Volvo 850 R // frågor ang koppling växelåda!

Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

hej. igår när jag skulle åka till streetmeet Allum. så harvade lådan eller kopplingen den slirar på kopplingen
men  bara på 4an å5an vid 4000 p varv å upp till varvstop men 1an 2an 3an funkar as bra! vad fasen kan vara problemet! kopplingen borde ju inte vara slut iallfall men vad fasen är då problemet!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

kör man runt 80 lägger i 4an å gasar så efter 3500 varv så går motorn upp i varv som den ska men bilen står typ still.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Anubis
8 maj 2009 · 1 255 Inlägg

Rand skrev:
kör man runt 80 lägger i 4an å gasar så efter 3500 varv så går motorn upp i varv som den ska men bilen står typ still.

Kassa lameller kanske dax o byta koppling låter de som =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

mm den är helskörd ska köpa nåt värre tänkte jag!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

något som har tips på värre koppling en orginal!?

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Svenss0n
8 maj 2009 · 643 Inlägg

Rand skrev:
något som har tips på värre koppling en orginal!?

här kan du använda sök funktionen :S. sachs 707 platta med R lamell och orginal urtrampningslager och så kan du svarva svänghjulet lite grann när du är i farten. du får lämna in så dom får stifta det för att få det att passa. sen har du en bra koppling.

Volvo 850R (1997)
Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

Svenss0n skrev:

Rand skrev:
något som har tips på värre koppling en orginal!?

här kan du använda sök funktionen :S. sachs 707 platta med R lamell och orginal urtrampningslager och så kan du svarva svänghjulet lite grann när du är i farten. du får lämna in så dom får stifta det för att få det att passa. sen har du en bra koppling.

mjea då har jag en ruskigt bra koppling ja.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
8 maj 2009 · 764 Inlägg

Rand skrev:

Svenss0n skrev:

Rand skrev:
något som har tips på värre koppling en orginal!?

här kan du använda sök funktionen :S. sachs 707 platta med R lamell och orginal urtrampningslager och så kan du svarva svänghjulet lite grann när du är i farten. du får lämna in så dom får stifta det för att få det att passa. sen har du en bra koppling.

mjea då har jag en ruskigt bra koppling ja.

Är nog praktiskt taget enda (läs bästa) alternativet. Men jag vill påstå att din bil klarar sig bra med en ny originalkoppling. Sålänge du inte planerar att trimma mer vill säga!

jimmyy
8 maj 2009 · 9 Inlägg

har en ny orginal 850r koppling liggandes om du vill ha en billig

Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

jimmyy skrev:
har en ny orginal 850r koppling liggandes om du vill ha en billig

du har PM

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
turbodeath
8 maj 2009 · 2 452 Inlägg

ja tack vad kan den kopplingen kosta tro?

döden kommer tillbaka
Rand
8 maj 2009 · 1 024 Inlägg

bra pris iallfall det kan jag säga! grym kille!

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
9 maj 2009 · 1 024 Inlägg

någon som vet hur man lufta kopplingen.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Pinnenpabacken
9 maj 2009 · 402 Inlägg

Rand skrev:
någon som vet hur man lufta kopplingen.

Du tar av locket på bromsvätske behållaren, och sen letar du upp "gaffeln"
som kopplingscylindern pressar på och trycker den med handkraft fram o
tillbaks så du hör/ser att det bubblar i vätskebehållaren. se till att du har
tillräckligt med vätska i. mvh.wink

TurbOla Reservdansk
9 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Eller så gör man som med bromsarna.

En trycker ner kopplingspedalen fullt, och den andra lossar luftnippeln till slavcylindern.
Släpp ut luften, dra åt, och släpp upp kopplingen.
Upprepa.

Se till att bromsvätskebehållaren hela tiden är full.
Vi luftade kopplingen på ett par minuter.

Annars kan man alltid köra lite överladdning på bromsvätskebehållaren. big_smile
3-4bar, no problemas. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/554734_1fhmvk.jpg


Förresten, angående kopplingen... Sachs 707an är väldigt tungtrampad!
Sam's Bilmode säljer en förstärkt koppling som är mer tungtrampad än en R-koppling, men mjukare än en Sachs 707a.
Ska klara 350-400hk.
Jag köpte min begagnad, gått 5-6000 mil, och lamellen såg bättre ut än på min original, 300mil gamla koppling.
Och nej, jag har inte legat och slirat eller gjort massa snabbstarter... tongue

Senast redigerat av TurbOla (9 maj 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pinnenpabacken
9 maj 2009 · 402 Inlägg

Mycket enklare att pressa tillbaks gafflen några gånger, krävs inga verktyg och
man kan göra de själv.smile

Ramrod
9 maj 2009 · 674 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

Rand skrev:
någon som vet hur man lufta kopplingen.

Du tar av locket på bromsvätske behållaren, och sen letar du upp "gaffeln"
som kopplingscylindern pressar på och trycker den med handkraft fram o
tillbaks så du hör/ser att det bubblar i vätskebehållaren. se till att du har
tillräckligt med vätska i. mvh.wink

Eller så kan du också göra precis som med bromsarna, du släpper på en ventil på kopplings cylindern på växellådan. Samtidigt som du pumpar med pedalen & håller nertryckt.  & gör samma rutin tills det bara kommer ren olja utan luft. Då är allt biff.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Rand
9 maj 2009 · 1 024 Inlägg

tack för svaren men nu är kopplingen kollad ute å kört den blir värre å värre nu slirar den bara ingen luft i systmet. så det är kopplingen som har rasat. den ska nu bytas..  lägger upp lite bilder senare på arbetet.

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Rand
9 maj 2009 · 1 024 Inlägg

seriöst om man ska byta kopplingen är det inte lättare att lufta ur hela motorn en att vela med subframen å hänga motorn i sidorännorna vid skärmarna med en krok jävla massa moment. vilket går snabbast å lättast ?! tycker det värkar lättare att lufta ur motorn eller har jag fel

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
TurbOla Reservdansk
9 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Ca 3 timmar tar det, från att man rullar in bilen i garaget, tills motorn står på stativ bredvid, och växellådan står på en pall. smile

Vi har lyft ur och i motor och växellåda två gånger, och det går hyfsat snabbt och smärtfritt.
Det drygaste är AC och servopumpen, men man kan ju bara rycka slangarna till servon, och skruva av ACn från fästet så...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang