skrev: Tjena micke. Skämms lite nu när jag ser vad jag har missat i din tråd... Rysligt fint arbete! Riktigt kul att se. Får se om våra 02er möts på någon träff eller efter vägen runt sthlm i sommar
Tänkte jag skulle besöka åkers styckebruk någon onsdag i sommar. ska du åka på bmw träffen i strängnäs den 22a maj?
Tjena,
tackar. Man försöker så gott man kan. Jag får se lite hur det blir med träffa framöver, det måste funka för resten av familjen oxå. Men sommaren är ju lång och några träffar ska jag allt klara av!
nyman88 skrev: Tjena micke. Skämms lite nu när jag ser vad jag har missat i din tråd... Rysligt fint arbete! Riktigt kul att se. Får se om våra 02er möts på någon träff eller efter vägen runt sthlm i sommar
Tänkte jag skulle besöka åkers styckebruk någon onsdag i sommar. ska du åka på bmw träffen i strängnäs den 22a maj?
Tjena,
tackar. Man försöker så gott man kan. Jag får se lite hur det blir med träffa framöver, det måste funka för resten av familjen oxå. Men sommaren är ju lång och några träffar ska jag allt klara av!
//Micke
Jo men så är det ju. i mån av tid osv Lycka till med bygget iaf
Detta är tidstypiska eftermarknadsstolar till bla Bmw 2002. Alpina satte sitt emblem på vissa varianter och klädde i deras typiska färger. Dessa är dock blå och kommer passa som handsken i min bil..