Kompförhållande i b230f med 531 topp.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Tjena! big_smile

Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja veta vad ja har för kompressionsförhållande i min motor. Har ju bytt topplock till ett 531, så de bör ju gälla samma som för b230fb. Har suttit och räknat på det men ja har fått helskeva siffror. Läste nämligen att ja borde ha kring 9.3:1.

Det här är formlerna ja har använt mej av:

Vs = d² · pi/4 · S · n

Vs = slagvolym
S = slaglängd
d = cylinderdiameter
n = antal cylindrar


och

(Vs+Vk)/Vk

Vs=slagvolym
Vk=kompressionsvolym


Om jag nu räknar på den första formeln får jag 2315,0592cc.

96 x 96 x 3.14/4 x 80 x 4 = 2315059,2

Nu måste jag ju räkna ut vad jag får per cylinder, vilket är fort gjort.

2315,0592 / 4 = 578,7648

För att sedan räkna ut kompförhållandet behöver ja veta kompressionsvolymen, och eftersom att jag bara riktplanat topplocket så utgick jag från att standard kompvolym är hyfsat rätt fortfarande så ja googlade på det och fick fram den här länken:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;p=4774

I det näst sista inlägget står det att ja bör ha kompförhållande 9.3:1.
Det står också att kompressionsvolymen i förbränningskammaren är 53.7cc på 531 toppen samt att groparna i kolvarna är 8.8cc. Sammanlagt blir dem ju 62.5.

Då jag använder andra formeln får jag 10,2602368. Vilket jag antar är 10.2:1.

(578,7648+62.5) / 62.5


Varför stämmer inte siffrorna, gör jag nått fel då ja räknar eller är de uppgifterna ja har som är fel?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AndreasPlars
8 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Har du tagit med volymen som toppackningen ger? En inte helt oansenlig volym.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Nae, de har ja nog inte. Kan vara därför.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AndreasPlars
8 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Förstår jag dig rätt att du har bytt topp på en motorn och vill veta exakt vad kompressionen blir på motorn som fått en 531 topp?
Om du har du värden på de två olika topparnas förbränningsrumsvolum så kan man ju ganska enkellt räkna ut kompressionsförhållandeförändringen (kort ord..) utan att blanda in andra variabler.

M.V.H:.

Saab 900i (1989)
schnauz
9 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Om jag inte minns helt galet har 531:an 4 cc till i varje förbränningsrum!

AndreasPlars
9 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Ok! Då återstår då bara uppgiften på vad din motor hade för kompressionsförhållande INNAN du bytte topp, sen så räknar vi ut vad dessa 4cm³ gör för skillnad.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Enligt volvo så ska de vara 9.8. smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AndreasPlars
9 mars 2009 · 1 062 Inlägg

9,8:1 är alltså kompressionsförhållandet på turbomotorn? Låter lite högt för mig men vi räknar väl på det då.
1 är ju volymen som kvarstår när kolven är högst upp och den vet vi ju inte riktigt ännu.
Cylindervolymen var ju 578,76 så 9,8 minus 1 = 8,8 = cylindervolymen. Dvs: 578,76/8,8=65,77 och dettta är då den sammanlagda volymen av kolvgryta, förbränningsrum i toppen och volymen som packningen tar upp.
Denna volym ökar med 4cm³ till 65,77+4=69,77cm³
Nu kan vi räkna ut det nya kompressionsförhållandet:

69,77+578,76=648,53  648,53/69,77=9,295

Kompet blir alltså 9,295:1

M.V.H.

Saab 900i (1989)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 mars 2009 · 1 899 Inlägg

Okej, tackar! smile

Motorn de gällde är inte en turbomotor, utan en sugmotor. Därav de höga kompförhållandet!

Senast redigerat av patrikhornfeldt (10 mars 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AndreasPlars
10 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Ok, 9,3 blir ju kanske väl lågt för en sugmotorn...
M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang