Byta bränsle!?

allexx
24 maj 2009 · 136 Inlägg

Kan jag konvertera om en volvo b23/b230 turbo till E85 istället? ungefär hur mkt mer effekt får jag ut av det, vad behöver man göra?

Senast redigerat av allexx (24 maj 2009)

ozzy ★★★★★
25 maj 2009 · 455 Inlägg

anpassad bränsle chipp för E85, större spridare, ställbar BTR, större soppa pump

torpis Forummoderator
25 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Bensin har AFR stökometriskt 14.6:1  och E85 10.0:1

lambda är AFR/Stökometrin

dvs bilen med bensin i tanken tittar efter 14.6:1 med bränsle som är optimalt vid 14.6:1    14.6/14.6= lambda 1

tankar du E85 blir det så att bilen tittar efter 14.6 men soppan är 10.0. då blir det 14.6/10 = lambda 1.46 vilket är jättemagert.

10+46%= 14.6  du behöver alltså 46% mer soppa med E85.  antingen genom att dubbla soppatrycket eller genom att köpa 46% större spridare.

att öka soppatrycket till det dubbla på en 30år gammal bil säger sig nästan självt att något kommer gå sönder, eller hur?  är det då etanolens fel eller ditt eget?  många skyller på etanolen... men fasen vet om det är sant :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Stefan Varberg Supraman
25 maj 2009 · 2 300 Inlägg

Det går men frågan e om det är värt det.
Du får i princip byta ut hela bränslesystemet.
inte bara att du får köra med större spridare osv utan slangar och rör osv.
Met för att grejer som har haft kontakt med bensin i över 15 år inte pallar med e85.
E85 löser upp slangar och annat väldigt bra

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Xoreza
1 juni 2009 · 406 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Det går men frågan e om det är värt det.
Du får i princip byta ut hela bränslesystemet.
inte bara att du får köra med större spridare osv utan slangar och rör osv.
Met för att grejer som har haft kontakt med bensin i över 15 år inte pallar med e85.
E85 löser upp slangar och annat väldigt bra

Körde rent e85 på min calibra från 91. Sket i att byta något utan tankade bara e85 och inget hände. Hade bilen i 1år och inget hände. Så att massa saker går sönder är nog från motor till motor. Men ska man vara seriös så lämna in bilen på en firma som bygger om:P

MvH Glenn Wiberg
volvoentusiasten
1 juni 2009 · 4 005 Inlägg

DJeXCute skrev:

Stefan Varberg skrev:
Det går men frågan e om det är värt det.
Du får i princip byta ut hela bränslesystemet.
inte bara att du får köra med större spridare osv utan slangar och rör osv.
Met för att grejer som har haft kontakt med bensin i över 15 år inte pallar med e85.
E85 löser upp slangar och annat väldigt bra

Körde rent e85 på min calibra från 91. Sket i att byta något utan tankade bara e85 och inget hände. Hade bilen i 1år och inget hände. Så att massa saker går sönder är nog från motor till motor. Men ska man vara seriös så lämna in bilen på en firma som bygger om:P

eller så händer det för den personen som övertar fordonet efter ett 1 år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang