Sportvagnskonsult - 1st Ferrari 550M -98 + 1st 575M F1 -02 GTR byggen i kolfiber - Carboncossie - MB500 supertouring.

evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

Antonicracing skrev:
Känns endå väldigt lustigt att inte kunna ge pris på saker.

Har alltid fått offerter av el och byggfirmor och dom få gångerna jag anställt dom så har det varit samma pris.
Varför skulle inte en bilbyggare med många års erfarenhet kunna göra liknande?

Viktigaste är ju att den som gör offerten kollar på bilen/huset eller elcentralen och ser hur det ser ut.

Fast har man aldrig gjort just DEN delen på en bil förut så kan man ju bara uppskatta hur lång tid de tar sen vet man ju aldrig hur mycke de kan strula under jobbets gång å all sån tid vill man ju ha betalt för om man ska driva ett företag för att leva på de.


Talar bara av egen erfarenhet å därför säger ja nej till 99% av de som frågar om ja kan bygga åt dom, folk har helt enkelt inte råd å fattar inte hur lång tid saker tar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
HereComesTrouble Livsnjutare
25 november 2011 · 1 707 Inlägg

M_Broberg skrev:
Du jobbar inte som hantverkare va?

varje customjobb är olika, en viss bild kan skapas efter erfarenhet men det är omöjligt att ge en korrekt prisbild på customjobb.

Jag jobbar som hantverkare med egen firma sedan över 5 år tillbaka.

Alla jobb är unika, har trots det aldrig några som helst problem att lämna fast pris.
Är man osäker på vad man håller på med ska man ägna sig åt nånting annat.

Alla seriösa hantverkare inom alla yrken ska kunna lämna fast pris!
Kan dom inte det, gå till någon annan.

evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

M_Broberg skrev:
Du jobbar inte som hantverkare va?

varje customjobb är olika, en viss bild kan skapas efter erfarenhet men det är omöjligt att ge en korrekt prisbild på customjobb.

Jag jobbar som hantverkare med egen firma sedan över 5 år tillbaka.

Alla jobb är unika, har trots det aldrig några som helst problem att lämna fast pris.
Är man osäker på vad man håller på med ska man ägna sig åt nånting annat.

Alla seriösa hantverkare inom alla yrken ska kunna lämna fast pris!
Kan dom inte det, gå till någon annan.

Dock de e inte inom alla hantverk där man kan vända sig till så många andra.

Vet vid många tillfällen där folk tyckt att man ska bygga ljud eller bygga om deras bilar åt dom i princip gratis bara för att man själv tycker de e kul att bygga.

Vissa saker får dock kosta hur mycke som helst verkar de som men jobben ska "ingå".

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
DieselGudrun
25 november 2011 · 75 Inlägg

Jo, fast har man gett ett fast pris så får man ju skylla sig själv om man inser att det inte går att lösa till det priset. Då får man bita i det sura äpplet och räkna bättre nästa gång.

evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

DieselGudrun skrev:
Jo, fast har man gett ett fast pris så får man ju skylla sig själv om man inser att det inte går att lösa till det priset. Då får man bita i det sura äpplet och räkna bättre nästa gång.

Eller så "saltar" man på priset så att man e säker på att man går med + hur de än går.


De där med att kunden alltid har rätt är inget jag går efter, man måste ju kunna leva på sin verksamhet,inte bara överleva.


de e inte första gången en "stylingfirma" lägger ner i Sverige.  Att bygga om en bil helt kan gå på miljonbelopp vilken typ ingen i de här landet har råd me.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
mangedif Snäll pöjk
25 november 2011 · 703 Inlägg

Då ska du heller inte syssla med egenföretagare, bli anställd! Då behöver man inte det stora ansvar alla lurendrejare inte lever upp till! Efter det du skrev med att kunden inte alltid har rätt hoppas jag du aldrig få någon mer kund! Det är väl fan kunden som vet vad han/hon vill ha inte du! Du ska bara leverera produkten, kan du inte ska du heller inte göra det!

Ack vet jag förgasarmotorer!
Anton-DekorTeknik
25 november 2011 · 964 Inlägg

evilaudio skrev:

HereComesTrouble skrev:

M_Broberg skrev:
Du jobbar inte som hantverkare va?

varje customjobb är olika, en viss bild kan skapas efter erfarenhet men det är omöjligt att ge en korrekt prisbild på customjobb.

Jag jobbar som hantverkare med egen firma sedan över 5 år tillbaka.

Alla jobb är unika, har trots det aldrig några som helst problem att lämna fast pris.
Är man osäker på vad man håller på med ska man ägna sig åt nånting annat.

Alla seriösa hantverkare inom alla yrken ska kunna lämna fast pris!
Kan dom inte det, gå till någon annan.

Dock de e inte inom alla hantverk där man kan vända sig till så många andra.

Vet vid många tillfällen där folk tyckt att man ska bygga ljud eller bygga om deras bilar åt dom i princip gratis bara för att man själv tycker de e kul att bygga.

Vissa saker får dock kosta hur mycke som helst verkar de som men jobben ska "ingå".

Och då får man ta dom som inte kan ge ett pris pga oerfarenhet?

För har du gjort en sak flertal gånger så ska du ju veta tid m.m.
Folk kan ge fast pris på ett helt badrum och hela hus så ska man väll kunna fixa det på t.ex breddningskit m.m.
till någorlunda fast pris.

Då får man ju medela kunden att det kostar 35000-38.000kr

Vad folk är villiga att betala för är en helt annan sak.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Rojpen
25 november 2011 · 2 230 Inlägg

inte lite off topic ni har gått.. var ju inte detta tråden handlade om då..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

mangedif skrev:
Då ska du heller inte syssla med egenföretagare, bli anställd! Då behöver man inte det stora ansvar alla lurendrejare inte lever upp till! Efter det du skrev med att kunden inte alltid har rätt hoppas jag du aldrig få någon mer kund! Det är väl fan kunden som vet vad han/hon vill ha inte du! Du ska bara leverera produkten, kan du inte ska du heller inte göra det!

Ja e anställd just pga detta. Hade folk bara fattat att de kostar MASSOR att bygga om en bil på rätt/seriöst vis så hade ja utan problem öppnat firma MEN folk som inte kan fattar inte heller hur mycke jobb de e.


de e lite som att hyra en polsk byggfrima, man får vad man betalar för. E man inte villig att betala 600_1000 i timmen för att få sin bil ombyggd så kan man inte heller kräva ett bra resultat.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
S500R Go Faster Motorevents
25 november 2011 · 177 Inlägg

Timpriset är ju indirekt ointressant om man lämnar ett fastpris. Men det är ju en bra måttstock för hur lång tid det får ta. Sen finns det ju något som heter ändring och tilläggsarbete. Det kan man använda sig av när man man hittar saker som inte var med från början om man säger så. Men då gäller det att man har specat från början vad som ingår i arbetet.

Senast redigerat av S500R (25 november 2011)

Go Faster Motorevents, TuneTec
BMW M5 F10 "Ultim8" (2012)
LordLife
25 november 2011 · 998 Inlägg

Kan ta ett exempel på att priset kan sticka iväg.
När jag jobbade som mekaniker så kom det in en kund och skulle ha service på sin bil, och bad oss kolla om det behövdes fixas något annat.
Servicen gick på 2.5k  men när vi la fram en offert på 48k som skulle behövas fixas för att bilen skulle bli bra så fick kunden kalla kårar.
Bilar kan vara så börjar man rota i dom så kan man hitta mycket som är fel.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
sirmiro Double-Unicorn Rider
25 november 2011 · 2 486 Inlägg

LordLife skrev:
Kan ta ett exempel på att priset kan sticka iväg.
När jag jobbade som mekaniker så kom det in en kund och skulle ha service på sin bil, och bad oss kolla om det behövdes fixas något annat.
Servicen gick på 2.5k  men när vi la fram en offert på 48k som skulle behövas fixas för att bilen skulle bli bra så fick kunden kalla kårar.
Bilar kan vara så börjar man rota i dom så kan man hitta mycket som är fel.

Men där gav ni offerten på 48k INNAN ni började genomföra det arbetet, så kunden fick välja om han/hon ville ha med en trasig bil eller trasig plånbok hem.
Just sånt som visar på kunskap.

Att inte kunna ge ett pris visar att man inte vet vad man gör - då man inte kan uppskatta tiden.
Kan man inte uppskatta att en framskärm tar 50timmar, en vanlig baslåda i MDF 3timmar och en baklucka 70timmar (exempel) så ska man inte hålla på med kundbyggen.

Tänk er att lämna in bilen för att byta olja och du får tillbaka bilen 2månader senare och det kostar 39.900kr med olja från Biltema - då en mutter satt hårt, de drog den rund, behövde köpa en ny maskin som tog tid att få dit och sedan kostar i drift osv.
Skulle någon acceptera en sån sak?

Om man inte skulle det - varför ska man då acceptera att en person utan minsta utbildning om bilar tycker sig vara värd 1000kr i timman?

Om jag (som har ett antal tusen timmar i garaget) spacklar och slipar en sak kanske det tar 2timmar innan jag är nöjd - samma sak hos en professionell lackerare kanske bara tar 30min.
Om då lackeraren tar 1000kr/h - varför skulle jag då vara värd mer än max 250kr/h?
Ger vi båda ett fast pris på 500kr till kunden så får jag skylla mig själv att jag inte är snabbare - på samma sätt får byggare som inte klarar sin planering med antal timmar tjänar mindre.


Så M_Broberg - jag är CNC-tekniker, dvs skapar delar i metall på beställning. Varje sekund vi kör i maskinen beräknas och vi gör allt för att minska de tiderna för att hinna mer per timma. I stora serier kan 0.1sekund per del ge 2veckors produktion per år. Så jag vet vad jag talar om med att priserna ska specificeras innan produkter skapas.

evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

kan man inte utföra jobbet själv så får man betala va de kostar.. skit enkel matematik.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sirmiro Double-Unicorn Rider
25 november 2011 · 2 486 Inlägg

evilaudio skrev:
kan man inte utföra jobbet själv så får man betala va de kostar.. skit enkel matematik.

Och kostnaden bestäms av byggarens humör när bilen ska återlämnas?
I ett läge där kunden inte kan säga att resultatet är felaktigt mot vad denne önskade?
I ett läge där bilen troligen inte går att återställa till original?

Priser och papper först - klarar inte byggaren att ge ett fast pris och en deadline så klarar denne heller inte bygget.

evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

har man inte byggt en EXAKT likadan bil med EXAKT likdana saker så kan man aldrig veta hur lång tid de tar..



saker å ting KAN strula under ett bygges gång å även den tiden vill man ju ha betalt för annars kan man lika gärna lägga ner sin verksamhet..


ALL tid är pengar, å får man inte in pengar så e de väl ingen mening me att hålla på..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
25 november 2011 · 16 195 Inlägg

sen finns de ju ALLTID 2 sidor av en historia..       

har själv byggt en del större byggen där kunden ändrat sig både 1 å 2 ggr under byggets gång om hur dom vill att de ska se ut men som sen vägrat betala nåt extra för de..  då har man släppt bilen hur ofärdig den än varit å de e ALLTID den som bygger som får skit för de.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Goffen Administratör
25 november 2011 · 2 974 Inlägg

Den här tråden har gjort sitt och handlar inte längre om det den va tänkt till.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang