Hjälp med elen till generator och startmotor på volvo 740 turbo -87

Nyman_
7 april 2009 · 602 Inlägg

Tja, ja vet inte om de ska läggas upp här men jag är desperat. har bytt motor o massa nu i vinter, sen nu är elen färdig dragen, men min polare skröv en dag och hade visst "bråttom till fest" så han märkte inte upp hur sladdarna ska sitta till startmotorn o generatorn, och han kommer inte ihåg det heller, jorden till generatorn är ju lätt, sen har jag troligen fått rätt + också och sen en annan kontakt.

men nu har jag en fet + som då ska te startmotorn, men sen har jag en till lite mindre + och sen en liten "kontakt" som då borde sitta på startmotorn med, men de är så att på den kontakten (som måste ha något med startmotorn att göra) där sitter det en lång sladd på som slutar med en tom kabelsko som jag vet aldrig suttit på något.
Fattar inte hur de ska va, ska väl inte va två st + till startmotorn, eller kan det vara en jord? då borde väl den vara blå och inte röd. och den där andra kontakten vet i fan, kanske att det funkar endå. alltså att det bara är + till startmotorn sen inget mer?

Aja hoppas ni fattar något av det härtongue

någon kanske kan lägga upp bild på sitt.

mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
blacken
7 april 2009 ·

Nyman_ skrev:
Tja, ja vet inte om de ska läggas upp här men jag är desperat. har bytt motor o massa nu i vinter, sen nu är elen färdig dragen, men min polare skröv en dag och hade visst "bråttom till fest" så han märkte inte upp hur sladdarna ska sitta till startmotorn o generatorn, och han kommer inte ihåg det heller, jorden till generatorn är ju lätt, sen har jag troligen fått rätt + också och sen en annan kontakt.

men nu har jag en fet + som då ska te startmotorn, men sen har jag en till lite mindre + och sen en liten "kontakt" som då borde sitta på startmotorn med, men de är så att på den kontakten (som måste ha något med startmotorn att göra) där sitter det en lång sladd på som slutar med en tom kabelsko som jag vet aldrig suttit på något.
Fattar inte hur de ska va, ska väl inte va två st + till startmotorn, eller kan det vara en jord? då borde väl den vara blå och inte röd. och den där andra kontakten vet i fan, kanske att det funkar endå. alltså att det bara är + till startmotorn sen inget mer?

Aja hoppas ni fattar något av det härtongue

någon kanske kan lägga upp bild på sitt.

mvh

Det kan vara två "+" på solenoiden på startmotorn, men den "mindre" är till tändspolen och den "större" är ifrån tändlås.

Startmotorpunktse Följ strömmen..
8 april 2009 · 233 Inlägg

På startmotorn har du två eller tre anslutningar.

Har du två anslutningar har du en M8 skruv där den stora plus kabeln skall anslutas (den går direkt till plus på batteriet) och sedan ett flatstift som heter 50, den går till tändningslåset.

Har du 3 stycken anslutningar har du en M8 skruv där den stora plus kabeln skall anslutas (den går direkt till plus på batteriet) och sedan ett flatstift som heter 50, den går till tändningslåset samt ett lite mindre flatstift som heter 15, den går som blacken skrev till tändspolen.

Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
På startmotorn har du två eller tre anslutningar.

Har du två anslutningar har du en M8 skruv där den stora plus kabeln skall anslutas (den går direkt till plus på batteriet) och sedan ett flatstift som heter 50, den går till tändningslåset.

Har du 3 stycken anslutningar har du en M8 skruv där den stora plus kabeln skall anslutas (den går direkt till plus på batteriet) och sedan ett flatstift som heter 50, den går till tändningslåset samt ett lite mindre flatstift som heter 15, den går som blacken skrev till tändspolen.

okej, jo de har jag läst med, men det är någon som varit på o mixtrat med det där flatstiftet, för jag har ett flatstift som det går 2st små gröna kablar till, men på det flatstiftet så har dom satt en kabelsko och sen en lång kabel som bara tar slut. okej men ja då vet jag att den feta plussen ska till M8 skruven. men då har jag ännu en liten kabel kvar som värkar vara en + de med:/
kan ta några bilder, lättare att förstå då.
mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60451/615169_c74b3p.jpg
vart ska då den här?




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60451/615170_z14um5.jpg
den feta plussen är ju iaf rätt då




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60451/615172_as4l1h.jpg
är det rätt då? eller ska dom till startmotorn nej?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Drönirettab
8 april 2009 · 21 761 Inlägg

De där gröna tunna kablarna ser ju ut att vara originalkablar, om den nyare röda kabeln inte går någonstans så borde du kunna plocka bort den tycker jag. Sedan sätter du dit de två gröna kablarna på startmotorns flatstiftsanslutning. smile

Du har satt rätt på generatorn, däremot har ju isoleringen på kabeln till D+ försvunnit ser jag (vanligt, den torkar sönder). Försök gärna att isolera den så att inte trådarna kommer åt generatorchassiet, om trådarna gör det så blir det strul med laddningen och batterilampan kommer att lysa när motorn är igång.

Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

okej okej, kan du svara på varför dom satt på den röda kabeln? värkar ju helt knäppt:P men den starta ju förut, men har ju oxå sett på andra bilar att flatstiftet ska sitta på en anslutning, konstigt att den startat förut endå.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Drönirettab
8 april 2009 · 21 761 Inlägg

Exempelvis kan föregående ägare ha haft någon extra utrustning som behövde spänning just vid startögonblicket, eller så ville ägaren ha möjlighet att manuellt köra startmotorn. smile

Dock ska det ju som original finnas en kabel med flatstiftsanslutning någonstans vid torpedväggen där man har en sån funktion.

Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

Drönirettab skrev:
Exempelvis kan föregående ägare ha haft någon extra utrustning som behövde spänning just vid startögonblicket, eller så ville ägaren ha möjlighet att manuellt köra startmotorn. smile

Dock ska det ju som original finnas en kabel med flatstiftsanslutning någonstans vid torpedväggen där man har en sån funktion.

okej okej, jo men hur kan det vara att den startat förut? behöver inte flatstiftet vara i egentligen?
Är bra på att skruva men el är inte min starkaste sida:P

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Drönirettab
8 april 2009 · 21 761 Inlägg

Nyman_ skrev:
behöver inte flatstiftet vara i egentligen?

Flatstiftet som de två tunna gröna kablarna sitter i, det måste vara anslutet till startmotorn eftersom en av dessa kablar går till tändlåsets "startläge". Den röda extrakabeln borde du kunna plocka bort eftersom den inte är ansluten till någonting i andra änden. smile

Senast redigerat av Drönirettab (8 april 2009)

Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

Drönirettab skrev:

Nyman_ skrev:
behöver inte flatstiftet vara i egentligen?

Flatstiftet som de två tunna gröna kablarna sitter i, det måste vara anslutet till startmotorn eftersom en av dessa kablar går till tändlåsets "startläge". Den röda extrakabeln borde du kunna plocka bort eftersom den inte är ansluten till någonting i andra änden. smile

mjo, men menade efter som det inte varit anslutet förut.. helt knäppt:P

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Drönirettab
8 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det kan inte ha fungerat om det inte satt någon kabel anslutet på startmotorns flatstiftsanslutning, i så fall måste bilen rullas igång. smile

Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det kan inte ha fungerat om det inte satt någon kabel anslutet på startmotorns flatstiftsanslutning, i så fall måste bilen rullas igång. smile

Hm, förvirrande det där. för den där röda har alltid suttit där o hängt bara. men du är helt säker på att flatstiftet ska på startmotorn? men det är väl det enda eftersom jag inte har något annat flatstift hängandes

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
8 april 2009 · 602 Inlägg

nej nu fattar jag, tänkte ju inte på att kabelskon från den röda var en sån där dubbel kabelsko:) aja tack för hjälpen nu löser det sej:D

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
niqlaz
18 februari 2014 · 240 Inlägg

lånar lite om det går bra:]
flatstiftet som är högst upp på bilden.. vilken kabel ska dit å vart går den från tongue?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang