Vad ska jag köpa för däck?Billiga eller dyra?

removal PULVERLACKERAR
27 maj 2009 · 605 Inlägg

Hade bes igår och då fick jag se mina bakdäck...
Helt slut...spricka runt hela däcket så det smäller nog snart...
Då är ju frågan, ska man pröva billiga däck...
Har hittat på däckonline för 595kr/st (sunny däck)

gäller däck 235-40-R18

Eller är det för billigt...
Jag kör ju inte rally eller liknande...Bara normalkörning til jobb och stadskörning...
Så super grepp osv känns inte som en prio1 då man kör med en sugmotor=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Rojpen
27 maj 2009 · 2 230 Inlägg

600kr för ett 235 18" däck låter ju lite väl billigt... bör ju köpa lite dyrare menar ett bra däck kan ju rädda liv, å köp ett som inte planar på vattnet så fort det kommit 1mm wink lägg till lite å köp ett bättre å mer känt däck. hankook är ju bra å skapligt billigt smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
tecman
27 maj 2009 · 1 741 Inlägg

Tycker själv dom billiga kinadäcken är på tok för hala, iaf dom jag testat. Mer plast än gummi i dom tror jag. Så lägg till nån kr till för att få ha lite grepp.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
removal PULVERLACKERAR
27 maj 2009 · 605 Inlägg

Hur är M+S på sommaren...såg att däcken va det=/

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
dahboy
27 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Självklart ska du kosta på bilen bra däck.! Inget att snacka om.!

...
removal PULVERLACKERAR
27 maj 2009 · 605 Inlägg

men är det någon som har prövat däcket? Kanske har lågt pris för att komma in på marknaden?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 maj 2009 · 2 307 Inlägg

Aldrig testat sunny men kör alla mina bilar på Nankang tycker dom funkar skitbra kanske lite hala vit våt vägbana men absolut inge farligt dränerar vatten bra tycker ja.

Har även åkt med Nexxen funka väll OK dom med håller jävligt länge å helt OK grepp men dom har lätt för att bli orunda:(

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
falmo
27 maj 2009 · 473 Inlägg

man får alltid vad man betalar för
men jag har testat star perfomer de var bra greppmässigt men slitytan dålig de varade inte lika länge om man gämför med ett dyrare däck .
tänk också på att priset på däckonline inte inkluderar montering+balansering vilket det oftats gör på en däckverkstad det gör mellan 100-200 kr/däck

Deutsch-style
28 maj 2009 · 379 Inlägg

om du inte klipper rondeller i 170 km/h eller kör stcc så ja köp billiga däck
ja ska sj bäställa däck från dackonline 490:- för 17" 87W RF visst bilen går inte 270 i timmen men de käns bekvämt o veta att däcken pallar det
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
_IsakssoN_
28 maj 2009 · 310 Inlägg

Jag köpte Kumho däck från däckonline.. visst, däcken var "bra", MEN spårkänsliga som fan..
Lägg ner pengar på däck, bra grepp brukar vara bra att ha.

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
S500R Go Faster Motorevents
28 maj 2009 · 177 Inlägg

Jag har Michelin PS2 på min bil... och dom är helt grymma... värt var ända peng...

Go Faster Motorevents, TuneTec
BMW M5 F10 "Ultim8" (2012)
AeroMalm BMW fantast
28 maj 2009 · 1 172 Inlägg

hannkok ventus sport k104 är också väldigt prisvärda.. hade sånna på min 200sx och nu på beemern, och polaren har det på sin m5a..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Forshem
28 maj 2009 · 231 Inlägg

Som sagt du får vad du betalar för, går du upp någon hundring max per däck så får du ett mycket bättre däck som du slipper va nervös över att åka på bara för att de har regnat.

Sen tar 95% av gummiverkstäderna ut extra betalt (straffavgift) på nydäck dom själva inte sålt när dom ska montera (såsom däckonline med flera). Skulle nånting hända med däcket så du behöver reklamera det så är det inget vidare smidigt om du köpt från däckonline heller.

Xoreza
28 maj 2009 · 406 Inlägg

Jag skulle köpa dom utan tvekan. Har själv köppt däck under 600 och dom har varit as bra. Alla som säger att dom är osäkra ska veta att alla däck testas inan dom får säljas. Och är däcken lagliga i sverige så har dom gått igenom alla tester precis som dom svin dyra däcken. Så får man jätte lätt vattenplaning av biliga däck så skulle dom aldrig bli godkända. Därimot så kan dom biligare nötas ut snabare. Sedan är det ju som överalt ett mindre okänt märke ligger på ca600 och ett kännt märke på 1200 men däcken kan ha samma kvalite. Så det är med andra ord som vanligt du betalar för märket.

MvH Glenn Wiberg
sir_daniel www.kudoz.se
28 maj 2009 · 3 802 Inlägg

haft sunny däck på en av mina bilar tidigare, kass till lite grepp vid regn, ok, men inte 100% vid torrtväder (iof kul om man vill burna/drifta)

removal PULVERLACKERAR
29 maj 2009 · 605 Inlägg

det blir nog sunny däck....Många säger att dom suger, men dom har sj inte prövat dom....Har billiga däck redan nu och dom fungerar kanon bra då jag inte har någon turbo längre...men med 272hk så sög dom då det gick åt gummi varje gång man skulle köra=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2009 · 10 427 Inlägg

DJeXCute skrev:
Jag skulle köpa dom utan tvekan. Har själv köppt däck under 600 och dom har varit as bra. Alla som säger att dom är osäkra ska veta att alla däck testas inan dom får säljas. Och är däcken lagliga i sverige så har dom gått igenom alla tester precis som dom svin dyra däcken. Så får man jätte lätt vattenplaning av biliga däck så skulle dom aldrig bli godkända. Därimot så kan dom biligare nötas ut snabare. Sedan är det ju som överalt ett mindre okänt märke ligger på ca600 och ett kännt märke på 1200 men däcken kan ha samma kvalite. Så det är med andra ord som vanligt du betalar för märket.

..eller som i majoriteten av testerna när kinadäcken är med så har man bra mycket längre våtbromssträcka
än lite dyrare däck. När de dyrare däcken har stannat så susar kinadäcken vidare 10m på vått. tongue

Men kan nog hålla med om att man betalar för märket, men det lär ju inte bara vara märket så att säga wink
Exempel där värsta snikdäcken presterar dåligt (typ Wanli, Goodride osv):
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 080602.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 090603.pdf

Tagg3N Konsult
29 maj 2009 · 1 247 Inlägg

Har varit med om en del vad gäller billiga däck. Sunny däcken skulle jag inte ta ut på en regnig motorväg (igen) om det inte var fråga om liv & död.

/Kim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang