Mercedes 190 w201, hjälp med inkoppling utav ny stereo o högtalare

pappagodis
14 april 2009 · 7 Inlägg

Hej!

Har sedan en tid tillbaka haft en gammal MB 190, -89a. Är mycket nöjd med bilen, förutom det faktum att ljudet i den varit precis värdelöst. Var iväg och köpte lite nya grejer idag, en alpine stereo och 4 st 4" högtalare. Problemen uppstod senare, när jag glad i hågen skulle sätta mig och installera den nya utrustningen. Den gamla stereon, en blaupunkt från -89 hade ju ingen ISOkontakt, så jag gav mig iväg och skaffade en "universal isoconverter".

Längre än så har jag inte kommit, eftersom det blir så oerhört mycket kablar vart än jag tittar, och jag blir inte klock på'ett. Kan med instruktionsbokens hjälp lista ut vad de "nya" kablarna gör, och vart dem skall gå, men de ursprungliga kablarna i bilen har jag inte en susning om.. behöver alltså, kort och gott, tips, råd och hjälp med hur dessa kablar skall skarvas ihop.

http://i40.tinypic.com/125sy9l.jpg

http://i40.tinypic.com/2pt6oog.jpg

Så här ser det ut i bilen, inga kablar är i mina ögon lika de kablar som sticker ut från ISOadaptern, därför har jag väldigt svårt att förstå vilka som skall skarvas ihop med vilka..

Väldigt tacksam för svar. Tack på förhand Mvh Petter

ps. Det går en grön och en svart kabel till varje högtalarplats, förutom högra bak, där kommer det ut en svart och en vit kabel ds

Senast redigerat av pappagodis (14 april 2009)

zwepp
14 april 2009 · 34 Inlägg

Du har 2 delar på Iso-kontakten. Ström och ljud.

På strömdelen:
Röd antagligen plus, svart antagligen minus, en av de 2 vita är antagligen tändningsström.
Kablarna med 2 kontakter är högtalarkablar.

Plus på Iso kontakten ska vara gul, Röd ska vara tändningsström och svart ska vara minus om den följer standarden.

Skaffa en multimeter och mät dig fram smile

OBS, kopplar du fel och har otur så kan du ha sönder stereon, så mät först.

http://www.siocommunications.co.uk/Wiri … wiring.jpg

Senast redigerat av zwepp (14 april 2009)

Citroën ZX (1995)
pappagodis
14 april 2009 · 7 Inlägg

Jag kanske är lite bakom flötet nu, men, det finns ju bara 2st kablar med 2 kontakter, men jag har ju fyra stycken högtalare. Det krävs ju två kablar till varje högtalare (plus, minus)..


Mvh

michieff ljudfantast
14 april 2009 · 1 372 Inlägg

hur ser resten av kablarna ut som är i samma packe?

pappagodis
14 april 2009 · 7 Inlägg

Ja, ja, nu börjar han förstå här.

http://i42.tinypic.com/2upfx43.jpg

Där har jag alltså kontakter till alla respektive högtalarplatser. Då gäller det ju bara att lista ut vilka kablar som går till respektive högtalarplats.


Har än så länge fått mycket nyttig info, det tackar jag varmt för. Multimeter skall jag absolut införskaffa, är inte jättesugen på att bränna sönder min nya införskaffade stereo! smile

zwepp
14 april 2009 · 34 Inlägg

Tur att det kom någon som har koll på mercas kontakter och färger smile

Citroën ZX (1995)
pappagodis
14 april 2009 · 7 Inlägg

Kanonbra. Tror jag fått höra det mesta jag behöver veta inför morgondagen. Tackar och bockar, så återkommer jag med resultat, eller problem wink


mvh

Senast redigerat av pappagodis (14 april 2009)

kalle_kalle
15 april 2009 · 2 914 Inlägg

jag kopplade bara in ett iso i min mercedes 190 med nån jävla blautunkt tror jag det är.
sen bak så drog jag bara egna kablar.
plus satt jag bara och skarva mellan den röda och den gula direkt plus sen inga problem drog allt genom ISO.
grön och svart har jag också till mina högtalare fram. hade inga bak smile

pappagodis
15 april 2009 · 7 Inlägg

Så där ja, nu är stereon på plats och alla de fyra högtalarna fungerar!

Kopplade stereon mot direktström (tror jag), men om jag ställer in en radiokanal så finns den inte i minne när jag sedan startar stereon igen, sedan så "dog" stereon och startades igen vid två, tre tillfällen, en gång helt utan vidare, 2 gånger när jag drog på lite högre.. Vad kan det bero på ?


mvh

pappagodis
15 april 2009 · 7 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Om stereon är kopplad mot direktplus så ska den inte tappa minnet. Dör stereon när du vrider av tändningen? Då är det felkopplat.
Om stereon dör då och då så kolla över matning samt jord.
Klippte du bort kontakten eller tog du en adapter?

pappagodis skrev:
Så där ja, nu är stereon på plats och alla de fyra högtalarna fungerar!

Kopplade stereon mot direktström (tror jag), men om jag ställer in en radiokanal så finns den inte i minne när jag sedan startar stereon igen, sedan så "dog" stereon och startades igen vid två, tre tillfällen, en gång helt utan vidare, 2 gånger när jag drog på lite högre.. Vad kan det bero på ?


mvh

Om den dör när tändningen är av? Ja, det gör den, faktiskt.. likväl om jag vrider av ljusera helt. Matning och jord, hur "kollar" man det?

Jag har inte klippt bort någon kontakt, den som inte är ikopplad sitter i ett tomt "uttag" i en sockerbit.

Tilläggas bör att jag vid flera tillfällen fått stötar från plåten när jag stängt dörren, efter jag klivit ur bilen, det har jag aldrig fått innan!


Ursäkta om jag inte förstår och ställer många dumma frågot, men jag är hyffsat grön på det här med elektronik och billjud. Hoppas överseende finns med det. smile


mvh

pappagodis
15 april 2009 · 7 Inlägg

Tog ut och kollade, och såg att jag visst hade satt belysningskabeln till stereon, så nu tar jag och byter den bara till minnespuls, det bör väl inte vara några konstigheter..

malaguti_fabbe Exporterad Colombian
24 november 2014 · 812 Inlägg

Denna tråd hjälper mig mkt nu såhär 5 år senare wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang