Dumpventil - Montering

Virtual_Blå
1 april 2006 · 145 Inlägg

Är det svårt att montera en dumpventil själv?

Vet du/ni någon bra sida som visar med bilder hur man gör!?

annars kan ni ju försöka föreklara för mig så gött det går smile

Har en s40 2.0T -03 (om det e till någon hjälp)

style
1 april 2006 ·
tecman
1 april 2006 · 1 741 Inlägg

http://www.ake.nu/projekt/bypass/
annars har du där åxå..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Antiloop
1 april 2006 · 18 Inlägg

http://www.streetside.se/dumpinfo.asp#5


Dedä så får du lite info iaf

Virtual_Blå
1 april 2006 · 145 Inlägg

måste man köpa med slangar å sånt? räcker det inte med att "bara" koppla in den?

EyeLighter
1 april 2006 · 381 Inlägg

använd orginal slangarna. "bara att koppla in"

Skoogh
1 april 2006 · 8 Inlägg

EyeLighter skrev:
använd orginal slangarna. "bara att koppla in"

det är inte alls bara att koppla in du måst köpa en adapter plata till orginal dumpen som sitter på turbon... för tar du inte bort den så tappar du laddtrycket och då kan du lika gärna köpa en utan turbo.... lycka till med dumpandet mvh skoogh

EyeLighter
1 april 2006 · 381 Inlägg

funkade på min iaf. antog att de var samma.

Emil_v
1 april 2006 · 15 Inlägg

kolla denna sidan http://www.jbraceparts.se/ där finns det ett kitt till s40

affe_240
1 april 2006 · 1 Inlägg

det beror på om du ska ha återcirkulerande eller öppen ska du ha öppen så pluggar du den ena slangen annars bara att koppla in där den gammla satt mvh jens

Skoogh
6 april 2006 · 8 Inlägg

Emil_v skrev:
kolla denna sidan http://www.jbraceparts.se/ där finns det ett kitt till s40

kolla priser på www.motornord.se bruka ha kanska bra priser.........

Virtual_Blå
7 april 2006 · 145 Inlägg

Om man har dumpventil och ska besikta bilen...vad säger dom om det? någon som vet?, eller har erfarenhet.

FunkyGorra
26 september 2009 · 6 Inlägg

har kollat runder nu om info om dumpventil, om jag har fattat det rätt så måste man ha en turbo för att montera en dumpventil i bilen?

azid Det som inte dödar gör ont
26 september 2009 · 2 668 Inlägg

ja det är en fördel. vad ska du ha avlastningsventil till om du inte har nått övertryck?

2slow
j-lonn
13 oktober 2009 · 17 Inlägg

min bil dör nu efter jag kopplat ditt dumpventil när jag kopplar ur vet nån varför?

dahboy
13 oktober 2009 · 1 002 Inlägg

j-lonn skrev:
min bil dör nu efter jag kopplat ditt dumpventil när jag kopplar ur vet nån varför?

För att den inte sluter tätt eller för att någon slang hoppat av..

...
Mr_EmCom Med.lem
13 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Återigen länkar jag detta inlägg från garagets konkurenter zatzy.com
Det är klart värt att läsas!


Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor:

--------------------------------------------------------------------------------

Sitter och läser alla dessa inlägg...om man har hängt med tillräckligt länge så återkommer samma bekymmer gång på gång.

Oftast är det samma visa, unga killar har sett F & F och köpt dyra glänsande prylar hos någon känd återförsäljare med fantasifullt namn. Dom drabbas ofta av samma problem:


Klassiker nr1:

Nisse, 23 år har köpt dyr öppen dump i eloxerad aluminium (helst rosa). Monteras på .............. (fyll i namn på någon vanlig turboladdad svensonbil såsom Audi A4, Volvo 850 osv.) Nisse vill att bilen ska låta "pssshyyy", vilket anses vara "coolt" i bilkretsar som han rör sig i. Men snart uppstår det problem, bilen bluddrar, drar mer soppa och/eller går fett samt ryker under växlingar.

Var är felet???? Genierna på Fast & Furious kan inte ha fel! Det måste naturligtvis vara något fel i motorn (de sa dom på stället där han köpte dumpen och orginal återcirkulerande ventil anses naturligtvis inte vara tillräckligt ball och får i bästa fall sitta i någon kartong i garaget)

Så vad har hänt??

Svar: Du har luftmassemätare pojken! Ja...det kanske funkar med öppen dump på grannens gamla 8-ventilers SAAB 900 turbo med K-jet men uppenbart inte på din bil. Din bil har högre kompression, lambda-sensor, katalysator osv. ECU förväntar sig att dumpade luften ska vara där men du har pyst den överbord för att få till tveksamt fräcka F & F ljudet. Lambda-sensorer är rätt tröga (och dom flesta moderna bilar kör inte med bara MAP-sensor) , dom hinner inte reagera och insprutningen fettar till vid växlingar. Detta kan ger alla ovanstående problem och i värsta fall sabbar katten. Naturligtvis, kör du en rallybil så spelar det ingen roll, men om du gör det på farsas Audi så kan det spela rätt stor roll.

Lösning: Lämna tillbaka högglänspolerade mojängen till reservdelskrängaren och sätt tillbaka orginaldumpen om du har luftmängdsmätare. Du får ändå ingen extraeffekt av att köra med öppen dump, och många nackdelar. Vill du ha "dumpljudet", installera öppet luftfilter (och gör det rätt, kolla längre ner).

Klassiker nr2:

Mange, 22 år har köpt öppen luftfilter hos lokala krängaren att sätta i sin .......... (fyll i samma som ovan). Detta helst i kombination med ovanstående modifikation med öppen dump, allt för att höra rallyljudet från turbon... (det är såååå hääääftigt!)

Problembeskrivning:
(välj något av följande)
1. Bilen går som en skördetröska
2. Turbo som fungerade så bra har börjat ryka efter hundra mil.
3. Motor varvar inte mer än 4500 varv.
4. Motorn drar inte lika bra på höga varv, all tjut och pys till trotts.

Svar:
Din jättefräsiga S&M sportluftfilter du har köpt på "Rojne's Räjsing AB" har:
1. Släppt in så mycket skit genom sina porer att det har slitit ner turbon/motorn/kolvringar.
2. Filterolja som du sprejade på den (och naturligtvis tog du i lite extra "så det räcker") har geggat igen wolframtråden i luftmassemätaren som har sedan gått av (den hettas trotts allt vitglödgad när man stänger av motorn för att rensa skit). Insprutningsdatorn har förståss märkt detta och kopplat om till nödprogrammet, därför kan du inte varva mer än 4500 varv samt bilen ryker.
3. Du drar in varmluft från motorrummet pga. dålig utformning/placering av filtret och det får motorn att tappa effekten.
4. 1 och 3 kombinerat.

Lösning:
Skärma av luftfiltret, se till att inte ha för mycket olja på filtret. Kolla om filtret verkligen gör någon nytta (gärna bromspapper på samma bil som du har, kolla på internet) Köp inte okänt märke runt hörnet (även K&N kan vara dåliga, kolla t.ex. på: http://www.seansa4page.com/resource/airfilter.html). Eller helt enkelt: Låt det vara som det är, dom som har konsturerat motorn är sällan så slarviga som man tror (Gäller i synnerhet filterboxar till BMW M3 samt Porsche 944/911 som oftast vinner inget i effekt med öppet luftfilter, men suger däremot i sig mycket mer damm)

Hoppas att detta läses av flera och på det sättet förhindrar dessa klassiska "fällor" som många gör och ännu fler kommer att göra. (Sparar bandbredd gör det också)

Nästa vecka:

-Varför man inte ska turbokonvertera morsans Toyota Corola 87' i sin vebod.
-Är det fel att onanera flera gånger om dagen?
Bonusreportage: Gör den där sugrör-till-4-tum slutrör någon nytta verkligen?

Stay tuned!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

j-lonn skrev:
min bil dör nu efter jag kopplat ditt dumpventil när jag kopplar ur vet nån varför?

940 funkar inge bra med öppen dump

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Crille88
13 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

j-lonn skrev:
min bil dör nu efter jag kopplat ditt dumpventil när jag kopplar ur vet nån varför?

därför att din bil inte ska köras med öppen dump, när du kopplar så öppnar dumpen och motorn drar tjuvluft genom den öppna dumpen och dör,
gör om gör rätt, justera så att den är stängd på tomgång ( detta e fortfarande fel men går köra endå) eller fortsätt använda org, dump då den sitter där av en anledning, volvo var inte helt pantade när de byggde en perfekt fungerande bil wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Hamilton
14 oktober 2009 · 8 864 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Återigen länkar jag detta inlägg från garagets konkurenter zatzy.com
Det är klart värt att läsas!


Några bra sätt att sabba en perfekt fungerande motor:

--------------------------------------------------------------------------------

Sitter och läser alla dessa inlägg...om man har hängt med tillräckligt länge så återkommer samma bekymmer gång på gång.

Oftast är det samma visa, unga killar har sett F & F och köpt dyra glänsande prylar hos någon känd återförsäljare med fantasifullt namn. Dom drabbas ofta av samma problem:


Klassiker nr1:

Nisse, 23 år har köpt dyr öppen dump i eloxerad aluminium (helst rosa). Monteras på .............. (fyll i namn på någon vanlig turboladdad svensonbil såsom Audi A4, Volvo 850 osv.) Nisse vill att bilen ska låta "pssshyyy", vilket anses vara "coolt" i bilkretsar som han rör sig i. Men snart uppstår det problem, bilen bluddrar, drar mer soppa och/eller går fett samt ryker under växlingar.

Var är felet???? Genierna på Fast & Furious kan inte ha fel! Det måste naturligtvis vara något fel i motorn (de sa dom på stället där han köpte dumpen och orginal återcirkulerande ventil anses naturligtvis inte vara tillräckligt ball och får i bästa fall sitta i någon kartong i garaget)

Så vad har hänt??

Svar: Du har luftmassemätare pojken! Ja...det kanske funkar med öppen dump på grannens gamla 8-ventilers SAAB 900 turbo med K-jet men uppenbart inte på din bil. Din bil har högre kompression, lambda-sensor, katalysator osv. ECU förväntar sig att dumpade luften ska vara där men du har pyst den överbord för att få till tveksamt fräcka F & F ljudet. Lambda-sensorer är rätt tröga (och dom flesta moderna bilar kör inte med bara MAP-sensor) , dom hinner inte reagera och insprutningen fettar till vid växlingar. Detta kan ger alla ovanstående problem och i värsta fall sabbar katten. Naturligtvis, kör du en rallybil så spelar det ingen roll, men om du gör det på farsas Audi så kan det spela rätt stor roll.

Lösning: Lämna tillbaka högglänspolerade mojängen till reservdelskrängaren och sätt tillbaka orginaldumpen om du har luftmängdsmätare. Du får ändå ingen extraeffekt av att köra med öppen dump, och många nackdelar. Vill du ha "dumpljudet", installera öppet luftfilter (och gör det rätt, kolla längre ner).

Klassiker nr2:

Mange, 22 år har köpt öppen luftfilter hos lokala krängaren att sätta i sin .......... (fyll i samma som ovan). Detta helst i kombination med ovanstående modifikation med öppen dump, allt för att höra rallyljudet från turbon... (det är såååå hääääftigt!)

Problembeskrivning:
(välj något av följande)
1. Bilen går som en skördetröska
2. Turbo som fungerade så bra har börjat ryka efter hundra mil.
3. Motor varvar inte mer än 4500 varv.
4. Motorn drar inte lika bra på höga varv, all tjut och pys till trotts.

Svar:
Din jättefräsiga S&M sportluftfilter du har köpt på "Rojne's Räjsing AB" har:
1. Släppt in så mycket skit genom sina porer att det har slitit ner turbon/motorn/kolvringar.
2. Filterolja som du sprejade på den (och naturligtvis tog du i lite extra "så det räcker") har geggat igen wolframtråden i luftmassemätaren som har sedan gått av (den hettas trotts allt vitglödgad när man stänger av motorn för att rensa skit). Insprutningsdatorn har förståss märkt detta och kopplat om till nödprogrammet, därför kan du inte varva mer än 4500 varv samt bilen ryker.
3. Du drar in varmluft från motorrummet pga. dålig utformning/placering av filtret och det får motorn att tappa effekten.
4. 1 och 3 kombinerat.

Lösning:
Skärma av luftfiltret, se till att inte ha för mycket olja på filtret. Kolla om filtret verkligen gör någon nytta (gärna bromspapper på samma bil som du har, kolla på internet) Köp inte okänt märke runt hörnet (även K&N kan vara dåliga, kolla t.ex. på: http://www.seansa4page.com/resource/airfilter.html). Eller helt enkelt: Låt det vara som det är, dom som har konsturerat motorn är sällan så slarviga som man tror (Gäller i synnerhet filterboxar till BMW M3 samt Porsche 944/911 som oftast vinner inget i effekt med öppet luftfilter, men suger däremot i sig mycket mer damm)

Hoppas att detta läses av flera och på det sättet förhindrar dessa klassiska "fällor" som många gör och ännu fler kommer att göra. (Sparar bandbredd gör det också)

Nästa vecka:

-Varför man inte ska turbokonvertera morsans Toyota Corola 87' i sin vebod.
-Är det fel att onanera flera gånger om dagen?
Bonusreportage: Gör den där sugrör-till-4-tum slutrör någon nytta verkligen?

Stay tuned!

big_smile Klockrent inlägg.
Men tyvärr så hjälper det föga att informera då det oftast är för döva öron.....

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang