Att köra oskattat, lagligt?

Boostrider Försöker iaf
30 januari 2009 · 1 998 Inlägg

Man får ofta fuska med ägarbyten om man köper en bil över helgen så får man ta så de blir måndag. Då hinner man försäkra bilen och man slipper de där 100kr i böter per dag. Å då gäller ju förra ägarns försäkring så man kommer hem å hinner teckna ny på sig själv

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
diamond_ Diamond
30 januari 2009 · 540 Inlägg

med tanke på att du har fått ca 20olika svar, är det inte lättare att ringa och fråga polisen lr vägverket??

Då kommer dom nog svara på dina frågor galant wink

I'm Rick James Bitch!
Pellefax
30 januari 2009 · 644 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Casy skrev:

_Glenne_ skrev:
Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Nej jag är osäker till det.. vem står försäkringen på under den veckan isåfall.. förra ägarn? tongue

Jag vet inte, Men jag har pratat med försäkringsbolag om det flera gånger då jag har bytt bil rätt mkt senaste året och och tror knappast dom ljuger så jag är rätt säker på min sak smile

Trafikförsäkringen upphör direkt vid ägarbyte,alltså går det inte att köra en vecka oförsäkrat..
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=171

Senast redigerat av Pellefax (30 januari 2009)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
30 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Pellefax skrev:

_Glenne_ skrev:

Casy skrev:

Nej jag är osäker till det.. vem står försäkringen på under den veckan isåfall.. förra ägarn? tongue

Jag vet inte, Men jag har pratat med försäkringsbolag om det flera gånger då jag har bytt bil rätt mkt senaste året och och tror knappast dom ljuger så jag är rätt säker på min sak smile

Trafikförsäkringen upphör direkt vid ägarbyte,alltså går det inte att köra en vecka oförsäkrat..
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=171

Varför skulle flera försäkringsbolag ljuga om en sån sak då ?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Pellefax
30 januari 2009 · 644 Inlägg

_Glenne_ skrev:

Pellefax skrev:

_Glenne_ skrev:

Jag vet inte, Men jag har pratat med försäkringsbolag om det flera gånger då jag har bytt bil rätt mkt senaste året och och tror knappast dom ljuger så jag är rätt säker på min sak smile

Trafikförsäkringen upphör direkt vid ägarbyte,alltså går det inte att köra en vecka oförsäkrat..
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=171

Varför skulle flera försäkringsbolag ljuga om en sån sak då ?

Ingen aning,okunskap kanske?  Lagen är tydlig och skiter i vad lågavlönade telefonsvarare tror..

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
30 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Pellefax skrev:

_Glenne_ skrev:

Pellefax skrev:

Trafikförsäkringen upphör direkt vid ägarbyte,alltså går det inte att köra en vecka oförsäkrat..
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=171

Varför skulle flera försäkringsbolag ljuga om en sån sak då ?

Ingen aning,okunskap kanske?  Lagen är tydlig och skiter i vad lågavlönade telefonsvarare tror..

Då är det skumt att jag aldrig har fått denna straffavgift eller vad man ska kalla den som man får om man har bilen påställd men oförsäkrad...


Så jag tror fortfarande på min sak.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
blacken
30 januari 2009 ·

_Glenne_ skrev:

Pellefax skrev:

_Glenne_ skrev:

Varför skulle flera försäkringsbolag ljuga om en sån sak då ?

Ingen aning,okunskap kanske?  Lagen är tydlig och skiter i vad lågavlönade telefonsvarare tror..

Då är det skumt att jag aldrig har fått denna straffavgift eller vad man ska kalla den som man får om man har bilen påställd men oförsäkrad...


Så jag tror fortfarande på min sak.

Försäkringsbolagen går på datumet för ägarbytet som står på lappen som man skickar in vid ägarbytet, och från det datumet måste man ha bilen försäkrad annars så blir det svindyrt.  Att man kan köra en vecka på förra ägarens försäkring är en stor myt..

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
30 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Okej, fråga alldrig försäkringsbolag om nånting, för dom ljuger bara !!




Låter ju troligt roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
blacken
30 januari 2009 ·

_Glenne_ skrev:
Okej, fråga alldrig försäkringsbolag om nånting, för dom ljuger bara !!




Låter ju troligt roll

Chansa på att man har torskat dit på det några gånger..

sirmiro Double-Unicorn Rider
30 januari 2009 · 2 486 Inlägg

Är inte det lämpligaste att ställa på bilen direkt på vv.se, skriva ut pappret, skaffa en försäkring och sen kommer inbetkort för skatt efetr ca 1vecka.

Skatten återbetalas när man ställer av fordon, direkt när det ställs på skickas inbetkort ut, men man får köra om man har skrivit ut bekräftelsen att bilen är påställd.

Källa: www.vv.se

dawwe ...has left the building...
24 juni 2015 · 4 474 Inlägg

Jag vet...Man får aldrig köra en oskattad bil. En oskattad bil kan vara både besiktigad och trafik/halv/hel försäkrad, dvs påställd och i trafik. Polisen har rätt att ta nummerplåtarna på en oskattad bil som körs, står den still så är det en annan femma...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FLindgren
24 juni 2015 · 5 089 Inlägg

Veckans bump?tongue

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Muttley
24 juni 2015 ·

dawwe skrev:
Jag vet...Man får aldrig köra en oskattad bil. En oskattad bil kan vara både besiktigad och trafik/halv/hel försäkrad, dvs påställd och i trafik. Polisen har rätt att ta nummerplåtarna på en oskattad bil som körs, står den still så är det en annan femma...

Nästan 6,5 år sen förra inlägget.

Vad hände 😮

uhlin
25 juni 2015 · 2 834 Inlägg

dawwe skrev:
Jag vet...Man får aldrig köra en oskattad bil. En oskattad bil kan vara både besiktigad och trafik/halv/hel försäkrad, dvs påställd och i trafik. Polisen har rätt att ta nummerplåtarna på en oskattad bil som körs, står den still så är det en annan femma...

Jo, det var några år sen denna tråden "dog ut" wink

Men Polisen har inte rätt att ta skyltarna på en oskattad bil, bara om det är en obetald restförd skatt på fordonet, då åker skyltarna så det visslar om det, och de fås tillbaka då skatten är betald och bokförd hos transportstyrelsen.

dawwe ...has left the building...
25 juni 2015 · 4 474 Inlägg

Uhlin: Så klart. Man har ju 3 v på sig att betala den påförda skatten, men när den förfallit så. Var lite otydlig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
kiiient
25 juni 2015 · 106 Inlägg

_Glenne_ skrev:

kendesign skrev:
Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad) och får inte framföras på allmän väg.
Köper man en avställd bil så får man dra den på släp eller helt enkelt ställa på den.
(Även om du köper en påställd bil så måste du själv fixa försäkring så fort du skrivit på Ägarbytet)

Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Stämmer bra, iallafall här på Åland smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
dawwe ...has left the building...
25 juni 2015 · 4 474 Inlägg

kendesign skrev:
Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad)

Helt fel. En oskattad bil med förfallen skatt kan mycket väl vara "i trafik" o vara helförsäkrad. Hur jag vet? Jo, jag blev stoppad igår i en bil som är i trafik, är helförsäkrad men där ägaren missat betala skatten i mars. Snälla poliser dock som lät det passera. Hade själv ingen aning om att skatten ej var betald då allt såg OK ut på transportstyrelsens hemsida...

Senast redigerat av dawwe (25 juni 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
25 juni 2015 ·

Det är lagligt att köra bilen avställd och obesiktigad men försäkrad under speciella förutsättningar till vissa instanser.


Det är inte tillåtet att dagligdags bruka sin avställda bil för transport till och från arbetet eller skolan osv.

Muttley
25 juni 2015 ·

kiiient skrev:

_Glenne_ skrev:

kendesign skrev:
Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad) och får inte framföras på allmän väg.
Köper man en avställd bil så får man dra den på släp eller helt enkelt ställa på den.
(Även om du köper en påställd bil så måste du själv fixa försäkring så fort du skrivit på Ägarbytet)

Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Stämmer bra, iallafall här på Åland smile

De stämmer absolut INTE i Sverige. Alla som säger annat har helt fel.   Från den dag du blir ägare i Sverige ska du ordna minst en trafikförsäkring.  Annars så gå trafikförsäkringsföreningen in och ger dig ett dagligt belopp på antal dagar du varit utan en försäkring FRÅN den dag du köper den.

Bara att läsa på TFF och övriga försäkringsbolag.

kiiient
25 juni 2015 · 106 Inlägg

tkd_rille skrev:

kiiient skrev:

_Glenne_ skrev:

Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Stämmer bra, iallafall här på Åland smile

De stämmer absolut INTE i Sverige. Alla som säger annat har helt fel.   Från den dag du blir ägare i Sverige ska du ordna minst en trafikförsäkring.  Annars så gå trafikförsäkringsföreningen in och ger dig ett dagligt belopp på antal dagar du varit utan en försäkring FRÅN den dag du köper den.

Bara att läsa på TFF och övriga försäkringsbolag.

På åland har man 1 vecka på sig och fara till försäkringsbolaget. Och man betalar för dom dagarna före man far dit. Förstår inte riktigt vad du menade.

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang