Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

granadadr
22 juni 2015 · 7 289 Inlägg

jag kör med en sån där däckluftare,, man tar luften från ett däck har aldrig haft problem smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Magnum1965
22 juni 2015 · 217 Inlägg

Jag har en sådan också och den fungerar bra.

Dessvärre passar i princip aldrig locket på mina bilar, speciellt inte om man kör amerikanskt, då de väldigt ofta inte har något skruvbart lock på huvudcylindern :-(

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
sleepyoh
22 juni 2015 · 1 319 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Jag har en sådan också och den fungerar bra.

Dessvärre passar i princip aldrig locket på mina bilar, speciellt inte om man kör amerikanskt, då de väldigt ofta inte har något skruvbart lock på huvudcylindern :-(

Locket? Här sätter du en nippel på bromsluftar nippeln, öppnar och suger vätska genom systemet genom vakuum. Kompressor behövs dvs.

Till killen på sidan bakom: Det lär bra bra ändå, blir nog aldrig helt tätt mellan nippel-nippel, och lite luft borde kunna smita in där. Eftersom du konstant suger, medans du öppnar/stänger dessutom, så bör det bli bra luftat trots att det inte 'ser' bra ut i slangen.

_----------'
Magnum1965
22 juni 2015 · 217 Inlägg

Han som är "bakom" och han med locket, det är nog samma va ;-)

Alltså, jag har flera modeller. Den som använder vakuum via en kompressor och sätts direkt på luftnippeln. Detta suger mycket riktigt ut vätskan. Något som jag inte riktigt tycker fungerar.

Den andra modellen "däckluftaren" utgår jag ifrån är en sådan som tar luft från en däckventil (går givetvis med en kompressor också, men är väl tänkt för de utan kompressor hemma) och sedan skruvas ett lock på istället för originallocket på påfyllningen. En mycket smidig lösning. Men det förutsätter ju att påfyllningen är ett skruvat lock, vilket INTE är fallet på äldre amerikanare.

Eller äldre... min -96 Astro har inte skruvbart lock. Men min -99 Blazer har det. Fast där är det då givetvis inte samma gänga som på verktyget....


Här är "däckluftaren"

http://fiesta.ffcs.se/e107_files/public … uftare.jpg

Vakumpumpen a la Biltema:

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 1_xl_1.jpg


Återstår denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000022139/

Den tycker jag ser vettig ut, men har aldrig provat.  men vilket pris...

Någon som har erfarenhet av den i luftningssammanhang?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
moparfarmer österbybruk
22 juni 2015 · 267 Inlägg

annars har biltema bromsluftare bestående av en bit slang med backventil, tryck dit. öppna nippeln lite. bromsa. klart! fungerar på min camaro i alla fall. snålversionen är att sätta en bit slang på den lite öppnade nippeln och ha andra ändan av slangen i en halvfull flaska bromsvätska, när du bromsar går luften ut och om vätska sugs tilllbaka in i oket följer ingen luft med, förrutom ev bubblor i slangen.
p.s hur många byter bromsvätska varannat år??? inte jag... men vätskan suger upp vatten som kokar lätt och förstör metall. men om jag byter något bromsrör så brukar jag ta fram dessa slangar med backventiler, koppla på och bromsa igenom några deciliter ny vätska i båda bromskretsarna.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Celeron
25 juni 2015 · 1 322 Inlägg

biltemas oxid cleaner. någon som använt den?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
jimbon
26 juni 2015 · 711 Inlägg
Errorist
26 juni 2015 · 157 Inlägg

Den är bra. Hade inga problem att kapa avgasröret på min 940.

jimbon
26 juni 2015 · 711 Inlägg

Errorist skrev:
Den är bra. Hade inga problem att kapa avgasröret på min 940.

Instämmer,åkte och köpte en och den gjorde jobbet bra smile

sleepyoh
26 juni 2015 · 1 319 Inlägg

jimbon skrev:

Errorist skrev:
Den är bra. Hade inga problem att kapa avgasröret på min 940.

Instämmer,åkte och köpte en och den gjorde jobbet bra smile

Alltså, har ni ingen typ, bågfil? kapskiva?

neutral

_----------'
Errorist
26 juni 2015 · 157 Inlägg

sleepyoh skrev:

jimbon skrev:

Errorist skrev:
Den är bra. Hade inga problem att kapa avgasröret på min 940.

Instämmer,åkte och köpte en och den gjorde jobbet bra smile

Alltså, har ni ingen typ, bågfil? kapskiva?

neutral

Vad är det för fel med en rörkapare? Är bättre än en bågfil, och det går inte alltid att använda en kapskiva.


Någon som vet om biltemas multimeter är bra?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024258/

lewwan Överladdad gröngöling
27 juni 2015 · 1 302 Inlägg

Errorist skrev:

sleepyoh skrev:

jimbon skrev:

Instämmer,åkte och köpte en och den gjorde jobbet bra smile

Alltså, har ni ingen typ, bågfil? kapskiva?

neutral

Vad är det för fel med en rörkapare? Är bättre än en bågfil, och det går inte alltid att använda en kapskiva.


Någon som vet om biltemas multimeter är bra?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024258/

Har anänvt min multimeter i över 2 år nu och den fungerar perfekt!

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
granadadr
27 juni 2015 · 7 289 Inlägg

jag har deras blå den fungerar fint med smile

sleepyoh
27 juni 2015 · 1 319 Inlägg

Var och köpte lite grejer på Biltema i Barkarby, Bland annat en trevlig fika, 5kr för kaffet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108749/108749-609e4f6c0eea3a560ff8a388b48cb6a3.jpg

_----------'
Xoff Volvo tönt... =)
27 juni 2015 · 2 344 Inlägg

Jag kan passa på att varna för deras bastu sten!

Köpte 2 lådor för att ha i en bastu i förra veckan, sköljde av dem och placerade dem i fredags och startade bastun, 3h senare när jag skulle njuta av mitt bad blev det totalt tvärt om, hela utrymmet (bastu och dusch) luktade så fruktansvärt av någon gasliknande doft (typ ammoniak / svavel eller liknande), så pass att man fick riktigt ont i halsen med andningssvårigheter och yrsel som följd!!

Tog med mig en sten till K-rauta och han sa att det va nån betongliknande klump, vissa stenar i lådan va svarta lava-sten men de verkade vara utblandat med all möjlig skit!

(Har givetvis påtalat detta för biltema, stenarna skall reklameras på måndag, sen får vi se vad som händer, K-rauta sa att risk finns att denna ohyggliga doft har satt sig i bastun, även detta är påtalat för biltema, får se vad som händer!)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
granadadr
27 juni 2015 · 7 289 Inlägg

Xoff skrev:
Jag kan passa på att varna för deras bastu sten!

Köpte 2 lådor för att ha i en bastu i förra veckan, sköljde av dem och placerade dem i fredags och startade bastun, 3h senare när jag skulle njuta av mitt bad blev det totalt tvärt om, hela utrymmet (bastu och dusch) luktade så fruktansvärt av någon gasliknande doft (typ ammoniak / svavel eller liknande), så pass att man fick riktigt ont i halsen med andningssvårigheter och yrsel som följd!!

Tog med mig en sten till K-rauta och han sa att det va nån betongliknande klump, vissa stenar i lådan va svarta lava-sten men de verkade vara utblandat med all möjlig skit!

(Har givetvis påtalat detta för biltema, stenarna skall reklameras på måndag, sen får vi se vad som händer, K-rauta sa att risk finns att denna ohyggliga doft har satt sig i bastun, även detta är påtalat för biltema, får se vad som händer!)

usch säger jag bara,, låt höra hur detta slutar

Extrazz En 5a är Livet.
27 juni 2015 · 2 005 Inlägg

Nu är jag ingen expert men det var ingen skyddshinna eller något som "eldades" bort den första gången?
Har själv haft bastu i många år men de stenarna är ju en 30 år gamla om inte mer så det luktar ju bara varm kokande luft typ tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2015 · 26 149 Inlägg

Med risk för att verka korkad, men någon fler än mig som tycker Biltemas oljefiltertänger funkar lite..sådär?

Dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024002/

Skulle byta olja och filter idag..eller ja igår..på V70:in och den var i rätt storlek men fick inget grepp hur man än bar sig åt. Klämde även in lite saker emellan för extra grepp men icke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Dr_struts
28 juni 2015 · 1 861 Inlägg

Mack skrev:
Med risk för att verka korkad, men någon fler än mig som tycker Biltemas oljefiltertänger funkar lite..sådär?

Dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024002/

Skulle byta olja och filter idag..eller ja igår..på V70:in och den var i rätt storlek men fick inget grepp hur man än bar sig åt. Klämde även in lite saker emellan för extra grepp men icke.

Funkat prima för mig! Testa slå igenom en skruvmejsel i värsta fall ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2015 · 26 149 Inlägg

Dr_struts skrev:

Mack skrev:
Med risk för att verka korkad, men någon fler än mig som tycker Biltemas oljefiltertänger funkar lite..sådär?

Dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000024002/

Skulle byta olja och filter idag..eller ja igår..på V70:in och den var i rätt storlek men fick inget grepp hur man än bar sig åt. Klämde även in lite saker emellan för extra grepp men icke.

Funkat prima för mig! Testa slå igenom en skruvmejsel i värsta fall ^^

Var det sistnämnda jag till slut fick göra.
Äsch. Hade väl fastnat lite väl hårt mitt filter kanske.

Edit: var även efter detta jag upptäckte att jag hade fått fel filter..men det är en annan historia..

Senast redigerat av Mack (28 juni 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang