Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)
  • 103 Följare
  • 308 834 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 september 2020
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Robban_89 skrev:

steifan skrev:

MattiasOlsson_ skrev:

finns den breda stripe satsen till 745 också tror du? hade ju vart ganska coolt tror jag. haha såg jag skrev fel på 740, men från och med nu är det en 749:D

Nej har bara sett satsen till sedanerna och har inte hört om att det skulle finnas något annat.
Den främre stripen till framskärmarna funkar ju att ha. Men bakdelarna har man nog ingen
användning för på en kombi. Finns ett par lirare på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum som
digitaliserat stripen och som kan fixa nytillverkade grejer om man tjatar/mutar dem wink

Å fasen, hur mycket ska dom ha cirka? big_smile

Jeg vet ikke.

Hör med denna mannen som är 1/2 som hanterar denna frågan:
http://www.garaget.org/sniffa_hamster
(alternativt har monopol på digitaliserade stripesatser tongue)

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 maj 2010 · 10 427 Inlägg

Höpp!

Dags för lite update här igen. Har med låg intensitet renoverat topplocket
i c:a 2½ månad.

Bilen kokade på väg hem från jobbet/plugget den 5:e mars.
Haft lite problem med sporadiska kylvätskeläckage innan,
men aldrig hittat var det läcker (!).
Testade kompressionstrycket förra våren och det var ok.

Gjorde en tråd på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum i kategorin Motorproblem
där jag uppdaterade med bilder eftersom, har klippt ur en del från den tråden
och därför kan det bli lite flummigt ibland. Hoppas bilderna kan vara till någon annans hjälp.


Meckbilder:


Topplocket:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876222_f3nuje.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876210_67cqep.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876212_pazaly.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876214_a6k4v8.jpg

Motorblocket
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876223_v4miwb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876217_i4zvpp.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876219_hx3nyi.jpg

Packningen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876220_bds58g.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876221_if7tz4.jpg

Packningen såg hel ut, hade väntat mig något annat egentligen.


Började handla lite grejer:
http://www.forumbilder.se/images/326201040732P2b1f.jpg

Skulle kunna tänka sig att vattenpumpen var skurken bakom, men icke.
Bytte vattenpump ändå. Gammal impeller:
http://www.forumbilder.se/images/6c6201040922Pd168.jpg
Sprojlans:
http://www.forumbilder.se/images/046201041004P5215.jpg
Lite olika stuk.

Lämnade iväg toppen till Nilsén Performance i Bjursås utanför Falun (lite halvsvårt att hitta dit för en icke inbiten bjursing).

Tog ett par dagar och sen var topplocket planslipat 0,5mm, även hyfsat avtvättat
och de hade även plockat isär och kontrollerat ventilerna. Problemet var att ventilerna
läckte och de hade inga metriska verktyg för att göra jobbet (som jag fattade det).
Kostade 850kr inklusive moms.

Lämnade in topplocket hos Åhmans Motorslip för ventiljobb,
skulle gå på strax över 5000kr inklusive moms att fräsa ventilsätena och slipa in ventilerna +
ev byte av ventilstyrningar.
Hämtade toppen en vecka efter ungefär och fick betala 5400kr för fräsning ventilsäten/ventiler,
byte av ventiltätningar samt blästring/rengöring.

Lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917352_fjlk03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917329_frkes6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917330_sw6gtp.jpg
Viss skillnad mot:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/876222_f3nuje.jpg

Blev några smårepor på toppens undersida, men verkar funka ändå wink

Finns väl mer att göra här sen, men det är iaf rent nu:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917336_qdiiak.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917339_3zd2yu.jpg
OCH TÄTT!

Började förbereda återmontering:

Blockets anliggningsyta mot slutet av rengörningen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917342_vmk3ze.jpg

Beställde även nya ventillyftare från lokala volvohandlaren Rolf Ericson Bil
Schysst förpackade ventillyftare om inte annat:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917332_q50o8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/917334_s1cb66.jpg
De kostade 141kr/st, KG Trimning som jag skulle beställa från först har tidigare sålt
lyftare för c:a 120kr/st men dessa fanns inte längre. Kunde beställa Volvos egna för
145kr/st + frakt, men valde då att beställa från lokala Volvohandlaren istället.

Beställde dock KG Trimnings topplockspackning från Elring för "lätt trimmade" motorer för strax
under 200kr. Såg väldigt rejäl ut. Vet inte riktigt hur Volvos egna ser ut, men de tar närmare
500kr för sin (gjord i guld? tongue).

Fick även riktig användning för min momentnyckel (Jula) och "vinkeldragningsmätaren" från Bacho
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/926716_f9jnum.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/926718_u5sf6g.jpg

Skruvade ihop motorn med packningen från Elring, Volvos egna flytande motorpackning
mellan topplock och kamaxelhus. Den senare skulle man rolla på men det gick inget vidare,
tyckte rollercylindern sög åt sig limmet osv sov.. slutade med att jag tryckte ut tunna strängar
med packning på anliggningsytorna och under de yttre kamaxelöverfallen.

Gör en liten lista på slutet på vad som byttes totalt.

När jag tyckte att jag var hyfsat klar, bytt termostat osv så upptäckte jag
var det gamla läckaget borde ha kommit ifrån:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/935250_b1jc5x.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/935255_szguod.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/935266_y22i5p.jpg
En expansionsplugg ("frostplugg") som verkar ha läckt lite och när bilen har stått
i 2½ månad så har det börjat rosta lite vilket ha gjort det möjligt att se var det har läckt.

Synd att pluggen satt bakom den vänstra balansaxeln, gjorde det lite svårare att få ur och
få i den nya. Använde dessa verktyg för att få ur den gamla:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/937236_c81udo.jpg
De är gjorda i alu eller nåt så mjukare än man tror!

För att få i den tog jag hjälp av farsan som tyckte man skulle använda en kofot.
Gick ej att få in något rakt mot pluggen, så skaftets slut på en kofot funkar hyfsat.
Kofot + klyvyxa, fina precisionsverktyg för motormeck tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/937239_iejoia.jpg
Såg ut så här när vi kände oss nöjda, inte helt 100%igt tycker jag.
Drog en sträng med motorpackning runt om där. (Verkar funka bra, har inte läckt nåt än).

**
Monterade tillbaka kamremmen, tyckte själva remspänningen var en jäkla märklig lösning.
Iaf rätt simpelt att byta, så det bör man nog göra själv nästa gång (lämnade in på Volvo
i januari sist). Filmade lite:


Sen vet jag ej om remspänningen är helt ok nu, men verkade vara hyfsat inställt.
Skulle gå att vrida remmen 1/4 varv om den hade ok spänning. Tyckte det stämde.
Det man inte vet mår man inte dåligt av. tongue

**

Sen kom det till uppstart:

Tickade ordentligt från lyftarna i början, men sen blev det tyst och
har inte låtit något alls mer sen dess. Skönt smile

**

Bytt/köpt:

Ventillyftare
Vattenpumpssats
Termostat
Kupolmuttrar
Insugspackning x2 (den första nya "dog" wink)
(Avgas-)grenrörspackning x1
Diverse skruvar
Planslipning
Ventilrenovering
Motorolja
Kylvätska
Säkert nåt mer.

Skulle gissa på att kalaset gick på c:a 11000-12000kr (har inte räknat ihop alla kvitton än.
Kul utgift när man studerar. tongue

..och ett tack för hjälpen till the dudes på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum! smile

**

Just nu har jag lite problem med tomgången som ligger högt, pendlar mellan 1500-2000
ibland m.m.. men i övrigt går den bra igen smile

Pluggat klart om några veckor också (började januari 09) och det verkar väl bli som att man har arbete
direkt som är hyfsat bra betalt igen. Ser lite ljusare ut för investeringar dvs.

Sugen på:
IPD-krängningshämmare
Bilstein Sprint (iaf fram)
Lite lackjobb

Får se vad som händer smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 maj 2010 · 10 427 Inlägg

Rätt schysst bild jag tog efter första tvätten (efter 2½ månads stillestånd) med Polarisarna på:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/941616_rpes70.jpg

MrLego Volvonörd
15 juni 2010 · 1 187 Inlägg

Du donar o donar, riktigt fint med motorn, surt att behöva laga bara...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
25 juni 2010 · 26 111 Inlägg

Tjenare Steifan. Hur går det för dig med guldklimpen? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 juni 2010 · 10 427 Inlägg

Jo det går väl bra tycker jag smile

Klurar på om jag ska köpa Bilstein Sprint-stötdämpare till framändan
och/eller IPD krängningshämmare till den. (Edit: Lite bökigt med sportstötdämpare
som det är nu då man pendlar c:a 10 mil om dagen på inte helt jämn väg. Pendlingsväg
kan dock ändra sig till hösten tongue)

Håller även på och funderar på att lacka min addonbakkjol samt ev även
trösklarna (+skärmkanter bak).

Nyss pluggat klart och arbetsmarknaden ser ljus ut, så pengar bör rulla
in snart iaf, nästan lika mycket som the golden years 2007-2008 får man hoppas tongue


Håller även på att rikta in mig på bruksbilsköp (up till 80-90k) alternativt vinterbil (upp till 25k).

Mycket funderingar, lite verkstad.

Senast redigerat av steifan (25 juni 2010)

Rquired Allmänt envis
25 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Tråkigt att du behövde gräva djupare i bilen men härligt att veta med säkerhet att den är frisk igen, eller? smile
Lika fin som vanligt ser den ut att vara i alla fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mack Forum- och sitemoderator
25 juni 2010 · 26 111 Inlägg

Låter ju bra det i alla fall. Fortsätt det fina arbetet med 740:in sen så man har mer att läsa om smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Remiss
25 juni 2010 · 1 339 Inlägg

steifan skrev:
Jo det går väl bra tycker jag smile

Klurar på om jag ska köpa Bilstein Sprint-stötdämpare till framändan
och/eller IPD krängningshämmare till den. (Edit: Lite bökigt med sportstötdämpare
som det är nu då man pendlar c:a 10 mil om dagen på inte helt jämn väg. Pendlingsväg
kan dock ändra sig till hösten tongue)

Håller även på och funderar på att lacka min addonbakkjol samt ev även
trösklarna (+skärmkanter bak).

Nyss pluggat klart och arbetsmarknaden ser ljus ut, så pengar bör rulla
in snart iaf, nästan lika mycket som the golden years 2007-2008 får man hoppas tongue


Håller även på att rikta in mig på bruksbilsköp (up till 80-90k) alternativt vinterbil (upp till 25k).

Mycket funderingar, lite verkstad.

Hade jag varit som dig och haft pengarna givetvis så hade jag nog köpt mig en vinterbil, kanske en något snålare, (framhjulsdriven) bil med tanke på pendlingsvägen? wink Rostskyddet håller inte i all evighet vetu, trots allt 22 år gammal med några mil på nacken nu tongue

Senast redigerat av Remiss (25 juni 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Haderajj, här kommer en liten ganska betydelselös uppdatering.

Bilen har slagit om till 18000 mil och börjar nu närma sig 18100.
Firade med att göra andra oljebytet efter att motorn kom igång,
kört lite mindre än 200mil om jag ej minns fel. Inget tick före eller
efter så verkar ju inte ha fastnat nån schmuts i de nya lyftarna iallafall.
Får räkna med att de gamla var slut helt enkelt.

Bytte även plastkåpan "under" motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/962562_gn7gw3.jpg
Tyckte den gamla började bli lite dassig, trasig runt där de små skruvarna sitter osv.
Lika bra att byta, även om den nya hade lite mindre modell-unik utformning.  tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/962565_w3jpc1.jpg
Kostade c:a 500kr hos Volvohandlaren. Finns även "pirat" för c:a 400kr, säkert same shit.

Översiktsbild av området man oftast inte stirrar sig blind på. Lite skitigt och lite brunt här och var.
Men så kan det vara wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/962566_6n3gqr.jpg

**

Idag 11/7 tänkte jag rengöra lite bromsbelägg & bromsok m.m.

Köpte en sats med Ferodo Premier (motsvarande original) bromsbelägg förut och bestämde mig för att montera dessa. Gamla beläggen var väl inte tvärslut, men lika bra att byta ändå. Tror de har varit med sen jag köpte bilen, dvs c:a 5000mil.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/962564_w8w9kg.jpg

Kolvarna i bromsoken var fortfarande snälla och vänliga och löpte in lätt med lätta tryck med den lilla Bacho-polygripen. Skivorna ser fortfarande hyggliga ut efter 22år, aningens ojämnt på insidorna. De får nog leva med bilen ett år till. Förvånansvärt bra grepp direkt mot skivorna med nya beläggen smile

När jag hissade högersidan såg jag dock något mindre roligt:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/962560_b12frl.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/962582_zxsq3p.jpg

Fjädern höger fram har brustit efter 3 år och 5000 mil. Visserligen saltvintrar osv men ser ju inte
ut som någon genomrostning direkt. Iofs varit lite ojämn pendlingsväg under vintern/våren (stod ju iofs
sista vintermånaderna) men lite borde fjädrarna tåla. Bör ha hänt efter att jag monterade sommarhjulen
för en månad sen. Det är "bara" halva sista fjädervarvet som gått av, men ska byta fjädrar asap.
Tvångskapat går ju inte.  tongue

Får se om det blir "värre" stötdämpare i samma veva, Sachs Advantage monterades samtidigt som fjädrarna
runt om men är lite sugen på något sportigare, iaf fram.  cool

Senast redigerat av steifan (11 juli 2010)

Mack Forum- och sitemoderator
11 juli 2010 · 26 111 Inlägg

Påminner lite grand det där om när jag köpte sista 240:in. En fjäder var av på två ställen. Kul tongue
Men sånt där brukar ju kallas positivt, för då är det en extra spark i rumpan för att uppgradera smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 juli 2010 · 10 427 Inlägg

AirOne skrev:
Påminner lite grand det där om när jag köpte sista 240:in. En fjäder var av på två ställen. Kul tongue
Men sånt där brukar ju kallas positivt, för då är det en extra spark i rumpan för att uppgradera smile

Hehe jo ja, men uppgraderade ju för 3 år sen. Tycker att det borde räcka wink

Iofs mest stötdämparna som varit ett frågetecken om uppgradering.

Mack Forum- och sitemoderator
12 juli 2010 · 26 111 Inlägg

steifan skrev:

AirOne skrev:
Påminner lite grand det där om när jag köpte sista 240:in. En fjäder var av på två ställen. Kul tongue
Men sånt där brukar ju kallas positivt, för då är det en extra spark i rumpan för att uppgradera smile

Hehe jo ja, men uppgraderade ju för 3 år sen. Tycker att det borde räcka wink

Iofs mest stötdämparna som varit ett frågetecken om uppgradering.

Jo det är klart..är dom bara tre år så känns det kanske lite dumt att behöva byta igen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

..då var fjädrarna bytta fram. Bytte givetvis även casterstagen till stag
med stora Superflex-bussningarna ipressade i ändarna smile Skulle nog vilja påstå
att just bussningarna i ändarna på casterstagen var en mycket trevlig uppgradering.

Mest utslag på butt-dynon för polybussningar:

1. Bussningarna till stabilsatorstagen.
2. Stora bussningarna till casterstagen
*
*
*
5. Paraplybussningarna.

Bilder:

Jag lossade stabilsatorstaget, lossade skruven för casterstaget och lossade bromsoket på höger sida
och det gick hyggligt att fälla ut fjäderbenet, bortsett från lite repor i hjulhuset wink
Missade att släppa övre stötdämparmuttern, men med lite vilja och våld gick det att dra loss
samtidigt som man höll i. Hade nog underlättat med hjälp av en till person.
Använde fjäderkompressorerna för att dra ihop fjädern lite extra innan jag drog ut fjäderbenet
utanför skärmkanten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979085_jtpyrs.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979090_2t5jiq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979087_h2i28a.jpg

Högersidan:
Lossade på övre stötdämparmuttern först denna gången wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979086_zk64ek.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979091_61olbk.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979092_gbjbvh.jpg
Grävde fram skjutmåttet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979093_9o2x1w.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979094_2d1juv.jpg
Lesjöforsarna är ju aningens grövre.  [thum]

Hjulinställning kvar bara smile Blir väl på Rolf Ericson Bil i Falun som vanligt.


Edit: Smörjde de gamla bussningarna med CRC Multigrease. Bör väl funka antar jag.
Märks väl om man har bussningar kvar sen wink

ToXtreme
14 augusti 2010 · 3 627 Inlägg

Det är skönt att någon är så seriös med sin 740 som du är Stefan smile Allt för många bilar får ett tragiskt liv sen när de blir "stylade"

We lajk smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Nygardh
29 september 2010 · 1 314 Inlägg

Fy satan vilken välvårdad 740wink

Har läst igenom hela tråden nu och jag blir väldigt avundsjuk!wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
steifan DR!FTT3KN!K3R
30 september 2010 · 10 427 Inlägg

RallyMartin skrev:
Fy satan vilken välvårdad 740wink

Har läst igenom hela tråden nu och jag blir väldigt avundsjuk!wink

Onödigt att överdriva.. wink

Bra om tråden kan hjälpa någon med något om inte annat smile

Nygardh
30 september 2010 · 1 314 Inlägg

steifan skrev:

RallyMartin skrev:
Fy satan vilken välvårdad 740wink

Har läst igenom hela tråden nu och jag blir väldigt avundsjuk!wink

Onödigt att överdriva.. wink

Bra om tråden kan hjälpa någon med något om inte annat smile

Japp, den har gett lite inspiration alltsmile

Trodde inte man kunde få tag i så mycket Volvo Originalreservdelar till 740 idag (t.ex. motorskyddet, originalstänkskydden, originalstripes, nytt snowcap osv.)smile

Senast redigerat av RallyMartin (30 september 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Sakiq
30 september 2010 · 270 Inlägg

Fantastiskt fin bil smile

otroligt bra skrivet osv

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 februari 2011 · 10 427 Inlägg

Kirrade en ny stereo, Pioneer DEH-6300SD, igår som numera sitter på plats istället för den gamle Pioneer DEH-30MP som
jag haft sedan 2005 (dvs i en annan bil innan denna). Den gamle har funkat nästan helt felfritt, stora knappen hängde sig en gång, räckte med att knacka lite på den. cool Men nu var det dags för nytt, ganska schysst lirare med tre lågnivåutgångar, SD-minnesplats, aux på fronten, usbport osv osv. http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … index.html Den gamle hade två lågnivå och aux-ingång på baksidan  tongue

Gammal:
http://www.pioneer.eu/images/products/caraudio/pioneer/deh30mp_detailpage.jpg
Ny:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQ7s6NV1fgS2QoH70ihHeNlpj6vdFU61zN6IBWnc_zVU_OZTjG

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang