Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)
  • 103 Följare
  • 310 002 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 september 2020
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 juni 2009 · 10 427 Inlägg

og900turbo, tack & bock!


Update.

Bytt torkarblad (yeh)

..


Full Rennen Mittwoch Sieben GLT vs Acht Vierzig Fünfzig GLT. Gewinner ist Fünfzig Acht, weil der Sevenfortys begrenzte Höchstgeschwindigkeit bei 198 km / h. Unterhalb dieser Geschwindigkeit etwas stärker Sieben Vierzig. Erlernen einer Saab 900 -95 2,0 T eine Lehre in einer Kurve in etwa 180kph. Er provozierte mich auf einer geraden, aber nicht immer in die Kurve Über die gleiche Sache geschah letzten Fall, wenn ein ähnliches (aber nicht das Gleiche) 900 oder OG 9-3 konnte nicht Schritt halten in den Kurven (wenn ich die winterreifen frühen Mittwoch).

NG 900 och OG9-3 kanske suger i största allmänhet väghållningsmässigt.

En sänkt OG 900 2,0i 2-d fick lite smisk idag också, men inget oväntat wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
22 juni 2009 · 240 Inlägg

hade du silvermetallic stripes över? (A)

tycker din bil är fräsh som fan. sålde min tic i helgen och köpte en 16v, tänkte frächa upp den lite nu

Senast redigerat av hedberg_racing (23 juni 2009)

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juni 2009 · 10 427 Inlägg

hedberg_racing skrev:
hade du silvermetallic stripes över? (A)

tycker din bil är fräsh som fan. sålde min tic i helgen och köpte en 16v, tänkte frächa upp den lite nu

Jo wink


Tackar!

Bra det, lite finare syn när man öppnar huven tycker jag, luftigt men inte för luftigt och
inte allt för många slangar kors och tvärs. Eller batteriet på fel sida osv wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Nu när jag ju uppdatera här också.

Har bytt tändstift (Bosch WR6DC, kusligt lika Volvos) och luftfilter (Volvo).
Spontanservice mellan oljebyten.


Har problem med avgasläckage mellan grenrör och katalysator nu.
Misstänker att det är hålbilden för skruvarna som håller ihop flänsarna
mellan katen och främre röret som är boven. Har vart där och om-monterat
3-4ggr nu totalt. Tätt ett tag men sen släpper det när man kör lite hårt wink

Köpte en adapter från JT-Tuning (400kr!) förut som ska passa mot katalysatorflänsen,
men hålbilden stämmer till 95%.. Så nu köpte jag 2 uppsättningar med flänsdoningar från
Biltema. En tredelad modell som ser rätt så 'heavy duty' ut (tror dem finns till gamla Saabar & Volvos enbart).
Givetvis "Endast för Turbomodeller", eftersom katalysatorn är densamma på B234F.

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -009_l.jpg

Passar Volvo 240, 740, 760 och 940. Ej turbomotorer.      98-009     99,90 kr             
Passar Volvo 240, 740, 760 och 940 med turbomotorer.      98-016     99,90 kr         X2    
Passar Saab 900 81–93. Ej turbomotorer.      98-015     99,90 kr

** Lite off topic egentligen **

Övrigt som är skoj är att en 'lirare' på Volvo 7/900 Klubben nyligen 'chippade' sin bil
med unichip. Motorn är sen tidigare renoverad (3000mil sen), fått omslipade kamaxlar
från Enem samt KGs 'vanliga' (antar jag, då de bara säljer ett, Timos Motor har tre) 16V
extraktorgrenrör, Simons sportsystem 2,5" samt 'rensad' katalysator. Okänt om toppen
är i originalutförande.

188,7hk / 250Nm hamnade effektmätningen på, det tyckte jag var lagom smile
Motiverande för ens egen del. Dock osäkert om det var på bakhjulen eller
omräknat till svänghjulseffekt (det senare låter ju mest rimligt).

Hade ju inte vart trist med en ~190hk guldräser i framtiden wink
Bilen kanske inte blir oerhört mycket snabbare, men finare siffror
än 159hk iallafall.. tongue

**  **

Senast redigerat av steifan (23 juni 2009)

Germax
28 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Vadå ska du köpa hans motor?

Janken Driver
28 juni 2009 · 2 111 Inlägg

De rör på sig smile.

Men skippa bonntrimmet tongue. Sopa i en "snigelspis" från nån tic direkt istället wink!!!. Nuvarande funkar ju bra som bes. spis wink... smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

JapMax skrev:
Vadå ska du köpa hans motor?

Nej knappast, men ett schysst recept minus katalysatormecket och avgassystemet wink hehe

Janken, noo, ingen traktor/lastbilsmotor i denna inte wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Wöhö update!

Har ikväll i lätt duggregn monterat loss extraktorgrenröret med tillhörande custom främre rör
och har monterat originalgrenröret med främre rör tillsammans med en 3-delad fläns från Biltema.

Skönt smile Mera motorljud = mindre dån/oljud.
Inga läckageproblem i skarvar heller som jag lidit smått av på senare tid.
Bör nog svetsas om det ska vara helt tätt vid höga varvtal, men inga problem
med originalgrejerna så dessa får nog sitta på ett tag igen wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Blir det stor skillnad att byta ner sig i grenrör? tongue

Nä, märkte inget speciellt. Mer än att avgasljudnivån blev bättre och att motorn hörs mer smile

**

Skulle haft tag i en ny värmeplåt som täcker originalgrenröret, det gamla var spräckt.
Är ev bortslängt också. Utan plåt på den här gamla bilden:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-971224.jpg

Kanske går att köpa nytt för billig peng, lär kolla hos Volvohandlaren.

twin_cam Smålänning
6 juli 2009 · 7 877 Inlägg

Du kunde ju målat grenröret med lite färg wink Du som har så bra puts på resten wink

Eller blankpolera värmeskyddet också wink Finns inte det på Volvo förresten? Ibland blir man ju förvånad över deras priser smile Använd inte rostfria skruv bara! Det håller inte för värmen smile

Jobba på nu! En volvo får itne stå still! wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
joska
7 juli 2009 · 43 Inlägg

Inspirerande och intressant läsning. Din 740 är för jävla fin, såg den på jobbet i våras när du fick lite stenskott lagade.

Volvo S80 (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 juli 2009 · 10 427 Inlägg

twin_cam skrev:
Du kunde ju målat grenröret med lite färg wink Du som har så bra puts på resten wink

Eller blankpolera värmeskyddet också wink Finns inte det på Volvo förresten? Ibland blir man ju förvånad över deras priser smile Använd inte rostfria skruv bara! Det håller inte för värmen smile

Jobba på nu! En volvo får itne stå still! wink

Måla grenröret -> Nej, det håller inte.

Blankpolera värmeskyddet -> Nej, möjligtvis svartlackera ett (om det nu håller)

Finns det på Volvo -> Vet ej, antagligen

Förvånad över priser -> Ja

Rostfria skruvar -> Brukar köpa Volvos egna skruvar för dyr peng, så tveksamt om man ens får rostfritt wink

Volvon får inte stå still -> Nä, jag pendlar 14 mil per dag nu ToR till sommarjobbet , billigt och bra wink Dock får putsen lida, har bl a en äcklig stor fluga som fastnat på en asfaltsfläck på vänster bakfälg. Den har suttit där en vecka nu. Polaris är bra fälgar om man vill samla på skit, lagom fälgkant som fångar upp det mesta tongue

joska skrev:
Inspirerande och intressant läsning. Din 740 är för jävla fin, såg den på jobbet i våras när du fick lite stenskott lagade.

Tack & bock! Jahaja, det var som tusan, var det du som kom och pratade 850-stötdämpare
med herr Skoog eller? Det där stenskottet blev ju aldrig 100% lagat, tror tom det läcker in lite fukt där ibland.. Skandal när man betalat 0kr för lagningen! wink wink

joska
13 juli 2009 · 43 Inlägg

Aa det stämmer.

Ja, du kanske fick vad du  betalade för smile

Volvo S80 (2008)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2009 · 10 427 Inlägg

joska skrev:
Aa det stämmer.

Ja, du kanske fick vad du  betalade för smile

Ja så var det nog tongue Jobbar du in på 5-direkt verkstaden då alltså?


**


Igår upptäckte jag att vänster dimljusglas var spräckt, IGEN! Bytte det förra våren eller nåt sånt.
Trist med stenskott, tror det blir byte av frontspoiler och ta bort dimljusen helt. Perfekt läge att
lackera en annan frontspoiler utan hål och kanske limma ihop med addonläppar.. men det får
hända längre fram i tiden. Men känns ju motiverat just nu iallafall.

Volvo_Mannen Volvoskadad
13 juli 2009 · 6 017 Inlägg

steifan skrev:
Igår upptäckte jag att vänster dimljusglas var spräckt, IGEN! Bytte det förra våren eller nåt sånt.
Trist med stenskott, tror det blir byte av frontspoiler och ta bort dimljusen helt. Perfekt läge att
lackera en annan frontspoiler utan hål och kanske limma ihop med addonläppar.. men det får
hända längre fram i tiden. Men känns ju motiverat just nu iallafall.

Nja utan dimljus blir det ju inte lika snyggt wink

Jonas
discokapten Kapten på disco!
13 juli 2009 · 1 729 Inlägg

Vart omkörd av dig häromdagen steifan, måste säga att bilen låter riktigt gott när du drar på.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
steena Volvo for life
13 juli 2009 · 571 Inlägg

Grymt fint skick!

Volvo for life
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Nja utan dimljus blir det ju inte lika snyggt wink

Tveksamt, visst det är väl den enda häftiga standardutrustningen jag har på bilen
förutom dekoren. Men jag känns som att det går att offra smile Trist att köpa dimljusglas
för ~300kr (kanske kostar mindre? minns ej) varje år för nåt man knappt använder.
Sen är det ju bättre aerodynamiskt att inte ha dom också, nästan 1cm glipa i spoilen
runt om dimljusen.. vet inte om det är från fabriken eller om dom bytte spoilern efter
krocken 04 och gick loss med sticksåg för att få plats med dimljusen tongue

discokapten skrev:
Vart omkörd av dig häromdagen steifan, måste säga att bilen låter riktigt gott när du drar på.

Haha, jahaja.. hoppas jag inte körde om 'elakt' wink Jettan såg riktigt tuff ut med röda fälgarna! hehe
Har faktiskt lite avgasläck lite här och där just nu, så det ska låta lite mindre egentligen.
Kör ju utan extraktorgrenrör nu också för övrigt, tycker det låter bättre utan faktiskt.

steena skrev:
Grymt fint skick!

Tackar smile Finns nån skavank, men inga speciella repor, bulor eller läskig rost.
Dålig lack på sina håll (stenskott/lacksläpp), men ser ju jäkligt bra ut på bilderna tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
5 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Bytt grenrörspackning från sprucken på tre ställen KG Trimning till ny fin från Volvo.
Även bytt muttrarna till pinnbultarna till Volvos grejer. Blev både fint och tätt wink

Rengjort bromsbelägg bak för att minska oljud vid lätt bromsning
(allt nytt utom bromsok sen förra sommaren för övrigt).

Tog lite nya bilder i närheten av gruvan i Falun, bara redigerat en än
som jag tycker blev lite småtuff:

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-1529482.jpg

Får se om jag får upp fler.

Edit: Ser ut lite som nåt "Mars"-landskap där kring gruvan, lite fränt.

Senast redigerat av steifan (5 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang